פרנקי הולך למעלה: הפריחה של פרנקי דה יונג בברצלונה מעודדת גם את הולנד

ברצלונה ניסתה לזרוק אותו לפני שנה, אבל הקשר ההולנדי התעקש להישאר, ועכשיו כולם בקטלוניה מודים לו על כך. הכושר המצוין מהעונה שעברה רק השתפר העונה, ורונאלד קומאן מקווה שהדבר יסייע בהשגת הכרטיס ליורו 2024. הערב הוא מול יוון (ספורט1, 21:45)

קבוצות: ברצלונה
(גודל טקסט)

מעניין להתבונן כעת בדיעבד ברשימת ההעברות היקרות ביותר בקיץ 2019. במקום הראשון – ז'ואאו פליקס לאתלטיקו מדריד. קשה לחשוב על התאמה גרועה יותר. במקום השני – אנטואן גריזמן לברצלונה. כולם יודעים איך זה נגמר. במקום השלישי – אדן הזאר לריאל מדריד. עצוב מאוד לחשוב על הקדנציה הזו של הכוכב הבלגי ששוקל פרישה בימים אלה. במקום הרביעי – הארי מגווייר למנצ'סטר יונייטד. אוהדי השדים האדומים מתבקשים להפסיק לבכות. במקום השישי – מתייס דה ליכט ליובנטוס. הפרשנים באיטליה הגדירו אותו כפלופ לפני שהגברת הזקנה שיווקה אותו לבאיירן מינכן. במקום השביעי – ניקולה פפה לארסנל. לאף אחד בלונדון אין מושג למה התותחנים שילמו עליו כל כך הרבה כסף, ואיפה הוא בכלל. במקום השמיני – לוקאס הרננדז לבאיירן מינכן. בתום 4 שנים רצופות פציעות, הוא נארז יפה ונשלח לקטארים בפריז.

אפשר גם להמשיך, כי במקום ה-12, למשל, מופיע לוקה יוביץ' שהוחתם בריאל מדריד. איכשהו, כמעט כולם איכזבו, נכשלו והודחו לשוליים, ואם הכל היה הולך לפי התוכניות של ברצלונה לפני שנה, אז גם המקום החמישי ברשימה היה נכנס לאותה הקטגוריה בדיוק. קוראים לו פרנקי דה יונג, והמועדון הקטלוני עשה שמיניות באוויר על מנת להעבירו למנצ'סטר יונייטד בקיץ 2022.

אריק טן האח, האיש שטיפח את הקשר הבלונדיני באייאקס, חיכה לו באולד טראפורד בכיליון עיניים, ופרטי העסקה בין המועדונים נסגרו ללא בעיות מיוחדות. בארסה השתוקקה להיפטר משכרו הגבוה של דה יונג שהפריע לה מאוד להתאים את ההוצאות לתקנות הליגה הספרדית, וההדלפות לתקשורת אודותיו התבצעו באופן תדיר. פרשנים קבעו שהוא לא ענה על הציפיות, התקשה למצוא את המשבצת המתאימה, ומקבל הרבה יותר מדי כסף ביחס לתרומתו לקבוצה.

פרנקי דה יונג, ברצלונה
פרנקי דה יונג, ברצלונה | אימג'בנק GettyImages, JOSE JORDAN/AFP

רק דה יונג מנע מברצלונה להעזיב אותו. גם כאשר נדמה היה שכל הסיכויים בקאמפ נואו נגדו, גם כאשר ניסו לצייר אותו כתעב בצע שלא מוכן לקחת אחריות, הוא התעקש להישאר בקבוצה עליה חלם כנער. "תמיד רציתי לשחק כאן, ואמשיך לעשות זאת", הוא חזר והדגיש. האיחוד עם טן האח, שתרם כה רבות לפריחתו באמסטרדם, אולי נראה מבטיח על הנייר, אבל פרנקי הבין היטב את הסכנות, וידע טוב מכולם עד כמה התדמית שניסו להדביק לו בקטלוניה שגויה. הוא האמין בעצמו יותר מכל הסובבים, ובוודאי יותר מהמאמן צ'אבי שלא ממש עזר לו בשעתו הקשה. הישארותו הוגדרה כסוג של פיאסקו עבור הנהלת ברצלונה בשנה שעברה, אבל במבט לאחור זו הייתה ברכה, והמועדון חייב להתנצל בפני ההולנדי – גם על היחס שקיבל באופן כללי, וגם על הטעות הקשה בהערכת יכולותיו.

בארסה אף עושה את זה, בדרכה המיוחדת. אתמול, למשל, פורסמה באתר הרשמי של המועדון ידיעה המהללת את הנתונים הסטטיסטיים של דה יונג. בדרך כלל, זהו תפקידם של העיתונאים לבצע ניתוחים מסוג זה, אך בברצלונה דאגו לעשות זאת בעצמם כדי לחגוג את פתיחת העונה המזהירה של ההולנדי. ב-4 המחזורים הראשונים בליגה הספרדית, הוא השלים הכי הרבה מסירות בפער ניכר (451), עם אחוזי דיוק נהדרים (93.8%). הוא ביצע הכי הרבה פריצות קדימה עם הכדור (94). הוא גם הכי טוב מבחינת עזרה להגנה, עם 36 חילוצי כדור – גם זה הנתון הטוב ביותר בספרד. "מאז עזיבתו של סרג'יו בוסקטס, תפקידו של פרנקי דה יונג הפך לחשוב יותר. כאחד הקפטנים החדשים של הקבוצה, הוא הוכיח את עצמו כשחקן קריטי", כתבה ברצלונה בכבודה ובעצמה.

פרנקי דה יונג, ברצלונה
העונה, הכל עליו בברצלונה. ההולנדי שולט בקישור | אימג'בנק GettyImages, David S.Bustamante/Soccrates

וזה נכון. אין כאן הגזמה מיותרת. דה יונג היה נהדר בעונה שעברה, ותרומתו לזכיה המפתיעה באליפות הייתה כבירה. הוא גרם לתוכניות לשלוח אותו לאנגליה להיראות מגוחכות עוד בשלהי 2022, וצ'אבי לא הפסיק להלל אותו כאשר הבין שהוא זקוק לו. ובכל זאת, העונה חל שיפור משמעותי נוסף. ללא בוסקטס, האחריות על כתפיו של דה יונג באמת גדולה הרבה יותר, גם אם אוריול רומאו הוא האיש שנכנס מעשית למשבצת של הקפטן לשעבר. ההולנדי מראה יכולת רב גונית, מחליף עמדות תוך כדי משחק, ומצטיין כמעט בכל נגיעה בכדור.

יש יסוד סביר להניח שהוא גם ישדרג העונה את סטטיסטיקת הכיבושים והבישולים, שלא הייתה מרשימה עד כה. בינתיים, הוא הספיק להבקיע ב-3:4 על ויאריאל, וסיפק את המסירה המושלמת לרוברט לבנדובסקי שהוכשל בדרך להשגת פנדל הניצחון ב-1:2 במגרשה של אוסאסונה. לחסרונו של פדרי הפצוע יש, כמובן, השפעה על מעורבותו של דה יונג בחלק הקדמי, אבל התנופה עשויה להימשך גם אחרי שהפליימייקר יחזור לפעילות. עונתו החמישית של ההולנדי בבארסה, בגיל 26, מבטיחה להיות הטובה ביותר עד כה.

שחקן נבחרת הולנד פרנקי דה יונג מול שחקן נבחרת נורבגיה מרטין אודגור
הולנד צריכה לפחות תיקו. דה יונג מול אודגור | רויטרס

הנסיקה הזו היא ברכה גם לנבחרת הולנד. דה יונג הוא שחקן מרכזי ביותר במערך הכתום מאז הופעת הבכורה שלו ב-2018, אותה העניק לו רונאלד קומאן בתחילת הקדנציה הראשונה שלו כמאמן הלאומי, אבל כעת הוא צפוי להיות דומיננטי אפילו יותר. כפי שכתב הפרשן הבכיר מארטן וייפלס בעיתון 'אלחמן דאחבלאד', "מכל השלד של הנבחרת, רק דה יונג נמצא בכושר טוב". הקפטן וירג'יל ואן דייק חווה ימים לא מזהירים בליברפול, מתייס דה ליכט פתח את העונה בבאיירן מינכן על הספסל, יוריאן טימבר נפצע במחזור הראשון במדי ארסנל, וממפיס דפאי הפצוע ייעדר מהסגל למשחקים הקרובים במוקדמות יורו 2024, מול יוון ואירלנד. קשר בארסה יצטרך, אם כך, לקחת מנהיגות, וקומאן אף צפוי למנות אותו לסגן הקפטן.

היחסים של דה יונג עם המאמן מצוינים מאז הבכורה ההיא לפני 5 שנים. הכוכב הסתדר איתו מצוין גם כאשר קומאן זנח את החלום לאמן את הנבחרת באליפות אירופה הקודמת כדי לחתום בברצלונה ב-2020 – צעד שהתברר כטעות בדיעבד. לא במקרה היה זה קומאן שיצא להגנתו של דה יונג לפני שנה, אחרי שכבר פוטר מבארסה, והדגיש בראיונות עד כמה הקשר נחוש להישאר בקטלוניה. כעת, שב המאמן הוותיק לקדנציה שניה בכתום, והחליף בתחילת 2023 את לואי ואן חאל כדי לנסות ולהעפיל שוב לאליפות אירופה. דה יונג שמח לחדש את שיתוף הפעולה איתו, אבל את המשחקים הראשונים בקמפיין בחודש מרץ הוא החמיץ בגלל פציעה.

בלעדיו, הטורניר יצא לדרך במפלה גדולה, עם תבוסה 4:0 לצרפת בפריז, בעוד ג'ורג'יניו ויינאלדום לא סיפק את הסחורה במרכז המגרש כלל. עכשיו נראה כי כוכב ליברפול לשעבר הוא כבר היסטוריה מבחינת הנבחרת, בעודו הולך להרוויח בליגה הסעודית, ודה יונג הוא השחקן החשוב ביותר לקראת המשחקים הקרובים. על הנייר, הכישלון מול הצרפתים לא אמור להיות בעייתי מבחינת סיכויי העליה של ההולנדים ליורו, כי הם צפויים לסיים במקום השני, אבל זה לא בית קל במיוחד, ואת העליונות על היוונים ועל האירים צריך להוכיח על המגרש.

שחקני נבחרת הולנד קודי גאקפו, פרנקי דה יונג
שחקני נבחרת הולנד קודי גאקפו, פרנקי דה יונג | רויטרס

וזו בדיוק המשימה. הערב (21:45, ספורט1) מארחים הכתומים את יוון שמייחלת לתקומה עם המאמן גוסטאבו פוייט, וביום ראשון הם מתארחים בדאבלין. במשחקים האלה רצוי לאסף את כל 6 הנקודות על מנת להסיר את הספקות, ודה יונג מסוגל לדאוג לכך.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי