גיל הזהב: מי יכול לשבור את שיא השערים של ערן זהבי?

play
הרגיע את ההתלהבות. אצילי מול זהבי | Gettyimages, ברני ארדוב
תקציר: שערו של ערן זהבי במדי מכבי תל אביב מול אריס סלוניקי 01:27

החלוץ בן ה-35 מוביל בבטחה את טבלת מלך השערים הפעיל בליגת העל, אבל מי יכול "לסכן אותו" בעתיד הנראה לעין? ומיהם הפעילים המבוגרים בליגה ושיאני ההופעות שמתקרבים למשחקם ה-400 כגיל 36? מוטי חביב עם המספרים

(גודל טקסט)

כשערן זהבי כבש את שער הליגה האחרון שלו בכדורגל הישראלי, ברק יצחקי ועדן בן בסט עוד היו חלוצים לצידו במכבי תל אביב. מנהל הקבוצה יואב זיו היה מגן פעיל. שרן ייני עוד שיחק בוויטסה ארנהיים וגל אלברמן לא תיכנן להיות מנהל ספורטיבי במכבי חיפה, מולה שיתף פעולה עם זהבי באותו מפגש בלתי נשכח – 0:6 למכבי ת"א.

עברו קצת יותר משש שנים, למעלה מ-200 משחקי ליגה לכל קבוצה בליגת העל, ובכל זאת ערן זהבי פותח עונה כשהוא לא רק מלך השערים מבין הפעילים, אלא שאין סיכוי שמישהו ידלג מעליו לפחות בחמש השנים הקרובות!

שחקן מכבי תל אביב ערן זהבי
לא יעקפו אותו בשנים הקרובות. ערן זהבי | דני מרון

זהבי, שיאן ההבקעות בעונה אחת בכדורגל שלנו (35), וגם שיאן ההבקעות בשנה קלנדרית (35), יוצא לדרך עם 125 שערי ליגה, 20 יותר מאשר "המתחרה" העיקרי שלו איתי שכטר המבוגר מזהבי בארבעה חודשים.

המדורג שלישי מבין הפעילים הוא ניקיטה רוקאביציה שחסרים לו 37 שערים כדי להגיע לזהבי, וגם ניקיטה לא יותר צעיר מהפנומן התל אביבי שניפוץ שיאים זה המקצוע שלו.

ערן זהבי, מלך שערי ליגת העל שלוש פעמים, מלך השערים של הנבחרת הלאומית ובעל שיא אישי של 17 משחקים רצופים בהם שיחק וכבש, עזב את הכדורגל שלנו לטובת הכדורגל הסיני עם שלישייה ששלח לרשת מכבי חיפה (אז מול דקל קינן ואייל משומר בהגנה, גילי ורמוט, קובי מויאל וחן עזרא בקישור – כולם פרשו כבר).

מי בכל זאת כן יכול "לסכן" את מלכות השערים של זהבי? הצעיר ביותר מבין העשירייה הפעילה הוא עומר אצילי, בן 29, וחסרים לו 57 שערים כדי להשתוות…

מלך השערים הפעיל
| יח"צ – חד פעמי, דורון שיינר

שני שחקנים שנגרעו מרשימה זו הם החלוץ טל בן חיים שהיה במקום החמישי עם 79 שערים, אבל חזר הביתה למכבי פתו תקוה שתשחק בליגה הלאומית, וחן עזרא שהודיע על פרישה ממשחק עם מאזן של 61 שערים.

ברשימה זו מופיע מוחמד גדיר הסובל מפציעה ועדיין לא סיכם את תנאיו עם קבוצה בליגת העל. מאחר שמדובר בחלוץ בן 31 סביר להניח שהוא יחזור עוד העונה, אלא אם הפציעה תשבית אותו לתקופה ארוכה.
בכל מקרה אין עוד שחקנים פעילים בליגת העל שהגיעו לכמות של 50 שערי ליגה.

עומר אצילי, מכבי חיפה
אם יש מישהו שיכול "לסכן" את זהבי, זה אצילי | מאור אלקסלסי

השורדים

החזרה של ערן זהבי אמנם גזלה את הפסגה מאיתי שכטר בכל הקשור לכיבוש שערים, אבל אף אחד לא יוכל בשנה הקרובה, לפחות, לדלג מעל החלוץ של הפועל באר שבע בכל מה שקשור להופעות בליגת העל מבין הפעילים.

זאת ועוד, אם לא יהיה צונאמי או רעידת אדמה חס וחלילה, יהפוך איתי שכטר לכדורגלן הראשון מבין הפעילים שחוצה את קו 400 משחקי ליגה וזה מרשים לאור העובדה שלפני כעשור עשה גיחה לקייזרסלאוטרן מהבונדסליגה, הושאל ממנה לסוונסי מהפריימרליג ואחרי החזרה להפועל תל אביב יצא שוב לנאנט הצרפתית.

לשכטר חסרים 7 משחקים כדי להגיע ל-400 וגם בקצב איטי הוא יגיע לכמות הזו. מי שסגר פערים ממנו בעונה שעברה, השוער דני עמוס שהגיע לכמות מכובדת של 372 משחקים, ירד לליגה הלאומית ומשאיר את "הסגנות" לשרן ייני שגם אם יתאמץ מאוד לא יוכל להגיע העונה ל-400 משחקים. חן עזרא – 340 משחקים – נגרע גם מרשימה זו בעקבות הפרישה שלו ממשחק, כמו גם החלוץ טל בן חיים – 320 משחקים – שירד ללאומית.

שיאני ההופעות
| יח"צ – חד פעמי, דורון שיינר

דיור מוגן

אף אחד לא יכול לדעת מי יהיה השחקן הצעיר ביותר שייטול חלק במשחקי עונת 2022/23, ובכל מקרה אף אחד גם לא יוכל לשבור את השיא של בוני גינצבורג ששיחק בליגה הראשונה בגיל 15 ואחד עשר חודשים! (היום התקנון מונע לשחק בקבוצת בוגרים בגיל הזה), אבל מי יהיה זקן השבט? מי יוצא לדרך בגיל המבוגר ביותר? אפשר גם אפשר לדעת.

אוהד לויטה פותח עונה בגיל 36 וחצי, כמעט 20 שנה אחרי שערך את הפרמיירה שלו במדי הפועל כפר סבא מול אשדוד. כשהוא שיחק בליגת העל, אוסקר גלוך עוד לא נולד…

על פניו נדמה שלוויטה הופך להיות השחקן "הקשיש" בליגה בעקבות עזיבת השוער הליטאי ארנסטס שטקוס (37 ושלושה חודשים), אבל האמת היא שהשחקן המבוגר ביותר ששיחק בעונה שעברה בליגה שלנו, ויכול להיות שלא נחשפתם אליו, הוא ראובן גל מהפועל נוף הגליל שנטל חלק בארבעה משחקים (98 דקות בסך הכל) ובמשחק הפרידה אפילו קיבל את חולצת ההרכב הראשון בניצחון הבית 0:1 על הפועל חיפה.

גל, בן 38 וחצי, הוא סוג של סמל עוד מימי נצרת עילית, שיחק בליגת העל בקדנציה הקודמת של הקבוצה בעונת 2004/05 עם יואב זיו, ז'וזה דוארטה, האחים שחר ונדיב סימן טוב והשוערים שולי גילארדי ואושרי לוי.

הפעילים המבוגרים
• ניקיטה רוקאביציה ואיתמר ניצן נולדו בהפרש של יום. | יח"צ – חד פעמי, דורון שיינר

מלבד גל ושטקוס עוזבים את ליגת העל דני עמוס שעבר למכבי פ"ת מהליגה הלאומית בגיל 35 וחצי, אדריאן רוצ'ט שפרש ממשחק והוא בן 35 ושלושה חודשים והברזילאי מרקוס דניז, אקס קריית שמונה ומכבי פ"ת, שירד לליגה הלאומית ויישחק בהפועל אום אל פאחם.