"אתה פשוט לא מבין כמה זה כואב, הפועל ת"א קבוצה קשה לצפייה"

אופיר חיים, דן רומן
אופיר חיים, דן רומן | אודי ציטיאט

כמעט שנתיים אחרי הקפאת ההליכים, חזרה הפועל ת"א למקום האחרון, כקבוצה ההתקפית הגרועה בליגה. מה חושבים על זה אגדות מועדון כמו טורק, פייגנבוים ובז'ראנו?

(גודל טקסט)

גברי בן שמעון, אחד החלוצים הגדולים ביותר של סקציית הכדורגל מנס ציונה ולימים חלוץ אימתני בליגה הראשונה עם בית"ר תל אביב, ציווה לפני מותו להיקבר בבית העלמין המשקיף למגרש הכדורגל של קבוצת נעוריו. "כדי שאוכל לראות מתי היא עולה, ומתי היא יורדת", התבדח כהרגלו.

אתמול (ג') הובא למנוחות יגאל בשן, אוהד אדום ותיק שלא הספיק לראות איך הקבוצה שלו נוחתת בפעם הראשונה העונה במקום האחרון בטבלה. אולי למזלו, שהרי הוא עצמו, ולעתים יחד עם יצחק קלפטר וחנן יובל, שרו מאות פעמים את "השדים האדומים", השיר שהלחין קלפטר ואת מילותיו כתב אוהד אחר של האדומים, עלי מוהר: "אין עוד כזאת קבוצה, אנחנו תמיד איתה כולנו, הולכים לכל מקום, הולכים איתה". בשן, וגם הכותב עצמו, כבר לא ילכו איתה לעולם.

כשניסיתי לנתח עם כמה סמלים גדולים של הפועל ת"א את פשר ההתפוררות של הקבוצה, נזכרתי שוב בשיר האהוד והמוכר משום שבמילותיו שר יגאל בשן: "כשהפועל ת"א עולה על הדשא, אז יש בעל בית על המגרש, רועש הקהל ורועדת הרשת, מה שקורה זה קונצרט ממש".

 



"אין בעל בית על המגרש" (אודי ציטיאט)

שייע פייגנבוים, שגם אחרי 40 שנה מאז פשט את המדים האדומים עדיין נחשב מלך השערים של הקבוצה בליגה (132), בגביע המדינה (33) וכמובן בכל המסגרות (175) אמר אתמול: "זה בדיוק הפוך. הבעיה הכי גדולה של הפועל ת"א היא בכך שאין לה בעל בית על המגרש. הדבר הראשון שהקבוצה זקוקה הוא עושה משחק". אחר כך הוא עוד הרחיב על המלים "רועדת הרשת" – שהרי הפועל ת"א נמצאת במקום שהיא נמצאת משום שהיא כובשת בממוצע כל 195 דקות, או אם תרצו במושגים ברורים יותר, כל שלוש שעות ורבע.

זהירות, מדרון
במתחם האימונים של הפועל ת"א מקבלים את פניך ב"זהירות מדרגה". יכול מאוד להיות שצריך היה להבהיר טוב יותר ולהציב שלט: "זהירות, מדרון". אחרי שמונה מחזורי ליגה דורגה הקבוצה במקום ה-11, שבוע לאחר מכן הידרדרה אל המקום ה-12 שבו נותרה גם במחזור העשירי, אז החליפה מאמן וירדה למקום הלפני-אחרון, שהתה שם שבועיים, ושלשום בעקבות התבוסה 3:0 לבית"ר ירושלים צללה לראשונה העונה לקרקעית הטבלה. הכאב כל כך גדול עד שאף אחד כבר לא מדבר על כך שלראשונה כל הליגה חוצצת בינה לבין היריבה העירונית הלא אהודה, מכבי ת"א, השועטת לאליפות.

ב-10 בינואר 2017, בעקבות הפחתת 9 הנקודות ממאזנה של הקבוצה, היא ירדה למקום האחרון בטבלה, חמישה חודשים לפני שירדה בסופו של דבר לליגה הלאומית. ב-10 בדצמבר 2018 היא שוב אחרונה, הפעם לגמרי לבד. "אתה פשוט לא מבין כמה זה כואב", אמר אתמול סגן שיאני ההופעות בהפועל ת"א, אריה בז'רנו, שהגן על שער הקבוצה ב-430 משחקים, "זה לא רק המיקום ולא רק סכנת הירידה, זה פשוט איך שהיא נראית. אני לא הולך למשחקים ורק רואה בטלוויזיה, ועדיין זה קשה לצפייה".


"זה קשה לצפייה" (אודי ציטיאט)

המספרים השליליים של הפועל ת"א נמצאים בכל פינה: הקבוצה היחידה בליגה שניצחה העונה רק משחק אחד; הקבוצה היחידה בליגה שסיימה העונה שמונה משחקים בתיקו, שישה מהם ב-0:0; היחידה שכבשה רק שישה שערים; ושלשום היא ספרה כבר תשעה משחקים ללא ניצחון.

"דרוש פליימייקר"
"זאת לא מנורה אדומה, זאת שריפה", אומר עוד סמל משנות ה-80, ג'ימי טורק. "אנחנו במצב חמור מאוד. גרוע יותר מאשר עונת הירידה לפני שנה וחצי, ואם אתה שואל אותי אז הבעיה הגדולה ביותר של הקבוצה היא בעלי הבית שלה. הם מתנהגים כאילו כל העולם לא בסדר, ורק הם בסדר. הם אמרו במסיבת העיתונאים כשהציגו את המאמן אופיר חיים שהוא המאמן הטוב ביותר בכדורגל הישראלי. אם הוא הכי טוב, איך זה שהם עוד לא ניצחו איתו וירדו למקום האחרון? אבל עזוב, המאמנים לא אשמים. ההנהלה הביאה את המכביסט מוטי איוניר, אחר כך הביאה את גיא לוזון, אחר כך את מנחם קורצקי, הביאה את קובי רפואה ועכשיו את אופיר חיים. מה, אין אף מאמן מתוצרת בית שיכול לאמן את הקבוצה הזו? אפילו הזדמנות אחת הם לא נתנו למישהו משחקני העבר. מהימים הגדולים. זה מגעיל אותי, והם ממשיכים בשלהם. מאז משה סיני אף אחד לא דרך שם בעמדת המאמן".

בז'רנו: "אגיד לך את האמת? במצב של 0:2 לבית"ר ירושלים עברתי מהר לערוץ דיסקברי. די, לא יכולתי לסבול את מה שאני רואה. הדבר היחיד שעוד טוב בקבוצה הזו, זה הילדים שגדלו כאן. הם נותנים את הטעם היחיד למשחקים של הקבוצה".

מוסיף פייגנבוים, 368 משחקים באדום: "הצרה הגדולה של הקבוצה, לעומת העונה הקודמת שהיא ירדה, קשורה ביריבות לתחתית. אז היו שם אשדוד, אשקלון, רעננה והפועל כפ"ס. היום יש את בית"ר ירושלים ואת שתי החיפאיות שקרובות לתחתית. אנחנו רואים שקבוצות כמו אשדוד ורעננה כן לוקחות פה ושם נקודות ומתרחקות מהקו. כמי שהציל הרבה קבוצות מירידה לליגה השנייה, אני אומר לך שסכנת הירידה היא אמיתית. יש בקבוצה הזו שחקן אחד, אולי שני שחקנים, שיכולים ללבוש בכלל את החולצה של הפועל ת"א".

טורק: "אני מסכים שהמצב גרוע מעונת הירידה הקודמת. איך שאנחנו נראים ואיך שאנחנו מנוהלים, זו דרך ישירה לליגה הלאומית. שמעתי שאחד הבעלים נכנס בהפסקת המשחק מול בית"ר ירושלים לחדר ההלבשה. זה לא יכול לעבוד ככה".


"מאז משה סיני אף אחד לא דרך שם בעמדת המאמן" (אודי ציטיאט)

"עכשיו עוד אפשר להציל את המצב. אבל אם תוך שבועיים-שלושה לא יגיע השינוי, נאבד כיוון", מזהיר בז'רנו, ופייגנבוים מסכם: "מקצועית אני יכול להגיד לך שלא היה נכון לשים את כל הכסף על עומר דמארי. אין לנו שני מגינים, ואין לנו שני שחקני כנפיים ואין לנו בעל בית באמצע השדה. חייבים שחקן שיחזיק כדור, שיפעיל את החלוצים. מי השחקן שיכניס כדור לגול? מי השחקן שיוביל כדור חכם? זה שיש 'פועלים שחורים', זה לא מספיק. דרוש פליימייקר!".

13 אליפויות, 16 גביעים, חמישה גביעי אלוף האלופים, גביע הטוטו, אליפות אסיה לקבוצות, שלב הבתים בליגת האלופות האירופי, 32 האחרונות בליגה האירופית, רבע גמר גביע אופ"א. והיום? מקום אחרון בליגה, והפעם בלי הפחתת תשע נקודות. בשבת ממתינה לאדומים הפועל חדרה עם פתיחת משחקי הסיבוב השני, ואם הוא לא יביא עמו את הבשורה, הפועל ת"א תעמוד בפני אפשרות של ירידת ליגה שנייה בשלוש שנים. ולכו תדעו איך יוצאים מזה.

* דילמת הפאניקה של האחים ניסנוב: ירידת ליגה או כבירי 2?


מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי