משחק שחמט בדרכו של קרויף: הכירו את קיקה סטיין, המאמן החדש של ברצלונה

קיקה סטיין
קיקה סטיין | DAMIEN MEYER/AFP via Getty Images

בגיל 61 ואחרי קריירה ארוכה שבה הישג השיא הוא עלייה לליגה האירופית, "אל מאסטרו" זוכה להזדמנות שחלם עליה - לזכות בתואר עם הקבוצה ששינתה את חייו. ארד שופן עושה היכרות

קבוצות: ברצלונה
(גודל טקסט)

 

כך אמר קיקה סטיין בטור מיוחד בפתיחת העונה כמאמן בטיס. חלפו מאז כשנתיים וחצי וכעת הוא זוכה להגשים את חלומו הגדול. הפיטורים של ארנסטו ואלוורדה אמש (שני) מברצלונה והחתמתו של קיקה סטיין לא הפתיעו אף אחד בקטאלוניה, להפך. הבחירה במאמן של ריאל בטיס הייתה המתבקשת ביותר ואולי אפילו הגיעה באיחור – רק בגיל 61. זהו סיפור חייו של ה"אל מאסטרו", האיש שרגיל לפרוץ מאוחר.

סטיין נולד בסנטנדר והתחיל את הקריירה שלו בראסינג כקשר מרכזי. הוא שיחק במשך 12 עונות בקבוצת נעוריו, כשבתווך בילה שלוש עונות קצרות באתלטיקו מדריד בהן הפך מהחתמה מבטיחה לשחקן נרדף אחרי סכסוך עם נשיא המועדון, ז'סוס חיל. את העונה הטובה ביותר בקריירה חווה רק בגיל 34, כשחזר הביתה לקדנציה שנייה ועזר לקבוצתו לחזור לליגה הבכירה כשהוא כובש 11 שערים באותה עונה. הוא המשיך לשחק עד גיל 38 ופרש כשחקן שולי בלבאנטה.

גם את קריירת האימון קיקה החל בסנטנדר ב-2001, אך פוטר כבר בעונתו הראשונה. הוא אימן תקופה קצרה באחידו מהליגה השנייה, שלושה חודשים בגינאה המשוונית וההישג הראשון בקריירה שלו הגיע בדפורטיבו לוגו, אותה העלה בעונתו השלישית לליגה השנייה בפעם הראשונה בהיסטוריה. משם המשיך ללאס פלמאס עד שמצא בית בבטיס, בשורותיה רשם את הישג השיא בקריירה כשהוביל אותה בעונתו הראשונה למקום השישי בטבלה ולהעפלה סנסציונית לשלב הבתים של הליגה האירופית. עד היום, הוא לא זכה בתואר אחד בקריירה שלו.


שלב בתים באירופית נחשב לסנסציה. סטיין (Alex Caparros/Getty Images)

הציטוט שלעיל שייך לקיקה סטיין מראיון ב-2017, לאחר מינויו לאימון בטיס. כפי שהוכח בעבר, בברצלונה לא שופטים מאמנים על פי תארים. מינויים כמו פפ גווארדיולה, טיטו וילאנובה ז"ל, ‘טאטא' מרטינו וארנסטו ואלוורדה הוכיחו זאת לאורך השנים. בקטאלוניה, הדרך היא זאת שקובעת ורצוי שזאת תהיה הדרך של יוהאן קרויף האגדי. 

ההולנדי המעופף האמין בכדורגל פשוט, מרגל לרגל, ולמרות שהסגנון של ה'מאסטרו' ממש לא פשוט והוא ידוע כמאמן שמשנה מערכים ומתכונן לכל משחק כאילו מדובר בשח-מט, קיקה הודה לא פעם שהוא דוגל בפילוסופיה של קרויף, ורואה בו כמאמן שהותיר עליו את ההשפעה העמוקה ביותר בקריירה שלו. ועכשיו, הוא זוכה להזדמנות הגדולה בקריירה שלו, להמשיך את דרכו של קרויף בקבוצה שנבנתה בצלמו.


ההזדמנות הגדולה הגיעה בגיל 61 (Aitor Alcalde/Getty Images)

הציטוט הזה נאמר על ידי קיקה במאי 2019, וזו לא הפעם היחידה שבה התמוגג מהפרעוש. השניים שוחחו מספר פעמים בעבר לפני שנפגשו כאויבים, והרבה לפני שהגיע לקאמפ נואו, המאסטרו הכתיר את הארגנטינאי כשחקן הטוב ביותר שראה בימי חייו.

על הנייר, מדובר במינוי האידיאלי. המאמן הכי 'קרויפי' בשוק, כזה שזוכה לכבוד מכלי התקשורת והקולגות בספרד, ואפילו מבעל הבית, הנערץ עליו. אך מנגד, קיקה מעולם לא ניצב בפני מבחן גדול כל כך בקריירה שלו. הוא יעמוד לראשונה מול חדר הלבשה מלא בכוכבים, תחת הלחץ של אחד המועדונים האהודים והגדולים בעולם, כשהרוח של צ'אבי מרחפת, השעון של מסי מתקתק והרצון להחזיר את גביע האלופות לקטאלוניה גדול מתמיד.


השעון מתקתק ומסי לא יקבל עוד כישלון (GIUSEPPE CACACE/AFP via Getty Images)

לקיקה יש פחות מחצי עונה לעשות מהפכה של ממש בקבוצתו החדשה והמגמגמת, ואם ואלוורדה פוטר לאחר זכייה שתי אליפויות וארבעה תארים בסך הכל, ספק אם משהו פרט לזכייה בבמה הגדולה מכולם יהפוך אותו לפתרון קבוע על הקווים, ולא לעוד פלסטר זמני.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי