רוחות של שינוי? בנסיבות חדשות ומוזרות, הבונדסליגה חוזרת

רוברט לבנדובסקי, מאטס הומלס
רוברט לבנדובסקי, מאטס הומלס | Alexander Hassenstein/Bongarts/Getty Images

לקראת חידוש הליגה הגרמנית (שידורים ישירים בחבילת הערוצים של ספורט1), מיכאל יוכין מציג את השאלות הבוערות יחד עם הזווית הישראלית והקמע המיוחד. מה שבטוח, יהיה כיף

(גודל טקסט)

בתחילת דצמבר דורגה באיירן מינכן במקום השביעי בבונדסליגה, במרחק שבע נקודות מבורוסיה מנשנגלדבאך בפסגה. לפגרת החורף היא יצאה שלישית, כאשר המרחק מהמובילה לייפציג צומק לארבע נקודות. כאשר קפאה הטבלה הגרמנית בגלל מגיפת קורונה, כבר הייתה האלופה במקום הראשון, ובפער של ארבע נקודות מבורוסיה דורטמונד. המהפך היה מהיר, קטלני ועוצמתי.

זה היה הסיפור הגדול בכדורגל הגרמני עד למשבר הבריאותי. עם האנזי פליק על הקווים, פיתחה באיירן מומנטום אדיר – עשרה ניצחונות ותיקו ב-11 המחזורים האחרונים. היא דרסה את הליגה ללא מעצורים ופירקה את היריבות בתצוגות תכלית מרהיבות. שישיות נגד ורדר ברמן והופנהיים, חמישייה נגד שאלקה, רביעיות לרשתן של הרטה ברלין וקלן… המכונה ההתקפית המשומנת לא ידעה שובע, ההגנה התייצבה מאוד בהשוואה לפתיחת העונה המגומגמת. זכייה באליפות שמינית ברציפות לא הוטלה בספק. אך האם הפגרה המאולצת תשנה כעת את התמונה ותחזיר את היריבות לתמונת המאבק?

את הפגרה ניצלה הנהלת באיירן לא רע בכלל – היא העניקה לפליק חוזה קבוע עד 2023. האיש שתפס את מקומו של ניקו קובאץ' בנובמבר על תקן מאמן זמני הוכיח את עצמו כמתאים ביותר לתפקיד, כפי שניתן היה לחזות מלכתחילה. גם רוברט לבנדובסקי ניצל את הזמן היטב כדי להחלים לחלוטין מניתוח בברך. מלך השערים היה צפוי להחמיץ מספר שבועות נוספים לפי לוח המשחקים המקורי, אך ההפסקה סייעה לו והוא כשיר ונחוש לעלות לדשא ביום ראשון הקרוב באיצטדיונה של אוניון ברלין (18:50, שידור ישיר בספורט1). ובכל זאת, אוהדים רבים בגרמניה שמאסו בשליטה המוחלטת של הבווארים מקווים לשינוי. אולי בנסיבות החדשות המוזרות, ללא קהל ובאווירה די קודרת, המגמה תשתנה?

שחקני באיירן. יחזרו לאותו הכושר ויזכו בתואר שמיני ברציפות? (SASCHA SCHUERMANN/AFP via Getty Images)

דורטמונד היא היריבה העיקרית של באיירן, ולמען האמת גם מבחינתה עצרה המגיפה מומנטום חיובי מאוד. צירופו של ארלינג הולאנד האימתני בינואר שידרג עוד יותר את הפוטנציאל ההתקפי המצוין ממילא של המאמן לוסיאן פאבר, ובסיבוב השני השיגו הצהובים-שחורים שישה ניצחונות בשבעה מחזורים. היו להם גם תקוות גדולות בליגת האלופות, אחרי 1:2 נפלא על פריז סן ז'רמן במשחק הראשון בשמינית הגמר, אולם דורטמונד הודחה בגומלין באצטדיון הריק בבירת צרפת והדבר עלול לסמל כי היא לא אוהבת לשחק אל מול יציעים הריקים.

זה תקף במיוחד במשחקי הבית, כי מדובר באחד האצטדיונים החמים ביותר בעולם. הקיר הצהוב מעניק לשחקנים תמיכה מיוחדת, ולא לחינם בורוסיה היא היחידה שלא הפסידה העונה במבצרה. דווקא שני משחקי הבית הקרובים שלה יהיו קריטיים במיוחד – דרבי יוקרתי מול שאלקה בשבת (16:20, שידור ישיר בספורט2) ומשחק העונה מול באיירן בעוד שבועיים. בקרבות אלה, הקהל היה אמור להיות חיוני. באיירן כבר הביסה את דורטמונד 0:4 בסיבוב הראשון, כאשר אפילו מאטס הומלס כבש שער עצמי. העובדה כי המפגש השני ייערך ללא קהל צפוי להיות לרעת הטוענת התוססת לכתר. האם הולאנד וג'יידון סאנצ'ו מסוגלים לפתח תנופה מחודשת?

עבור סאנצ'ו, שחגג יום הולדת 20 בעיצומו של המשבר, יהיו השבועות הקרובים מרתקים במיוחד מבחינה אישית. גם כך נמצא הקיצוני הצעיר על הכוונת של כל הקבוצות הבכירות בפרמיירליג, וכעת – כאשר הליגה הגרמנית היא הראשונה לחזור לפעילות – הוא יעמוד באור הזרקורים אפילו יותר מתמיד. באופן מעט פרדוקסלי, דווקא זכייה סנסציונית באליפות, אם וכאשר תתרחש, תעלה עוד יותר את הסיכויים לעזיבתו, כי הוא יחוש כי האתגר בדורטמונד מיצה את עצמו. אלא שהוא עשוי לחזור "הביתה" בכל מקרה. מנצ'סטר יונייטד, ליברפול וצ'לסי מכינות לפי הדיווחים בממלכה הצעות שמנות. ומצד שני, עד כמה שמנות הן תהיינה בעידן החדש של חוסר וודאות כלכלי? ועד כמה הקלפים הפיננסיים שבידי דורטמונד יתחזקו בזכות החידוש "המוקדם" של הליגה הגרמנית?

הולאנד עם אמבפה. אחרי ההדחה מאירופה, דורטמונד רוצה אליפות (Alex Grimm/Getty Images)

אחד המרוויחים הגדולים ביותר מהפגרה הלא צפויה עשוי להיות מואנס דאבור. החלוץ הישראלי נפצע בברכו בשלהי פברואר ו"גמר את העונה" לפי ההערכות, אך "ההארכה" פועלת כעת לטובתו. העונה מתחדשת באמצע מאי, ודאבור נמצא בתמונת ההרכב במפגש מול הרטה ברלין בשבת (16:20, שידור ישיר בספורט3). הופנהיים כולה תקווה לנצל את ההפסקה להתאוששות. היא הובסה 6:0 מול באיירן במשחק הביתי האחרון, אך הפיאסקו הזה מרגיש כעת כמו זיכרון רחוק מאוד. המרחק מהמקום השישי המוביל לליגה האירופית מסתכם בשתי נקודות בלבד, ואם הכל ילך כשורה יכולה הקבוצה בכחול להרגיש אפילו פייבוריטית במאבק עליו.

גם יריבתה במחזור הקרוב קיבלה זמן לארגן את השורות אחרי תקופה קשה. הרטה נכנסה למחלקת הטראומה כאשר יורגן קלינסמן – אשר מונה רק בנובמבר – בחר במפתיע להתפטר בפברואר והודיע על כך בפייסבוק במקום לדווח להנהלה. במועדון שרר כאוס מוחלט, אבל עכשיו יש לקבוצה מאמן חדש בדמותו של חלוץ עבר נוסף, ברונו לבאדיה. קשישטוף פיונטק הפולני, אשר שוכנע להגיע לבירת גרמניה על ידי קלינסמן, ינסה להחזיר את הקריירה לפסים הנכונים עם הבוס החדש, אותו הוא מזכיר מאוד בסגנון.

אחת המפסידות הגדולות של המשבר היא קלן, שעלתה על הגל עם שמונה ניצחונות ב-11 המחזורים האחרונים ונעצרה בפתאומיות. עכשיו היא תתמודד לא רק עם עצירת המומנטום החיובי, אלא גם עם התקנות שאוסרות עליה להביא למגרש את הקמע המסורתי – הנס התשיעי. התיש החדש נכנס לתפקידו בקיץ האחרון במקומו של הנס השמיני שפרש לגמלאות אחרי 11 שנים של עבודה מצוינת. בפעם האחרונה נאלצה קלן לוותר על שירותי התיש במאי 2008, כאשר הנס השביעי חלה והחמיץ שני משחקים. האחרון שבהם היה נגד מיינץ – ובאופן אירוני למדי גם היריבה עם חידוש המשחקים ביום ראשון תהיה מיינץ. החדשות הטובות מבחינת קל – היא ניצחה ללא התיש לפני 12 שנה, ותהיה כנראה פייבוריטית לעשות זאת ללא התיש גם הפעם.

דאבור. הזדמנות שנייה ( TF-Images / Contributor)

בכל מקרה, היא לא תרד לליגה השנייה ממנה עלתה בעונה שעברה. המועמדות המרכזיות לנשירה הן פאדרבורן וברמן, אך הפגרה עשויה לשנות את המגמה גם כאן – ודיסלדורף, מיינץ ואאוגסבורג עלולות למצוא את עצמן בסכנה. גם במאבק על הכרטיסים לליגת האלופות הכל פתוח לרווחה, בעוד לייפציג ומנשנגלדבאך שתופסות כיום את המקומות הנכונים יכולות לחלום אפילו על תואר האליפות – אבל באייר לברקוזן של פטר בוס תקווה להקדים לפחות אחת מהן. אחת הליגות המרתקות חוזרת לעולם שהתגעגע לכדורגל, וכל משחק יהיה חגיגה – גם ללא הקהל וללא התיש.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי