המבחן של זרי בית"ר, הבעיה של מכבי נתניה

דידייה קוגבנייה חוגג עם שחקני מכבי נתניה
דידייה קוגבנייה חוגג עם שחקני מכבי נתניה | דני מרון

פתיחת המשחק הרעה של בן זקן, הקריסה של דראפיץ' במחצית השנייה, כיצד יסתדרו קלאודמיר ואדגר עם סבע ולוי ואיך 'מגנים של ליגה לאומית' פוגעים בקבוצה. אייל לחמן מנתח וממליץ ליוסי בניון: תחזור הביתה

(גודל טקסט)

1. זה הולך להיות מפגש מרתק בין שתי כובשות מהטובות של הכדורגל הישראלי. כמה ההתקפה של בית"ר טובה? הקבוצה כבשה 12 שערים יותר מהפועל באר שבע. הערב תהיה הזדמנות לשחקנים של אלי טביב להבקיע לפחות שני שערים ולחלוף על פני 46 השערים שכבשה באר שבע בעונה שעברה בעיצומה של דהירה לאליפות.

בינתיים, הבית"רים כובשים את צמרת טבלת הכובשים במאזנים דומים לבאיירן מינכן, נאפולי, קלאב ברוז' ופורטו – כמה מהכובשות המובילות באירופה. בעונה בה אין קבוצה אחת שדוהרת קדימה בסערה, גם אחוזי הכיבושים בליגה הישראלית נמוכים בהשוואה לאלו של מועדוני הצמרת של אנגליה והולנד. בספרד, שם בארסה לבדה בפסגה, האחוזים נמוכים אף יותר.

בצל פרשת יוסי בניון, עליו נרחיב בהמשך, יפגשו הצהובים שחורים מהבירה את הצהובים שחורים מעיר היהלומים. ההתקפה של נתניה נתקעה עם תשעה שערים בששת המחזורים האחרונים וגרוע מזה, עשרה שערי חובה בחמישה מחזורים – ממוצע של שני שערים למשחק, מה שמעמיד מעט בספק את הכניסה של נתניה לשש הגדולות.


ימשיכו להבקיע? שחקני בית"ר (דני מרון) 

בעיקר מטרידה את הצוות המקצועי העובדה הבעייתית כי שני שליש משעריה ספגה נתניה בחצי השעה האחרונה וליתר דיוק – 18 במחצית השנייה. חוסר ריכוז, ניהול משחק פחות טוב במחצית השנייה או כושר גופני. את כל הדברים הללו דראפיץ' חייב לתקן ובני בן זקן לנצל, במיוחד כשהשחקנים שלו כבשו בכל אחד ממשחקי הליגה והגביע מתחילת העונה.

2. אם לנתניה יש בעיה של ניהול משחק או מוכנות במחצית השנייה, הרי שלבית"ר יש בעיה בדקות הפתיחה של המשחק, שם היא ספגה שבעה שערים. משמע בית"ר לא עולה מחדר ההלבשה מוכנה למשחקים. וללא הכנה מתאימה בית"ר הערב תהיה בבעיה. נתניה התהדרה בשנות השיא שלה בשני מגינים תוקפים, מומו שירזי ודוד פיזנטי. לפניהם שיחקו בנתניה הגדולה משה גריאני ועודד מכנס, כך שמגני היריב היו עסוקים בהם וקשרי היריב ירדו עם המגנים. היום לנתניה יש שני מגנים של ליגה לאומית, ויקי כחלון וקובי מור, וליריבות אין שום צורך להוריד את הקשרים איתם כי לפני כחלון ומור אין שום קשר קו. הערב חגי גולדנברג ישחק בשמאל, מה שיגדיל את הבעיה תגדל מאחר וגולדנברג הוא ימני ברגל.


נתניה זקוקה לשדרוג בעמדות המגנים. כחלון (דני מרון) 

בן זקן יוכל למסור את מגני נתניה למגנים שלו, לשם כך יהיה חייב שם את שני האתלטים שלו, אנטואן קונטה ומרסל הייסטר. כך יישארו למעלה מוכנים לזינוק שני שחקני קו חופשיים, שיחד עם איתי שכטר יהפכו לשלושה על שני הבלמים טים הויבך ודודי תירם. 

רק שעם פציעתו של עידן ורד, עזיבתו של בניון, שחרורו של אמיר עגייב, שחרורו הצפוי של ציון צמח והעובדה שדייויד בויסן עוד לא נכנס לעניינים, בית"ר לפתע נותרה ללא הקווים החזקים שאפיינו אותה. אנתוני וארן יצטרך לתפקד על קו ימין. עם פציעתו של ז'אורז'יניו, יוכל בב"ז לחזור לדבר שהוא כה אוהב – שלישיית קשרים אחוריים וזה יהיה מבחנם הגדול של פול אדגר וקלאודמיר בהתמודדות עם חמישה קשרי אמצע בשיטה של נתניה.

3. יפה היה לראות אמש את ההגנה של האלופה ההולנדית היוצאת, פיינורד. עם מגן שמאלי בן 17, פיינורד מסדרת קו ארבעה בהגנה סגור ומכווץ כחומה סגורה. אנתוני וארן מהווה איום גדול, בשל הכניסות לאמצע ומשחק ראש מצוין. זו חייבת להיות הפעולה הראשונה של דראפיץ' וברדה לקראת הערב – ויתור הגיחות המיותרות של גולדנברג, הכנסתו פנימה לכיוון שני הבלמים שלו ויצירת שלישיית אמצע צפופה סטייל פיינורד מול וארן ושכטר. שלושה על שניים.


יחגוג באגף הימני? וארן (דני מרון) 

4. האזור החם של דיא סבע הינו ברצועת האמצע הימנית. משם דוהר דיא ומגיע עד הבלם השמאלי של היריבה. טל כחילה חשוף הערב לעומס גדול. דידייה קוגביניה אוהב לנוע לאזור שלו, סבע לכדרר לאזור שלו ולכן תהיה חשיבות לצפיפות מסביב לכחילה וליצירת האות וי על ידי סירושטיין והייסטר מעצם הכניסה של השניים באלכסון מאחורי הגב של הבן של אהוד.

5. מאז ה-16 באוקטובר, ערן לוי כבש רק שלושה שערים, שניים מהם מהנקודה הלבנה ורק אחד ממשחק חי. בעונה האחרונה שלו בירושלים, ערן כבש ב-2:3 של בית"ר על נתניה. מאז בחמש השנים שלו בנתניה, ההשפעה של לוי על ההצלחה של הקבוצה שלו שוות ערך להשפעה של ערן זהבי על מכבי ת"א וטוני וואקמה על באר שבע. המבחן של קלאודמיר ואדגר יהיה גם בהתמודדות עם לוי.

כל עוד סלובו ושי הקיפו אותו, הטוגולזי הצעיר הרגיש בטוח. דידייה קוגביניה הגיע בגיל 19 לרמלה אל זרועותיהם של צמד המאמנים וכבש איתם ב-2.5 עונות 20 שערים. בעונה בלעדיהם, כבש שני שערים וירד ליגה עם קריית גת.


גם הוא אוהב להגיע מהאגף הימני. סבע (יוני אריאלי) 

הכוח הגדול של קוגבינייה, כמו גם של אביב אברהם, הוא המהירות והחריצות ובשל כך דראפיץ' וברדה מציבים את השניים הללו כשני קשרים אחוריים במערך של נתניה. שני חלוצים בקישור האחורי, פלוס סבע וערן לוי ושרם או קייטה בשפיץ והנה נתניה מפזרת שישה חלוצים על המגרש. טביב מתהדר בקישור האחורי שלו, שיעמוד למבחן גדול. כששני הקשרים האחוריים של בית"ר יתעסקו בערן לוי ובדיא סבע, תנועות העומק של אברהם וקוגבניה יהוו את המפתח מבחינת נתניה.

6. גם דודי תירם ירד ליגה באותה העונה עם קוגביניה וקריית גת, אך כמו כל ווינר, תירם חצה בגבורה את הכישלון. שלושה שערים הוא כבש בעונת הירידה. שלושה שערים כבש בעונה שעברה ושער אחד כבר יש לו העונה. הערב, תירם חייב להיות הקלף המנצח בכדורי הגובה בקרנות ההתקפה של ערן לוי. למרות ערן לוי, נתניה ממעטת לייצר מצבי הבקעה מכדורים נייחים ולעומת זאת, היא מתגוננת רע מאוד נגד הנייחים של היריבה.

7. לבני בן זקן אסור הערב להתגונן. לא רק בגלל המחאה על כך מצד האוהדים אלא בעיקר בגלל העובדה, שכשמחכים גם עוברים עבירות וכשערן לוי משחק מולך, לך תלחץ קדימה. אם חיכית ולפעמים ללא כוונה, הכשלת, לוי יקרע את הדממה. בית"רים, הערב בלי עבירות.


חייב לשחק התקפי. בן זקן (דני מרון) 

8. ומילה על בניון. בקורס מאמנים ייחודי לשחקני הנבחרות בהתאחדות לכדורגל, עבדכם הנאמן כמדריך הראשי, ובכיתה ישובים בכירי כדורגלני ישראל. גילי ורמוט, ברק יצחקי, אייל משומר, גוסטבו בוקולי, גל אלברמן וגם יוסי בניון. הוא התחבב על כולם, נטל חלק פעיל בשיעורים, השתתף, הביע דעות ונראה מיד כי בניגוד לתדמית, בניון יכול להיות מאמן מצוין.

המאפיין המרכזי של בניון הוא ההתנהלות. המרכיב החשוב שעזר לו לצלוח במסעות ברחבי אימפריות היבשת. הוא לא מוכשר כמו ברקוביץ', רביבו, סיני או מלימיליאן, אך חכם וחושב קדימה. לכן כל כך יפה התאווה של בניון לא לפרוש ולהמשיך לשחק. הוא מבין את מה שלא הבינו קודמיו והצטערו. אסור לפרוש. יש למשוך, בטח כשיש אהבה כזו למשחק, כשהגוף שמור ואתה עדיין קל רגליים. רובם של כדורגלנינו משחקים בשל התאווה לכסף הגדול. לבניון יש את הכסף הגדול. התאווה שלו היא למשחק עצמו האמיתי.

כשאליניב ברדה חזר הביתה אל הפועל באר שבע קבוצת נעוריו, הופתעו גם אנשי גנק, שייעדו לאליניב תפקיד מפתח במערך המקצועי של מועדון הפאר הבלגי. לבאר שבע זה עשה טוב ובשנים האחרונות אנו עדים לשובם של בנים הביתה גם בכדורגל העולמי. גם בניון צריך לחזור הביתה – לדימונה.

בדומה לקריית שמונה, ששייטה שנים ארוכות בליגה השלישית, גם בדימונה ישנה התשוקה לטעום סוף סוף את טעמה של הלאומית. בניגוד לקרייה, בדימונה יש פוטנציאל קהל אדיר ויוסי מדימונה, בעזרת משה סטקלר ויניב אדרי חבריו שעדיין אוחזים שם במושכות, יוכל לתת לעיר ילדותו, למשפחתו ובעיקר לעצמו את מה שהוא כל כך אוהב – להתרגש.


צריך לחזור הביתה. בניון (ערן לוף) 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי