מסלול קידום מהיר: שחטאר דונייצק היא בחירה הגיונית לעתידו של סתיו למקין

במציאות של מלחמה, המטרה המרכזית של אלופת אוקראינה היא לשרוד מקצועית וכלכלית. מספר הזרים קטן יותר, אבל הדרך להרכב עשויה להיות מהירה יותר, ובדמותו של פטריק ואן לוון יקבל הבלם הישראלי מאמן מוכר שמתמחה בטיפוח צעירים

(גודל טקסט)

שחטאר דונייצק בה חתם השבוע סתיו למקין שונה באופן מהותי מהמועדון אליו הצטרף מנור סולומון בינואר 2019. המלחמה הפכה את החיים לקשים הרבה יותר עבור הקבוצה, הליגה האוקראינית כולה נחלשה, וחלק מהמטרות השתנו באופן מהותי בהשוואה לעבר. פעם, השאיפה המרכזית של שחטאר היתה להפוך לכוח עוצמתי בזירה האירופית, וזה היה תקף גם אחרי שהפלישה הרוסית לחבל דונבאס גרמה להם לעזוב את העיר ואת האיצטדיון הביתי המפואר ב-2014. כעת המשימה העיקרית היא פשוט לשרוד, ועל הישגים משמעותיים בליגת האלופות אפשר רק לחלום, אך זה לא בהכרח הופך את הקדנציה בכתום-שחור לאטרקטיבית פחות עבור הבלם הישראלי. במובן מסוים, השינוי הזה פועל לטובתו.

סולומון היה חלק מהפרוייקט, ועם כל ההערכה הרבה כלפיו תמיד היה ונשאר חלק מהרוטציה, בחוד שהורכב ברובו משחקנים ברזילאים, כמיטב המסורת של שחטאר. השבחתו וקידומו המקצועי היו חשובים מבחינת המועדון, אבל מכירתו העתידית לא היוותה מטרה עליונה – ואף אחד גם לא מיהר לשחרר אותו. המלחמה היא זו שאיפשרה לו לעבור בהשאלה לפולהאם בקיץ 2022 ולעזוב ללא תמורה לטוטנהאם כעת – בניגוד מוחלט לרצונה של שחטאר שמערערת על הפסיקה השנויה במחלוקת של אופ"א לפיה מותר לזרים להפר את החוזים עליהם חתמו עם מועדונים אוקראינים לנוכח הנסיבות החריגות.

מבחינה זו, נעשתה הקבלה לא הוגנת בין התוקף (רוסיה) ולבין הצד המותקף (אוקראינה), והדין זהה לגבי הכדורגלנים בשתי המדינות. בצל הנסיון להתמודד עם המלחמה עצמה, נפגעו המועדונים האוקראינים באופן חריג מאוד גם מבחינה כלכלית, וזה הצריך את ההנהלה לחפש אפיקים חדשים להכנסות. לכן, בנקודת הזמן הנוכחית, מכירת השחקנים שניתנים לשיווק נמצאת בעדיפות העליונה, והיא חשובה הרבה יותר מהבניה ההדרגתית של הסגל שאיפיינה את הכתומים-שחורים בעבר.

שחקן שחטאר דונייצק מנור סולומון מול שחקן ריאל מדריד קארים בנזמה
שחקן שחטאר דונייצק מנור סולומון מול שחקן ריאל מדריד קארים בנזמה | רויטרס

מיכאילו מודריק, שנמכר לצ'לסי תמורת 70 מיליון יורו עם בונוסים שיכולים להביא את הסכום ל-100 מיליון הוא, כמובן, מקרה חריג בפני עצמו, ושחטאר לא היתה מוותרת על סכום כה חלומי ומוגזם עבורו בשום סיטואציה, אבל כיום מתנהלים גם המגעים למכירתו של השוער הצעיר אנטולי טרובין שנמצא על הכוונת של אינטר ובנפיקה. בימים כתיקונם, היה המועדון דואג להאריך מראש את החוזה של הכישרון הגדול שאמור לפוג בקיץ 2024, אבל כיום אין לו יכולת לעשות זאת – וטרובין יעזוב, אפילו אם התמורה לא תהיה מקסימלית.

פעם התחרתה שחטאר על הכוכבים הצעירים הבולטים בברזיל עם מועדוני הפאר באירופה, וזכורה במיוחד הסאגה במסגרתה הגיע דוגלאס קוסטה לשורותיה ב-2010 במקום למנצ'סטר יונייטד – ונשאר עד 2015, אז נמכר לבאיירן מינכן תמורת 30 מיליון יורו. זה לא רלוונטי עוד בזמן מלחמה, והאסטרטגיה של שחטאר היא להחתים זרים מבטיחים במחירים זולים ככל הניתן, לקדם אותם מהר ככל הניתן, ואז לנצל הזדמנויות על מנת למכור אותם. הברזילאי הבולט שהוחתם הקיץ הוא הקיצוני השמאלי אגינאלדו מואשקו דה גאמה – נער בן 18 שטרם הוכיח את עצמו, אך סומן כבעל פוטנציאל. שחטאר שילמה תמורתו 3.5 מיליון יורו, החתימה אותו על חוזה ארוך טווח עד 2028, אבל מקווה שתוכל לגזור קופון בשלב מוקדם הרבה יותר, אם החשיפה בליגת האלופות תעשה על הציפיות.

היעדים האלה עומדים גם מאחורי מינויו של פטריק ואן לוון למאמן הראשי. בשחטאר מכירים היטב את ההולנדי שהוכיח את עצמו כמנהל הספורטיבי של מחלקת הנוער במשך 7 שנים בעידן הנורמלי, בין 2006 ל-2013. הוא זכור כמומחה יוצא מהכלל בעבודה עם שחקנים צעירים, וזה גם היה התקפיד שלו במשך 4 שנים כמנהל ביצועי במחלקת הנוער במכבי תל אביב. ואן לוון עבד שם, בין היתר, גם עם למקין לפני מעברו של הבלם להפועל תל אביב ב-2018. כעת, הוא חזר מהדלת הראשית לשחטאר אחרי עונה מוצלחת מאוד כמאמן זוריה, אשר סיימה את העונה שעברה במקום השלישי, במרחק 5 נקודות בלבד משחטאר האלופה. באופן הצהרתי, השאיפה היא לשדרג את התוצאות, לשמור על הכתר ולהצליח בשלב התים בליגת האלופות, אבל איכותיותיו המובהקות של ההולנדי ידועות היטב – הוא אמור לטפח את הצעירים שפורצים להרכב, וגם לאתר את הכשרונות המובילים באקדמיה על מנת שיעשו את הקפיצה לסגל הראשון במהרה.

אורי דוד, פטריק ואן לוון
אורי דוד ופטריק ואן לוון. הקשר נשמר | אתר רשמי, מכבי יפו

למקין, שקיבל את החולצה מספר 3 וחתם אף הוא על חוזה עד 2028, צפוי לזכות להזדמנויות רבות בהרכב העונה, ואף ללמוד לשחקנים בכירים ומנוסים בתפקידו. בינואר חזר לשחטאר יארוסלאב ראקיצקי בן ה-33, הבלם האוקראיני הטוב ביותר של העשור הקודם, אשר ניחן בראיית משחק משובחת, במסירות אמן לכל הטווחים ובבעיטה מזהירה. ראקיצקי היה דמות שנויה מאוד במחלוקת באוקראינה כאשר בחר לחתום בזניט ב-2019, הוגדר כבוגד בחוגים מסוימים ואיבד את מקומו בנבחרת, אך בפברואר 2022 – אחרי שהרוסים יזמו מלחמה כוללת – עזב מייד את מועדון של גזפרום ופוטין, ובחלוף שנה התקבל בזרועות פתוחות בחזרה בשחטאר על תקן הבן הגולה שהכיר בטעות. הוא משתף פעולה במרכז ההגנה עם מיקולה מטביינקו בן ה-27, הבלם הפותח של נבחרת אוקראינה כיום, בעוד הבלם השלישי בסגל הוא ואלרי בונדר בן ה-24.

פציעתו של בונדר שצפוי להיעדר עד אוקטובר והשעייתו של ראקיצקי פותחת ללמקין הזדמנות להיכנס להרכב ולהוכיח את כישוריו כבר בתקופה הקרובה. זה תקף גם לליגת האלופות, שם עדיין מקבלת אלופת אוקראינה כרטיס ישיר לשלב הבתים בזכות הדירוג של הליגה במקום ה-12 באירופה. את משחקי הבית במסגרת האירופית נאלצת שחטאר לקיים מחוץ למולדת, והעונה היא מקווה לערוך אותם באיצטדיונה המפואר של המבורג, במקום ורשה ששימשה כביתה המאולתר בעונה שעברה.

אשתקד, התחילה שחטאר את ההופעות בניצחון 1:4 סנסציוני בלייפציג בניצוחו של מודריק, ושמרה על סיכויי ההעפלה לשמינית הגמר עד למחזור האחרון, אז הביסו אותה הגרמנים 0:4 בפולין כדי לעלות על חשבונה. האוקראינים הקדימו את סלטיק במקום השלישי והמשיכו לליגה האירופית שם הובסו 7:1 בידי פיינורד במשחק הגומלין ברוטרדאם. באופן עקרוני, תסריט דומה לא ייחשב לכשלון עבור שחטאר בעונה הקרובה, כי הסגל הנוכחי לא חזק מספיק כדי להיאבק על ההעפלה לשלבים המכריעים בצ'מפיונס ליג כמו בעבר, אבל חשוב להתאים את הציפיות למציאות – ונכון לעכשיו שחטאר עומדת בגבורה במשימתה הקשה לשמור על מועדון כדורגל ראוי מקצועית וכלכלית בתנאים שנפכו עליה.

שחטאר דונייצק מודיעה על החתמת סתיו למקין
שחטאר פלטפורמה נהדרת עבורו". למקין | אתר רשמי, שחטאר דונייצק

לפיכך, היא עדיין מהווה חלון ראווה מצוין עבור שחקנים צעירים ששואפים להגיע לליגות הבכירות באירופה, ודרכם להרכב הראשון של הכתומים-שחורים עשויה להיות קלה יותר בנסיבות החדשות. קל להבין, אם כך, את הבחירה של למקין – היא הגיונית וטובה מבחינה מקצועית, במיוחד אם ימצא בקלות שפה משותפת עם ואן לוון ואנשי צוותו. שחטאר היא פייבוריטית ברורה לזכות באליפות אוקראינה גם בעונה הקרובה, יהיו לבלם מנטורים מצוינים על המגרש ובחדר ההלבשה, והוא צפוי לקבל דקות משחק רבות בכל המסגרות.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי