ארבעתנו מאותו הכפר: במקווה ישראל נרגשים לקראת גמר אליפות אירופה

play
90 דקות מהיסטוריה. גלוך | GettyImages, VLADIMIR SIMICEK/AFP
גאווה ישראלית: נבחרת הנוער בגמר אליפות אירופה אחרי 1:2 על צרפת 04:08

בזמן שנבחרת הנוער מתכוננת לאנגליה (שישי, 20:30 בספורט4), בכפר הנוער בחולון מתגאים בגלוך, באייה, תומר ונאווי שלומדים ולנים אצלם

(גודל טקסט)

נבחרת הנוער של ישראל תתייצב מחר (שישי, 20:30 בספורט4) לגמר אליפות אירופה עד גיל 19 בסלובקיה, ובעוד הרחוב הספורטיבי והמדינה בכלל נרגשת לקראת המעמד הנדיר אליו הגיעו אופיר חיים וחניכיו, בכפר הנוער מקווה ישראל שבחולון מתרגשים "קצת" יותר לקראת המשחק מול אנגליה.

אוסקר גלוך, הכוכב הגדול של נבחרת הנוער, כמו גם אוראל באייה, עילאי תומר ורוי נאווי – הם כולם שחקני מכבי תל אביב שלומדים ולנים בכפר הנוער מקווה ישראל, הקרוב לקריית שלום. הם לומדים במסגרת קבוצת הספורטאים של הפנימייה יחד עם שחקני הפועל תל אביב, בית"ר ירושלים ועוד, ומקבלים מעטפת שלמה של לימודים, אוכל ולינה בין האימונים עם המדים הצהובים.

אוראל באייה, שחקן מכבי תל אביב
אוראל באייה שחקן מכבי תל אביב | אריאל שלום

במקווה ישראל מתרגשים היום במיוחד לקראת הגמר. גלוך, תומר, באייה ונאווי אמנם פספסו את הבגרות בספרות בזמן שהותם עם הנבחרת בסלובקיה (אותה עוד יחזרו כדי להשלים בהמשך הקיץ, אולי כאלופי אירופה), אבל בכפר הנוער מתמוגגים מההופעות שלהם מול אריות היבשת. "השיח פה תמיד על כדורגל, אבל בימים אלה במיוחד – זה כבוד בשבילנו שהם מובילים את הנבחרת, אין גאווה יותר גדולה מזו", אמר לוואלה! ספורט יאן קרל, מנהל פנימיית מקווה ישראל מדור כללי.

על גלוך, תלמיד הכיתה המדעית במקווה ישראל, אמר קרל: "אוסקר מאוד בלט כבר בשנה שעברה ואז הוא חתם על החוזה במכבי תל אביב, מאז ההתקדמות שלו פשוט אדירה. הוא מקבל כאן מעטפת לימודית, רגשית, ספורטיבית ובעיקר שקט. יש לו מנוחה כאן וזה מה שהוא צריך גם עכשיו. הוא תמיד הגיע לכאן וידע שיש לו את כל התנאים כדי להצליח, וזה מה שמיקד וימקד אותו להצליח".

שחקן נבחרת הנוער אוסקר גלוך, שחקן צרפת מרטין אדלין
"תמיד ידע שיש לו את כל התנאים כדי להצליח". גלוך | אימג'בנק GettyImages, VLADIMIR SIMICEK/AFP

בימים אלה, כפרי הנוער ברחבי ישראל עומדים בפני שוקת שבורה. רגע לפני תחילת שנת הלימודים תשפ"ג, הם מצויים בפער תקציבי שנתי של 56 מיליון שקל (כ-1.3 מיליון לכל כפר בארץ) – למעשה, בתת-תקצוב מצד משרד החינוך – כאשר מעבר לספורטאים מצטיינים כאלה ואחרים, בכפרי הנוער לומדים, מתחנכים ומקבלים סיכוי בחיים נוער בסיכון, עולים ואף פליטים, כגון מאוקראינה.

בימים אלה, יוצא "הפורום הציבורי" – כפרי הנוער, פנימיות הרווחה והאומנה בישראל בשותפות עם תא מנהלי כפרי הנוער ועם איגוד הבעלויות של כפרי הנוער – בפנייה לציבור ולנבחריו, בעזרת מספר מהלכים משולבים, במטרה להעלות לסדר היום הציבורי את המודעות לחשיבות תרומתם של כפרי הנוער לחברה הישראלית, ואת תת-התקצוב מצד המדינה. זאת לאחר דיון חירום שהתקיים השבוע בכנסת, של שדולת כפרי הנוער והפנימיות בישראל, רגע לפני שהחלו ההצבעות על פיזור הכנסת.

למעשה, כפרי הנוער והפנימיות בישראל פועלים, מזה שנים רבות בתת-תקצוב: שחיקה בתשלומי המדינה, עלייה משמעותית ביוקר המחייה שלא מקבלת התייחסות תקציבית ובמילים אחרות – תקצוב לא ריאלי עבור המוסדות שנחשבים כבית שני, ואף ראשון, ללמעלה מ-11 אלף נערים ונערות ברחבי הארץ.

אוסקר גלוך, קשר נבחרת ישראל הצעירה
כפרי הנוער עומדים בפני שוקת שבורה. גלוך | קובי אליהו

"יש ילדים שלא 'חייבים' כפר נוער או פנימייה, אלא גם לקדם מצוינת, בספורט ובכלל, והמדינה צריכה לדאוג גם להם", הוסיף קרל בנוגע למאבק. "הכסף הזה חסר בתקציבים של כל כפרי הנוער כדי להעלות את איכות המדריכים ולשפר בכך את הסל הגדול שאנחנו נותנים לנערות ולנערים.

למשל המדריכים של שחקני מכבי תל אביב והנבחרת – מיכל פרי שעוטפת אותם בכפר ועוזרת להם לעשות את ההפרדה בין הלימודים לבין האימונים, ופאבל נרודיצקי, ששיחק בעצמו במכבי קריית גת ואימן בהפועל הרצליה, ודואג לסנכרון בין האימונים והמסגרות השונות שלהם. תפקיד המדריך בכפרי הנוער הוא קריטי, צריך לשפר את התנאים שלהם, וזו רק אחת הבעיות של תת התקצוב".

"עוד לפני שהם חוזרים לכפר הנוער, בתקווה כאלופי אירופה, אני מאחל לאוסקר, עילאי, רוי ואוראל בהצלחה בגמר אליפות אירופה. הם גאווה גדולה של מקווה ישראל ושל המדינה בכלל, אנחנו אוהבים אותם", חתם קרל.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי