כמו אינייסטה: ריקי פוץ' מצית את הדמיון של אוהדי ברצלונה

ריקי פוץ', אנדרס אינייסטה, ליאו מסי, ג'רארד פיקה
ריקי פוץ', אנדרס אינייסטה, ליאו מסי, ג'רארד פיקה | Quality Sport Images/Getty Images

מסי וסוארס התפעלו והאוהדים השתוקקו לשחקן בית תוצרת 'לה מאסיה', אבל תחת ואלוורדה הוא לא זכה להזדמנות. כעת, עם הגעת סטיין, ההתרגשות עצומה - אך האם יעמוד בציפיות? יוכין מנתח

קבוצות: ברצלונה
(גודל טקסט)

אוהדי ברצלונה הטהורים – אלה שרואים בהשקפת עולם ובסגנון המשחק חשיבות עליונה, אפילו לפני התוצאות על המגרש – מרגישים בימים אלה שחלומותיהם עשויים להתגשם. הם תיעבו את ארנסטו ואלוורדה, חיכו שנתיים וחצי לעזיבתו, והרגע הזה סוף כל סוף הגיע. הם השתוקקו למאמן שדוגל במורשת יוהאן קרויף, וקיבלו את הקרויפיסט המובהק והמסור מכולם בדמותו של קיקה סטיין. ויש סיבה נוספת לחגיגה, אשר אף מתעלה על כל ההיבטים האחרים. מעריצי בלאוגרנה שעוקבים אחרי האקדמיה וצופים במשחקי קבוצת המילואים המתינו זמן רב מאוד כדי לראות את ריקי פוץ' בפעולה בסגל הבכיר. כעת, עם סטיין על הקווים, זה קורה – וההתרגשות עצומה.

כי פוץ' הוא התגלמות ברצלונה בעיניהם. הם אוהבים את ההבטחה של פרנקי דה יונג ההולנדי ושל ארתור הברזילאי, אבל ממשיך דרכם של צ'אבי ואנדרס אינייסטה חייב להיות בוגר ה'לה מאסיה', שחי ונושם בארסה מינקות. רצוי שיהיה צנום, קטן מימדים, עם נגיעה אלוהית בכדור וראיית משחק מטריפה. פוץ' עונה בדיוק על כל הדרישות. הקשר כבר בן 20, אך נראה כמו תלמיד בית ספר ביישן. הוא משחק עם הראש למעלה ומספק מסירות זהב. השליטה שלו בכדור אבסולוטית. צ'אבי ואינייסטה היו מאז ומתמיד המודלים שלו לחיקוי. כל מאמני האקדמיה שיבחו אותו לאורך השנים, והוא הוגדר כעילוי האולטימטיבי. ואולם, עם ואלוורדה על הקווים של הקבוצה הבוגרת, ההזדמנויות של פוץ' להוכיח את עצמו היו מעטות מאוד. בעידן החדש, המצב צפוי להשתנות ב-180 מעלות.


השינוי הראשון המרענן של קיקה סטיין. ריקי פוץ' (LLUIS GENE/AFP via Getty Images)

ההתלהבות הזו צפויה, כי כל אזכור של פוץ' גורם לאוהדי בארסה להיכנס לאופוריה. בעצם, למה רק אוהדים? ליאו מסי בכבודו ובעצמו לקח את הנער תחת חסותו כאשר צורף ריקי לראשונה לאימונים עם הסגל הבכיר לפני שנתיים. "ליאו קיבל אותי נפלא, וזה היה מרגש מאוד", סיפר אז הנער. גם אינייסטה ולואיס סוארס התפעלו מביצועיו, כי הוא גורם לפעולות מורכבות להיראות קלילות וטבעיות. כמו אינייסטה, הוא אוהב לשחק בצד השמאלי של הקישור. כמו אינייסטה, הוא מתכנן את פעולותיו הרבה לפני שהכדור מגיע לרגליו. כמו אינייסטה, הוא בוחר את המהלך הכי אלגנטי מתוך מגוון האופציות. הוא תפור על ברצלונה, אבל כולם זוכרים שגם צ'אבי ואינייסטה נאלצו בזמנו להמתין ולהתמודד עם ספקות לגבי יכולתם להתמודד עם יריבים חסונים מבחינה פיזית. וריקי, עם 169 סנטימטרים ומשקל נוצה, נראה קטן אפילו בהשוואה למסי הצעיר.

את הבכורה המיוחלת בקבוצה הבכירה ערך פוץ' בדצמבר 2018 במשחק נוח מול קולטורל לאונסה בגביע, ו-35 דקות הספיקו כדי לגרום לאוהדים סיבה לשיחות נלהבות במשך ימים ארוכים. הקשר בישל שער, ניווט את המשחק וזכה לתשואות. ואולם, הוא לא נטל יותר חלק במפעל, ובליגה הספרדית הוגבלה השתתפותו לשני משחקים אחרי שקרב האליפות כבר הוכרע. בשניהם, יש לציין, לא הצליחה ברצלונה למצוא את הרשת בהרכב חסר מאוד, סיימה ב-0:0 מול הואסקה והפסידה 2:0 לסלטה ויגו.

אז פוץ' בילה כמעט את כל העונה שעברה בקבוצת המילואים, וזה היה גורלו גם בסיבוב הראשון העונה. ואלוורדה לא מצא לו מקום, והוא לא היה היחיד שסבר כי זמנו טרם הגיע. פטריק קלייברט, שגויס בקיץ במפתיע כמנהל בכיר בלה מאסיה, טען בנובמבר: "אני חושב שריקי צריך לצאת להשאלה ולקבל נסיון במקום אחר. כאשר אתה מסתכל על הקשרים בסגל שלנו, אתה תוהה כיצד אפשר לשלב אותו. עם כל הכבוד, זה קשה מאוד. כדאי שינסה את מזלו בקבוצה קטנה יותר, ואז יוכל לחזור".


ריקי פוץ' במדי נבחרת קטאלוניה נגד ונצואלה. פחד לעזוב את ברצלונה (Quality Sports Images / Getty Images)

פוץ' לא פסל אפשרות זו על הסף, כי הוא לא רוצה להתייבש בקבוצת המילואים לנצח. כבר בקיץ האחרון הוא טען: "אני מאמין בעצמי, ואוכל להצליח גם בקבוצה אחרת". עם זאת, ההעדפה שלו היתה ברורה כשמש: "אבא שלי תמיד אמר שיהיה לי קר מחוץ לברצלונה. לא אעזוב אם לא יבעטו אותי החוצה. המועדון מחליט כיצד להתקדם, ואם צריך אשאר בקבוצת המילואים עוד שנה. התכונות שלי מתאימות במיוחד למועדון הזה, ואני רוצה לבלות בו את כל הקריירה. אני רוצה לשחק כאן 15 שנה".

זו היתה מוזיקה לאוזניים של האוהדים שמקדשים את הסגנון. פוץ' הפך, עוד לפני שהשתייך ברצינות לסגל הראשון, לסוג של סמל. הוא תוייג כאינייסטה החדש, ואפילו גורמים במועדונים אחרים סברו כך. דניאלה מסארו, איש מילאן שצפה בביצועיו של ריקי בקבוצה הצעירה של בארסה, העיר: "אני רואה בו אינייסטה". אז רצון האוהדים היה קל לניסוח – תעיפו את ואלוורדה ותנו לנו לראות את פוץ'. והנה לכם, עכשיו זה קורה – וסטיין עשה בחוכמה כאשר העניק לריקי את הדקות הראשונות העונה בליגה כבר במשחק הבכורה שלו מול גרנאדה.

קאמפ נואו עצר את נשימתו כאשר ריקי נכנס ביום ראשון בדקה ה-71 במקומו של איבן ראקיטיץ'. התוצאה עדיין היתה מאופסת, היריבה האנדלוסית נותרה בנחיתות מספרית, והלחץ גבר. האם, למרות אחוזי החזקת כדור נהדרים, יסתיים משחקו הראשון של המשיח סטיין בתיקו ביתי מסתכל? האומץ לשלוח למערכה את ריקי בעיתוי הזה היה ראוי להערכה, והנער לא איכזב. הוא אף זכה בכדור והתחיל את המהלך שהוביל בחלוף 5 דקות לשער היתרון של מסי בדרך לנצחון. אלא שזה לא ההישג המרכזי. הנתון שגרם לאוהדים לצאת מגדרם מספר על 39 נסיונות מסירה ב-22 דקות על הדשא. 36 מהן היו מדויקות. אף שחקן גרנאדה לא הגיע לסטטיסטיקה הזו במשך כל ההתמודדות. מהרגע בו דרך פוץ' על הדשא, המשחק של בארסה עבר דרכו. אינייסטה או לא?


אנדרס אינייסטה. בקאמפ נואו מפנטזים על יורש (Getty Images)

ביום רביעי כבר פתח פוץ' בהרכב במשחק החוץ מול איביזה בגביע, בו שלטה ברצלונה מבחינת החזקת כדור, אך התקשתה מאוד להגיע למצבי הבקעה על דשא מלאכותי ספוג במים. אלה לא התנאים האידיאליים לבחון את תרומתו של היהלום הצעיר, והאתגר הבא עשוי להיות מרתק הרבה יותר. בשבת מתארחת בארסה של סטיין אצל ולנסיה במסטאייה. הנה לכם קרב בו יכולים הכישורים המיוחדים של פוץ' לבוא לידי ביטוי. האם סטיין יעז שוב לתת לו צ'אנס אמיתי? כולם מחכים בכליון עיניים לתשובה, והפעם – בניגוד לתקופת ואלוורדה – הם רוצים שהתשובה תהיה חיובית.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי