נקודת קיצון: הלקח המאוחר שהטבח של החמאס לימד אותנו על קטאר

play
אמיר קטאר מלביש את ליאונל מסי | רויטרס
רימונים, נשקים וטילים: אמצעי הלחימה של חמאס שנתפסו בשטח ישראל 15.10.23 02:58

הספונסרים של ברצלונה, החברים של בקהאם ומעל הכל המארחים של גביע העולם. הקטארים תומכי הטרור האיסלאמי קיצוני ניצלו את עולם הכדורגל במשך שנים, ומיכאל יוכין קורא לנו להתעורר ולהבין שאין לישראלים מה לחפש בקטאר אלא אם הם המחסלים של הנייה ומשעל

(גודל טקסט)

בסוף השבוע נפגש שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדוללהיאן עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, על מנת לדון בהמשך צעדים במלחמה נגד ישראל. הפסגה נערכה בדוחא, לא הרחק מהאיצטדיונים שאירחו את המונדיאל בשנה שעברה. הנייה היה שם גם כאשר התקיים הטורניר עצמו. הוא עבר לשם בשלהי העשור הקודם ומתגורר בסוויטה מפוארת בבית המלון ארבע עונות, ממנו נשקפים, לפי הפרסומים באתר האינטרנט שלו, נופים מרהיבים על המפרץ הפרסי.

הנייה לא לבד, כמובן. כל הלשכה המדינית של ארגון הטרור ממוקמת בקטאר עוד מ-2012. גם חאלד משעל נהנה שם מהחיים, ושולח מקטאר את הקריאות הנרגשות לכל המוסלמים לתקוף את גבולותיה של ישראל ואת היעדים היהודים ברחבי העולם. הוא עצמו לא חש בסכנה, וסבור שלא יהיה קל לפגוע בו בקטאר. הרי זו מדינה ששולטת היטב בעולם באמצעות הכסף. אירוח גביע העולם, וההשפעה העצומה על הכדורגל העולמי בכלל, היא רק חלק מהתוכנית, אשר מטרתה המרכזית היא איסלאמיזציה גלובלית.

יחסיה של קטאר עם איראן קרובים מאוד. חלוקת התפקידים בשיתוף הפעולה פשוטה יחסית – האיראנים מספקים את ההנהגה הרעיונית ואת הנשק, הקטארים מביאים לגיטימציה ומימון. הלגיטימציה הזו מתפרסת על כל התחומים האפשריים – עד כדי כך שכנסים חשובים של אוניברסיטת פרינסטון האמריקאית התקיימו על אדמת קטאר. הם קונים את כל מה שאפשר לקנות, והמשאבים המוקצים לכך בלתי מוגבלים.

אמיר קטאר, תמים בן חמד אל-ת'אני, במשחק פתיחת המונדיאל, 20 בנובמבר 2022
רוצים לנצל את הידע שלהם מאירוח המונדיאל. הקטארים | רויטרס

לכדורגל, כמשחק הפופולרי ביותר בתבל, יש באופן טבעי חלק אינטגרלי במהלכים. רכישתה של פריז סן ז'רמן, בעידודו הישיר של נשיא צרפת דאז ניקולא סרקוזי, תרמה רבות לבניית התדמית של קטאר, וכיום משמש נאסר אל חלאיפי גורם קריטי במסדרונות של אופ"א. הוא אף מוכן לשחק את תפקיד "הבחור הטוב" כאשר מועדונים בכירים מאנגליה, ספרד ואיטליה זממו להקים סופר ליג. הגרורה הקטארית בצרפת סירבה לשתף פעולה עם המחטף, וזכתה בשל כך לשבחים לא מבוטלים.

המשטר הקטארי שלח את זרועותיו לכל מה שזז בכדורגל העולמי. הם היו הספונסור הראשון – הראשון בהיסטוריה!! – על החולצות של ברצלונה שהיו עד אז טהורות נקיות מפרסומות. הם הביאו לקטאר כוכבים שהיללו את המשטר בראיונות בכל השפות – כאן תופס את המקום הראשון צ'אבי שעשה מעל ומעבר על מנץ להכשיר את השרץ. הם השקיעו סכומי עתק אפילו בבאיירן מינכן, עד שהתקוממות האוהדים הצליחה לשים קץ לתופעה. לקראת המונדיאל, גויס דייויד בקהאם כדי להיות השגריר, והוא ממש לא מצטער על כך אחרי שגרף 150 מיליון ליש"ט – כאילו שהוא זקוק לכסף.

כל זה ממש לא מפריע להם לתמוך בטרור, באופן גלוי למדי. למעשה, זה עוזר. לצד האיראנים, עוסקים הקטארים בערעור היציבות במשטרים במזרח התיכון, ומעניקים תמיכה מוצהרת לארגונים הקיצוניים ביותר, דוגמת חמאס וחיזבאללה. מזוודות הכסף הקטארי עברו לידי החמאסניקים במשך שנים, באישורה של ממשלת ישראל שהיתה מעוניינת לחזק את המחבלים – הן כדי לרצות ו"לאלף" אותם, והן על מנת להחליש את הרשות הפלסטינית. שתי הקונצפציות האלה היו שגויות מהיסוד, ותוצאתן היא קטסטרופה בלתי נתפסת. כעת לא מסתירה קטאר את הקשר לאירועים, ואפילו מצטיירת בעיני המערב כגורם שמסוגל לתווך בין הצדדים, כאילו שייתכן כאן תיווך הוגן ברמה כלשהי.

התנהלות ממשלת ישראל מציבה כאן, כמובן, שאלות נוקבות. אם זו המדיניות, האם אפשר לבוא בטענות לגורמים זוטרים יותר בכל הקשור למונדיאל? ובכן, אפשר וצריך. ברור שאפשר. זה הכרחי כאשר מסתכלים על הטורניר לאחור בימים אלה, לנוכח המציאות המזעזעת, אבל היה חשוב הרבה יותר לעשות זאת בזמן אמת. הסיפור כאן פשוט מאוד – מדינה שתומכת בטרור איסלאמי קיצוני מארחת את המונדיאל על מנת לחזק את יחסי הציבור שלה ואת אחיזתה בעולם.

ראש ממשלת חמאס איסמעיל הניה וראש הלשכה המדינית של הארגון חאלד משעל. עזה, 9 בדצמבר 2012
הישראלים היחידים שהיו צריכים להגיע לקטאר הם המחסלים שלהם | רויטרס

זו השורה התחתונה, עוד לפני שדיברנו על הפרת זכויות אדם, ניצול העבדים, הפרת ההתחייבויות, שיבוש לוח המשחקים באירופה, וכל יתר העוולות. קטאר היא מדינה תומכת טרור. קטאר היא מדינה תומכת טרור. קטאר היא מדינה תומכת טרור. קטאר היא מדינה תומכת טרור. כן, אפשר לכתוב את זה עוד מאה פעמים. עוד אלף פעמים, עד שכולם יפנימו את זה עד הסוף. קטאר היא מדינה תומכת טרור. איסמאל הנייה וחאלד משעל גרים בה. המשטר האיראני, כלומר האויב העוצמתי ביותר של ישראל, הוא בעל הברית המרכזי שלה. כיצד כל ישראלי שפוי אמור להתייחס לטורניר כדורגל שמתקיים בשטחה? הרי זהו מונדיאל הדמים.

האם ראוי לנהל משא ומתן לכניסת אזרחים ישראלים לקטאר ללא ויזה בתקופת הטורניר, ואז להציג את ההסכם כהישג מדיני? האם ראוי שאוהדים ישראלים ינהרו בהמוניהם לקטאר, ואף יספרו על חוויותיהם החיוביות ועל המארחים האדיבים? האם ראוי שתאגיד השידור הציבורי ישלח צוות גדול לקטאר כדי לסקר ממנה את "חגיגת הכדורגל" מאולפן מיוחד? הרי זו מדינה תומכת טרור. כיצד ייתכן שאנחנו, כישראלים, תורמים לתוכניותיה הזדוניות ומעניקים לגיטימציה למהלך?

את המונדיאל הזה אפשר היה לנצל על מנת לנסות ולהדגיש את העובדה הזו בפני העולם. את המונדיאל הזה היה צריך להחרים, ולהדהד את המסר ככל הניתן ברחבי העולם. אולי אי אפשר היה להימנע מרכישת זכויות השידור, אם כי גם זה בעייתי, אבל כל דבר מעבר לכך הוא מתן פרס לאויב. פשוטו כמשמעו. לא העיתונאים והאוהדים היו צריכים להגיע לקטאר בדצמבר 2022. הישראלים היחידים שצריכים לדרוך על אדמת מדינה זו הם אנשי המוסד שמסוגלים לחסל את הנייה ואת משעל.

פחות משנה חלפה מאז הולבש ליאו מסי בתלבושת קטארית מסורתית כאשר הניף את גביע העולם, ואוהדיו הרבים יצאו מגדרם מרוב אושר. האם אתם מסוגלים להיזכר בתמונות אלה כעת בלי לחשוב על הטרור של חמאס? זה היה ברור כשמש גם אז, ולא היה מומלץ לעצום עיניים ולנתק את המוח.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי