צפו בתקציר: ישראל הפסידה לסקוטלנד 5:3 בפנדלים

חלום היורו נגוז: אחרי 120 דקות לא רעות בכלל של הכחולים-לבנים שהסתיימו ב-0:0, חניכיו של רוטנשטיינר נכנעו בבעיטות הכרעה מ-11 מטרים בחצי גמר פלייאוף העלייה ליורו. זהבי החמיץ

(גודל טקסט)

זה היה כואב. חלום היורו של נבחרת ישראל נגוז הערב (חמישי), לאחר שחניכיו של וילי רוטנשטיינר הפסידו 5:3 לנבחרת סקוטלנד בפנדלים אחרי 0:0 בתום 120 דקות במסגרת חצי גמר פלייאוף העלייה ליורו. כל כך הרבה זמן חיכינו לקרב הזה, שנדחה ונדחה בעקבות הקורונה, וכעת כשהוא סוף סוף נערך בהמפדן פארק שבגלזגו הנבחרת הציגה יכולת לא רעה בכלל, אך שוב הפסידה במאני טיים.

המשחק אולי החשוב ביותר של נבחרת ישראל ב-20 השנים האחרונות היה עיקש ומאוזן לחלוטין. שתי הנבחרות שיחקו במערך זהיר של שלושה בלמים, ושיחקו באופן זהיר גם על כר הדשא. מצבים מסוכנים באמת כמעט ולא נרשמו בשני צידי המגרש. והמספרים מדברים – לאורך כל 120 הדקות נרשמו רק שתי בעיטות למסגרת – אחת מכל צד. היינו קרובים, קרובים מאוד. בהארכה הרגיש ש"השער באוויר", אך הוא לא הגיע. לחצנו, אבל לא הכרענו. ואז, בפנדלים, דווקא ערן זהבי, גדול שחקני ישראל בעשור האחרון, החטיא את הכדור הראשון – ומשם כבר לא הצלחנו לחזור, וביורו שיתקיים בקיץ כבר לא נהיה. אולי בפעם הבאה.

המשחק היה מאוזן לחלוטין, כאמור, ובפתיחה ישראל החזיקה קצת יותר בכדור – אבל שתי הנבחרות התקשו מאוד לייצר מצבי הבקעה. ההתמודדות הייתה מאוד טקטית. היה נראה ששתי הנבחרות חוששות מאוד לטעות. לשני השוערים לא הייתה עבודה קשה בכלל, ובדקה ה-40 הנבחרת שלנו פשוט ניצלה מפיגור. השחקן הכי גבוה על המגרש, סקוט מקטומיניי, היה חופשי לחלוטין ברחבה של אופיר מרציאנו אחרי כיסוי גרוע לקרן שהגביה אנדרו רוברטסון. קשר מנצ'סטר יונייטד נגח מקרוב, אך רק במזל הכדור שלו לא הלך אל המסגרת והוחמץ בסנטימטרים בודדים.

ערן זהבי | ANDY BUCHANAN/AFP via Getty Images

לאחר מכן הגיעה השריקה למחצית, והסקוטים אמנם לא היו ביכולת גדולה, אך ישראל כלל לא ייצרה מצבים והייתה חלשה מבחינת התקפית. הנבחרת המשיכה לשחק לאט מדי כשהגיעה להתקפות, וסקוטלנד לאט לאט העלתה את הקצב והחלה להיות יותר מסוכנת. מוחמד אבו פאני נכנס להופעת בכורה בנבחרת בדקה ה-69 במקום הקפטן ביברס נאתכו והמשחק שוב התאזן – אך שתי הנבחרות הגיעו רק לחצאי מצבים לאורך כל 90 הדקות, ולאחר מכן ניגשנו להארכה, למרות שקצת לפני השריקה ישראל השתפרה והחלה לשלוט.

גם את ההארכה ישראל החלה בשליטה, כפי שסיימה את הזמן החוקי, ונראתה טוב. השחקנים של וילי רוטנשטיינר גילו הרבה ביטחון והיו עדיפים בהארכה וניסו לחפש את ההכרעה כשתקפו עם לא מעט שחקנים. היה כיף לראות את הנבחרת מרגישה שהיא יכולה, יוזמת, ואפילו הייתה תחושה שהשער באוויר. אבל הוא כאמור לא הגיע, ואז הלכנו לפנדלים – מהם הסוף כבר ידוע.

כבר ביום הנבחרת תצטרך להתאושש, כאשר תארח את צ'כיה באצטדיון סמי עופר במסגרת המחזור השלישי של שלב הבתים של ליגת האומות. שלושה ימים לאחר מכן, חניכיו של רוטנשטיינר יעשו שוב מסע כאשר יפגשו את סלובקיה בחוץ.

שחקני נבחרת ישראל | ANDY BUCHANAN/AFP via Getty Images
וילי רוטנשטיינר | Andrew Milligan/PA Images via Getty Images

הרכבים

נבחרת ישראל: אופיר מרציאנו, אלי דסה, איתן טיבי, ניר ביטון, שרן ייני, חאתם עבד אלחמיד, ביברס נאתכו (מוחמד אבו פאני, 69), אייל גולסה (עילאי אלמקייס, 101), מנור סולומון, ערן זהבי, מואנס דאבור (שון וייסמן, 83).

נבחרת סקוטלנד: דייויד מרשל, סטפן אודונל (קני מקניל, 113), דקלאן גלאגר, ליאם קופר, אנדרו רוברטסון, סקוט מקטומיניי, ראיין ג'ק (ראיין פרייזר, 83), ג'ון מקגין, קאלום מקגרגור, לינדון דייקס (קאלום פטרסון, 91), אולי מקברני ׁ(לורנס שנקלנד, 73).

שחקני נבחרת ישראל | ANDY BUCHANAN/AFP via Getty Images

מהלך המשחק

אחרי פתיחה לא רעה מבחינת נבחרת ישראל, סקוטלנד הגיעה למצב המסוכן הראשון במשחק. לינדון דייקס הוריד כדור לעבר ג'ון מקגין שבעט בעוצמה מחוץ לרחבה, אך הכדור שלו היה גבוה. בדקה ה-12 הסקוטים קיבלו כדור חופשי ממרחק של 22 מטרים מהשער של אופיר מרציאנו אחרי עבירה של שרן ייני. אנדרו רוברטסון ניגש לבעוט, עשה זאת בצורה לא רעה, אך פספס במעט את המסגרת.

איתן טיבי, לינדון דייקס | Andrew Milligan/PA Images via Getty Images

נבחרת ישראל הניעה את הכדור בצורה לא רעה, אך התקשתה מאוד לייצר מצבי הבקעה וללכת לעומק. עיקר התקפות בחצי השעה הראשונה הגיעו דרך אגף שמאל של חאתם עבד אלחמיד ומנור סולומון, שפתחו טוב את המשחק, אך איום ממשי לא נרשם ב-30 הדקות הראשונות. גם הסקוטים לא הגיעו לשער הישראלי.

אנדרו רוברטסון, אייל גולסה | ANDY BUCHANAN/AFP via Getty Images

רק בדקה ה-32 הגיע האיום הראשון במשחק למסגרת, אם אפשר לקרוא לו איום. אולי מקברני, החלוץ הסקוטי, ניסה לטווח מחוץ לרחבה את השער של אופיר מרציאנו, אך בעט כדור חלש ושטוח שנעצר בקלות בידיים של השוער.

מנור סולומון, סקוט מקטומיניי | ANDY BUCHANAN/AFP via Getty Images

בדקה ה-40 סקוטלנד הייתה חייבת לעלות ליתרון, אך פספסה בגדול. קרן שהגביהה אנדרו רוברטסון מצאה את ראשו של סקוט מקטומיניי ברחבה. שחקן מנצ'סטר יונייטד, לו משחק ראש פנטסטי, היה חופשי ולא מכוסה בכלל ומקרוב נגח לעבר השער של אופיר מרציאנו, אך פשוט במזל הכדור היה רחוק סנטימטרים מהמסגרת ויצא החוצה. כעבור חמש דקות השופט הורידו את שתי הקבוצות למחצית.

חאתם עבד אלחמיד, סטפן אודונל | ANDY BUCHANAN/AFP via Getty Images

בדקה ה-53 ישראל הגיעה למצב בעיטה לא רעה. ערן זהבי הוריד את הכדור לאייל גולסה, שבעט כדור מסובב מ-22 מטרים ברגל שמאל לעבר השער, אך הכדור שלו היה גבוה מהמסגרת של דייויד מרשל.

ניר ביטון, לינדון דייקס | Andrew Milligan/PA Images via Getty Images

המשחק טיפה נפתח בדקות שלאחר מכן, וסקוטלנד הגבירה את הקצב והחלה ללחוץ ולהיות יותר ויותר מסוכנת.

אוליבר מקברני, שרן ייני | Andrew Milligan/PA Images via Getty Images

בדקה ה-69 מוחמד אבו פאני עלה להופעת בכורה בנבחרת, כשנכנס כמחליף ראשון על חשבון הקפטן, ביברס נאתכו. שלוש דקות לאחר מכן, ערן זהבי בעט בעוצמה ממרחק, אך הכדור שלו הלך לידיים של השוער הסקוטי, דייויד מרשל.

ראיין ג'ק, ביברס נאתכו | ANDY BUCHANAN/AFP via Getty Images

בדקה ה-85 אנדרו רוברטסון הגביה קרן מצוינת לתוך רחבת ישראל, דקלאן גלאגר נגח לעבר השער אך שלו הלך החוצה. בדקה ה-89 אלחמיד ביצע מהלך טוב באגף השמאלי, כשחתך לרגל ימין ובעט לעבר השער טוב מאוד – אך הכדור פגע בסקוט מקטומיניי ויצא לקרן. עד לסיום 90 הדקות התוצאה נותרה בעינה והמשחק הלך להארכה.

0:0 בתום 90 דקות בין ישראל לסקוטלנד | ANDY BUCHANAN/AFP via Getty Images

הארכה

הנבחרת נראתה טוב מאוד בהארכה. חניכיו של רוטנשטיינר שלטו, יזמו, היו עדיפים וחיפשו את היתרון כשתקפו עם הרבה שחקנים. הרגיש שהשער באוויר, והכי קרוב לשם היה בדקה ה-116, כשאלחמיד העביר כדור רוחב מצוין לשון וייסמן שהיה חופשי ברחבה ושלח את הרגל, אך היו חסרים לו שני סנטימטר כדי לדחוף אותו לעבר השער.

ליאם קופר, מוחמד אבו פאני | Craig Williamson/SNS Group via Getty Images

ולמרות השליטה הישראלית, סקוטלנד כמעט ניצחה בדקה ה-120+1, כשליאם קופר נגח כדור קרן אל הקורה ואופיר מרציאנו ניצל מספיגה אכזרית. מיד לאחר מכן, הגיעה השריקה שקבעה – הולכים לפנדלים.

איתן טיבי, אוליבר מקברני | Andrew Milligan/PA Images via Getty Images

פנדלים

סקוטלנד, בעיטה ראשונה: ג'ון מקגין בעט לפינה השמאלית, אופיר מרציאנו כבר נגע בכדור, אך לא הצליח להדוף. 0:1 לסקוטים.
ישראל, בעיטה ראשונה: ערן זהבי ניגש לבעוט, שלח את הכדור לפינה השמאלית ונהדף על ידי דייויד מרשל. עדיין 0:1 לסקוטלנד.

סקוטלנד, בעיטה שנייה: קאלום מקגרגור סיפק פנדל מושלם בחצי גובה ובעוצמה גבוהה לפינה הימנית, 0:2 לסקוטים.
ישראל, בעיטה שנייה: ניר ביטון בעט כדור גבוה למרכז השער, מרשל זינק שמאלה והכדור נכנס. ישראל צימקה ל-2:1.

סקוטלנד, בעיטה שלישית: סקוט מקטומיניי בעט כדור לא חזק במיוחד, אך מדויק, לפינה השמאלית – ולרשת. 1:3 לסקוטלנד.
ישראל, בעיטה שלישית: שון וייסמן בעט למרכז השער בקור רוח ולרשת. ישראל צימקה ל-3:2.

סקוטלנד, בעיטה רביעית: לורנס שנקלנד בעט מדויק לפינה השמאלית בזמן שמרציאנו זינק לפינה השנייה, 2:4 לסקוטלנד.
ישראל, בעיטה רביעית: מוחמד אבו פאני בעט כדור 'נקי' לפינה הימנית ולרשת. ישראל צימקה ל-4:3.

סקוטלנד, בעיטה חמישית: קני מקלין ניגש לבעוט, סיפק כדור לרשת של מרציאנו והכריע את ההתמודדות – סקוטלנד ניצחה 3:5 בפנדלים ועלתה לגמר פלייאוף העלייה ליורו.

שחקני נבחרת סקוטלנד חוגגים | Craig Williamson/SNS Group via Getty Images

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי