ההולנדי יעופף? הכוכב האלמוני של טולוז חולם לעשות איתה היסטוריה

play
ברנקו ואן דן בומן | FRANCK FIFE/AFP via Getty Images
תקציר חצי גמר הגביע הצרפתי: אנסי – טולוז 2:1 02:27

כיאה לשחקן שגדל באייאקס, ברנקו ואן דן בומן חלם להגיע הכי רחוק שיש. אך את מסלול הקריירה העקלקל שלו גם הקשר לא יכול היה לחזות, והערב (21:50 בספורט1) תהיה לו הזדמנות מרגשת לגעת לראשונה בתהילה כשישחק עם קבוצתו בגמר הגביע הצרפתי נגד נאנט. זה ייגמר עם תואר?

(גודל טקסט)

הערב (21:50 בספורט1) ייערך גמר הגביע הצרפתי שיפגיש בין מחזיקת הגביע נאנט, שתרצה להגן על תוארה, לבין טולוז ששבה העונה לליגה הבכירה לאחר שנתיים של היעדרות ומצידה מגיעה למעמד לראשונה בתולדותיה. על מנת שטולוז תוכל למנוע מנאנט בק טו בק מדהים ולחגוג לראשונה בהיסטוריית המועדון, היא תצטרך שאחד השחקנים המיוחדים ששיחקו במדיה בשנים האחרונות יגיע בשיאו: ברנקו ואן דן בומן, שהוא ככל הנראה אחד השחקנים הכי טובים שאתם לא מכירים.

ואן דן בומן (27, 1.88) הוא קשר מרכזי, הולנדי (כפי שמרמז השם), שהגיע לטולוז מדה חראפשחאפ ההולנדית בקיץ שאחרי ירידת הליגה שלה ב-2019/20, אז היא סיימה שהות רצופה בת 16 שנה בליגה הצרפתית הבכירה. על אף שטולוז הייתה התחנה הראשונה של ואן דן בומן מחוץ להולנד, ה'לה טף' ידעו מצוין מה הם מביאים: בשתי העונות האחרונות שלו בדה חראפשחאפ בליגה המשנה בהולנד, הקשר ההולנדי בישל לא פחות מ-24 שערים, אליהם הוא גם הוסיף 15 כיבושים, וכל זה כשהוא בכלל קשר אמצע. בנוסף לאיכויותיו, גם המחיר שטולוז שילמה עליו נשמע כיום מצחיק: 350 אלף יורו בלבד, סכום שאפילו קבוצת פלייאוף תחתון בישראל יכולה לשלם כלאחר יד.

למרות גובהו, כיאה לעם הגבוה בגלובוס, ואן דן בומן הוא שחקן סופר טכני עם מסירות ארוכות מדהימות, בעיטה חזקה, איכות חריגה במצבים הנייחים (הוא כבש לא פעם שערים מזוויות אנכיות בכדורים חופשיים ולא מעט קרנות וכדורים חופשיים שלו הפכו לשערי נגיחה) ובכל נגיעה שלו בכדור קצת קשה להאמין שהפעולה הגיעה מכדורגלן שנראה קצת יותר כמו גארד ביורוליג.

ברנקו ואן דן בומן חוגג נגד פריז סן ז'רמן | FRANCK FIFE/AFP via Getty Images

כמצופה, השנה הראשונה של ואן דן בומן בדרום-מערב צרפת לא הייתה קלה: בראיונות הוא סיפר שרובם המוחלט של שחקני הסגל, כיאה לצרפתים, לא דוברי אנגלית, הוא לא היה שחקן הרכב קבוע והעונה הסתיימה בשברון לב לאחר הפסד בפלייאוף העלייה נגד לא אחרת מאשר נאנט, מפח נפש שמוסיף פיקנטריה לגמר בשבת. עם זאת, העונה השנייה של ואן דן בומן בטולוז הייתה כבר סיפור אחר לגמרי: לא רק שהקבוצה שבה כאמור לליגה הראשונה וסיימה כאלופת ליגת המשנה (בדומה לצ'מפיונשיפ באנגליה, הצרפתים מייחסים חשיבות למיקום הראשון למרות שמדובר בליגה השנייה), ואן דן בומן תפס מקום של קבע בהרכב וגמל על כך עם 12 שערים ולא פחות מ-21 בישולים, שיא כל הזמנים בליגה הצרפתית השנייה.

המספרים המטורפים גרמו ללא מעט קבוצות להסתכל עליו, אבל טולוז הצליחה לשמור על השחקן שהיה מעורב ב-33 שערי ליגה. ואן דן בומן נשאר בטולוז גם בליגה הראשונה, והעונה הוא סיפק 12 בישולים ו-6 שערים בכל המסגרות, לא רע בכלל עבור שחקן שעד העונה הזו, ניסיון הליגה הבכירה שלו הסתכם ב-31 הופעות בלבד במדי הירנביין ו-ווילם II לפני יותר מ-5 שנים בליגה ההולנדית. גם בחצי גמר הגביע, מעמד בו טולוז נבלמה פעמיים בעבר ב-1985 ו-2009, ואן דן בומן סיפק את הסחורה כשבישל את השער הראשון לזקאריה אבוחלאל במשחק בו טולוז גברה 2:1 על הסינדרלה אנסי מתחתית הליגה השנייה ונמנעה מסנסציה שיכולה הייתה לגזול ממנה את ההגעה למעמד ההיסטורי.

ברנקו ואן דן בומן | SAMEER AL-DOUMY/AFP via Getty Images

למרות העשור הפחות מוצלח שעבר עליה, בלשון המעטה, שיחקו בטולוז לא מעט שמות מרשימים כמו מלך שערי המועדון בכל הזמנים וויסאם בן ידר, מוסא סיסוקו, אנדראה פייר ג'יניאק וז'רמי מתייה שכולם הגיעו לנבחרת צרפת, וגם שחקנים כמו סרג' אורייה, מרטין בריית'ווייט ואפילו עוזר המאמן של הפועל חיפה כיום, עדן בן בסט, שכבש 8 גולים ב-36 הופעות במדי המועדון. אבל עם כל הכבוד לכולם, ויש, ואן דן בומן הוא משהו מיוחד- גם בדרך בה הוא משחק את הכדורגל שלו, שלא עולה בקנה אחד עם הנראות הפיזית שלו, גם בהיותו ה-שחקן שהשיב את טולוז לליגה הבכירה וגם המסלול העקלקל שעבר בקריירה, כשחקן שגדל באייאקס אבל לא זכה להזדמנות בבוגרים, לא הצליח לתקוע יתד בליגה ההולנדית הראשונה, התגלגל למועדון בירידה, הרים אותו ועכשיו מדברים עליו ברחבי העולם כשחקן שיכול לעשות את הקפיצה בקיץ למועדון גדול כשביולי הוא כבר יחגוג 28.

בניגוד לטולוז שממוקמת במקום ה-12 בטבלה וקרובה להבטיח את הישארותה שלה, נאנט עוברת עונה רעה כשהיא מסובכת במאבקי הירידה. למרות זאת, התחושה היא שכמחזיקת הגביע, כקבוצה עם היסטוריה עשירה וסגל שחקנים שלמרות העונה הזוועתית מצטייר כאיכותי יותר על הנייר, נאנט היא הפייבוריטית במשחק בפער קטן. מעבר לעובדה שנאנט מנעה מטולוז עליית ליגה לפני כשנתיים, למשחק מתווספת פיקנטריה כשנזכרים ששניים משחקניה הבולטים הם תוצרי האקדמיה של טולוז: מוסא סיסוקו שהוזכר לעיל וגם קפטן נאנט כיום, אלבן לאפון. לאפון נחשב לשוער הכי גדול שיצא אי פעם מטולוז- הוא קיבל את אפודת השוער הראשון במועדון כבר בגיל 17, הפך לשוער הצעיר ביותר שמשחק אי פעם בליגה הצרפתית ובקיץ 2018 הוא נמכר לפיורנטינה תמורת 8 מיליון יורו- השוער הכי יקר שטולוז אי פעם מכרה. מאז, הקריירה שלו נתקעה, ולמרות יכולת טובה כעת לאפון מוצא את עצמו בגיל 24 כשוער של קבוצת תחתית בצרפת, והוא ינסה להמתיק את העונה עם גביע שני ברציפות בקריירה נגד קבוצת נעוריו.

אלבן לאפון עוצר את קיליאן אמבפה | FRANCK FIFE/AFP via Getty Images

כמו בכל גמר גביע או גמר בכלל, קשה להעריך איך המשחק יתפתח, אבל אם הוא יגיע לדו קרב פנדלים, ואן דן בומן ולאפון עשויים להיות הגיבורים: ואן דן בומן מחזיק במאזן של 17 פנדלים מדויקים מתוך 17 פנדלים שבעט בקרייירה. 100%. לאפון, לעומת זאת, עצר 12 פנדלים בקריירה מתוך 60 שנבעטו לעברו, כשבנאנט הוא עצר 9 מתוך 26 פנדלים בארבע עונותיו במועדון והוא מציג שיפור משמעותי באספקט הזה.

אז נכון, הגמר השנה לא מפגיש בין מועדוני ענק, אבל עם כל כך הרבה סיפורים, אפשר להגיד שלמרות זאת- הוא יהיה הכל חוץ ממשעמם.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי