על ברכי ההיסטוריה: לקראת המשחק הגדול בחייו של גבריאל ז'סוס

play
גבריאל ז'סוס ארסנל | GettyImages
ארטטה יכניע את פפ במשחק העונה באנגליה? צפו בכתבתו של שרון דוידוביץ' 05:04

הפציעה בברך הרסה לברזילאי פתיחת קדנציה חלומית בארסנל, ומאז שחזר הוא נאלץ להוכיח את עצמו מחדש, בעוד שהתותחנים קרסו במירוץ האליפות. אחרי ההחמצה הגורלית ורגע לפני שהתואר הנחשק בורח סופית, יש לו צ'אנס לתיקון היסטורי במשחק העונה מול האקסית (ד', 22:00, ספורט2)

קבוצות: ארסנל
(גודל טקסט)

ביום שישי, כאשר ארסנל פיגרה 3:1 באיצטדיונה מול סאות'המפטון, זה קרה. גבריאל מרטינלי ביצע את התרגיל המלוטש שלו באגף השמאלי והגביה כדור מושלם שהעמיד את גבריאל ז'סוס מול השער. היה רק צריך להגיע אליו כמו שצריך כדי לצמק את התוצאה ולהשאיר לתותחנים מספיק זמן לקחת 3 נקודות, אבל הברזילאי לא השכיל לעשות זאת והחמיץ. בסופו של דבר, ארסנל הספיקה להשוות ל-3:3, אבל היה זה תיקו שלישי ברציפות, ובגללו היא מגיעה למשחק העונה במבצרה של מנצ'סטר סיטי ביום רביעי כשהיא זקוקה לניצחון על מנת להשאיר את גורל האליפות בידיה. האתגר הזה קשה קצת יותר מאשר להביס את נועלת הטבלה, והאוהדים מרוצים כיום קצת פחות מהרכש שהצטרף אליהם מהאלופה בקיץ.

הבצורת הארוכה שלו דווקא נקטעה בתחילת החודש, כאשר הקבוצה הסמיכה אותו לבצע את הפנדל מול לסטר, והחיוך שב לפניו. ז'סוס השלים צמד מול השועלים, והבקיע גם נגד ליברפול ו-ווסטהאם. בסך הכל, 9 שערי ליגה ב-20 משחקים אינם מאזן רע, ואליהם יש להוסיף 5 בישולים מתחילת העונה, כי הברזילאי תורם רבות למשחק הקבוצתי, ותנועותיו אף מפנות שטחים עבור הקשרים ושחקני האגף. העניין הוא כי הסטטיסטיקה מצטיירת באור אחר כאשר יודעים כי מספר "השערים הצפויים" שלו עומד על 13.3, וההפרש לחובתו הוא הגרוע ביותר בליגה.

שחקן ארסנל גבריאל ז'סוס מול סאות'המפטון
הלחץ של ארסנל לא נושא פרי. ז'סוס | רויטרס

גבריאל ז'סוס מבזבז יותר מדי הזדמנויות, וההחטאה מול סאות'המפטון רק מדגישה זאת. קבוצה שרוצה לשמור על מקומה בפסגה זקוקה לסקורר שיודע לשים כדור ברשת ברגע האמת, ולז'סוס בינתיים אין רגעים כאלה. אדי אנקטייה ניצח את מנצ'סטר יונייטד בדקה ה-90, אפילו רייס נלסון גרם לכל האיצטדיון לצהול כאשר גבר על בורנמות בזמן פציעות. זה הרגיש כמו ניצחונות מכוננים עם אופי של אלופה, אבל דווקא כאשר הברזילאי החלים מפציעה בברכו לפני קצת יותר מחודש האופי הזה נסדק.

הפציעה הזו היתה עגומה עבור ז'סוס, שפתח את הקדנציה בארסנל ברגל ימין, בעוד הקבוצה מתעלה על הציפיות האופטימיות ביותר. מעטים האמינו שהתותחנים מסוגלים לחזור לטופ-4 העונה, שלא לדבר על מאבק רציני על הכתר, אבל מחזורי הפתיחה היו מצוינים, ולברזילאי היה חלק עצום בכך. עם צמד שערים וצמד בישולים ב-2:4 על לסטר בבכורה הביתית, הוא בישר על בואו בצורה הטובה ביותר, והאוהדים התאהבו במיוחד בסגנון הלוחמני שלו. הוא לא מוותר על הכדורים, עושה קילומטרז' גבוה כדי להלחיץ את ההגנות.

הוא הגיע ללונדון כדי להיות שחקן הרכב בטוח אחרי שנים של רוטציות אצל פפ גווארדיולה במנצ'סטר סיטי. הוא הגיע גם כדי להיות חלוץ מרכזי, במקום להידחק לאגף הימני כפי שאהב לשבץ אותו הבוס הקטלאני. מיקל ארטטה הבטיח שהמשאלות האלה יתגשמו, ואף הביע בו ביטחון גבוה. השניים הכירו מהתקופה בה היה הבאסקי עוזרו של פפ, וההערכה ההדדית ביניהם גבוהה מאוד. "אין לי ספק שגבריאל יעשה את המקסימום להיות השחקן הכי טוב שהוא יכול", אמר המנג'ר. "הוא פנומן על המגרש ומחוצה לו. הוא צנוע מאוד, והפתיע אותנו במוסר העבודה שלו. אפילו השחקנים הוותיקים לוקחים ממנו דוגמא. הוא משקיע כל כך הרבה", התפייט מרטינלי.

מיקל ארטטה, מאמן ארסנל
הביע ביטחון גבוה בז'סוס. ארטטה | רויטרס

לאור ההצטיינות היתה לו תקווה לקבל מקום בהרכב ברזיל בגביע העולם, אך זה לא קרה. ואז, במשחק הבודד בו פתח, נגד קמרון בשלב הבתים, הוא נפגע בברך ונזקק לניתוח. בלעדיו המשיכה ארסנל בדהירה בצמרת בניגוד לתחזיות, כאשר אנקטייה – שחקן בית שמיעט מאוד לקבל הזדמנויות עד כה – עשה עבודה טובה במקומו. גם לאנדרו טרוסאר, הרכש מברייטון בינואר, הוכיח את עצמו כחלוץ רב גוני שמסוגל למלא את העמדה במרכז הרחבה. לפיכך, חסרונו של ז'סוס לא ממש הורגש, ועם שובו הוא היה צריך להוכיח את עצמו מחדש, כי מקומו הוודאי בהרכב הוטל בספק בתנאים החדשים. מבחינת ארטטה לא חל שינוי בגישה, אבל ההחמצה מול סאות'המפטון והסטטיסטיקה המלמדת על היעדר קילר אינסנטינקט גורסות כי ייתכן וצריך לחשב את המסלול מחדש.

זה המטען איתו מגיע הברזילאי למשחק החוץ הקריטי באיצטדיונה של האקסית המיתולוגית. במנצ'סטר סיטי לא מתגעגעים אליו במיוחד. ארלינג הולאנד ששובר את כל שיאי הכיבושים הוא אפילו לא בר השוואה, אבל חוליאן אלברס בהחלט כן – והכישרון הצעיר הוא סקורר יעיל יותר ברוטציה בהשוואה לברזילאי. במונחים כספיים, עלותם של הנורבגי והארגנטינאי היתה דומה לזו של ז'סוס וראחים סטרלינג שהועזבו. בינתיים, אין ספק שהברזילאי מצליח הרבה יותר בהשוואה לאנגלי שחתם בצ'לסי, אבל זו לא חוכמה גדולה. הקבוצה של גווארדיולה השתדרגה מאוד התקפית בקיץ האחרון, ולז'סוס יש דרך אחת לגרום לו להצטער ולו במעט על ההחלטה לוותר עליו – לנצח אותו.

אחרי התיקו מול סאות'המפטון טען ז'סוס כי ארסנל היא קבוצה צעירה ללא נסיון במאבקי צמרת, וזה נכון עובדתית, אבל הוא ואולכסנדר זינצ'נקו הובאו ממנצ'סטר סיטי בין היתר על מנת להוסיף את הרוח המיוחדת, כי הם כבר התנסו בזכיה בתארים. הם אמורים לתרום לא רק מקצועית, אלא גם מנטלית. עכשיו, כאשר העונה מגיעה ליישורת האחרונה, הינסיון הזה צריך לבוא לידי ביטוי, והמוטיבציה של הברזילאי פשוט לא יכולה להיות גבוהה יותר.

גבריאל ז'סוס, שחקן מנצ'סטר סיטי
גבריאל ז'סוס, שחקן מנצ'סטר סיטי | רויטרס

"אני מאוהב במועדון הזה כי כאן אני מרגיש בבית", הוא אומר. זה הדדי, והתותחנים יודעים להעריך את העבודה השחורה שהוא עושה עבורם. 4 שערים ב-4 משחקי ליגה האחרונים אחרי בצורת ארוכה שלוותה בפציעה מאפשרים לו להיות בטוח בעצמו, וגם קבלת רשיון הנהיגה המיוחל משפר את מצב הרוח – ז'סוס עבר את המבחן ומתנייד כעת לבדו ברחובות לונדון. ואם מתבוננים על הציפיות מתחילת העונה, זה לא יהיה אסון אם ארסנל תסיים "רק" במקום השני, בעוד הוא עצמו עדיין מסוגל להגיע לשיאו העונתי האישי שעומד על 14 שערים ונקבע ב-2019/20.

ובכל זאת, אם הקבוצה מדורגת בפסגה באפריל, היא רוצה יותר. הפספוסים האחרונים מחייבים אותה לנצח במשחק העונה כדי שגורלה יהיה בידיה. אם זה לא יקרה, יהיה גבריאל ז'סוס רכש לא רע, אך לא מעבר לכך. אבל אם יבקיע במפגש הראשון מול קבוצתו לשעבר ויביא 3 נקודות, הוא יהפוך להחתמה מכוננת ברמה היסטורית. במובנים מסוימים, זה עשוי להיות המשחק הכי חשוב בקריירה שלו.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי