סלוט להמראה: ארנה סלוט הצעיד את פיינורד לאליפות מזהירה

play
ארנה סלוט מאמן פיינורד | GettyImages, Soccrates Images
תקציר: אקסלסיור – פיינורד 2:0 01:44

המועדון מרוטרדאם צפוי להשלים היום זכיה באליפות (17:45, ספורט4), בפעם השניה בלבד במילניום הנוכחי, בזכות מאמן שחולל מהפכה פנומנלית. אופיר מרציאנו לוואלה! ספורט: "היינו צריכים לבנות הכל מאפס, אבל כל השחקנים השתפרו בהדרכת סלוט"

קבוצות: פיינורד
(גודל טקסט)

ב-2017 קטעה פיינורד בצורת בת 18 שנה ללא תואר אליפות הולנד בעונת פרידה מזהירה של דירק קאוט ששב הביתה, הגשים חלום וסחף את קבוצתו האהובה לפסגה. כעת, בחלוף 6 שנים, חוגג המועדון מרוטרדאם אליפות סנסציונית שניה במילניום הנוכחי, וזה קורה באופן אירוני ומשעשע דווקא בזכות עזיבתו של קאוט.

הכוכב האהוב נותר במערכת אחרי שתלה את הנעליים, עבד עם הקבוצות הצעירות, והשתוקק להתמנות למאמן בקבוצה הבכירה כאשר דיק אדבוקאט הוותיק הודיע מראש על פרישה בתום עונת 2020/21. בתקשורת אף דווח כי הוא יהיה המועמד המוביל, אבל למאמן הספורטיבי פרנק ארנסן היו תוכניות אחרות לגמרי. הוא סימן את ארנה סלוט, מאמנה המצליח של אלקמאר, כמחליף המועדף ופתח במגעים איתו.

"דירק הוא בחור מצוין. אני מעריך אותו מאוד, ואין לי ספק שהוא יאמן את פיינורד בבוא העת, אבל זה לא הזמן. זה מוקדם מדי, והסיכון גדול מדי, גם עבורו וגם עבור המועדון", הסביר הדני – וצדק ללא ספק. קאוט, שנטש את פיינורד מאוכזב, כמעט בטריקת דלת, מונה בקיץ האחרון למאמן דן האג בליגה השניה, נכשל ופוטר כבר בנובמבר. לעומת זאת, סלוט הפך לאחד השמות הלוהטים בקרב המאמנים לא רק בהולנד, אלא באירופה כולה. האליפות המפוארת, שצפויה להיות מושלמת היום במשחק ההכתרה הביתי מול גו אהד איגלס, רשומה בעיקר על שמו.

שחקן פיינורד, דירק קאוט
איך שגלגל מסתובב. קאוט | אימג'בנק GettyImages

שילם במשרתו באלקמאר על המו"מ עם פיינורד

גם עבור סלוט, כיום בן 44, היה זה הימור לא מבוטל. הוא רק התחיל את הקריירה העצמאית באלקמאר ב-2019, ועשה זאת ברגל ימין, במאבק צמוד מול אייאקס בצמרת, עד שבאה הקורונה – והעונה שהיתה יכולה להיות היסטורית פשוט נקטעה ולא הגיעה לסיומה. ההנהלה בנתה על עתיד ורוד איתו, ולכן הכעס היה עצום כשהוא החל במשא ומתן עם פיינורד מאחורי גבה – עד כדי כך שסלוט פוטר בדצמבר 2020, אחרי שהדבר נודע לבוסים. שבועיים לאחר מכן, הוא כבר חתם כמאמן פיינורד החל מקיץ 2021, וכך קיבל חצי שנה להתכונן בשקט תעשייתי לכניסתו לתפקיד. את התקופה הזו ניצל איש המקצוע הצעיר בצורה נהדרת, אבל סימני השאלה בכל זאת ריחפו מעל ראשו, ובתקשורת תהו אם הוא מסוגל לעמוד בלחצים של פיינורד – סביבת עבודה תובענית הרבה יותר בהשוואה לחממה של אלקמאר.

הספקות האלה הוסרו במהרה, כי פיינורד שינתה את פניה ב-180 מעלות. סלוט קיבל קבוצה עם בטחון עצמי נמוך, שסיימה את עונתו האחרונה של אדבוקאט במקום החמישי, במרחק 29 נקודות מהאלופה אייאקס, ובקושי העפילה לקונפרנס ליג. עם סלוט, היא שינתה את פניה, עברה לשיטת לחץ גבוה והתקפה בכל מחיר, ובאחד המשחקים הראשונים חגגה עם 0:4 באיצטדיונה של איינדהובן כדי להכניס את האוהדים לאופוריה מוחלטת.

ארנה סלוט, מאמן פיינורד
ארנה סלוט, מאמן פיינורד | אימג'בנק GettyImages, ANP Sport

"לקח לקבוצה זמן להתחבר"

בסופו של דבר, המומנטום לא הספיק כדי להתמודד על האליפות בעונה שעברה, אבל פיינורד סיימה שלישית, עלתה לגמר קונפרנס ליג בו הפסידה לרומא, וגרפה מחמאות מכל הכיוונים – וגם תשומת לב רבה מצד הסקאוטים. וכך, עשה המועדון קופה נאה. שחקנים מרכזיים נמכרו, כולל לואיס סיניסטרה הקולומביאני שעזב ללידס תמורת 23 מיליון יורו, מרקוס סנסי הארגנטיני שנדד לבורנמות תמורת 15 מיליון יורו, ופרדריק אאורסנס הנורבגי שהלך לבנפיקה תמורת 13 מיליון יורו. הכוכב המרכזי בקישור, חוס טיל שהפציץ 15 שערים מעמדה נסוגה יחסית, בכלל היה מושאל – ובקיץ עבר ללבוש את מדי איינדהובן. סלוט וארנסן עבדו קשה בשוק ההעברות כדי להחתים שחקנים מעולים בתקציב נמוך ולהישאר ברווח גדול, אבל הציפיות בתקשורת לנוכח גל העזיבה היו נמוכות. פיינורד לא היתה אמורה להתחרות מול אייאקס ואיינדהובן בשום פנים ואופן.

"היה צריך לבנות שוב את הכל מאפס, כי הגיעו המון שחקנים חדשים. ספגנו תבוסות במשחקי האימון לפני העונה, ולקח לקבוצה זמן להתחבר. עד נובמבר לא ממש ידענו מי אנחנו, אבל אז התחלנו לקבל זהות. העובדה כי סיימנו במקום הראשון בבית שלנו בליגה האירופית נתנה לנו הרבה מאוד ביטחון, וכך התחיל להתפתח מומנטום", מספר אופיר מרציאנו, השוער הישראלי שלא קיבל דקות משחק העונה, אבל היה שותף לנסיקה הסנסציונית, וראה את התהליכים מקרוב.

ארנה סלוט מאמן פיינורד עם סנטיאגו חימנס
דוגמה נהדרת לעבודה שלו. סלוט עם חימנס | אימג'בנק GettyImages, Soccrates Images

חימנס וקוקצ'ו – צעירים בדרך לגדולה

הבית של פיינורד בליגה האירופית היה חריג וחסר תקדים – כל הקבוצות סיימו בו עם 8 נקודות. במחזור האחרון אירחו ההולנדים את לאציו, וכאשר התוצאה היתה מאופסת עד הדקה ה-64 הם היו במקום האחרון. שער ניצחון דרמטי של סנטיאגו חימנס, שנכנס כמחליף והבקיע בעיקר בזכות נחישות, הקפיץ אותה מיידית לפסגה ונתן את האות לחגיגות אדירות ביציעי איצטדיון דה קייפ.

גם עבור חימנס היה זה רגע המפנה. החלוץ המקסיקני בן ה-22, שהוחתם מקרוס אסול בקיץ תמורת 4 מיליון יורו בלבד, לא היה בהרכב בחודשים הראשונים, אבל הפך לסקורר אימתני אחרי פגרת המונדיאל, הפציץ כמעט בכל משחק, וכעת עומד מאזנו על 22 שערים בכל המסגרות. "סנטי היה צריך להתאקלם, והשתדלתי לעזור לו באימונים. בהתחלה הוא לא הבין עד הסוף את שיטת הלחץ, אבל השתדרג מאוד, ועכשיו הוא מבצע תנועות טובות הרבה יותר ללא כדור. הוא חלוץ עם פוטנציאל מצוין – מהיר, בעל שליטה טובה בכדור ונגיחה מצוינת", אומר מרציאנו.

הפריחה המרהיבה של חימנס היא דוגמא נהדרת לעבודה שמבצע סלוט עם כל שחקני הסגל. ניכר כי יש למאמן מגע זהב, והוא מסוגל לשפר תוך זמן קצר יחסית יכולות אישיות של חניכיו. אוקרון קוקצ'ו, שעונד את סרט הקפטן בגיל 22 בלבד, הוא אחד המרוויחים הגדולים ביותר מכך. בוגר האקדמיה של פיינורד נחשב מזמן לשחקן מבטיח, אבל בעידן סלוט הוא הפך לכוכב אמיתי, מנווט את המשחק מעמדת קשר אחורי עם מספר 10 על גבו, וכבש 15 שערי ליגה בשנתיים עם המנטור הנוכחי. רמת העניין בו מצד קבוצות פאר עצומה, ובהולנד בהחלט מצטערים על בחירתו לייצג את מולדת הוריו טורקיה – כי במומנטום הנוכחי הוא יכול היה להיות דמות מפתח בנבחרת הכתומה.

אלי דסה שחקן ויטסה גולש מול אורקון קוקצ'ו שחקן פיינורד
אלי דסה שחקן ויטסה גולש מול אורקון קוקצ'ו שחקן פיינורד | אימג'בנק GettyImages, Soccrates Images

הפסד ליגה בודד במשך כל העונה

בתחילת פיינורד, נחרדו נחרדו כאשר לידס הציעה לסלוט להחליף את ג'סי מארש המפוטר, אבל בשלב זה הקבוצה פיתחה מומנטום כה חיובי שהמאמן ממש לא רצה לעזוב את המלאכה באמצע. פיינורד בדיוק חילצה נקודה דרמטית במיוחד בתיקו 2:2 מול איינדהובן בזכות צמד שערים נפלאים של הקיצוני האיראני עלירזה ג'האנבאחש, והתוצאה הזו בישרה כי הפסד 4:3 דרמטי לא פחות לאותה איינדהובן בספטמבר נותר היחיד שלה בליגה בעונה כולה. הקאמבק, שהושג עם המון אופי, חיזק את התחושה שהקבוצה מסוגלת לעשות משהו היסטורי. וכך היה – מאז סירב סלוט ללידס יצאה החבורה מרוטרדאם לרצף 11 נצחונות ליגה שנמשך עד היום.

החשוב שבהם הושג באמסטרדם באמצע מרץ. אייאקס נקלעה למשבר, אבל חילופי מאמנים הועילו לה לכאורה, ולקראת משחק העונה מול פיינורד היא צברה תנופה שהפכה אותה לפייבוריטית לשמור על האליפות לדעת הפרשנים. היא אף הובילה 1:2 במחצית, אבל קאמבק אדיר נוסף העניק לחבורה של סלוט ניצחון 2:3 מזהיר – ומשם היא כבר היתה בלתי ניתנת לעצירה. אייאקס התרסקה ויצאה מהתמונה לחלוטין, אבל גם איינדהובן בעונת בכורה טובה של רוד ואן ניסטלרוי כמאמן פשוט לא עמדה בקצב.

אופיר מרציאנו, אורקון קוקצ'ו
העפיל למרות ההפסד. אופיר מרציאנו | אימג'בנק GettyImages, ANP Sport

"נוצרה אנרגיה חיובית מאוד"

יש שיגידו כי מעידותיהן של שתי הגדולות איפשרה לפיינורד לדהור לכתר, אבל זו תהיה טעות מרה. עם 76 נקודות ב-31 מחזורים היא היתה אמורה להיות ראשונה כמעט בכל עונה, ואיכות המשחק של האלופה שבדרך מרשימה באמת. "לא היה העונה משחק בו היינו פחות טובים מהיריבה. המאמן מצליח להעביר את המסרים שלו, והשיטה שלו עובדת. יש לנו תבניות לחץ ברורות, השחקנים יודעים מה הם צריכים לעשות עם הכדור ובלי הכדור, וזה עוזר להם להתמודד עם כל מצב אפשרי במגרש. נוצרה אנרגיה חיובית מאוד בין המאמן לשחקנים, וכל אחד משתפר אצלו", אומר מרציאנו.

השוער הישראלי אמנם לא שותף העונה, בניגוד לאשתקד, אבל הוא שותף לסיפור נפלא. "ברור שציפיתי לשחק יותר, אבל אני עוזר לקבוצה כאחד הוותיקים בסגל, ואני מרגיש שיש לי חלק בתואר הזה. מרגש לראות התנהלות של ווינרים שלא נותנים לתוצאות הטובות לגרום לרפיון. כולם מרוכזים במטרה, במיוחד אחרי שהבנו שיש לנו הזדמנות להשיג משהו יוצא דופן. אנחנו עדיין לא חוגגים, וצריך להשלים את המשימה", הוא טוען. הערב, מול היריבה עליה גברה פיינורד 3:4 בחוץ בתחילת העונה, הקרב עשוי להיות מוכרע, ובקבוקי השמפניה ייפתחו. ואפילו דירק קאוט, למרות שהוא לא שותף להישג הפעם, ישמח מאוד בביתו.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי