בוא נהיה הזוג הזה: פוטנציאל ההתאמה המושלמת בין לילארד ליאניס

play
דמיאן לילארד, יאניס אנטטוקומפו | אתר רשמי, מתוך טוויטר
שבת ישראלית – לקראת משחקי השבת בספורט1 00:29

ההתפכחות של שניים מהכוכבים הכי נאמנים ב-NBA הולידה קומבינציה שלפחות על הנייר נראית בלתי עצירה, ואמורה לעבוד היטב מכל הבחינות. רביץ מנתח את טרייד הענק המפתיע, כולל החתיכה החסרה למילווקי בדרך לאליפות וההימור שדווקא יקרב את פיניקס לשם

(גודל טקסט)

שבוע לפני פתיחת מחנות האימונים, הגיע <a href='https://sport1.maariv.co.il/world-basketball/nba/article/1182362/' target='_blank'>המהלך הגדול של הקיץ ב-NBA. <a href='https://sport1.maariv.co.il/world-basketball/nba/article/1182362/' target='_blank'>הטרייד של דמיאן לילארד למילווקי טורף הרבה קלפים ומשפיע על כמה וכמה קבוצות בכירות, כולל כאלה שלא היו מעורבות בטרייד. הנה כמה מחשבות ראשוניות על המהלך המעניין:

1. זו דוגמה נוספת לכוח העצום שיש לסופרסטארים ב-NBA. בשבועות האחרונים יאניס <a href='https://sport1.maariv.co.il/world-basketball/nba/article/1161974/' target='_blank'>אנטטוקומפו הביע חוסר וודאות לגבי העתיד שלו במילווקי, בעיקר סביב רצון לוודא שהקבוצה נשארת מועמדת לאליפות. בדיעבד, מאוד יכול להיות שהאמירות שלו נועדו להפעיל לחץ על הנהלת הבאקס לבצע את הטרייד על לילארד, ושמאחורי הקלעים הוא הפעיל לחץ ממוקד יותר. מילווקי, כדאי לזכור, הייתה מועמדת רצינית לאליפות גם לפני הטרייד. היא כבר זכתה באליפות עם הסגל הזה והגיעה לפלייאוף האחרון כפייבוריטית ברורה עד שקרסה מנטלית ברבעים האחרונים מול מיאמי. אבל יאניס זיהה הזדמנות לשפר עמדות בצמרת הגבוהה ודרש לממש אותה.

הטרייד של לילארד הפך לסאגה של קיץ שלם בגלל הדרישה של דיים להגיע למיאמי. לא הייתה לו אופציה רשמית להטיל וטו, אבל קבוצות לא מיהרו לשלם מחיר עצום על שחקן שלא ברור אם הוא רוצה להגיע. לילארד לא קיבל את מבוקשו פשוט כי למיאמי לא היה מספיק מה להציע, לא באופן ישיר ולא באופן סיבובי, וכל הניסיונות של פט ריילי להעביר למנהלים בליגה מסרים תת-סיפיים שטיילר הירו הוא אולסטאר עתידי לא עזרו. למרות שלא קרה מה שהוא רצה, ההתנהלות של דיים, פורטלנד ושאר הליגה לאורך הקיץ הייתה דוגמא נוספת לכוח של שכבת השחקנים הבכירה.

דמיאן לילארד עם יאניס אנטטוקומפו
שוב ביחד. יאניס ולילארד בסוף שבוע האולסטאר הקודם | אימג'בנק GettyImages, Tim Nwachukwu

2. דיים ויאניס זה שילוב מרתק. אף אחד מהם מעולם לא שיחק עם שחקן ברמה של השני, וקשה לחשוב על התאמה טובה יותר, על קומבינציית שחקן פנים-שחקן חוץ איכותית יותר. יאניס בשיאו כחוסם בפיק נ' רול, והמשחק בין שניים שלו ושל לילארד יהיה בלתי ניתן לעצירה. צריך שני שחקנים כדי למנוע מדיים לעלות לשלשה ושני שחקנים כדי למנוע מיאניס להגיע בקלילות לטבעת, איך עושים את זה? זה מזכיר את השילוב בין ג'יימס הארדן לג'ואל אמביד, ההבדל הוא שהארדן הגיע לפילדלפיה מעבר לשיא שלו כסקורר, ודיים אמנם כבר בן 33 אבל נמצא בשיאו ברמה האישית, עדיין אסור להשאיר אותו פנוי לרגע.

ההתאמה נהדרת גם מבחינת חלוקת התפקידים. זאת הקבוצה של יאניס והכל יעבור דרכו רוב המשחק, אבל מה שהכי היה חסר לו ולמילווקי זה שחקן שישתלט על הרבעים האחרונים, שיהפוך את המשחק העומד מול הגנות חזקות לאיכותי יותר. כאן נכנס דיים טיים, והפעם הזמן שלו אמור להגיע גם בשלבים המאוחרים של הפלייאוף. הנאמנות של לילארד לפורטלנד לאורך שנים מעוררת הערכה, אך מדובר בשחקן שצריך לקחת חלק ברגעים המכריעים ביותר בעונה, לקחת זריקות שמכריעות משחקי מפתח בגמר האיזורי ובגמר. מילווקי אמורה להוביל אותו לשם. קשה לחכות.

ג'רו הולידיי, מילווקי באקס
השווה שיא קריירה. ג'רו הולידיי | רויטרס

3. בתמונה הגדולה זה לא אמור להיות מהלך שמילווקי חושבת עליו פעמיים, אבל זה לא אומר שהוויתור על ג'רו הולידיי הוא קל. היה לו חלק מכריע באליפות, ההגנה שלו על גארדים היא מהטובות בליגה ואין כרגע בסגל של הבאקס מי שיחליף אותו בכך. מילווקי תישאר קבוצת הגנה איכותית בזכות הצמד יאניס וברוק לופז, שימשיכו להציב שלט אין כניסה על הצבע של הבאקס, ובזכות המערכת המשומנת שנבנתה לאורך שנים. אבל ברגעים המכריעים, כשצריך מישהו שיקשה על אחד הסקוררים הגדולים בליגה, לא ברור מי יקבל עליו את התפקיד השנה.

המאמן הדנדש אדריאן גריפין יצטרך להשתמש בעונה הרגילה כדי לגבש חמישייה ורוטציה. לא יפתיע אותי אם הוא יילך על חמישייה די גבוהה עם ג'יי קראודר, אם קראודר יסיר חלודה ויחזור להזכיר את עצמו. רוטציית שחקני החוץ של הבאקס התקצרה משמעותית ותזדקק לתרומה עקבית משחקנים כמו מאליק ביזלי ומרג'ון בושאמפ הצעיר. לג'נרל מנג'ר ג'ון הורסט אין כמעט מה לתת בטריידים (אולי פרט לבושאמפ), לכן הוא ייאלץ להסתמך על שוק הביי-אאוט במהלך העונה כדי לנסות להשיג את הגארד ההגנתי האמין שחסר כרגע בסגל. זה לא נראה דרמטי, אבל לפעמים אלה הדברים הקטנים שעושים את ההבדל בין אליפות להפסד בגמר האיזורי.

דיאנדרה אייטון, פיניקס סאנס
שעת הכושר של שחקני המשנה. אייטון | אימג'בנק GettyImages, Jonathan Bachman

4. פורטלנד צריכה להיות מרוצה מהחבילה שהיא קיבלה. לא חבילה קלאסית לקבוצה שנמצאת בבנייה מחדש, אבל כן ערך משמעותי מאוד. דיאנדרה אייטון רק בן 25, והדבר הכי טוב לקריירה שלו כרגע זה להתחיל מחדש בקבוצה שתיתן לו זמן למצוא את התפקיד הנכון עבורו. התפקיד העיקרי שלו עדיין יהיה כחוסם בפיק נ' רול, הפעם לסקוט הנדרסון שזה תחום ההתמחות שלו, אבל בבלייזרס יהיה יותר מקום להפעיל אותו גם בפוסט ולנצל את היד הרכה שלו מטווחים שונים. הבחירות העתידיות שפורטלנד מקבלת ממילווקי (לפי הדיווחים בחירה אחת ושתי אפשרויות החלפה בסוף העשור) הן בהחלט כאלה שיכולות להניב משהו, הן יגיעו בשלב בו סביר להניח שמילווקי תהיה בירידה.

אך הנכס המרכזי שמגיע הוא ג'רו הולידיי. אין לבלייזרס מה לעשות עם הולידיי וסביר להניח שהג'נרל מנג'ר ג'ו קרונין כבר עומל על הטרייד הבא, שיניב חבילה משמעותית נוספת שתצטרף לנוכחית. רבות מהקבוצות שהתעניינו בלילארד אמורות להתעניין גם בהולידיי, ובאופן מצחיק מיאמי יכולה להיות המועמדת הטובה ביותר להשיג אותו. החבילה שלא הספיקה עבור דיים יכולה להתאים עבור ג'רו. מומחה הגנה נוסף זה לא הצורך המרכזי של ההיט, אבל הוא בהחלט ישדרג אותם גם התקפית ויתאים כמו כפפה לסגנון ולתרבות. לא בטוח שתהיה לפט ריילי אופציה טובה יותר. פרט לג'רו, אולי גם אנפרני סיימונס פנוי להצעות (למרות שהוא צעיר מספיק כדי להתאים לבנייה מחדש) ובהמשך גם ג'רמי גרנט, שהחוזה העצום שלו פחות מעיק מהנדמה במבט ראשון בגלל העלייה התלולה הצפויה בתקרת השכר בשנים הקרובות. יש לבלייזרס כלים להמשיך לצבור נכסים.

שחקני פיניקס סאנס דווין בוקר, קווין דוראנט
ככה זה ייראה כל הפלייאוף? בוקר מכווין, דוראנט מקשיב | רויטרס

5. פיניקס הכניסה את עצמה לטרייד כצלע שלישית. נראה כי זה טרייד מוצלח גם עבורה, פרט לעובדה שהיא עוזרת לאחת היריבות המרכזיות שלה לתואר להתחזק. זה לא עניין של מה בכך עבור קבוצה שחלון ההזדמנויות הריאלי שלה הוא של שנתיים במקרה הטוב. הוויתור על אייטון לא מפתיע, כי הוא מרוויח הרבה יותר מדי כצלע רביעית והתקשה להתמודד מנטאלית עם הלחץ של מאבקי צמרת בשנתיים האחרונות. יוסוף נורקיץ' שמחליף אותו הוא סנטר קשוח שלא דורש את הכדור, חוסם נהדר ולפני שנתיים שמר טוב מאוד על ניקולה יוקיץ' בסדרה בין דנבר לפורטלנד. כל זמן שהוא נשאר בריא, לא בטוח שפיניקס תתגעגע לאייטון ברגעי האמת.

אך המהלך הזה בעיקר מאפשר לפיניקס גמישות וחיסכון כספי בעתיד, ואם החיסכון בתשלומי מיסים עתידיים אכן היוו שיקול אפילו עבור מאט אישביה, זה ניצחון גדול לחוקי המס של הליגה. גרייסון אלן ונאסיר ליטל הם עוד שני שחקני רוטציה אפשריים בשורה הארוכה שפיניקס החתימה הקיץ, שניהם מעט מלוטשים יותר מהשחקנים שהוחתמו בחוזי מינימום אך תהיה להם תחרות קשה. התקווה בפיניקס היא שמהחבורה הזו ייצאו שניים-שלושה שחקנים שניתן לסמוך עליהם בפלייאוף, וככל שיש יותר אפשרויות הרי זה משובח. שניהם גם יכולים ליצור אופציה לטרייד, אלן כחוזה גמור וליטל כצעיר מסקרן עם חוזה נוח מאוד. בשורה התחתונה, גם פיניקס יוצאת מהטרייד הזה בעמדה מעט טובה יותר להתמודד על אליפות.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי