ידידתנו הגדולה: הכדורגל הגרמני מביע את התמיכה הכי חשובה בישראל

play
אוהדי ורדר ברמן | GettyImages
תיקתקנו: קליפ סיכום אירועי היום בספורט, 19.10 04:36

בלי לסייג, בלי לחשוש, בלי צביעות, בלי כסף קטארי: בזמן שבפרמיירליג ובאירופה נמנעים מלתמוך בישראל, ורדר ברמן והכדורגל הגרמני מעניקים את הגיבוי הכי חם ואמיתי. הערב המחוות המרגשות יימשכו (21:30, ספורט1)

קבוצות: ורדר ברמן
(גודל טקסט)

הערב חוזרת הבונדסליגה לפעילות, כאשר בורוסיה דורטמונד תארח את ורדר ברמן (שישי, 21:30, ספורט1), ואפשר לומר בשפה פשוטה – כל עוד ליגת העל מושבתת, זה הדבר הכי קרוב לליגה שלנו. שם, על אדמת גרמניה, עשויה ישראל לקבל גיבוי מרשים ביציעים. שם, בניגוד מוחלט לפרמיירליג, תהיה דקת דומיה לזכר הנרצחים בטבח שביצע חמאס. שם אין הסתייגויות, ואין גם פחד מנקיטת עמדה ברורה נגד הטרור. ללא צביעות, ללא מחויבות לכסף קטארי או סעודי, ללא מגבלות מוסריות. מתברר כי בזירת הכדורגל, זו הבמה הנקייה ביותר.

יש משהו סמלי שדווקא ברמן שובצה למשחק המוקדם ביום שישי בערב, כי אוהדיה הספיקו לערוך מחווה לישראל עוד ב-7 באוקטובר. כבר ביום בו החלה המתקפה הרצחנית של חמאס, תלו האוהדים בירוק-לבן שלט בנוסח "עומדים לצד ישראל" במשחק הביתי מול הופנהיים. וזו היתה רק ההתחלה, כי המפגן נמשך מאז ביתר שאת.

באמצע השבוע שעבר פורסמה בטוויטר הרשמי של המועדון קריאה להחזרתו של הרש גולדברג-פולין, שנחטף על ידי חמאס. "הישראלי הצעיר ואוהד הקבוצה נעדר. הוא היה בפסטיבל המוזיקה בדרום ישראל, שהותקף על ידי טרוריסטים וככל הנראה נלקח בשבי לעזה. הרש פצוע וצריך עזרה רפואית דחופה. הוא קרוב מאוד למועדון. בתחילת השנה היה במשחק הקבוצה עם החברים שלו בברמן. משפחתו מבקשת עזרה או כל קשר שיוכל לסייע לה", נכתב שם. בנוסף, ביקש המועדון גם עזרה בחיפושים אחרי ענבר היימן אשר נחטפה אף היא. ענבר אוהדת את מכבי חיפה, אשר האולטראס שלה מקורבים לאלה של ורדר.

בסוף השבוע שעבר, לא היו משחקים בבונדסליגה, אבל הליגה לנשים התקיימה כסדרה, ובמשחק מול קלן הניפו האוהדים כרזות תמיכה חד משמעיות: "תחזירו את החברים שלנו. תחזירו את כל החטופים. לעולם לא עוד זה עכשיו". המפגש נערך באיצטדיון הראשי של המועדון, וזרשטדיון, בפעם השניה בלבד בתולדות קבוצת הנשים, וכך נקבע שיא צופים היסטורי – 21,508 אנשים צפו בניצחון החלק 0:3 שהעלה את נשות ברמן למקום השישי בטבלה. הגברים יקוו להמשיך הערב בתנופה זו, אם כי זה יהיה קשה מאוד מול היריבה בצהוב-שחור.

צילום מסך, אוהדי ורדר ברמן עם שלט תמיכה בישראל
שלט התמיכה של אוהדי ורדר ברמן | צילום מסך, .

דורטמונד צפויה לארגן מחווה לזכר הקורבנות בעצמה, ובכך ללכת בעקבותיה של היריבה האיזורית המושבעת שאלקה, ששיחקה עם סרטים שחורים כבר ביום ראשון שאחרי הטבח. הצעת הנהלת הכחולים התקבלה ברצון על ידי היריבה הרטה ברלין, ושתי הקבוצות הקדישו את המשחק בליגה השניה למפגן תמיכה בישראל, תוך הנפת דגל שחור נגד הטרור.

הנהלת הליגה המליצה כבר בתחילת השבוע כי כל המשחקים בשתי הליגות הבכירות בגרמניה ייפתחו בדקת דומיה, לזכר הקורבנות בישראל. אין חובה לעשות זאת, אולם אף מועדון לא ירשה לעצמו להתעלם מההנחיה – כי כולם מאוחדים לחלוטין מאחורי המהלך. לגרמנים יש, כמובן, מחויבות היסטורית לעם היהודי, ומראות הטבח מעלים זכרונות איומים, אולם נראה כי מדובר גם בערכי המוסר הבסיסיים ביותר. הערכים האלה אף גורמים למועדונים גרמנים לגלות אפס סובלנות כלפי התבטאויות אנטישמיות ברשתות החברתיות.

אנוואר אל גאזי, חלוצה ההולנדי החדש של מיינץ, שחתם בקבוצה לפני פחות מחודש, הושעה אחרי שהעלה פוסט המגדיר את פעולות ישראל בעזה כ"רצח עם", וסיים אותו במשפט "מהנהר עד הים פלסטין תהיה חופשית" – מונח שאסור לשימוש בגרמניה על פי חוק. הוא צפוי כעת לביטול חוזהו, והמהלך קבע רף איתו יידרוש להתיישר גם מועדונים אחרים. באיירן מינכן ניהלה במהלך השבוע שיחות נוקבות עם המגן ההולנדי-מרוקאי נוסייר מזראווי ששיתף פוסט בו נאמר: "אלוהים, עזור לאחינו הכבושים בפלסטין להשיג ניצחון". בבוואריה נשמעו הקולות לזרוק את השחקן מהקבוצה, הן בשל התנהלות לא הולמת, והן בגלל המתח שנוצר בחדר ההלבשה בה נוכח דניאל פרץ.

שוער באיירן מינכן דניאל פרץ
שומר על כושר עם קבוצת המילואים. דניאל פרץ | אימג'בנק GettyImages, Rico Brouwer/Soccrates

השוער הישראלי אמנם לא צפוי לשחק בהרכב באיירן במחזורים הקרובים, אך הוא משמש בימים אלה שגריר ישראלי בבונדסליגה, והעניין בו רב. מצער שאין כיום נציגים ישראלים נוספים בליגה הגרמנית על מנת לשאת את הדגל, אבל אולי עדיף שהם ייצגו את המדינה בליגות אחרות, שם התמיכה לא מובטחת. פועלו של מנור סולומון בתחום ההסברה בטוטנהאם, למשל, יהיה חיוני בהחלט בהשפעה על דעת הקהל באנגליה, בצל הרפיון שהפגינו ראשי ההתאחדות והליגה.

הכדורגל האנגלי מכר מזמן את נשמתו להון, בין היתר מהמפרץ הפרסי, ולאוהדים אין דרך ממשית להשפיע על מקבלי ההחלטות. בגרמניה המצב שונה, כי רוב המועדונים שייכים לאוהדים ופועלים כישויות דמורקטיות. בכל הקשור ליכולת להתמודד מול המועדונים העשירים ביותר מדובר בסוג של חסרון, אבל בגרמניה ממש לא רוצים לוותר על העקרונות לטובת הכסף, ושומרים על הכדורגל שלהם אותנטי. זה בא לידי ביטוי במגוון רחב של סוגיות, וכעת גם אנחנו מקבלים תמיכה אמיתית וכנה בזכות כך. הבונדסליגה חוזרת, והיא באמת ובתמים הליגה שלנו בימים קשים אלה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי