מתרסקת לליגה השנייה: הקארמה הרעה שרודפת אחרי קרדיף

ניל וורנוק זועם
ניל וורנוק זועם | Gettyimages

קרדיף אמנם ערכה טקס מרגש עד דמעות לזכרו של החלוץ שנהרג בהתרסקות המטוס, אבל אף אחד לא יזיל דמעה כשתיפרד מהפרמיירליג בסיום העונה. בטח אחרי שלא הסכימה לשלם לנאנט עבורו. עידוד? דווקא שמחה לאיד

(גודל טקסט)

"אני מקווה שהטרגדיה הזו תגרום לאוהדים ברחבי המדינה לעודד אותנו", אמר מנג'ר קרדיף ניל וורנוק אחרי מותו של חלוץ הרכש אמיליאנו סאלה בהתרסקות המטוס. ואולם, המציאות שונה ב-180 מעלות. ביום ראשון, אחרי שהוולשים קופחו בהחלטות שיפוט גרועות והפסידו 2:1 לצ'לסי, התעכב וורנוק בהגעתו למסיבת העיתונאים כי היה נסער, אבל הרשתות החברתיות התמלאו בינתיים בשמחה לאיד. האוהדים הנייטרלים לא תומכים בקרדיף במאבק ההישרדות שלה. רובם מעדיפים שתחזור מיידית לליגת המשנה, ויש לכך סיבה מרכזית אחת – ההתנהלות הבזויה בפרשת סאלה.

השורה התחתונה – המועדון מסרב לשלם לנאנט 15 מיליון ליש"ט תמורת החלוץ המנוח, על אף שהעסקה סוכמה ונחתמה לפני מותו. קרדיף לא העבירה אפילו את התשלום הראשון בגובה חמישה מיליון ליש"ט, ובשבוע שעבר התברר כי פנתה לפיפ"א בבקשה לבטל את חוזהו של סאלה לחלוטין, בטענה כי אינו קביל משפטית. מדוע? ובכן, זה הזמן להסבר קצר.

ב-18 בינואר, אחרי משא ומתן ארוך בין הצדדים, הגיע סאלה לקרדיף על מנת לעבור את הבדיקות הרפואיות, ועשה זאת בהצלחה. כל הפרטים נסגרו, החוזה נחתם, והוא הצטלם עם האוהדים. ב-19 בינואר הכריזה קרדיף כי רכשה את הארגנטיני. היו"ר קן צ'ו פירסם הודעה רשמית: "סאלה עובר לשורותינו, ויהיה השחקן היקר ביותר בתולדות המועדון". סאלה עצמו אמר: "אני מחכה בקוצר רוח להצטרף לאימונים, לפגוש את חבריי החדשים ולהתחיל את הקריירה החדשה שלי בפרמייר-ליג".


סאלה מוצג במדי קרדיף (AFP)

ב-20 בינואר חזר סאלה לנאנט על מנת להיפרד מקבוצתו הקודמת ולאסוף את חפציו האישיים מחדר ההלבשה. ב-21 בינואר פורסמה התמונה בה הוא אומר שלום לעמיתיו למועדון הצרפתי. במקביל, הועברה כל הניירת הרלוונטית לפיפ"א, וההתאחדות הבינלאומית הנפיקה את תעודת המעבר מנאנט לקרדיף. זה הרגע בו הושלם המהלך מבחינת הרשויות. החוזה נחתם, האישור מפיפ"א התקבל, ולפיכך החלוץ השתייך החל מ-21 בינואר לכל המאוחר לקרדיף.

ואולם, מסתבר כי בחוזה בין קרדיף לנאנט הוכנסה ביוזמת הוולשים התניה נוספת להשלמת העסקה – רישום השחקן בהתאחדות האנגלית. הרישום הזה מתבצע, באופן טבעי, באחריותה הבלעדית של קרדיף, ואין לנאנט כל קשר לסוגיה. גם להתאחדות האנגלית הוגשו כל המסמכים הרלוונטיים ב-21 בינואר, אולם הם לא עמדו בכללים המקובלים בשל חריגה בבונוס שהוקצה לשחקן עצמו, ולכן נדרשה קרדיף לתקן חלקים במסמך. הוא הוחזר, וסאלה היה אמור לחתום עליו מחדש על מנת להסדיר את הליקויים. הוא לא הספיק לעשות זאת, כמובן.

הטיסה הגורלית יצאה לדרכה ב-21 בינואר בשעות הערב, ולמועדונים אין אחריות לתוצאה המזעזעת. קרדיף העדיפה כי השחקן יגיע בטיסה מסחרית רגילה, ואף הציעה לרכוש עבורו את הכרטיסים הרלוונטיים, אך סוכנו של סאלה סירב והסביר כי נבחרה אלטרנטיבה אחרת – מטוס מיושן ורעוע עם הטייס דייויד איבוטסון, אשר כלל לא עבר הסמכה לטיסות לילה. ייתכן והיה על קרדיף להתעקש ולכפות על סאלה לבחור באופציה בטוחה יותר, אבל זו כבר חוכמה בדיעבד. אפשר לבוא אליה בטענות בשאלה אחרת – היא לא הספיקה להסדיר עד הסוף את סוגיית הביטוח. מי העלה בדעתו כי המטוס לא יגיע ליעדו, ייעלם מעל הים, וגופתו של סאלה תתגלה רק בחלוף ימים ארוכים של חיפושים?


וורנוק ממרר בבכי (Warren Little/Getty Images)

בעקבות הטרגדיה, ערכו שני המועדונים טקסים מרגשים לזכרו של הכוכב, ובקרדיף אף הדגישו: "לא הספקת לשחק במדינו, אך לנצח תישאר השחקן שלנו". ואולם, מאחורי הקלעים כבר החלו עורכי הדין לעמול על כיוון שונה לחלוטין – להוכיח כי סאלה כלל לא היה שחקן קרדיף כאשר מצא את מותו, וזאת על מנת להתנער מהתשלום הגבוה.

אפשר להבין את קרדיף מבחינה עסקית – 15 מיליון ליש"ט הם סכום גבוה מאוד עבור מועדון בסדר גודל זה, וכואב מאוד לבזבז אותם על שחקן שלא יוכל לתרום דבר. אלא שיש גם היבטים מוסריים, וזה פשוט מגוחך לנצל את הבעיות בטופס שהוגש להתאחדות האנגלית על מנת לחסוך בהוצאות ולפגוע בנאנט.

כפי שהגדיר זאת מרטין זיגלר, הפרשן הבכיר של טיימס: "זהו שפל חדש של קרדיף כאשר היא מנסה להשתמש בטעות שהיא עצמה עשתה על מנת לא לשלם עבור סאלה". ומה אומרים הוולשים? הם רומזים כי כלל לא בטוח שסאלה היה מסכים לחתום על החוזה המעודכן כי נדרשו התאמות לבונוס שהיה אמור לקבל, ולכן אי אפשר לדעת אם העסקה היתה נסגרת בסופו של דבר. בהתחשב בעובדה כי הארגנטיני סיפר למשפחתו בדרך למטוס כי הוא אמור לקיים אימון ראשון במדי קרדיף בבוקר, הטענה הזו מגוחכת מוסרית. מאידך, היא עלולה להיות רלוונטית משפטית על מנת למרוח את העסק ולמשוך זמן. גם אם סופה של קרדיף להפסיד בבית המשפט, יידרשו חודשים ארוכים על מנת להוכיח כי נאנט צודקת. ועד שזה יקרה, לא מוכנות הציפורים הכחולות לשלם אפילו סנט אחד.


שחקני קרדיף לזכר סאלה. הקבוצה ערכה טקס מרגש אך לא שילמה ( Warren Little/Getty Images)

אז קרדיף אמנם נפגעה קשות מאוד – מקצועית, פסיכולוגית וכלכלית – ממותו של סאלה, אך היא ממש לא יכולה לתרגם את הטרגדיה לאהדה. בדיוק להיפך – היא העצימה את הגישה השלילית כלפיה. היחס הנגטיבי נובע, בין היתר, מההתבטאויות הבוטות של וורנוק בנושא ברקזיט. המנג'ר הוותיק טען במסיבת העיתונאים שהוא תומך בעזיבת האיחוד האירופי, באומרו: "כולם יכולים ללכת לעזאזל, גם בכל הקשור לכדורגל".

ואם זה המצב, בבריטניה מעדיפים שקרדיף תלך לעזאזל בעצמה. היא קופחה מול צ'לסי והפכה לפייבוריטית ברורה לירידה? לא נורא. הערב, כאשר תתארח אצל מנצ'סטר סיטי, רק אוהדי ליברפול יחזיקו לה אצבעות. חבל על השחקנים והאוהדים שלא אשמים במצב, אבל מדובר במועדון לא ראוי.


קרדיף חוגגת עלייה לפרמיירליג. כיום היא בדרך חזרה לליגת המשנה (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי