פפיר טעה, הפועל קופחה: הדרבי הוכרע על טעות שיפוט

ארז פפיר, ניר קלינגר | ברני ארדוב‎

על דרבי בלתי נשכח, בעיית השיפוט ובעיית שיבוץ השופטים. וגם: האם הייתה עבירה של יונתן כהן על אדי גוטליב לפני השער של מכבי תל אביב?

(גודל טקסט)

אני מתבונן שוב ושוב בהילוכים החוזרים של רוב האירועים השנויים במחלוקת בדרבי גמר הגביע, ואני תוהה אם אין זה בדיוק מה שיגאל פריד אמור היה לעשות בזמן אמת. נכון, יש לי יותר זמן ממנו, ועדיין. הכניסה של אדי גוטליב בדן ביטון שבריר שנייה לפני ששי אייזן גולש בצורה מסוכנת (אבל מחלץ כדור) לרגל של דור פרץ, נראית הרבה יותר לא חוקית.

מסתכל שוב ושוב במהלך ולא משוכנע שהיה פה פאול ברגע המפגש, גם אם בסוף המהלך הסוליות של אייזן פגשו בשוק של פרץ, בגובה דשא. פריד החליט שזה פאול. אם תלכו קודם, למהלך שער השוויון של מכבי ת"א, תגלו כי יונתן כהן מרחיק בידיו את הריצה לאחור של אדי גוטליב לכדור הגובה של דן גלזר. התבוננות מעמיקה אולי הייתה מוצאת כי כהן מנע ממנו התייצבות לנגיחה.

לפני 38 שנה הכריעה נגיעת יד ברורה של גילי לנדאו את דרבי גמר הגביע. לא היה צריך אז VAR כדי לראות. אני ראיתי את זה משער 9 הישן ברמת גן, וזה היה 120 מטר ממקום מושבי. רק עובדיה בן יצחק, שופט ותיק ומנוסה ואפילו בכיר, לא ראה. אז מה יגיד ארז פפיר שעד לפני 10 שנים לא ידעו מי הוא או יגאל פריד שעד לפני 10 שנים שפט ליגות נמוכות וילדים? ההופעה של אוראל גרינפלד ביורו 2020 לא תחפה על כך שיש בעיית שיפוט בכדורגל הישראלי, ומה שרע מזה: בעיית שיבוץ באיגוד השופטים.

האם הייתה עבירה של כהן על גוטליב לפני הגול? |

היו שופטים טובים מארז פפיר שלא קיבלו גמר גביע – ועוד דרבי. יש שופטים טובים, בהרבה, מפפיר שקיבלו משחקים זניחים בשבועיים האחרונים כי לפפיר הובטח הגמר. והכי מדהים, הטעות הכי גדולה של פפיר היתה בכלל ההחלטה שלו לשרוק פנדל נגד אדי גוטליב, על עבירה שבוצעה הרבה לפני הרחבה, כשהוא נמצא קרוב. אם זה מה שהוא ראה, מה נגיד על מה שהוא לא ראה?

אפשר לומר עד מחר שמכבי ת"א טובה יותר וראויה יותר ומגיע לה יותר לקחת גביע. הכל נכון, אבל גם נתניהו יגיד שמגיע לו להיות ראש ממשלה כי הליכוד קיבל 30 מנדטים. ברגע האמת, לפיד, בנט והפועל ת"א כבשו, אבל לנתניהו לא היה VAR ורובי ריבלין הוא נשיא המדינה ולא שופט הגמר. ושם זה הוכרע.

ההבדל בין מכבי להפועל

אין בלוף בכדורגל. מכבי ת"א צברה מסיום הליגה הסדירה ועד לסיום העונה 17 נקודות מ-30, 57 אחוז, והפרש השערים שלה היה 12:17. היא ספגה יותר משער למשחק, היא כבשה פחות משניים. מכבי ת"א קרטעה את דרכה עד לסיום העונה. לא משמעת טקטית, קצת פחות מוטיבציה ואמונה, המון בקיעים. העובדה כי אלכסנדר פשיץ' עזב ולואיס הרננדס לא רוצה להמשיך, היא בבואה לחוסר מחויבות ולהיעדר דבק.

ועדיין מכבי לקחה גביע כי הפועל היא לא הרבה יותר מקבוצה לוחמת, תבנית נוף מולדתו של מאמנה. היא קבוצת כדורגל בינונית שאם לא תתחזק, תהיה בפלייאוף התחתון גם בעונה הבאה. זה קרה כי למכבי ת"א יש יותר שחקני קלאץ', כי היא יכולה להעלות מהספסל את יונתן כהן, שיש רגעים שהוא הכדורגלן הטוב בישראל, וזה כשלידו משחק דור פרץ שהוא בעצם הכדורגלן הטוב בישראל.

בהפועל משחקים הרבה מאלה שלא מצאו קבוצה ושהיה מי שהיה מוכן לשלם להם, לא חשוב כמה, כדי שיהיו שם. ההבדל המהותי בין מכבי ת"א להפועל ת"א – וכמה שעשר שנים זה הרבה זמן בכדורגל – זה שמכבי לוקחת לרוב את מי שהיא רוצה, והפועל לוקחת לרוב את מה שנשאר, וגם זה אם אין קליינטים נוספים. ועדיין, עם כל זה, לא היה חסר שהמשחק זה יילך לפנדלים. בעיטה יותר חזקה של בואטנג, אינסטינקט פחות טוב של טננבאום. הפועל הייתה קרובה לשוויון יותר ממה שמכבי הייתה קרובה לגביע.

עומרי אלטמן, שחקני מכבי תל אביב | ברני ארדוב

אין פה שחקני הגנה

אתם רוצים להבין למה הבלמים בישראל חלשים ומדוע משחק ההגנה ברוב הקבוצות נופל משמעותית ממשחק ההתקפה? תתמקדו באדי גוטליב ומתן בלטקסה, שניים מהבלמים המובילים בישראל (אל תתלהבו, אין יותר מדי). לגוטליב יש מספר דו ספרתי של שערים בליגת העל, יש לו חמשה הופעות בליגה הרוסית. לבלטקסה היתה אתמול הורדת כדור לבעיטה של שכטר לקורה והורדת כדור לשער הניצחון של הרננדס. מה עשה גוטליב בשער של יונתן כהן? הקדים אותו בצעד ועדיין כהן הגיע לכדור לפניו (עם או בלי דחיפה, עדיין הגיע לפניו). ולמה היה צריך גוטליב לתפוס בידו של גררו בערך 10 מטרים? ואיפה היה בלטקסה בגול של עומרי אלטמן? בעמדת הצילום? 

לדוד פרימו היה גול אחד בקריירה, בפתח תקווה, והוא נחשב לשחקן ההגנה הטוב ביותר שהיה אי פעם בישראל. אצלו לא אלטמן ולא כהן ולא אף אחד היה נותן גול אתמול, כי הוא היה קודם כל בלם – שחקן הגנה – לא סייען התקפה. כל עוד ייקחו מאמנים במחלקות נוער קשרים וחלוצים איטיים או גבוהים ויסבו אותם לתפקידי הגנה – כי אין קופצים טבעיים לתפקידים האלה – לא יהיו פה שחקני הגנה.  

יונתן כהן כובש, אדי גוטליב טועה | ברני ארדוב

שיגידו תודה שקלינגר לא רץ לשער 11

אם אני צריך לבחור את חמשת השחקנים שהשפיעו על מכבי ת"א יותר מכל אחד אחר בהיסטוריה, ניר קלינגר הוא כמעט בחירה ראשונה שלי. המעבר שלו ממכבי חיפה למכבי ת"א ב-1989 סימן טריטוריה. הוא היה שותף לאליפויות הגדולות של מכבי ת"א בשנות ה-90, אפילו דחף גול ב-1:3 המפורסם של מכבי ת"א בקרית אליעזר ב-1996, הוא גם תקע טריז, כמאמן בעונה ראשונה בליגת העל, בסריית אליפויות מטורפת של מכבי חיפה בין 2001 ל-2006, וגם לקח את מכבי ת"א לשלב הבתים של ליגת האלופות, כשהיא היתה בכלל סגנית אלופה. ניר קלינגר זה המכביסט הכי גדול שגדל בכרמל והחיפאי הכי צפונבון שגר בצהלה.

אבל מעל לכל האיש הזה ווינר, תאב ניצחונות, מאמן נשמה.

ההתנהגות שלו אתמול, לצד זה שהיתה מחפירה, היא כמעט טבעית. אם אוהדי מכבי ת"א לא זוכרים לו חסד נעורים ושרים לו "קלינגר לא רואה", כשהוא בשיא הטירוף שלו על פסילת השער והאדום של אייזן, אז שיגידו תודה שהוא לא רץ לשער 11 לסגור חשבון. אפילו סלים טועמה, שספג אינספור חפצים משערים 11 ו-13  כשהלך להרים קרנות, בדרבים בהם כיכב, והבליג – אפילו הוא יצא מדעתו.

הבעיה היא שזה היה גמר גביע, במעמד נשיא המדינה, וככה לא מתנהגים.

גמר הגביע נקבע במקור לסמי עופר. אירועי "שומר החומות" הזיזו את חצאי הגמר מבלומפילד לסמי עופר, ולהתאחדות היה טבעי לעשות הצרחה ולקיים בבלומפילד את הגמר, בוודאי כשמדובר בדרבי תל אביבי. וזו היתה טעות. כי באווירה שלו התקיים אתמול דרבי תל אביב סטנדרטי – אבוקות, קללות, הרחקות – ולא גמר גביע. ואני מוכן להתערב שאם הגמר היה נערך בסמי עופר, רוב האירועים שמרחיקים משפחות וילדים מכדורגל ישראלי, לא היו מתרחשים בו. משטרה אחרת, סטנדרטים אחרים, אווירה אחרת. מי שיוצא מהסמטאות ביפו לדרבי תל אביבי, יתנהג אחרת כשהוא יורד מהרכבת בתחנת בת גלים.

ואפרופו משטרה, לפני המשחק פרסמה דוברות משטרת תל אביב הודעה כאורך הגלות על תפיסת בחור עם אבוקה בדרך לבלומפילד. כמעט הרימו שם כוסית על תפיסת מחבל לפני פיגוע. 15 האבוקות שנחתו על הדשא והובערו ביציעים עם פתיחת המשחק הבהירו שהמשטרה צריכה להתרכז פחות ביח"צ ויותר בהפקת לקחים. 

אבוקות בדרבי התל אביבי בגמר גביע המדינה | ברני ארדוב

כישלון?

מי שאומר על העונה של מכבי ת"א שהיא כישלון, קצת מתבלבל. אתמול היא השלימה את משחקה ה-57 מאז 8 באוגוסט, ואם פורמט מוקדמות גביע אירופה לא היה מצטמצם בגלל הקורונה למשחק נוק אאוט בודד, היו לה 60 משחקים.

זה המון. זה מטורף עבור קבוצה ישראלית.

ועדיין היא זכתה בתואר אלוף האלופים, בגביע הטוטו, הגיעה לפלייאוף ליגת האלופות, עלתה מהבית שלה בליגה האירופית, סיימה כסגנית אלופה וזכתה בגביע המדינה. גם אם מכבי ת"א כדורסל תזכה באליפות – ולמעשה בדאבל – העונה של מחלקת הכדורגל היתה טובה יותר. 

שחקני מכבי תל אביב מניפים את גביע המדינה | ברני ארדוב‎

ריבלין, שומע?

אני מנסה לתאר לעצמי איך רגע לבאזר, אחרי שאסף את החתימות מימינה, תקווה חדשה ורע"מ, מנסה יאיר לפיד להשיג את נשיא המדינה כדי להודיע שעלה בידו, ומגלה שיש הארכה בבלומפילד והנשיא לא שומע ברעש הזה כלום.

פטריק ואן לוון, רובי ריבלין, ניר קלינגר, אורן חסון | ברני ארדוב
ניר קלינגר | צילום מסך

מוטי חביב בטור נוקב: לא הייתה עבירה לפני הגול

לא הייתי בדרבי. וטוב שכך. טוב מאוד. אילו הייתי יושב במרומי היציע בבלומפילד, סביר להניח שכמו כולם גם אני הייתי חושב שפסילת השער של הפועל תל אביב מוצדקת בשל העבירה של שי אייזן אי שם במרכז המגרש.

אבל דווקא משום שלא הייתי ביציע, צפיתי אתמול לפחות עשר פעמים באירוע שהסעיר את הדרבי בגמר הגביע. פעם, ועוד פעם, ועוד פעם, ועוד הילוך חוזר, ואף אחד בעולם לא ישכנע אותי: עבירה
ששווה כרטיס אדום – לא הייתה שם! בשום פנים ואופן לא הייתה!

יכול להיות שתמצאו מישהו שיוכיח לי שקשר הפועל ת"א ביצע עבירה, ואולי אפילו עבירה ששווה כרטיס צהוב, אבל בשום פנים ואופן לא עבירה של אדום ישיר, וההבדל הוא גדול ומהותי. אולי הייתה זו עבירה של כרטיס צהוב, ושוב אני אומר, יכול להיות שכן, אבל אז שופטי ה-VAR לא אמורים להתערב בהחלטת השופט ארז פפיר.

שי אייזן, דור פרץ
שי אייזן, דור פרץ | מסך, ספורט1

פפיר עצמו יכול היה לתת למהלך להסתיים ואז להניף צהוב לאייזן, אבל התערבות ה-VAR חייבה את השופט גם לפסול את השער וגם להרחיק את הקשר – מה שלמעשה ליבה את היצרים והדליק את הדרבי כולו. העוול שנגרם להפועל ת"א הוא גדול, וככל שראיתי עוד ועוד את האירוע, כך בדיוק הבנתי עד כמה נעשה כאן אי צדק גדול.

עבירה כמו שעשה שי אייזן במרכז המגרש, אם עשה, יש לא מעט במשחקי כדורגל, ומכאן שההחמרה גדולה מנשוא. ואיפה חוק ההיגיון שהשופטים דואגים תמיד להזכיר?

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי