תואר או פרידה? התקופה הלחוצה של דני פרנקו בהפועל תל אביב

play
מאמן הפועל תל אביב דני פרנקו | אודי ציטיאט
גינת וקאמינגס בלטו, הפועל ת"א ברבע גמר היורוקאפ אחרי 73:94 על בשיקטאש 03:47

אף שהצעיד את הקבוצה לגבהים שלא הכירה במשך עשרות שנים, המאמן מגיע לשלבי ההכרעה תחת לחץ גדול שדולף החוצה, ללא חוזה ועם תחושה שהתנהלותו לא תמיד תואמת את הציפיות של עופר ינאי. רק זכייה ביורוקאפ או באליפות תספיק לו כדי להישאר?

(גודל טקסט)

אל פגרת הנבחרת באמצע פברואר יצאה הפועל תל אביב בטעם חמוץ. אחרי הפסד בדרבי בתום הופעה לא טובה, היא ניצחה את הפועל עפולה – רק כדי ליפול מהרגליים מול הפועל חולון החסרה ולאבד את המקום הראשון בליגת העל. בסיום סיפר דני פרנקו כי לא הופתע מהסיטואציה ויצא לעיני המצלמות נגד כמה דברים שהתרחשו באותו זמן בקבוצה.

"אנחנו לא מספיק מתמודדים עם שחקנים ספציפיים, יש יותר מדי הנחות", אמר המאמן. "אין לנו שום סיבה בעולם להיות מסכנים, אין שום סיבה בעולם שירחמו עלינו. זה מראה לכולם שבסוף המשכורות שלהם וההתעסקות שלהם, והדיבורים שלהם על אליפויות וכל השטויות מסביב, מהרגע שהתחלנו לדבר, כל אחד חושב שאנחנו כבר איזו קבוצת יורוליג".

אותו מונולוג חשף טפח ראשון מהלחץ שאיתו מתמודד פרנקו, וכמעט התפוצץ בשבוע הראשון שאחרי הפגרה. זה החל כבר במשחק נגד חולון, שאותו פתחה הפועל תל אביב בצורה חלשה. המאמן נראה עצבני מאוד על הקווים, והשתולל מול השופטים כבר ברבע הראשון. "השופטים הבליגו, אבל ההתנהלות הייתה מאוד לא מכובדת", סיפר שופט בליגה ששהה באולם באותו משחק. כעבור כמה ימים הגיעה בני הרצליה להיכל שלמה והפועל דרסה אותה, אבל העצבים של פרנקו שוב פקעו, הפעם על שדרת הקווים של ערוץ הספורט נועה פופלינגר שאותה דחף, ולא הועמד לדין לבסוף.

הלחץ הזה לא הגיע משום מקום. הערב (רביעי, 19:30, שידור ישיר בספורט2) יתייצבו האדומים למשחק נוקאאוט ראשון בעונת הבכורה של עופר ינאי כבעלים, כשלמאמן הקבוצה אין חוזה לעונה הבאה בעוד לשחקנים רבים יש. בגיל 50, פרנקו יודע שבלי הישג משמעותי באירופה או בליגה, הסיכוי שלו להמשיך לעונה הבאה נמוך מאוד, ולא בטוח שגם הישג שכזה יבטיח את מקומו.

מאמן הפועל תל אביב דני פרנקו
"כל עוד עומדים ביעדים, הביקורת היא רק מהמורה". דני פרנקו | אודי ציטיאט

פרנקו חזר להפועל תל אביב במהלך עונת 2020/21. הקבוצה אז הייתה במאבקי ההישרדות נגד מכבי חיפה ועירוני נהריה, שאותה עזב המאמן כמה חודשים לפני כן. בקדנציה הראשונה שלו באדום הוא הוביל את הפועל לפיינל פור ראשון אחרי עשור וחצי, ובעונה השנייה רשם עונה פחות טובה. אם לא תהיה הפתעה גדולה, הוא ישלים הקיץ חמש עונות וחצי כמאמן הפועל תל אביב וישתווה לברוך שליין שאימן את הקבוצה בשנות ה-50 וה-60; רק שמעון (צ'ינגה) שלח, שאימן במועדון תשע שנים במצטבר בשלוש קדנציות, החזיק בתפקיד למשך זמן ארוך יותר מהשניים הללו.

הקדנציה הנוכחית של פרנקו היא הצלחה מקצועית, וקשה להתווכח על כך. בשנה הראשונה הצעיד את הקבוצה להישארות, למרות שגם אחרי חזרתו היא סבלה ממכת פציעות קשה. גם בעונה הבאה, התוצאות בליגה לא היו מושלמות, אך הפועל הגיעה לגמר גביע ראשון אחרי כמעט 30 שנה וניצחה את מכבי תל אביב שלוש פעמים. בעונה שעברה היא העפילה לרבע גמר היורוקאפ וגמר הפלייאוף, והייתה רחוקה שתי דקות מאליפות ראשונה אחרי 54 שנים ומתואר ראשון אחרי 30 שנים.

בהמשך לשורת ההתקדמות הזאת הגיעה עונת 2023/24, שאמורה לשבור את בצורת התארים. נכון להיום הפועל תל אביב רושמת עונה נהדרת באירופה ונמצאת במאזן שיא בליגה – במאבק צמוד עם יריבתה העירונית על המקום הראשון, ובפער משמעותי מכל הקבוצות האחרות.

"נכון שדני נהנה מכסף שלא היה במועדון מעולם, אבל זו עדיין משימה מורכבת לתרגם את זה לכדי קבוצה מצליחה", מפרגן אחד מאנשי הפועל. "בשורה התחתונה, הפועל תל אביב בשנתיים האחרונות היא סיפור הצלחה. בראש המערכת המקצועית עומד דני, ואי אפשר לקחת לו כלום מההישגים הללו שרשומים על שמו". אחד המאמנים שפגש העונה את פרנקו סיפר השבוע כי "הפועל תל אביב קבוצה מוכשרת מאוד, שמשחקת בסגנון מאוד ברור והתקפי, ולדעת לחבר חבורה כזאת לכדי קבוצה, זה הישג של מאמן".

עם זאת, לא פעם נשמעה בשנתיים האחרונות ביקורת על המאמן, גם מתוך המערכת, על סגנון המשחק ועל היכולת ההגנתית שמציגה הקבוצה. "כל עוד מגיעים ליעדים, הביקורת הזאת היא רק מהמורה", אומרים במועדון.

וויל קאמינגס לצד בר טימור הפועל תל אביב
| קובי אליהו

אז מה בעצם הבעיה? בסופו של דבר, התשובה היא ינאי, שקיבל את פרנקו כעובדה מוגמרת כשהגיע להפועל. בניגוד לשתי הקבוצות הגדולות האחרונות שבהן עבד, מכבי חיפה והפועל ירושלים, היו"ר רמי כהן היה זה שהחזיר אותו, ולא הבעלים. כניסתו של ינאי הכניסה הרבה כסף, והחלה שינוי במועדון. בכל הנוגע לאלמנטים המקצועיים, הכל נשאר מרוכז בידיים של פרנקו – והמנהל המקצועי עידן פלדה משמש למעשה על תקן יועץ והיה אמור בכלל לעזוב לפני המלחמה.

עד לנקודה מסוימת בעונה, המעורבות של ינאי בהבאת שחקנים הייתה בכך שהכניס את הכסף לקופה. אך ככל שנקפו החודשים, שמות של שחקנים הוצעו לבעלים, והוא החל להתייעץ עם אנשי מקצוע, למרות שההחלטה הסופית הייתה של המאמן.

בהפועל תל אביב סיפרו לאחרונה כי במערכת שגדלה בצורה כל כך משמעותית, יש מקום לביזור סמכויות, אך במקרה הנוכחי הסיטואציה שונה. פרנקו קשור באופן בולט להחלטות רבות שאינן קשורות בהכרח באופן ישיר לפן המקצועי – מטיסות למשחקי חוץ בחו"ל, ועד להחלטה להעביר את הביתיות במשחק הגורלי הערב מבלגרד לווילנה.

בשלב זה, ברור שגם אם פרנקו יישאר, הפועל תל אביב מודל 2024/25 תורכב מיותר דמויות מקצועיות מאשר רק המאמן שעל הקווים. מאחורי הקלעים נשמעים דיבורים על מנהל מקצועי זר, כשהאפשרות למינויו של פיני גרשון, המיודד עם ינאי, לא נראית ריאלית כרגע.

בסביבתו של פרנקו סיפרו בתקופה האחרונה כי התחושה שהפסדים לא מתקבלים בצורה הגיונית היא זו שהגבירה עליו את הלחץ. די היה במילה אחת שצייץ ינאי אחרי ההפסד לחולון, "מחשבות", כדי להמחיש זאת. ועדיין, בשום שלב לא נרמז מצידו של הבעלים כי הוא לא מרוצה מעבודת המאמן.

דני פרנקו מאמן הפועל תל אביב
"אם יביא אליפות או יורוקאפ, יהיה קשה לא להמשיך איתו". פרנקו | לירון מולדובן

פרנקו הגיע לחודש האחרון של העונה שעברה במצב לא אידיאלי; הקבוצה סבלה מירידה לאחר ההדחה ברבע גמר היורוקאפ, ונשמעו דיבורים שאחרי ההדחה המוקדמת מגביע המדינה – כישלון בפלייאוף יוביל לסיום דרכו. אלא שהפועל תל אביב עברה בסדרת חצי הגמר את הפועל ירושלים, והרשימה גם בגמר מול מכבי תל אביב.

גם אם קיימת איזושהי חוסר שביעות רצון מהתנהלות המאמן, בהפועל תל אביב יודעים שאם פרנקו יביא תואר למועדון, במיוחד אם מדובר באליפות או ביורוקאפ, יהיה קשה לא להמשיך איתו, ולא מן הנמנע שהוא יקבל חוזה חדש. "אנחנו מקווים מאוד שהוא יעשה את זה כמו בעונה שעברה, ובמאני טיים יביא את הקבוצה מדרגה נוספת קדימה – כלומר, יוביל לזכייה בתואר משמעותי. גם אם לא תמיד כולם רואים עין בעין עם דני כל הזמן, בסוף הצלחה שלו היא הצלחה של המועדון, ואנחנו יודעים שזה מה שמוביל אותו".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי