הברק לא פוגע באותו מקום: האם בכר ישרוד את התקופה הקשה בהפועל ב"ש?

ברק בכר
ברק בכר | דני מרון

אחרי שלושה הפסדים בארבעה משחקים, וניצחון בודד בחמשת משחקי החוץ האחרונים, המאמן שנחשב לאחד הטובים בארץ עומד בצומת דרכים וצריך להוכיח את ערכו האמיתי. זה מתחיל הערב (20:00, ספורט4) נגד כפר סבא

(גודל טקסט)

בשבוע שעבר התראיין מאמן הפועל כפר סבא אופיר חיים ואמר שהחלום שלו הוא לאמן את הפועל באר שבע. הערב (שלישי 20:00, שידור ישיר בספורט4), באצטדיון שלמה ביטוח בפתח תקווה (לשעבר אצטדיון המושבה), יפגוש חיים לראשונה בקריירת האימון הקצרה שלו את ב"ש המקרטעת, כשסיפור המשחק הוא בכלל מושא החלום שלו מהעבר השני – עמדת המאמן.

אחרי שהמארחת הפסידה באותו אצטדיון לסקציה נס ציונה ובשבת לבני יהודה בבית, ברור לחלוטין שאם יצליחו חיים ושחקניו להנחיל הפסד שלישי רצוף לאדומים, גם הכיסא המרופד היטב של המאמן ברק בכר יאבד קצת מהיציבות שאפיינה אותו במשך ארבע וחצי שנים.

נכון שבקדנציה המפוארת של בכר הוא כבר חווה שלושה הפסדים רצופים, אבל הפעם הפסד נוסף ירחיק משמעותית את הקבוצה שלו ממאבק על הכתר, ועלול לעלות לה אפילו במקום השלישי.

בכר בהפסד לבני יהודה. כבר חווה שלושה הפסדים רצופים בעבר (ניר קידר)
בכר בהפסד לבני יהודה. כבר חווה שלושה הפסדים רצופים בעבר (ניר קידר)

בכר הוא המאמן הצעיר ביותר בתולדות הכדורגל הישראלי שזכה בכל התארים האפשריים. בגיל 39 הוא כבר חגג שלוש צלחות אליפות, הניף פעמיים את גביע אלוף האלופים, יש לו גם גביע כמאמן קריית שמונה וגביע הטוטו עם הפועל ב"ש. "תמיד אמרתי שאני רוצה לראות איך הוא יתנהל בזמן משבר", אומר שייע פייגנבוים, "עד עכשיו היה לו לוקסוס. עכשיו צריך לראות איך הוא מוציא את הקבוצה מהמשבר הזה. בכר הוא בחור נחמד. שקט. אחרי שלוש אליפויות אמרו שהוא המאמן מספר אחת בארץ, ואני אמרתי: בואו נראה איך זה ייראה כשלא הכל יילך".

מאז נחת בכר בבירת הנגב הוא ניהל את הפועל ב"ש ב-155 משחקי ליגה, וההפסד בשבת לבני יהודה היה ה-24. אולם המבטים מופנים לעבר המשחקים האחרונים של ב"ש, וכאן הסיפור הוא אחר לגמרי: ניצחון בודד בחמשת משחקי החוץ האחרונים, או אם תרצו: שלושה הפסדים בארבעה מחזורים.

"אני רוצה לצטט דברים שאמר לי אלכס פרגוסון כשאימן את מנצ'סטר יונייטד בימיה היותר מוצלחים", אמר אתמול פרשן ספורט1 זאביק זלצר, "הוא הסביר לי שבכל שנה דאג למכור לפחות ארבעה שחקנים מההרכב הראשון ולהביא במקומם ארבעה אחרים. לא תמיד הוא הביא שחקנים טובים יותר מאלה שמכר, אבל התהליך הזה היה מכניס רוח חדשה בקבוצה. אווירה אחרת. הדבר היחיד שהוא לא החליף היה את השוער ואת הקפטן, וכך במשך השנים הוא בעצם שינה את הסגל. נכון שגם בהפועל ב"ש נעשו שינויים כמעט בכל שנה, אבל לא תמיד הובאו שחקנים באותה עמדה ששוחררו, וכך השתנתה השיטה. סתם לדוגמה, אם שוחרר קשר והובא במקומו חלוץ, זה עלול היה לעשות פקק תנועה בין החלוצים. ופקק זה בלגן, ובלגן מוביל להתמרמרות. יכול להיות שהתחלופה שם לא הייתה נכונה".

שחקני הפועל באר שבע.
שחקני הפועל באר שבע. "יכול להיות שהתחלופה לא היתה נכונה" (ניר קידר)

דבר אחד בטוח: מה שעבד בין האליפות הראשונה לשנייה, ובין השנייה לשלישית, כבר לא עובד. האם הקסם של בכר פג? האם חדר ההלבשה כבר לא לגמרי שלו? ואולי הוא עצמו שבע מהנסיעות היומיות לבירת הנגב?

"אני לא יודע אם הקסם שלו פג, אבל אני כן יודע שהשחקנים שהוא הביא צריכים 'להתאבד' בשבילו", קובע פייגנבוים. "רק תשוקה מהסוג הזה יכולה להביא להמשכיות, ואם השחקנים לא מתאבדים בשבילו אז הוא בבעיה. באר שבע זה מקום שאין בו בעיה של כסף, יש בעלים שנותנת לעבוד, ולבכר יש צוות אימון נאמן. צריך להבין: מאמן כדורגל זה מקצוע. ובמקצוע הזה חייבים לשלוט גם בהצלחות וגם בכישלונות. הימים האלה, ואולי כבר המשחק הערב, הם מבחן אמיתי לבכר. כשהוא שם שחקנים על המדף, זו הייתה טעות, וכשהם הצילו אותו ביכולות שלהם, אז הטעות הפכה להיות גדולה יותר".

"הכל תלוי במאמן, אבל אצלנו לצערי יש עניין עם סוכנים. משקיעים פחות בבדיקה מוקדמת, ויש נפילות". מוסיף זלצר, ופייגנבוים ממשיך: "חוסר ההצלחה של בכר העונה גדול יותר. הפועל ב"ש הייתה חייבת להיות צמודה למכבי ת"א. ואם היא מפסידה לנס ציונה ולבני יהודה, אז באמת אוי ואבוי לה".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי