אלופת העולם מול אלופת העולם בפספוסים: כך צרפת גברה על אנגליה

play
קיליאן אמבפה, שחקן נבחרת צרפת לצד אנטואן גריזמן | רויטרס
אוהדי נבחרת מרוקו חוגגים באנטוורפן אחרי ההעפלה לחצי גמר מונדיאל 2022 00:17

דשאן שמר על המערך בזמן שסאות'גייט שיבש אותו, גריזמן מצא את עצמו מחדש בזמן שקיין קלקל לעצמו. צרפת ולוריס רחוקים שני משחקים מהישג היסטורי, אנגליה שוב מחפשת אשמים. מיכאל יוכין מסכם ערב קלאסי

(גודל טקסט)

הגדלת מספר החילופים לחמישה העניקה למאמנים גמישות נרחבת לשנות את החלטותיהם המקוריות תוך כדי המשחק. באופן טבעי, יש לזה לא מעט יתרונות, אבל יש גם חסרונות, ובראשם העובדה כי חשיבות ההחלטות המקוריות פחותה כעת. בחירת ההרכב הופכת לדרמטית פחות כאשר מחצית משחקני השדה יכולים להיות מוחלפים, וההרכב שנמצא על הדשא עם שריקת הפתיחה לא מזכיר את המערך שמסיים את ההתמודדות כאשר נשמעת השריקה האחרונה.

ומכיוון שיש למאמן כלים כה רבים, הוא מרגיש דחף פסיכולוגי חזק להשתמש בהם – כי הרי אחרת בשביל מה הוא שם? וכך, גם כאשר השחקנים שנמצאים על המגרש מתפקדים היטב, נעשים לא פעם חילופים לשם חילופים. הם עלולים להפר את האיזון ולגרום נזק. ראינו זאת פעמים רבות בשגרה, וזה בא לידי ביטוי ביתר שאת גם במונדיאל, שם מרגישים לא פעם מאמנים לחץ לשתף את רוב השחקנים בסגל לפחות לזמן קצר, על מנת שלא ירגישו מקופחים.

קיין ואבל: צרפת עלתה לחצי גמר המונדיאל אחרי 1:2 על אנגליה
קיין ספג ביקורות, סאות'גייט יצא להגנתו: "בלעדיו לא היינו פה"

הוגו לוריס שוער נבחרת צרפת עם מאמנו דידייה דשאן
חיבוק של מנצחים. לוריס ודשאן שוב חוגגים | רויטרס

דידייה דשאן הלך אתמול נגד הדחף הזה. נבחרת צרפת אמנם לא הבריקה נגד אנגליה ברבע גמר גביע העולם, אבל באופן כללי תיפקדה סביר בנסיבות הקיימות, והמאמן המנוסה החליט לא לבצע חילופים על מנת לא לפגוע במה שנרקם. לעומת זאת, אנגליה שיחקה לפרקים טוב עוד יותר, גילתה עליונות במרכז המגרש וסיכנה את השער הרבה יותר, אבל גארת' סאות'גייט בחר בכל זאת לבצע שינויים בדקות האחרונות, וייתכן שהיתה זו טעות שהשפיעה את התוצאה הסופית.

שחקן נבחרת אנגליה, בוקאיו סאקה, ליד הקוון במשחק נגד צרפת במונדיאל 2022
עד שסטרלינג הבין מה קורה, המשחק נגמר. למה סאקה הוחלף? | רויטרס

חילוף מיותר

כי כך ויתרה אנגליה, בין היתר, על בוקאיו סאקה – השחקן המצטיין שלה אתמול לצד ג'וד בלינגהאם. כוכב ארסנל היה פעלתן מאוד במחצית הראשונה, השתדרג עוד יותר אחרי ההפסקה, סחט פנדל, ובאופן כללי יצר מהלכים מצוינים וגרם לכאב ראש משמעותי אצל הצרפתים בכל פעם שהכדור היה ברגליו. להכניס במקומו של ראחים סטרלינג, שנעדר מהמחנה במשך קרוב לשבוע כאשר טס ללונדון כדי להיות עם משפחתו בעקבות פריצה לביתו, זו ההגדרה הכי טהורה לחילוף למטרת חילוף בלבד. אולי סאות'גייט חשב שזה יזרים דם חדש, אבל המהלך החליש את הנבחרת, וכך גם הכניסה של מרכוס ראשפורד במקום פיל פודן. למחליפים לא היה זמן להתאקלם על המגרש גם כך, וכאשר היתה אנגליה בפיגור בדקות האחרונות היא לא השכילה לפתח התקפות ראויות, אותן ייצרה בתדירות גבוהה קודם לכן.

האנגלים לא היו צריכים להיות בפיגור. עם 58 אחוזי החזקת כדור שתורגמו ל-16 איומים על השער ו-8 בעיטות למסגרת, לעומת 8 איומים ו-5 בעיטות למסגרת מצד אלופת העולם, התמונה הכללית הייתה ברורה לגמרי. הצרפתים פתחו היטב ועלו ליתרון מבעיטה מצוינת של אורליאן טשואמני ממרחק, אבל היוזמה הייתה ברגלי האנגלים, ויהיה מגוחך לטעון שהם נכשלו במעמד הרם. ההכנה הטקטית של סאות'גייט היתה חיובית, וגם אמיצה מאוד, כי הוא שמר על המערך שפתח ב-0:3 על סנגל בשמינית הגמר.

העניין כאן פשוט – ברוב המשחקים מול יריבות חזקות העדיף מאמן אנגליה מערך עם 3 בלמים, וזה אפילו התבקש במיוחד כאשר היה צורך להתמודד מול קיליאן אמבפה שחורש את האגף השמאלי. היו שהניחו כי קייל ווקר יוסט לבלם ימני בשלישיה, וקיראן טריפייר יפתח כמגן ימני, אבל לשם כך היה צורך לוותר על ג'ורדן הנדרסון, סאקה או פודן, והמאמן בחר – ובצדק רב – שלא ניתן לספסל אף אחד מהם. לכן הוא המשיך עם רביעייה אחורית, ובשורה התחתונה זה הוכיח את עצמו. אמבפה לא ליקק דבש בלשון המעטה מול ווקר גם כך, ובשלב מסוים החל לנדוד גם למרכז על מנת לקבל כדורים. ובינתיים, הנדרסון, בלינגהאם ודקלאן רייס המשיכו לתפקד כטריו כוכבים שמשלימים זה את זה היטב, סאקה ופודן היו יעילים באגפים, והארי קיין גילה יכולת רב גונית משובחת.

אז אנגליה הייתה צריכה להשוות כבר במחצית הראשונה, בעוד הוגו לוריס סיפק את אחת ההצלות הגדולות של הטורניר כאשר עצר את הטיל של בלינגהאם מחוץ לרחבה בפתיחת המחצית השניה. ניתן לומר כי מבחינה התקפית המשחק היה טוב יותר בהשוואה לשמינית הגמר עם סנגל, אבל אחוז ניצול ההזדמנויות של הצרפתים בהחלט היה טוב יותר.

גארת' סאות'גייט, מאמן נבחרת אנגליה לצד הארי קיין
שוב המאמן האנגלי נאלץ לחבק את הגיבור הטראגי. סאות'גייט | רויטרס

גריזמן חוזר לחיים

לאנטואן גריזמן יש חלק משמעותי מאוד בכך. כוכב אתלטיקו מדריד פורח בטורניר הזה בתפקיד נסוג יחסית, כחלק משלישיית הקישור, ומנווט את המשחק של אלופת העולם בצורה אלגנטית ויעילה. היה ברור כשמש לפני תחילת הטורניר שהפציעה של קארים בנזמה תטיב מאוד עם גריזמן, כי הוא מעדיף לשחק מאחורי חלוץ רחבה קלאסי כמו אוליבייה ז'ירו, אבל ההשפעה מהותית עוד יותר. דשאן החליט להסיט את החלוץ עוד קצת אחורה, וקיבל ממנו גם הספק עבודה פנטסטי, לצד כישורים של פליימייקר. לא במקרה הוא היה אחראי על המסירה לטשואמני שהפציץ את השער הראשון. לא במקרה הוא הגביה את הכדור לראשו של אוליבייה ז'ירו, הווינר המדופלם שנגח את שער היתרון בדקה ה-78 כדי לקבוע 1:2. הסבלנות של דשאן השתלמה בהקשר זה, ודווקא אז בחר סאות'גייט להפר את האיזון בהרכב שלו.

שחקן נבחרת צרפת אנטואן גריזמן
אני אנווט. גריזמן | רויטרס

קיין הפך לקורבן

למרות זאת, קיבלה אנגליה הזדמנות פז להשוות בגלל עבירה פזיזה של תיאו הרננדז על מייסון מאונט, וקיין ניגש לנקודה הלבנה בפעם השניה במשחק. גם פנדל אחד יכול להיות מאתגר למדי מול חברך לקבוצה במעמדים מסוג זה, אבל הקפטן האנגלי שמר על קור רוח והכניע את לוריס כדי להשוות את שיא הכיבושים של וויין רוני במדים הלאומיים. כאשר הוחלט באמצעות VAR להעניק לאנגלים פנדל נוסף, היו ספקות לגבי זהות הבועט הנכון. לוריס מכיר את קיין טוב מדי מכדי שהוא יוכל להיות רגוע לפני הביצוע.

המשחק הפסיכולוגי הזה התעצם בפנדל השני, והיה היגיון מסוים להחליף את הבועט על מנת שיהיה שקט ובטוח יותר. אלא שזה לא טריוויאלי. ראשית, קיין רצה לשבור את השיא של וויין רוני ולעלות לפסגה בעצמו. שנית, אין לאנגליה פנדליסט טוב ומנוסה אחר, מלבד קיין. שלישית, האחריות על סאות'גייט לו היה מורה על בועט אחר היתה עולה פי עשרות מונים, בעוד החמצה של קיין היתה מונחת הישר על כתפיו. וזה בדיוק מה שקרה – כוכב טוטנהאם בעט גבוה מעל המסגרת של שוער טוטנהאם, שיא הכיבושים יחכה בינתיים, ולוריס זכה לסיבה מצוינת לחגיגה במשחק בו הוא עצמו קבע שיא בלעדי – 143 משחקים במדי צרפת, אחד יותר מליליאן טוראם המיתולוגי.

הסיוט של ארגנטינה, החלום של מרוקו: מארבע תצא אלופת עולם
אמבפה צהל אחרי הפנדל, בצרפת חגגו: "קיין, אנחנו אוהבים אותך"
רונאלדו מירר בבכי, בת זוגו נגד המאמן: "זלזלת בשחקן הטוב בעולם"

שחקן נבחרת צרפת, קיליאן אמבפה, מול שחקן נבחרת אנגליה, ג'ון סטונס
יצליח להכניע את הגנת מרוקו? אמבפה | רויטרס

זה יספיק מול מרוקו?

כעת נמצא לוריס במרחק שני משחקים מהנפת גביע העולם בפעם השניה בחייו, וצרפת חולמת על האפשרות להגן על הכתר – הנבחרת הראשונה שיכולה לעשות זאת מ-1962. יש לה שיטה ודרך שעובדות מבחינתה, והיא סומכת על שחקני ההרכב שלה. על הנייר, היא צריכה להיות הראשונה שתצליח להכניע את הגנת מרוקו, אבל במומנטום הנוכחי של האפריקנים זה לא לגמרי מובטח. קצת מזל בוודאי לא יזיק לחבורה של דשאן ביום רביעי, ואת המזל הזה הם קיבלו בשפע ברבע הגמר.

ואנגליה? כאשר ניצחה את קולומביה בפנדלים בשמינית הגמר ב-2018 קיוו בממלכה שהקללה הוסרה, אבל היא הפסידה בפנדלים בגמר יורו 2020, וכעת מצאה דרך מיוחדת להפסיד בגלל פנדל גרוע גם בלי להגיע לדו קרב פנדלים. היא יכולה לעזוב את הטורניר בראש מורם אחרי משחק מצוין, אולם הפסדים בכבוד לא ממש מעניינים את השחקנים והאוהדים. הם הגיעו לקטאר במטרה לזכות בגביע, וזה שוב לא עלה בידם.