אלי כהן: "בכלל לא דמיינו שנמצא את עצמנו בליגת העל"

אלי כהן
אלי כהן | אודי ציטיאט

יו"ר נס ציונה, העולה החדשה לליגת העל, הוא בכלל אוהד מכבי ת"א שאף מחזיק במנוי למשחקי הקבוצה. בינתיים הוא שובר את הראש על התקציב, מגבש את הסגל ומודה שללא מגרש ביתי זה לא יהיה אותו דבר. ראיון סנסקציוני

(גודל טקסט)

היה לנו כבר את אלי כהן "הגדול" (שהפך ל"שריף"), ואת אלי כהן "הקטן" (קינלי). את אלי כהן "קוקוס", ואת אלי כהן החיפאי. את אלי כהן של נס ציונה אתם לא מכירים, אבל הוא יו"ר העמותה שהוקמה לפני ארבע שנים ובשנתיים האחרונות קפצה מליגה א' עד לליגת העל. אלי כהן "סנסציה" נקרא לו, והגיע הזמן שתכירו. הוא בן 49, רואה חשבון במקצועו, אבל לשלוש שנות, סמנכ"ל הכספים של 'גולברי', קודם לכן ב'קסטרו'. היום הוא משלם לאסתי גינזבורג יותר ממה שהוא משלם לסהר לוי. "קצת יותר", הוא אומר בציניות, "זה עולם של שואו ביזנס".

אבל בכדורגל אתה רואה פרופורציות. אנשים מתאמצים קצת יותר בשביל משכורות יותר נמוכות.
"לא בטוח. גם דוגמנות זה לא מקצוע קל. לקום בחמש בבוקר, להגיע ללוקיישן של צילומים. לא יודע למי יש חיים יותר קשים. זו לא רק העבודה, זו גם חדירה לפרטיות, זה תמונות, לרוץ ולטוס. כמו בכל מקצוע, גם בראיית חשבון, אם אתה טוב, אתה מצליח להגיע לשכר הולם. ואם אתה לא טוב, אתה בתחתית הסולם".

אבל נדמה שמה שהכי מעניין לגלות על כהן, זה שהוא אוהד מכבי ת"א. לא במקור, בפועל. כלומר, בניגוד לאלונה ברקת, שהגיעה לבאר שבע דרך ישיבה משותפת עם לוני הרציקוביץ' בבלומפילד, או איזי שרצקי, שכבר פיתח יחסי אהבה-שנאה עם המועדון אותו אהד, כאן מדובר בהארדקור.


איזה שער?

"אני אוהד מכבי מגיל 8. זה התחיל בשער 11, עד שאתה מתבגר ועובר ליציע יותר נורמלי. אני לא מאלה של יציע הכבוד. בבלומפילד היינו שער 8, ברמת גן שער 4".

העונה היה לך מנוי?
"גם העונה היה לי מנוי".


ומה תעשה בעונה הבאה?

"הכל טוב. אם יהיה לי זמן, והמשחק לא יתנגש עם זה של נס ציונה, אלך למכבי".


אלי כהן "סנסציה" (אודי ציטיאט)

מה תעשה בשני המשחקים – מאחל לך ארבעה כאלה – נגד מכבי ת"א?
"במשחק הזה אני עובד של נס ציונה. ברור שארצה שנס ציונה יעשו הפתעה וינצחו, אבל בכל שאר המשחקים מכבי זה מכבי. לדעתי זה לא מתנגש".

יש סיכוי שנתפוס אותך קופץ גם העונה בגול של מכבי (לא נגד נס ציונה)?
"סביר להניח".

לא תיארת לעצמך שתגיע לסיטואציה שתשחק מול הקבוצה שאותה אתה אוהד.
"לפני ארבע שנים, כשלקחנו את הקבוצה, לא דמיינו שנמצא את עצמנו בליגת העל. מאוד רצינו להגיע לליגה הלאומית, מאוד האמנו שזה המקום הטבעי שלנו".

אתה מדמיין מה יקרה במשחק הראשון שלכם נגדם?
"יהיו לי פרפרים בבטן. כמו שחקן שגדל בבית מסוים וצריך לשחק נגד הקבוצה שלו. החיים מלאי הפתעות. ברור שזה יהיה מרגש, אבל אנחנו כבר בני קרוב ל-50, לא מתרגשים כבר משחקנים. כשאתה מקבל תפקיד ניהולי בספורט, אתה כבר לא רואה את הכדורגל כאוהד. אתה מסתכל על הרבה דברים אחרים. דווקא התמימות הזו של אוהד קצת אבדה לי. אתה מסתכל על צורת הניהול, ההוצאות, הכנסות, שיטת משחק, על הרבה דברים אחרים. אתה כבר לא בא כאוהד עם ראש נקי. זה כבר לא יחזור. מצד שני, אני עושה זאת בהתנדבות מלאה, ואני לא סובל. אם הייתי סובל, הייתי שם את המפתחות והולך. דרך נס ציונה אני מגשים סוג של דרך בה שאפתי לנהל אגודת ספורט. אני תמיד זוכר את עצמי עם עיתון הספורט או מדור הספורט, עוד בימים שלא היה אינטרנט. כשלקחתי את הקבוצה, ניסיתי לחבר את העולם העסקי לעולם הכדורגל וזה לא קל. אני מנסה".


"התמימות כאוהד אבדה לי" (אודי ציטיאט)

"העירייה תחליט"
סקציה נס ציונה הייתה בליגת העל בפעם האחרונה בעונה הכפולה, 1966/8. עונה אחת שנפרסה על שנתיים והעמיקה את הסבל. הקבוצה ירדה מחזורים רבים לפני הסיום. כשעלתה, לפני 53 שנה, היא הדהימה את בית"ר ירושלים ומכבי רמת עמידר, וברחה מהם בסיבוב השני (עם שחקנים כמו גברי בן שמעון, אליעזר צוויג, ברוך רוזנשטיין, מנחם איריס, ישראל שמואל ואברהם שטמברג). מאז, לא רק שלא התמודדה על עלייה לליגת העל, אלא בעיקר התפרקה, פעמיים ב-25 השנים האחרונות. לכן העלייה שלה היא שוות ערך לאלה של מכבי קריית גת ב-2001 ובני סכנין ב-2003. אחת שרדה שנים, השנייה התרסקה במהירות בדרך לליגה השלישית.

ולכן ארבע השנים שבהם הוא אחד הבעלים, הם ארבע שנים שהפכו את נס ציונה לסוג של מודל בליגות הנמוכות. קבוצה שלא משתוללת כספית, שנהנית משחקני בית, ובעיקר צנועה. "עד לפני שנה העירייה הייתה הספונסר העיקרי של הקבוצה", מסביר כהן את הדינמיקה, "בליגת העל מן הסתם היא לא תהיה העיקרית". תקציב השחקנים בליגה הלאומית היה 1.9 מיליון שקל, כמעט חצי מהפועל קטמון, פחות משליש ביחס להפועל ת"א בעונה שעברה.

מה יהיה התקציב בליגת העל?
"התקציב יהיה לפי מה שהעירייה תחליט. עדיין לא קיבלנו תשובה סופית מהם. מה שהכי חשוב זה גיוס הספונסרים. אנחנו מקווים מאוד לקפוץ מדרגה בכל הנוגע לגיוס. יש היענות של הרבה גורמים עסקיים בעיר. מתעניינים, ויש פגישות, אבל אותי לימדו שעד שלא כותבים את הצ'ק, שום דבר לא סגור".

סביב תקציב המינימום?
"אין ספק. פחות מ-11 מיליון. השנה יהיה לנו עוד יותר קשה, כי לא יהיה לנו מגרש בית ונצטרך לשלם על אצטדיון. אין חובות, אבל יהיו לנו קצת מענקים לסגור. לא כל כך בנינו על עליית ליגה, אז אין הרבה מענקים ולכן נוכל להתמודד עם זה. לרוב השחקנים היה מענק פלייאוף".

איפה תשחקו?
"אנחנו יודעים בוודאות שבנס ציונה לא נשחק. זה לא רק עניין של מספר מקומות ישיבה, כי אם זה היה רק זה, היינו פותרים את הבעיה. המשטח עצמו מדהים. זה היה מגרש מאוד ביתי, וזו מכה מקצועית לא פשוטה. מצד שני, מדובר בהשקעה של קרוב ל-12 מיליון שקל וכרגע לא יודע אם העירייה תחליט לאשר את זה".


אלי כהן. "בנס ציונה לא נשחק" (אודי ציטיאט)

אני מניח שכמו בכל מקום, יש היסוס להקים אצטדיון לליגת העל לקבוצה שתחזור ללאומית לפני שיהיה מוכן. מכיר את זה?
"לא רק מכיר, גם מבין. אני חושב שיש בנס ציונה פוטנציאל להיות בית אלטרנטיבי לעוד כמה קבוצות באזור ולהכניס כסף. אפשר לעשות פה מחנות אימון. יש פה שטחים מאוד יפים. בנס ציונה צריך להשקיע בכדורגל ולהקים עוד מתקנים ועוד תנאים. אם כתוצאה מליגת העל נרוויח השקעה במתקנים, גם לטובת מחלקת הנוער, דיינו".

אז מהן האלטרנטיבות?
"ראשון לציון, שגם שם זה תלוי בראש העיר. ויש את אשדוד, אשקלון, רמת גן והמושבה. העדיפות היא ראשון, אבל גם שם צריך לשים כסף ולא בטוח שייכנסו לפרויקט הזה. אין ספק שהחוויה של נס ציונה בליגת העל תיפגם משמעותית מזה שלא נשחק בבית. מצד שני, יש המון קבוצות בליגה שלא משחקות בעיר שלהן, אז לא נהיה יוצאי דופן".

במחזורים האחרונים של העונה צמח לכם פתאום קהל. 3,000 איש נדחסו לאצטדיון. 51 שנה לא הייתם בליגה וגם לא קרובים אליה. מאיפה הם באו?
"אני לא חושב שהקהל של נס ציונה רדום, קבוצת הכדורגל לא סיפקה לו ממש סיבה לבוא. צריך להבין שהקבוצה הייתה תחת פירוק או בליגות נמוכות, כך שהיא לא צברה קהל אוהדים. ברגע שאנשים התחילו להבין שהולכת להיות שנה היסטורית, בני נוער וילדים רבים התחילו לבוא למשחקים, וגם זה אחרי עבודה קשה של נציגי האוהדים, שעבדו קשה ברשתות החברתיות והצליחו לשגע את הילדים. מגיע פה שאפו.

"זה נכון שהרבה מאוהדי נס ציונה אוהדים עוד קבוצה, אבל ברגע שנס ציונה תצליח, ותהיה במשחקים המעניינים, יבואו אנשים לראות אותה, כי זו הקבוצה של הבית שלהם. זה שאנחנו נהיה רחוק מהבית יהיה יותר קשה, אבל עדיין אני בטוח שהרבה 'נס ציוניים' יתעניינו וירצו בהצלחה שלנו. הילדים גדלו את הסיפורים של נס ציונה מפעם, ויש גם 400 ילדים ממחלקת הנוער שאפשר לערבב אותם. זה לא מהלך של יום. יהיה העונה אדם מיוחד שיטפל רק בזה".


שחקני נס ציונה חוגגים (דני מרון)

"51 שנה בלי ליגת העל – כאילו מעולם לא היינו"
הופתעתם מהעלייה שלכם?
"בוודאי שהופתענו. העובדה שאף פעם לא היינו בליגת העל – 51 שנה זה כאילו לא היינו – ואנחנו בסך הכל עמותה חדשה, גורמת לכך שאנחנו צריכים לעשות הרבה עבודות הכנה כדי להתאים את הקבוצה לליגת העל. אין לנו תשתית אפילו ניהולית, לא רק שחקנים, וצריך לבנות הכל מאפס. הרחבנו את צוות ההנהלה, ואני מבין שזה עולם אחר לגמרי. הקפיצה מליגה א' לליגה הלאומית הרבה יותר קטנה מהקפיצה מהלאומית לליגת על".

בשלוש העונות האחרונות אימן את הקבוצה עופר טסלפפה. בעונה הראשונה בליגה א' דרום שמט יתרון בטבלה על פני הפועל מרמורק המושקעת, של אייל גולן ושינו זוארץ, וסיים כסגן, בעונה השנייה דרס את הליגה, בעונה השלישית העפיל לליגת העל. בעונה הבאה הוא לא יהיה מאמן הסקציה, כי אין לו תעודת פרו.
"רצינו שיאמן בכל מחיר, בכל קונסטלציה, אבל הוא סירב", כהן דוחה את הספקולציות, "הוא רצה להיות חוקי, בפרונט, להתראיין במחצית ובסוף, לא להסתתר מאחרי תעודת פרו של מישהו אחר".

יכול להיות שהוא פחד שאיש אצלכם לא יזכור לו את מה שעשה אחרי עשרה מחזורים? אתם בכל זאת מועמדים טבעיים לירידה.
"לא הרגשתי אף פעם מעופר שהוא מפחד. להיפך, הרגשתי שהוא מאוד מבואס מזה שלא יוכל להמשיך".

לקחתם את עמיר תורג'מן, שחייבים לומר שעד ההתנסות שלו בסכנין ובאשדוד היה לו שם נהדר, ועכשיו קצת פחות.
"הוא מאמן מצוין, נראה לנו שהוא מתאים לרוח של נס ציונה. סוף סוף הוא גם מקבל קבוצה מההתחלה, שהוא יבנה אותה בעצמו, ולא קבוצה שמישהו אחר בנה לו".


אלי כהן עם עמיר תורג'מן. "הוא מאמן מצוין" (נס ציונה, האתר הרשמי)

הרבה קבוצות שעשו עלייה מטאורית – והיו ארבע בחמש העונות האחרונות שעלו מליגה א' לליגת העל תוך שתי עונות – לא יודעות מה לעשות עם הסמלים שלהן. הנה, חדרה ויתרה באמצע העונה על אסי גומא. זה יהיה גם גורלו של סהר לוי?
"אני מקווה שלא, למרות שיהיה לו מאוד קשה בעונה הקרובה. אנחנו נשב בשבוע הבא על הסגל, ננסה לשמור שלד מהעונה האחרונה (קצת אחרי סיום הראיון הגיע למשרד רז שטיין וסגר לעונה הבאה, ר"ע). ברור שלזרים יהיה משקל גדול והם אמורים לשדרג אותנו, אבל זה לא מעט עניין של מזל".

הפועל חדרה נהנתה מעזרה של מכבי ת"א במהלך העונה. אתה גם רוצה? אולי מכבי חיפה של יענקל'ה שחר, כוכב העבר של המועדון?
"הלוואי. נשמח מאוד שאחת הקבוצות הגדולות תעביר לנו שחקנים".

בשנים האחרונות היה ידוע שנס ציונה לא משלמת הרבה. איך תעברו משכר של 20 אלף שקל ל-20 אלף יורו?
"גם 20 אלף שקל לא היה. היו משכורות בהתאם ליכולת שלנו, אבל בכל מקרה, צריך להתאים את עצמנו. זו רמת שכר אחרת, ונצטרך להתאקלם".

מה המתכונת של הישרדות?
"הלוואי והייתי יודע. המועדון צנוע, נבוא עם שחקנים צעירים וננסה לחפות על היעדר הכסף הגדול עם רצון גדול, עבודה קשה וקבוצתיות".


"נצטרך להתאקלם" (אודי ציטיאט)

ואם תרדו? זו הרי אפשרות לא מופרכת.
"זה רק ספורט. נעשה הכל, ומה שיהיה – יהיה".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי