משלוחי זרים: חמשת הזרים החדשים שצריך לשים אליהם לב בליגת העל

האיש שיקבע האם מכבי חיפה התחזקה או נחלשה, זה שאמור להפחית את התלות של מכבי תל אביב בזהבי, ההחתמה שעלולה לרדוף את המינצברגים, פליט ליברפול וה"באד בוי" הקלאסי. 31 זרים חדשים הגיעו לליגת העל, הנה המסקרנים שבהם

(גודל טקסט)

ערב פתיחת העונה בליגת העל, מספר הזרים החדשים שישחקו לראשונה בקריירה בכדורגל הישראלי עומד על 31. זה, אגב, זר אחד יותר לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מכבי פתח תקווה היא המחתימה המצטיינת עם חמישה, בעוד כל שש נציגות הפלייאוף העליון אשתקד החתימו יחד תשעה זרים חדשים (לא כולל מתאזרחים). מבין שלל הסיפורים, בחרנו בחמישה המעניינים, הצבעוניים והמסקרנים ביותר. קבלו את חמשת הזרים החדשים שצריך לשים אליהם לב.

טוני גומס במדי קבוצת המילואים של ליברפול
טוני גומס במדי ליברפול | אימג'בנק GettyImages, Pete Norton

שום רשימת זרים חדשים מעניינים לא שלמה בלי "ההוא שגדל במחלקת הנוער של". זה כינוי שמלווה שחקן לאורך קריירה, וכמה שמזכירים אותו יותר, מבינים שאותו שחקן כנראה לא עשה יותר מדי מאז קבוצת הנוער. ליברפול שלחה הקיץ שני בוגרים שלה לליגת העל: כריסטופר פטרסון מהפועל באר שבע והחלוץ הגינאי, המצטרף הטרי להפועל חדרה. לגומש יש רקע די מעניין. בגיל 15, הוא עבר להתגורר עם אביו בליסבון, אפילו לא הספיק להצטרף שם לקבוצה, כשזוהה על ידי סקאוט וכעבור חצי שנה מצא את עצמו בליברפול בלי לדעת מילה אחת באנגלית.

הוא שיחק בקבוצת הנוער, הושאל לתקופה קצרה לפורסט גרין רוברס, ובשנים האחרונות, אחרי שכמובן שוחרר מהאדומים, התגלגל מפורטוגל, למצרים, לליגה השנייה בטורקיה ועד שלושה שערים באזרבייג'אן אשתקד. בגיל 24, די ברור שהוא (לא) עשה מספיק כדי להבין שלרמות הגבוהות הוא לא יגיע. קשה לדבר עליו אפילו במונחים של "גניבה", אבל זה לא אומר שקבוצה כמו חדרה לא יכולה להנות ממנו. חדרה של אורן גולן המציאה את עצמה כל שנה מחדש בזכות זרים אלמונים וזולים. בעונה שעברה, החמישית ברציפות שלה בליגה הבכירה, חדרה נקלעה למאבקי תחתית ושרדה. השנה, ללא הטאצ' של גולן, היא שנת מבחן.

ההחתמה של גומש מראה שחדרה לא זנחה את קו ההחתמות של גולן. אלא שהשנה יותר מאי פעם, היא מתחילה עם תווית ה-מועמדת לירידה. מבט אל הסגל שלה מראה כמה חסרות לה איכויות בחלק הקדמי. גומש יצטרך לספק יותר מספרים ופחות סיפורים על העבר בנוער של ליברפול.

הנרי ואקה שחקן מכבי בני ריינה
הנרי ואקה שחקן מכבי בני ריינה | מאור אלקסלסי

בכל קיץ, מגיע לכאן השחקן שהשאלה הראשונה הנשאלת לגביו היא: "איזו פנייה לא נכונה הוא לקח בקריירה כדי למצוא את עצמו ב…". ובכן, קבלו את הנרי ואקה. "מסי הבוליביאני", בשבילכם – עוד כינוי שבדרך כלל לא מבשר טובות. דרום אמריקאי קטן ותחבולן, כוכב כדורגל, כישרון, וירטואוז, שערורייתי, שינסה להביא את הברק ולהדליק את הניצוץ בקבוצה של שרון מימר. ריינה. ואקה הוא "באד בוי" קלאסי והסיפורים עליו מדרום אמריקה כוללים הפרת כללי סגר קורונה, חגיגות במועדונים, נשים ועימות פיזי עם המנהל המקצועי בקבוצתו האחרונה.

בני ריינה, סינדרלה מקומית, הפכה לעולה חדשה סימפטית בזכות כדורגל יעיל ולא מבריק במאני טיים. האתגר של ריינה הוא להתבסס, להתקדם ממעמד הסינדרלה למעמד של קבוצה לגיטימית בליגה – כמו הפועל חדרה למשל. לשם כך היא צריכה איזה ילד רע משלה עם גאונות ברגליים. מישהו שמדברים עליו ובאים לראות אותו. בינתיים, קיץ שהתחיל במסע רכש מרשים, התהפך על ריינה בגלל תוצאות רעות בגביע הטוטו שגרמו לסעיד בסול, שאשתקד הפגין סבלנות ראויה לציון, להתפוצץ וליזום משבר. גביע הטוטו יכול לפעמים לגרום למצג שווא בכל הקשור ביכולת של קבוצה. כך או כך, החיבור בין הקוסם הבוליביאני למועדון הצנוע מהגליל הוא אחד המסקרנים ערב פתיחת העונה.

שחקן הפועל תל אביב, בריאן פאסי
פיזי, אך מגושם | דני מרון

הפועל תל אביב היא החידה הגדולה של הקיץ. מצד אחד רוח חדשה ובעלים עם שאיפות, צוות מקצועי שכולל המון "מוחות כדורגל" שאוהבים לדבר ולנתח את המשחק, אבל מצד שני, הרימו סגל, שלפחות ממבט ראשון סגל מרגיש צעיר מדי וחסר עומק ואיכות. הפועל תל אביב החדשה איבדה כמה עוגנים מרכזיים ובראשם בן ביטון, סתיו למקין ואדי גוטליב, כך שלפני שמסתכלים על ההתקפה, צריך לבחון את האיש המרכזי שהגיע לחזק את ההגנה. וחוץ מזה, גם היכולת של המערכת החדשה טעונה הוכחה ופאסי הוא נכון לעכשיו השחקן הכי בכיר שהגיע לאדומים ולא שיחק בעבר בישראל.

הבלם הצרפתי מיעט לשחק בהכנה כי הגיע בסוף למשחקי גביע הטוטו וגם סבל מפציעה קלה. מהמעט ששיחק אפשר היה להתרשם שמדובר בשחקן פיזי, אך מגושם. הפועל תל אביב תיבחן השנה בשבע עיניים. יש סביבה יותר מדי סימני שאלה. גם המאמן, מייקל ולקאניס – סימן שאלה ענק בפני עצמו – כבר החל לדבר על עונת מעבר קשה. הבעיה היא שהאוהדים האדומים כבר סבלו יותר מדי משחקני רכש כושלים, זרים מוזרים, הבטחות סתמיות ועונות לא משמעותיות. פאסי בא כעוגן ההגנתי של האדומים, אבל אם דברים לא יתחברו, הוא זה שעלול למצוא את עצמו כהחתמה שתרדוף את המינצברגים.

שואו מכבי חיפה
מסוגל לתת ערך מוסף בזירה האירופית? | מאור אלקסלסי

תוכניות הרכש של מכבי חיפה התמקדו הקיץ בישראלים (או בהפיכת שחקנים לישראלים). מלכתחילה, תכננו להביא זר אחד, כשהאזרוח של דניאל סונדגרן אפשר החתמת זר שני. בשלב מוקדם של החלון, כשהירוקים הבינו שלורן אברג'ל לא יגיע, הם שמרו את משבצת הזר השישי לקשר אחורי, ולכן החליטו לוותר על האופציה לרכישת דילן בטובינסיקה. גם כשהשוער היהודי ניית'ן בקסטר עשה סיבוב פרסה וחזר לאנגליה, מכבי חיפה חיכתה לקשר אחורי. מיתוס "הזר האכזר", חלומו הרטוב של כל אוהד, נבנה סביב הקשר האחורי. מישהו שמוסיף תכונות שקשה למצוא בקרב הישראלים: סייז, פיזיות וקשיחות.

מכבי חיפה חיפשה שחקן שיוסיף לה תכונות שחסרות לה: אחד שיעזור בהנעת המשחק, ישחרר את עלי מוחמד קדימה, יחלץ ויידע להזיז את המשחק קדימה וגם יעמוד בקצב ובאגרסיביות של שלב הבתים בליגת האלופות או הליגה האירופית. הירוקים דיברו על ועם שמות גדולים, ובסוף הלכו על שואו, שהוא סוג של החתמת פשרה. על הנייר פחות מרשים לעומת השמות האחרים שהוזכרו ונוהל עמם מו"מ. בשנים האחרונות, היה שחקן משלים בלודוגוrץ שהייתה פעם מה שמכבי חיפה רוצה להיות בימינו – נציגה קבועה בשלבי בתים. מועדון אירופי בכיר בדרג הביניים.

כששואלים האם מכבי חיפה התחזקה או נחלשה העונה, מתכוונים בעיקר לשתי עמדות: השוער והקשר האחורי. כלומר, ברור שהסגל של הירוקים עמוק, מפלתי ומאפשר למאמן אפשרויות בלתי מוגבלות. מצד שני, שואו אולי לא מגיע לתת שואו, אבל הוא ייבחן לאור היכולת שלו לתת למכבי חיפה ערך מוסף בזירה האירופית, בדיוק, אגב, כפי שעשה עבדולאי סק בעונה שעברה.

מילסון, שחקן מכבי תל אביב
מילסון, שחקן מכבי תל אביב | מאור אלקסלסי

נכון לכתיבת שורות אלה, מכבי תל אביב היא הקבוצה שהחתימה הכי פחות שחקנים הקיץ – שלושה במספר. הקיץ של הצהובים התמקד בבניית מעטפת ניהולית-מקצועית והחלפת צוות האימון. מיטש גולדהאר כמו מיטש גולדהאר נוהג בדרך כלל לבקש ממאמניו להראות לו מה הם יודעים לעשות עם הקיים לפני שהוא מאשר להחתים שחקנים חדשים. יחד עם זאת, ברור לכולם שאחרי שרובי קין סיים את תקופת למידת הסגל, הרכש המשמעותי יגיע בשבועות הקרובים בהם החלון פתוח. ועדיין, הצהובים לא ברחו מחיזוק בעמדה קריטית עבורם והנחיתו לכנף את מילסון.

על הנייר, מילסון מביא איתו דברים שחסרים למכבי תל אביב. מהירות, טכניקה, אחד על אחד, יכולת לייצר לבד. הוא שחקן כנף טהור וזה משהו שפשוט לא היה למכבי ת"א, מה שהפך אותה לקבוצה פחות מתוחכמת ויותר צפויה. מילסון הוא גם שחקן צעיר עם פוטנציאל להתפתח, אחד שעדיין לא פרץ, וגם את זה אוהבים מקרית שלום עד קנדה. אבל לפני שבכלל מפנטזים על הצעד הבא, מכבי תל אביב מחפשת שחקן שייתן לה תרומה מיידית, יגוון אותה התקפית ויעזור לה לסגור את פערי האיכות מהסגל של מכבי חיפה. במילים אחרות, היא מחפשת שחקן לכאן ועכשיו.

הפציעה בחימום מנעה ממילסון יותר מדי דקות עד כה, אבל פעולה אחת תכלסית עזרה לו לסחוט את הפנדל ששלח את הצהובים לפלייאוף הליגה האירופית. נקודת התחלה לא רעה, לקבוצה שכדי לזכות באליפות, תצטרך למצוא מתוך הסגל שלה פתרונות שיעזרו להפחית את התלות במספרים של ערן זהבי.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי