מגרש השדים: התל אביביות נערכות לאפשרות שבלומפילד לא ייפתח בזמן

אצטדיון בלומפילד
אצטדיון בלומפילד | אלוני מור

מספיק מבט חטוף באצטדיון כדי להעריך שלמרות הבטחות העירייה, הוא לא יהיה מוכן לפתיחת הליגה. בינתיים מכבי, הפועל ובני יהודה נושאות בעלויות, נתקלות בבעיה במכירת המנויים ומה יעשו עם מצוקת החנייה? תמונת מצב

קבוצות: בני יהודה
(גודל טקסט)

מי שעבר ביממה האחרונה באתר בנייתו מחדש של אצטדיון בלומפילד וניסה לדמיין אותו פתוח לציבור בעוד חודשיים, עם תחילת העונה, לא יכול היה שלא לחייך חיוך מריר.

האצטדיון הוא אתר בנייה עם לא מעט סכנות האורבות לפתחיו ולצדדיו, וגם אם יסתיימו עובדות החיפוי, יתוקתקו החללים הפנימיים, יותקנו 29 אלף כיסאות ויישתל הדשא, ספק אם זה יקרה בעוד חודשיים – ועוד לא דיברנו כלל על אישורי תמ"ת ומשטרה. אוהדת הפועל ת"א שהסתננה באחד הלילות לבלומפילד תיעדה אותו ברשתות החברתיות כשהוא חשוך, בניגוד לטענות היזמים כי העבודות מתבצעות 24/7. גם זה מטיל ספק גדול לא פחות לגבי הנחרצות במועד פתיחתו: פתיחת ליגת העל, בסוף אוגוסט.

מנכ"ל מנהלת הליגות ניקולס לב ניסה להרגיע השבוע כשאמר: "אנחנו מתמודדים עם הבעיה וחיים איתה, וזה עדיף מאשר הפתרון הקל שבלומפילד ייפתח רק בקיץ 2020". לעומתו אמר לנו הבעלים של הפועל ת"א, זאב גרינברג: "לא אפול מהכיסא אם זה לא יהיה רחוק מ-2020".

 
אי הוודאות במועד פתיחתו של בלומפילד יוצרת צרות צרורות למנהלת ולקבוצות הגדולות של תל אביב, הפועל ומכבי. הנחת העבודה היא כי בלומפילד יעמוד לרשות שלוש התל אביביות – כולל בני יהודה – כבר העונה, אבל כיוון שלא ברור מתי זה יקרה, כל מה שמוצע לציבור הרחב כבלומפילד עלול לעמוד ברגע האמת באצטדיונים החלופיים, נתניה (במקרה של מכבי) והמושבה (במקרה של הפועל ובני יהודה). מתברר שזה יוצר בעיות לא פשוטות.


בלומפילד, השבוע. תלונות השכנים מונעים עבודה סביב השעון (אלוני מור)

שלב ההצלבה
במנהלת הליגה נותנים קרדיט לעיריית תל אביב. לב אמר: "עיריית תל אביב לקחה על עצמה פרויקט אדיר ומשקיעה בו מאות מיליוני שקלים ועושה ככל יכולתה לסיים כמה שיותר מהר. כתב לנו מנכ"ל העירייה שהם עושים כל מאמץ שייפתח באוגוסט לפתיחת הליגה. אותו דבר אומרים למכבי, הפועל ובני יהודה. ברור שכל מאמץ לא אומר ודאות. ביקרתי באתר פעמיים ושמעתי שהם נאלצו להפסיק את העבודות אחרי עשר בלילה בגלל תלונות השכנים. אם זה היה תלוי בעירית תל אביב, הם היו עובדים גם בלילה. אנחנו נערכים לכך שבלומפילד לא ייפתח במועד ושייערכו מספר מחזורים במגרשים אחרים. אנחנו מקווים מאוד שמדובר בשבועות".

איפה הבעיה? בפתרון. בלומפילד אמור להוריד לחץ באצטדיונים בנתניה – בו מארחות גם מכבי נתניה והפועל חדרה – ובמושבה, שאליו לא ניתן כרגע להכניס קבוצות אחרות נטולות מגרש ראוי (סקציה נס ציונה הפועל כפ"ס, למשל). כבר בהגרלת לוח המשחקים בשבוע שעבר התגלתה בעיה גדולה: מכבי ת"א שובצה באופן מוצלב מהפועל ת"א, על מנת ששתיהן לא תצטרכנה לארח באותו שבוע בבלומפילד, אך בינתיים הן בנתניה ובמושבה, כך שיש מקרים שבהם הן לא מצטלבות עם מכבי נתניה ובני יהודה, בהתאמה. כלומר, יהיו מצבים שבהם מכבי ת"א תארח בשבת ונתניה ביום ראשון, ולהיפך. כך גם עם הפועל ת"א ובני יהודה. "זה יוצר סיטואציה בלתי אפשרית" טען אתמול לב, "כי אי אפשר להצליב את כולן. קבעו לוח משחקים מתחשב, אבל הוא לא יהיה מושלם. אחת הקבוצות תצטרך לשחק ביום ראשון".

במנהלת טוענים כי העניין כמעט ולא משליך על המקום בו תשחקנה העולות החדשות, וגם לא על פתרון טוב יותר להפועל רעננה מאשר אצטדיון רמת גן. נס ציונה תשחק ככל הנראה במושבה, אם כי מתקיים מאמץ לשיפור המתקן בראשון לציון בנוסף לשיפור המתקן בכפר סבא לטובת הפועל המקומית. רעננה תמשיך לשחק ברמת גן בכל מקרה ובכפר סבא הדרישה היא לבנות עמדות שידור מול היציע כדי שיצטלם קהל – כמו שנעשה בסכנין ובאשדוד. בכל מקרה ההתייחסות להפועל כפ"ס וגם לנס ציונה העונה היא כאל עונת מעבר. יצליחו לשרוד? הסטנדרטים יוחמרו.


רעננה בכל אופן תמשיך באצטדיון הלאומי לשעבר (עדי אבישי)

לגבי כפ"ס אמר לב: "אם יהיה מדובר בשבועות בודדים יתכן ויאפשרו לה לארח בבית ואז לעבור למושבה". על רעננה אמר: "גם אם בלומפילד היה מוכן, הם לא היו משחקים בנתניה. השאיפה של המנהלת זה שלא ישחקו שלוש קבוצות באותו מגרש (בבלומפילד דווקא כן מתכוננות לשחק שלוש קבוצות, ר"ע) כדי שלא להצליב. בעולם אידיאלי, התשובה היא לא. במקרה כזה רעננה הייתה צריכה לשחק בפתח תקווה". אגב, בדיעבד נראה כי הירידה של מכבי פ"ת ללאומית הקלה על הבעיות, שכן השתתפותה בליגת העל הייתה פוקקת גם את המושבה.

"בבלומפילד נצטרך להציג קבוצה יותר אטרקטיבית"
הבעיה השנייה היא בעיית המנויים, בייחוד אצל שתי התל אביביות הגדולות. המטרה של כל אחת מהן היא למכור כמה שיותר מנויים לבלומפילד. מכבי ת"א הייתה שמחה למכור 26 אלף מנויים (היא חייבת להשאיר 3,000 מקומות ישיבה לקהל האורח), אבל כרגע היא יכולה למכור רק 12 אלף בגלל שהיא עלולה לארח בנתניה. כך גם הפועל ת"א, שנוגעת כבר ברף ה-6,000 מנויים ותצטרך לעצור ב-7,500 ולהיכנס לבעיה מול אוהדים שירצו לרכוש מנויים נוספים. העובדה כי מכבי ת"א סירבה לשתף פעולה עם הכתבה הזו מצביעה על מצוקה שיווקית בקריית שלום. אפשר להבין אותם: קשה למכור מנויים, תאי צפייה ושטחי פרסום, כשברקע יש אי ודאות לגבי מועד פתיחת האצטדיון. זו כנראה הסיבה שבמכבי מורידים כרגע פרופיל.


ראשי מכבי תל אביב. לא מעט שאלות עדיין ללא פתרון (דני מרון)

לעומתם, בהפועל פתוחים לחלוטין. "אני יודע מה העירייה הבטיחה לי", אומר גרינברג, "איך שלא תגלגל את זה, אנחנו מתחילים לשחק במושבה ואי אפשר לדעת כמה משחקי ליגה נארח שם. זו נקודת המוצא. עשינו מהלך, התאמנו את המנויים של בלומפילד למנויים של המושבה בשלב הראשון. הודענו שרק 7,500 המנויים הראשונים יוכלו להיכנס לגביע הטוטו, למשל. נצטרך לפצות את היתר – לא יודע עדיין איך. זה תוקע אותנו מהרבה כיוונים".

כמו מה למשל?
"נאלצנו לחתום על חוזה עם המושבה, כי אתה לא יכול להתחיל את העונה בלי מגרש ביתי. נאלץ לשלם למושבה סכום שהוא פיצוי ברגע שנעבור לבלומפילד. אנחנו מתווכחים כרגע על עניין הפיצוי – שניים או ארבעה משחקים. אנחנו מקווים שעיריית תל אביב תבוא לקראתנו. אם יש חוזה עם סכום נקוב לשנה – 950 אלף שקל – אני מצפה שביום שנצטרך לעבור לבלומפילד נשלם לעירייה כל מה שסוכם, בהפחתת העלויות שהיו לנו".

אי הוודאות וסיום שאר העבודות בבלומפילד רק במהלך העונה הקרובה תוקעת את הפועל במובנים נוספים. חנות המוצרים של הקבוצה שפועלת במושבה מכניסה לקבוצה מדי משחק בית בין 10,000 ל-20,000 שקל. בבלומפילד אין כרגע עמדה כזו. כך גם העובדה כי המטבחים בבלומפילד רחוקים מסיום וחברות הקייטרינג שיספקו שירותים לתאי ה-VIP יצטרכו לשנע את המזון מבחוץ. הפועל גם החליפה חברת אבטחה ועברה מ"מעיין" ל-"TQS", כדי להיערך לאירועים של קרוב ל-30 אלף איש כמו משחקי הדרבי או המפגש מול בית"ר ירושלים, והיא משלמת עקב כך תעריפים גבוהים יותר לטובת משחקים שתארח במושבה.

אפילו בעיות מקצועיות נוצרו בגלל אי הוודאות. בהפועל חיפשו שחקנים שמתאימים לבלומפילד ולא למושבה, ויש האומרים כי הבחירה באור אינברום ולא באחמד עאבד, ששיחק בעונה החולפת בקבוצה, נבעה גם מהעניין הזה. גרינברג סירב להתייחס לעניין, אך הודה כי "אנחנו חושבים שבלומפילד, על כל מה שמשתמע מכך, צריך להציג קבוצה קצת יותר אטרקטיבית ושונה מבחינת המבנה".


גם הרכש מושפע מהחזרה הצפויה לבלומפילד. אינברום (הפועל תל אביב)


מגרש, חניה
אבל לא רק מועד פתיחת בלומפילד מכניס את הקבוצות התל אביביות לפאניקה. גרינברג מדבר בפירוש על "130 מקומות חניה לאצטדיון של כמעט 30 אלף איש". במכבי ובהפועל מדברים על סגירת שדרות ירושלים בגלל עבודות הרכבת הקלה ופקקים אדירים בשינוע השאטלים שעיריית תל אביב מתכננת להעמיד מתחנת הרכבת חולון וולפסון ומנמל תל אביב. לטענת הקבוצות, גם מגרשי החניה הקטנים שנבנו לאחרונה סביב בלומפילד ישמשו בעיקר את רכבי המשטרה שייערכו לשעת חירום.

גם הקו האדום של הרכבת הקלה, שלכו תדעו אם ייפתח במועד המתוכנן – אוקטובר 2021 – מדאיגה את ראשי הקבוצות, שמבינים כי לאחר המשחקים הגדולים ייאלצו כ-30 אלף איש להשתמש בתחבורה ציבורית שלא בנויה לעומס שכזה, והלחץ על התחנות מועד לפורענות ואולי אף לאסונות. גם הרצון של מנהלת הליגה – בהסתמך על סקר האוהדים שערכה מכבי חיפה – להקדים משחקים לשעות אחר הצהריים בשבת, לטובת הציבור, תהיה בעייתית נוכח היעדר תחבורה ציבורית בשבת.

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה לכתבה: "כמובטח, שיפוץ אצטדיון בלומפילד יסתיים בזמן והוא ייפתח בעונת המשחקים 2019/20. העבודות בשטח מתקדמות כמתוכנן ונמצאות בשלבים אחרונים: כ-300 פועלים במקצועות השונים וכ-20 מהנדסים עובדים באופן רציף ומסביב לשעון על מנת לעמוד ביעד. עם תחילת התכנון הנחה ראש העירייה להגדיל את המבנה כך שיוכל להכיל את כמות הקהל המקסימלית האפשרית, כך שבתוצרתו הסופית יוכל האצטדיון להכיל כ-29,150 מקומות ישיבה ויכלול תוספת קומת תאי צפייה, הגדלת מתחם ה-VIP, שטחי מסחר, עבודות פיתוח, פתרון קונסטרוקטיבי לגג כך שיתאפשר קירוי עתידי מלא לצד מזרח ומערב ותוספת של דרגנועים לרווחת הקהל. התכנון החדש ישמר את המאפיינים הייחודיים של האצטדיון, הכוללים את היציעים הבנויים כקערה ותורמים לאווירה המיוחדת, כמו גם הקרבה לכר הדשא.

"בנוסף, העירייה עובדת על תכנית מקיפה ובוחנת שימוש בחניונים ציבוריים קיימים ברדיוסים של מרחק הליכה ועד מספר קילומטרים מהאצטדיון. כמו כן, קיימת כוונה להפעיל שאטלים מהחניונים המרוחקים. בכל מקרה, אנו ממליצים למגיעים לאצטדיון לוותר על הגעה עם רכבם הפרטי ולהתנייד בתחבורה ציבורית בלבד, ובכך גם לצמצם את העומס בכבישים ואת זיהום האוויר. לאלה הנאלצים להגיע ברכב פרטי תתאפשר הגעה דרך ציר שלבים".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי