"לא הייתי הולך בפחד שהרגזתי את מכבי תל אביב"

גילי ורמוט, אייל משומר וקובי מויאל חטפו לפני 6 שנים במדי מכבי חיפה שישייה ממכבי ת"א בליגה, אבל אחרי שלושה ימים ניצחו אותה וזכו בגביע המדינה. עכשיו הם מדברים על מפגש כפול באותו שבוע ועל נקמה ספורטיבית: "מכבי תנצח את הפועל באר שבע", אומר מויאל

(גודל טקסט)

"אף פעם לא אהבתי מפגש כפול מול קבוצה באותו שבוע", נזכר אתמול (שלישי) אייל משומר. "יש משהו במפגש כפול תוך כמה ימים מול אותה יריבה שמעצבן. אנחנו ידענו לקחת את זה למקום טוב וזכינו בגביע, אבל בגדול זה משהו שתמיד היה בעיניי לא נוח".

21 במאי 2016, מכבי חיפה מגיעה לבלומפילד למשחק הליגה האחרון של העונה מול מכבי תל אביב בידיעה ששלושה ימים לאחר מכן היא תפגוש את אלופת שלוש השנים שקדמו למשחק נוסף, הפעם בגמר הגביע. מכבי תל אביב עם פטר בוס על הקווים רוצה אליפות רביעית, אבל אין לה יותר מדי סיכוי מול הפועל באר שבע שמוליכה על פניה וקרובה לאליפות הראשונה בעידן ברק בכר. בדקה ה-28 ערן זהבי עשה 0:1 ושלח את האוהדים לחגוג עד הדקה ה-40, אז הפועל באר שבע עשתה את הראשון שלה מול בני סכנין בטרנר. מאחר שמכבי תל אביב היתה חייבת תיקו של באר שבע או ניצחון של סכנין, היא לא היתה תלויה בעצמה ולמרות ניצחון מטורף של 0:6 על מכבי חיפה באותו לילה, הפועל באר שבע זכתה באליפות.

"אני עד היום אומר שאם לא הייתי יוצא בהפסקה בבלומפילד, לא היינו מפסידים 0:6 באותו ערב", מצחקק משומר שהיה אז המגן הימני של רוני לוי במכבי חיפה. בהפסקה באמת היה רק 0:1 למכבי תל אביב אבל במחצית השנייה מכבי תל אביב התפוצצה עם עוד צמד של ערן זהבי ושערים של טל בן חיים, קרלוס גרסיה וחאריס מדוניאנין. "מראש באנו למשחק הזה בליגה שלושה ימים לפני גמר הגביע בידיעה שהמשחק היותר חשוב שלנו באותו השבוע יהיה בגמר", ממשיך משומר. "לא אגיד לך שבאנו להפסיד או לקבל תבוסה ממכבי תל אביב, אבל חשבנו יותר על הגמר שחיכה לנו ועובדה שרוני שמר כמה שחקנים והוציא כמה כדי לשמור עליהם".

דקל קינן מכבי חיפה
משומר ושחקני מכבי חיפה בבלומפילד, ערב ה-6:0 | מגד גוזני

מכבי תל אביב מול מכבי חיפה זה המשחק הגדול של הכדורגל הישראלי כבר יותר מ-30 שנה וחיפה נסעה הביתה עם שישייה מהדהדת. "ידענו שאנחנו לוקחים את ההפסד הזה למקום של נקמה", אומר משומר. "היינו חדורי מוטיבציה בימים שאחרי המשחק כדי לבוא ולתקן את הרושם. זה היה המשחק הכי חשוב מבחינתנו".

לגמר בטדי הגיעו שתי הקבוצות במצב רוח שונה. מכבי תל אביב היתה קבוצה הרבה יותר טובה, שעד היום מבכה את אובדן האליפות הרביעית ברציפות לטובת הפועל באר שבע. מכבי חיפה בדיעה אחרי הביקורות המטורפות שחטפה בתקשורת ומקהל אוהדיה. בדקה ה-36 בעט קשר מכבי חיפה לודוביק אוברניאק כדור חופשי שנכנס פנימה ועשה 0:1 שהימם את אוהדי מכבי תל אביב. למרות ניסיונות רבים להשוות מכבי תל אביב הפסידה את המשחק וסיימה את העונה בלי אליפות ובלי גביע.

עכשיו מכבי תל אביב נמצאת במקום שבו היתה מכבי חיפה לפני שש שנים. היא הפסידה להפועל באר שבע ביום ראשון בליגה ואת כל התסכול והעצבים היא תרצה לנתב הערב מול אותה הפועל באר שבע בגביע המדינה. "אני בטוח שמכבי תל אביב תבוא בטירוף למשחק הזה במיוחד אחרי שהפסידה", בטוח משומר. "אבל זה גביע וזה חצי גמר ואני בטוח שגם הפועל באר שבע לא תבוא לשחק רגוע. מה שבטוח מכבי תבוא עם אנרגיות מאוד חזקות".

אתם הובסתם 0:6 וזו היתה תוצאה שאי אפשר להתעלם ממנה. הפעם מכבי תל אביב הפסידה רק 0:1 לבאר שבע.

"זה נכון. בהיבט הזה התוצאה השבוע בליגה לא השפילה את מכבי תל אביב והיא לא תבוא בשיגעון לנקמה ספורטיבית, אבל עדיין מדובר בהפסד רק לפני שלושה ימים וזה יושב בראש של שחקני מכבי תל אביב".

גילי ורמוט שחקן מכבי חיפה (שמאל) מול מכבי תל אביב
"מה שהיה באותו שבוע בחודש מאי, היה קיצוני". ורמוט | מגד גוזני

גילי ורמוט שפתח באותו משחק ליגה בו מכבי חיפה הובסה 6:0, אבל לא שיחק בגמר הגביע שלושה ימים לאחר מכן, לא מוצא עניין ביצירת מוטיבציה דרך הפסדים. "אני תמיד רציתי לבוא למשחק אחרי שניצחתי את המשחק הקודם", אומר ורמוט שהיה ב-2016 שחקן מכבי חיפה, אליה הגיע באמצע העונה ממכבי תל אביב.

ורמוט לא חושב שיש למכבי תל אביב יתרון הערב רק כי הפסידה השבוע בבאר שבע. "מה שהיה אז באותו שבוע במאי 2016, היה קיצוני. גם התבוסה 0:6 וגם זה שלקחנו את הגביע כשמכבי תל אביב הרבה יותר טובה. יחסי הכוחות בין הקבוצות היו ברורים לכולם. זה לא המצב שיש היום בין מכבי תל אביב לבאר שבע. היום מכבי תל אביב ובאר שבע שווי כוחות עם סגלים מצויינים. מה גם שאני בטוח ששתי הקבוצות יעלו בהרכבים שונים בחצי הגמר לעומת הליגה השבוע".

מכבי תל אביב יכולה להרוויח משהו מההפסד שלה בליגה כמו שלכם היה אז יתרון כלשהו כי הובסתם?

"ממש לא. אני לא חושב ככה. אני משוכנע שאם נחפש בהיסטוריה מפגשים כפולים תוך כמה ימים, נראה שהרבה פעמים קבוצות שניצחו במשחק הראשון, עשו זאת גם במשחק השני. אין לזה חוקים. מכבי תל אביב היתה אז צריכה לנצח בשני המשחקים את מכבי חיפה. זה שאנחנו ניצחנו בגמר הגביע היה יוצא דופן. מתוך עשרה גמרים, בשמונה מכבי תל אביב היתה מנצחת אז".

מה יושב בראש של שחקני הפועל באר שבע אחרי הניצחון שלהם בליגה השבוע?

"אם אני נכנס לראש שלהם, לי זה היה עושה טוב. זה אמור לחזק אותם. לתת להם להרגיש שהנה הם ניצחו את מכבי תל אביב ונראו טוב. הם צריכים לבוא עם ביטחון ומצב רוח. הם חיברו את הקהל אליהם. אם אני שחקן באר שבע, אני ממש לא הולך בפחד שהרגזתי את מכבי תל אביב. להיפך. תמיד עדיף לנצח לפני משחק ולהיות טוב. זה לא שהפועל באר שבע עשתה בונקר וניצחה במקרה. הגיע לה הניצחון בטרנר והיא צריכה להיות אופטימית אחרי זה. להאמין בעצמה הרבה יותר".

שרן ייני שחקן מכבי תל אביב מאוכזב לפני דור מיכה שחקן הפועל באר שבע
"זה לא שבאר שבע עשתה בונקר, הגיע לה הניצחון. אין חוקים" | דני מרון

הפועל באר שבע מרוצה שהיא ניצחה רק 0:1 ביום ראשון. גם ניצחה וגם לא הרגיזה את מכבי תל אביב יותר מדי.

"הם גם ניצחו והם גם לא באופוריה. אני לא אוהב את זה. אני אוהב לנתח את הדברים מקצועית יותר ופחות מנטלית. אני חושב שככל שאתה משחק יותר טוב ומבקיע יותר, אתה מרגיש יותר בטוח. אני לא חושב שיהיה קשר בין שני המשחקים".

רוני לוי ידע למנף את התבוסה ההיא לניצחון על מכבי בגמר. קרסטאיץ' כמאמן זר גם יידע לעשות את העבודה?

"אני לא מתייחס אליו כמאמן זר, אלא כמאמן טוב או לא טוב. אני יכול לומר לך שאני מעריך אותו על מה שאמר במסיבת העיתונאים לפני שבוע בה הוא הביע אכזבה מזה שהוא לא ממשיך ולא מודיעים לו דבר. אני חושב שהוא דיבר ביושר בניגוד למאמנים אחרים שאולי היו מסתירים את הרגשות שלהם. אני חושב שכל שחקן במכבי רוצה להוכיח את עצמו בין אם זה מול המאמן הזה שאולי ימשיך ובין אם למאמן הבא שאולי יגיע בסיום העונה".

קובי מויאל, שובל גוזלן שחקני מכבי חיפה
הולך עם הצהובים הערב. מויאל בגמר הגביע ההוא | אדריאן הרבשטיין

גם קובי מויאל' כמו גילי ורמוט, פתח בתבוסה 6:0, אבל לא שיחק בגמר שלושה ימים לאחר מכן. מויאל, אז שחקן מכבי חיפה, זוכר היטב את הימים בין המשחקים. "שחקנים מקצוענים יודעים לעשות את ההפרדה בין המשחקים, אבל הקטע המנטלי יהיה תמיד משמעותי כשיש מרווח כל כך קצר", אומר מויאל.

אז עדיף להפסיד לפני משחק גביע כל כך מכריע?

"לא יודע אם לדבר על זה במונחים של עדיפות, אבל קבוצה כמו מכבי תל אביב שהפסידה השבוע להפועל באר שבע, תגיע הרבה יותר מוכנה ודרוכה לגביע. יש כאן משקל גדול מאוד לצוות המקצועי. רוני עשה אז עבודה טובה. לנו היה אז עדיף לקבל 0:6 ולא להפסיד 0:1. באנו באטרף כי קיבלנו בראש. אם מכבי תל אביב היתה מובסת ביום ראשון, היא היתה באה אש. הימים שאחרי התבוסה ההיא היו ימים ממש לא קלים בחיפה. אם זה היה רק 0:1 למכבי תל אביב, כנראה שלא היינו לוקחים את הגביע אחרי זה. אם מכבי תל אביב היתה מובסת ביום ראשון, הפועל באר שבע היתה בבעיה".

אז איך יגמר?

"מכבי תל אביב תנצח בהארכה ותעפיל לגמר. קשה מאוד לנצח את אותה קבוצה פעמיים בהפרש כה קצר".