אורן חסון: "אנחנו ברנסנס של הכדורגל הישראלי, ואני אמשיך אותו"

play
ידע היטב לאן נושבת הרוח. חסון | אודי ציטיאט
תיקתקנו: סיכום אירועי היום בספורט, 17.11 05:11

יותר מחודש נותר לבחירות לתפקיד יו"ר ההתאחדות, ואורן חסון לא מתכוון ללכת לשום מקום. שינו זוארץ עובד וזוכה לתמיכה, אבל חסון בטוח: "אנצח. אטפל באלימות, כדורגל הנשים והליגות הנמוכות. אני בולדוזר ומי שטוען ששולטים בי, אין לו מושג". וגם: פרשת אצילי

(גודל טקסט)

אלה ימים מאוד מתוחים עבור אורן חסון. הוא לא מתפרנס מההתאחדות ולדבריו 80 אחוז מזמנו הוא מקדיש לכדורגל הישראלי, אבל הוא לא רוצה שזה יפסק. ב-27 בדצמבר, עוד 40 יום בדיוק, תיערכנה הבחירות ליושב ראש ההתאחדות לכדורגל והוא רוצה להמשיך לקדנציה נוספת. הוא היה משוכנע שלא יעמידו מולו תחרות. שיהיה מקובל על שני המרכזים. שהפעילות שלו תדבר בעד עצמה. שהעובדה כי נבחרות ישראל בתקופה הכי טובה שלהן ושמרכזי המצויינות משגשגים, תמנע ממישהו להתחרות בו, אבל בפוליטיקה כמו בפוליטיקה יש זמן לבחירות ושינו זוארץ מסתמן כאיש שעומד לתת לו תחרות מאוד צמודה ואולי אפילו לנצח. זוארץ שכיהן תקופה קצרה בראשות ההתאחדות לכדורגל ועזב מכל מיני סיבות, רוצה לחזור ולרשת את חסון. הוא מגייס תמיכה, עובד בשטח יום ולילה ומתכוון לתת לחסון להזיע.

40 הימים הקרובים יהיו מאוד מעניינים, אולי אפילו קצת מלוכלכים. בינתיים שני האישים שומרים אחד על כבודו של האחר וחסון אפילו נכח באחרונה באירוע חגיגי ופרטי של זוארץ, אבל המקורבים לשניים מדברים והרבה מאחורי הקלעים. פותחים פצעים ומנסים לזכות בנקודות. היעד הן הקבוצות שיצטרכו לבחור בהמשך בתוך הנהלת ההתאחדות לכדורגל מי משניהם יזכה באמון ויעמוד בראש הכדורגל הישראלי בארבע השנים הקרובות.

אורן, היום כל דבר חשוב וכמו שאומרים בכדורגל אתה טוב כמו המשחק האחרון שלך. פתאום משחקי הידידות האלה של הנבחרת הערב מול זמביה וביום ראשון מול קפריסין הופכים להיות חשובים גם עבורך באופן אישי. זה לא יזיק לך לבחירות הקרבות אם ננצח.

"יש הבדל בין משחק אימון למשחק רשמי ואני חושב שאני טוב כמו גם המשחק האחרון שלנו. אני חושב שבכל השנתיים האחרונות נבחרות ישראל במגמת שיפור. נבחרת הנוער, הצעירה והבוגרת. אנחנו נמצאים היום בנקודה עוד יותר טובה אבל אם תראיין אותי בעוד שנה אני משוכנע שאגיד לך שמגמת השיפור נמשכת. אני מאמין בעצמי ובמה שאני אומר. יש לנבחרת ישראל סיכוי טוב להעפיל בפעם הראשונה ליורו. הוגרלנו לבית הוגן. לא לבית קל. נבחרת שוויץ במגמת שיפור גדולה, אבל יש לנו סיכוי מולה. רומניה ממוקמת 20 מקומת מעלינו בדירוג אבל להערכתי היא לא יותר טובה מישראל".

אורן חסון יושב ראש ההתאחדות לכדורגל
נחוש לסיים את מה שהתחיל. חסון | אתר רשמי, ההתאחדות לכדורגל

אתה לקראת הבחירות לראשות ההתאחדות לכדורגל. למה אתה חושב שאתה צריך להמשיך? מה לא הספקת לעשות או מה לא הספקת לסיים?

"כשלקחתי על עצמי את המשימה ידעתי שזו משימה לשבע שנים לפחות ואולי אפילו מעבר. אני חושב שעשינו דברים אדירים בשלוש השנים האחרונות שלי. אנשים באים ואומרים לי שהכדורגל נראה במקום יותר טוב מאי פעם. אבל יש לי עוד מה לעשות. להמשיך לפתוח את מרכזי המצויינות, להגדיל את האקדמיה, להגיע להישגים עוד יותר גדולים בנבחרות, אולי להעפיל ליורו בפעם הראשונה. לפתח את הליגות החובבניות ליגה א' עד ליגה ג' ולהפוך אותן לליגות חצי מקצועניות. אני רוצה לטפל בליגה לנשים. לטפל בכל נושא האלימות. אני בולדוזר שמזיז דברים ואני אזיז. כדורגל הנשים צריך לעבור רביזיה. צריך מינהלת ואיגוד שופטים לנשים. אני לא שבע רצון ממה שקורה ואני משוכנע שבקדנציה הבאה אזיז את הדברים שעדיין לא זזו מספיק. נזיז הרים במקומות אחרים. הפער כל כך גדול שדרושות שתיים או שלוש כהונות כי אנחנו בפער של עשר שנים מהמקום בו אנחנו צריכים להיות".

על מה אתה מצטער בשלוש השנים שלך?

"שאלה קשה".

יכול להיות על זה שלא הסדרת את היחסים האישיים שלך עם המנהלת?

"זה פחות רלוונטי. מערכת היחסים ביני לבין ארז כלפון לא טובה. אני לא פעם קראתי לו לפתור את המחלוקות כי לי לא ידוע על מחלוקות אישיות בינו לביני. לצערי לא נעניתי מהצד השני. אין קשר בין זה לבין התנהלות יוצאת מן הכלל שקיימת בין שני הארגונים. האנשים תחתינו עובדים בשיתוף פעולה מצוין בגביע המדינה, גביע הטוטו שהם מפעלים של ההתאחדות. מוטב שגם שני יושבי הראש ישתפו פעולה. הוכחתי בעבר בפניות שלי אליו אבל לצערי הרב משיקולים ששמורים אצלו, הוא בחר לסרב להתגבר על המחלוקות".

מה הייתה ההחמצה שלך בקדנציה הזו?

"בגלל ריבוי המשימות ובגלל משבר הקורונה ובגלל ההתעסקות בנבחרות ישראל ובמרכזי המצויינות והאקדמיה, לצערי טרם הגעתי לעשות רפורמה בכדורגל הנשים ובליגות הנמוכות. אני משוכנע שבקדנציה הקרובה אעשה את השינויים הדרושים".

ארז כלפון יושב ראש מנהלת ליגת העל
מערכת היחסים עם ארז כלפון? "לא טובה" | שלומי גבאי

תסביר מה אתה רוצה לעשות בליגות לנשים ובליגות הנמוכות.

"כדורגל נשים סובל בכל אחת מהנקודות בהן הוא נוגע. החל מכמות השחקניות הפעילות, דרך כמות הקבוצות המקצועניות, דרך האנשים שמטפלים בכדורגל הנשים ועד מי שמנהל את הכדורגל. כדורגל הנשים צריך להיות מנוהל עצמאית על ידי מנהלת נשים או גוף עצמאי, כמו איגוד השופטים. לגבי הליגות החצי מקצועניות אני חושב שליגה א' מאוד מרתקת והקבוצות לא נהנות מזה. צריך להקים מנהלת שתטפל בליגות הנמוכות ואפשר ליהנות מזכויות שידור, ספונסרים ועוד. אפשר לעשות שם עוד הרבה עבודה. לגבי איגוד השופטים, אני חושב שביטחון השופטים נמצא בשפל המדרגה. צריך להרחיק לשנים בעל תפקיד שפוגע פגיעה גופנית בשופט. לא הספקתי לטפל בכל זה אבל אני אטפל".

מה היה הדבר שהכי ריגש אותך בקדנציה שלך?

"ההצלחה הכבירה של נבחרת הנוער בטורניר אליפות אירופה בסלובקיה. עצם ההעפלה לטורניר היה הצלחה ומובן מאליו שעצם זה שהגענו לחמש הראשונות וזכינו בכרטיס למונדיאליטו בפעם הראשונה היה הצלחה אדירה. ניצחנו את אלופת אירופה היוצאת בחצי הגמר עם כדורגל שהדהים את כל אירופה והגענו לגמר מול אנגליה שם הוכרענו רק בהארכה. זו ההצלחה הכי גדולה שיש אבל הדברים יותר עמוקים כי ההצלחה נובעת מפרי יצירה של האסטרטגיה שהתוויתי. ההשקעה בנוער שאני התוויתי הביאה להצלחה הזו באליפות. הדרך הזו היא הדרך הנכונה. בנינו הכל מלמטה. הצלחת הנבחרת הצעירה להגיע לאליפות אירופה בקיץ הקרוב תוביל גם להצלחה של הנבחרת הבוגרת. בנינו כאן משהו מהשורש. הפכתי את הפרמידה והשקעתי בנוער. הביטוי של ההצלחה הוא בגמר היורו אבל ההצלחה היא במה שבנינו מלמטה. מעולם נבחרת ישראל בנוער לא שיחקה 25 משחקים בעונה. שיניתי את כל התפיסה מקצה לקצה".

אם היום הייתי נותן לך תקציב בלי הגבלה, מה הדבר הראשון שאתה עושה עם הכסף?

"מיד פותח 11 מרכזי פיתוח חדשים. חוץ מהשלושה שכבר פתחנו. זה גלגל התנופה של פיתוח הכדורגל בישראל. יש לנו תכנית 2030 לפיה אנחנו רוצים להגיע ל-14 מרכזי מצויינות בכל הארץ עם דגש על הפריפריה. שחקנים מכל הארץ יתאמנו בעתיד הקרוב תחת אנשי המקצוע הטובים ביותר. גדי ברומר, אלון חזן, אופיר חיים, איתי מרדכי ועוד מאמנים טובים שיש לנו ימשיכו להגיע למרכזי המצויינות כדי לקדם את השחקנים הצעירים מכל פינה בארץ. זה גלגל התנופה גם לשחקנים, גם לנבחרות וגם למועדונים הקטנים שיקבלו בעתיד תמורות לא קטנות עבור השחקנים הצעירים. הקמנו מערך סקאוטינג ל-4,000 ילדים אחריהם אנחנו עוקבים".

אתה נוסע למשחקים בשבתות?

"בשלוש שנות כהונתי כיושב ראש ההתאחדות אולי הייתי בשני משחקים של ליגת העל למעט גביע המדינה שזה מפעל שלנו. אני מסתובב בכל שבת במגרשי הילדים והנוער. זו השליחות שלי. לראות משחק של ילדים ולא בית"ר ירושלים נגד מכבי חיפה בליגת העל. אני מגיע לראות מקרוב את המתקנים, לראות את ההתנהלות וחדרי ההלבשה. אני חי את השטח".

מאמן נבחרת הנוער של ישראל אופיר חיים מורם על ידי השחקנים
"הביטוי של ההצלחה". נבחרת הנוער | דני מרון

מי הכי הרשים אותך מהאנשים שפגשת בחו"ל במסגרת תפקידך?

"אני באמת בקשר טוב עם יושבי ראש מקבילים אלי ואני לומד מכולם. לומד ממה שקורה בצרפת ואיך הקימו מרכזי מצויינות ברומניה. לומד איך הכדורגל בפורטוגל מתפתח. יש לי הרבה חברים באופ"א ואחת מנקודות הסיפוק הגדולות שהיו לי היתה במפגש האחרון באופ"א ודיברו על הטורניר שאירחנו כאן בישראל עד גיל 17. הוא נבחר לטורניר הכי מוצלח שהיה בגיל הזה באופ"א. דיברו איתי על מה שעשינו בנבחרת הנוער בסלובקיה. מדברים היום באופ"א על ישראל בהקשרים מאוד חיוביים. זו תעודת הוקרה מהקולגות שלנו באופ"א. תוסיף לזה את ההצלחה של מכבי חיפה והפועל באר שבע באירופה. אין ספק שאנחנו בתקופת הרנסנס של הכדורגל הישראלי ואני מתכוון להמשיך אותה".

רנסנס זה בטוח לא בכל מה שקורה עם האלימות במגרשי הכדורגל.

"אתה צודק ואני לא בורח מזה. העונה שעברה היתה הכי גרועה מהבחינה הזו ואני חושב שאנחנו צריכים להילחם בכך. אבל זה לא שונה ממה שקורה בחברה הישראלית. אנחנו רואים את האלימות בבתי החולים, בכבישים, בבתי הספר ולצערי גם במגרשי הכדורגל. אמרתי בתום העונה שעברה שאנחנו נעשה טיפול שורש בהובלתו של משרד הספורט. אנחנו לקראת קנסות מנהליים, מגנומטרים ורשתות. לצד זה חייבת להיעשות עבודת שורש בכל הקשור לתקנון המשמעת. לכן ביקשתי להקים את הוועדה בראשות פרופסור מיגל דויטש ובה היו חברים עורך הדין אפריים ברק שהוא ממשפטני הספורט המובילים בעולם ופרופסור יאיר גלילי שהוא חוקר ספורט ופסיכולוג בעל שם עולמי. נתתי להם יד חופשית ולא התערבנו. ביקשתי מהם פתרונות מהפכניים כדי לשנות את תקנון המשמעת שלנו. הם סיימו עם 35 המלצות מהפכניות ואם נצליח ליישם את חלקן אנחנו נהיה במקום אחר. את הדו"ח המפורט שלהם אגיש למשרדי הממשלה. אם הם לא יתגייסו ולא יאמצו את המחקר המקיף שעשתה הוועדה, לצערי הרב לבדנו לא נוכל להילחם בתופעות האלה. רשויות החוק צריכות לעבוד לצידנו ואני מאמין שנוכל לעשות טיפול שורש".

מה הדבר הראשון שצריך לאמץ מהדו"ח?

"הקלה באחריות השילוחית. אנחנו יודעים שיש קבוצות בישראל שעושות מאמצים אדירים אבל הן עומדות לדין כי זה התקנון".

שחקני הפועל תל אביב, בן ביטון, סתיו למקין בדרבי, ברקע רימון עשן
"העונה שעברה הייתה הכי גרועה מבחינת האלימות במגרשים". הדרבי התל אביבי | קובי אליהו

בוא נדבר על הנבחרת הלאומית שלנו. יש יותר מדי רעש סביב הנבחרת. המון אירועים משמעתיים שקשורים לשחקנים.

"אתה מדבר בעיקר על דאבור, זהבי ואצילי אבל כל אירוע עומד בפני עצמו. לשמחתי הנבחרת מצליחה ועוד יותר שהקהל חזר. נכון שיש מחלוקות וזה בסדר שיש דיונים סביב הנבחרת אבל אני סומך על הצוות המקצועי שהוא חף מכל שיקולים זרים".

בסביבתו של אצילי מדברים על זה שהפקרתם אותו אל מול בית הדין וארגוני הנשים. שלא עשיתם מספיק כדי לעמוד לצידו ולהגן עליו.

"עומר אצילי חזר לנבחרת אבל בעקבות עתירה של גורמים חיצוניים בית הדין ביקש להזמין אותו. אני מצפה מכל השחקנים ועד יושב ראש ההתאחדות לכבד את מוסדות ההתאחדות לכדורגל. לא רצינו להעמיד את עומר במקום לא נוח אבל כן דרשנו ממנו לכבד את בית הדין. עומר מצוי בסערת רגשות עדיין ולכן הבנתי את ההחלטה שלו. אני מאחל לו לאחות את הקשיים והפצעים שהוא מתמודד איתם ולהמשיך להצליח גם בזירה המקצועית וגם בזירה האישית".

אתה מרגיש שלם שעשית הכל כדי לסייע לשחקן שלך?

"אם בית הדין מחליט לזמן שחקן או יושב ראש, עלינו להופיע. לא מתקבל על הדעת שזה לא יקרה. חרטתי על דגלי שלא אתערב לעולם בהחלטות של בתי הדין גם אם אלה דיונים שקשורים להתאחדות לכדורגל וגם אם בית הדין החליט בניגוד לעמדת ההתאחדות לכדורגל. זה הגוף השיפוטי ואנחנו נכבד כל החלטה שיפוטית גם אם היא למורת רוחנו".

שחקן נבחרת ישראל, עומר אצילי
" לא רצינו להעמיד את עומר במקום לא נוח, אבל כן דרשנו ממנו לכבד את בית הדין". אצילי | ברני ארדוב

בקמפיין המוקדמות הקרוב ליורו הבוגרים לא תשחקו בחיפה. מה ההסבר?

"אני לא מעורב בהחלטה על קביעת האיצטדיונים. אלה דברים שנקבעים בין מנכ"ל ההתאחדות, מנהל הנבחרת והצוות המקצועי. ההחלטה היא שהקמפיין הקרוב ישוחק בבלומפילד ובטדי. אני מניח שבעתיד נחזור לשחק גם בחיפה".

הכדורגל הישראלי יחסר את חילי טרופר שעוזב את תפקיד שר הספורט?

"חילי טרופר אחד האנשים האיכותיים, הרציניים, המקצועיים והערכיים שיצא לי להכיר בכדורגל. זאת אבידה גדולה לספורט שהוא עוזב. אני רוצה לקוות ולהאמין ששר הספורט הבא יהיה גם טוב לכדורגל. אני מאחל לחילי טרופר הצלחה בעתידו הפוליטי. הוא מהזן של הפוליטיקאים שכל אזרח בישראל היה רוצה לראות. אני מחכה לשר הבא כדי להמשיך את מגמת הצמיחה עליה דיברתי".

ומן הסתם אתה לא רוצה לסיים כמוהו ולעזוב בעוד חודש וחצי.

"יש מערכת בחירות וגם ההתאחדות לכדורגל היא דמוקרטית. אני יודע שאני זוכה לתמיכה גדולה וגורפת בקרב רוב האנשים שרוצים לראות את ההצלחה שלי נמשכת ולא נקטעת באיבה. אני יודע שיש אנשים שלא תומכים בי וזה למרות שחלקם אומרים לי שהם מרוצים מהדרך שלי אבל יש להם שיקולים ומניעים אחרים. אני משוכנע שאת ההצלחה שלי צריך להמשיך ובכוונתי להמשיך לפתח את הכדורגל. גם בקדנציה הבאה אמשיך לחרוש את האדמה ולהביא הצלחות להתאחדות לכדורגל בכל התחומים שתחת האחריות שלה".

אתה תנצח את הבחירות הבאות?

"בהחלט".

מתנגדיך טוענים שהבעיה הגדולה שלך שאתה יושב ראש נשלט. הם מציינים בעיקר את שטרן חלובה כמי שקובע עבורך הרבה.

"אז מה יגידו עלי? הרי הצלחות יש. אז אומרים נשלט".

אתה יושב ראש נשלט?

"כל מי שעוטף את הכדורגל בתשע השנים האחרונות החל מכהונתי כמנכ"ל המנהלת יודע שאני אדם נחוש מאוד בדרכו ואני לא נשלט על ידי אף אחד. ולא פעם זה מייצר לי מחלוקת. אין שום קשר בין זה לבין זה שאני מעריך ונעזר בחברי הנהלה כאן. לשטרן חלובה יש תרומה אדירה לכדורגל הישראלי ונעשית לו דה לגיטימציה על גבול הדמוניזציה. שטרן תרם לא מעט לכדורגל. בעבר אמרו עלי שאני נשלט על ידי אחרים. זה בסדר. לא נורא. גם אתה יודע שאני אדם חזק ודעתן ומי שאומר זאת, אין לו מושג".