לעלות על הסוס: סרביה שוב חולמת להיות הסוס השחור

play
שחקני נבחרת סרביה | GettyImages
פרדראג ראיקוביץ' שוער נבחרת סרביה הצעירה

אחרי שהחמיצו את היורו הקודם, הסרבים מגיעים לגרמניה עם כישרונות רבים כהרגלם, ועם כוכב ותיק שהלך בדרכו של רונאלדו. זה יספיק כדי להשכיח את אכזבות העבר?

(גודל טקסט)

בכל טורניר גדול, ישנן מספר נבחרות שמוגדרות כ-'סוס השחור', אותה קבוצה שעל הנייר עשויה להיות נחותה, אך בפועל יכולה להפתיע ולגרום לאי-נוחות משמעותית לכל יריבה שהיא עתידה לפגוש. עם שילוב של שחקנים ותיקים, מנהיגים וכוכבים בקנה מידה מקומי, לצד קשיים הגנתיים מובהקים שעשוים להיות עקב האכילס, זוהי בדיוק הנוסחא והשאיפה של נבחרת סרביה ביורו הקרוב בגרמניה. 'גאווה לאומית' הוא מושג שלעתים מעיד על פטריוטיות יתר, אבל עבור האומה הסרבית- זוהי דרך חיים.

חבל הארץ שהיה עורק הספורט הראשי של יוגוסלביה לשעבר (עם פייט משמעותי מהשכנה, קרואטיה), ידע לייצר לאורך השנים נבחרות ספורט מוצלחות בשלל הענפים, אבל כשמדובר בכדורגל, הסרבים לא ממש הגיעו לגבהים השאפתניים שהוצבו בפני הכדורגלנים המקומיים. ולכן היורו הקרוב עשוי להיות נקודת התפנית עבור הנבחרת הלאומית, שאמנם העפילה למרבית גביעי העולם האחרונים שהתקיימו (ארבעה מבין חמשת האחרונים), אך כשמדובר ביורו, זוהי אליפות אירופה הראשונה אי פעם בה המדינה תשתתף מאז יצאה לעצמאות. בפועל, הפעם האחרונה בה הייתה נציגות סרבית כלשהי באליפות אירופה היה ביורו 2000 הבלתי-נשכח תחת הנהגתו של חלוץ העבר, סאבו מילוסביץ', שסיים כמלך שערי הטורניר וסייע ליוגוסלביה להעפיל לשמונה הגדולות ביבשת עם הדחה בשלב רבע הגמר.

שחקני נבחרת סרביה חוגגים
שחקני נבחרת סרביה חוגגים | רויטרס

לאחר שכשלו בהשגת הכרטיס ליורו 2020 בעקבות הפסד כואב לסקוטלנד בדו קרב פנדלים ונאלצו לצפות באליפות אירופה האחרונה מהבית, הסרבים העפילו באופן אוטומטי לטורניר הקרוב בגרמניה כשסיימו במקום השני בשלב המוקדמות, כסגניתה של נבחרת הונגריה. הנבחרת מאומנת משנת 2021 על ידי אגדת הכדורגל המקומית, דראגן סטויקוביץ', שזימן מגוון שחקנים מליגות שונות, עם נציגות מינימלית לשחקנים שמשחקים בליגה הסרבית המקומית, בעיקר בכוכב האדום בלגרד. בשער עתיד לפתוח שוערה של טורינו האיטלקית, ואניה מילינקוביץ'-סאביץ', שפתח בכל משחקי המוקדמות כשעל עמדת השוער המחליף יתחרו פרדראג ראיקוביץ', שוערה לשעבר של מכבי תל אביב שכיום משחק במאיורקה, ודורדה פטרוביץ' מצ'לסי וזכה למספר הזדמנויות העונה בקבוצה הבוגרת של הבלוז.

ניקולה מילנקוביץ' מפיורנטינה עתיד להוביל את חוליית ההגנה, שמתסמנת כנקודת התורפה במערך הסרבי, כשאת חוליית הקישור ינהיג הפליימייקר המנוסה דושאן טאדיץ' מפנרבחצ'ה בן ה-35, המתמחה במצבים נייחים וסיפק את כמות הבישולים (4) הגדולה ביותר בנבחרת בשלב המוקדמות, כשפיליפ קוסטיץ' מיובנטוס, סשה לוקיץ' מפולהאם ונמניה מקסימביץ' מחטאפה הספרדית הם יתר השמות הבולטים במרכז השדה.

אולם ההצלחה, או לחילופין הכשלון העתידי ביורו הקרוב, יקום ויפול על חוליית ההתקפה הסרבית, בצלמו ובדמותו של אלכסנדר מיטרוביץ', מלך שערי הנבחרת בכל הזמנים. עם חמישה שערים במוקדמות אליפות אירופה ולאחר מעבר מתוקשר (ויקר) לאל הילאל הסעודית, מיטרוביץ' הוא האיום העיקרי שהחוליה הקדמית יכולה להציע ולסכן את יריבותיה.

החלוץ בן ה-29, שהשיג לעצמו מעמד של אגדת מועדון בתקופתו בפולהאם כשלא רק תרם אינספור שערים בצ'מפיונשיפ אלא סייע לקוטג'רס לתקוע יתד יציב בפרמייר ליג, שדרג משמעותית את חשבון הבנק שלו לאחר שהצטרף לפרוייקט ההרפתקני בסעודיה וירצה להוכיח ששינוי הליגות הקיצוני ממולדת הכדורגל למזרח התיכון לא פגע בחדות שלו כחלוץ מטרה אמין, לאחר שסיים במקום השני בכמות הכיבושים בליגה המקומית (28), שני רק לכריסטיאנו רונאלדו.

מאמן נבחרת סרביה דראגן סטויקוביץ'
מכיר את הכוכב האדום מקרוב. פיקסי סטויקוביץ' | רויטרס

לצידו, שמות מוכרים שמשחקים בליגה האיטלקית כגון לוקה יוביץ' ממילאן ודושאן ולאהוביץ' מיובנטוס, יסייעו לתרום מנסיונם ויכולתם לבנות שותפות פוריה תחת הנהגתו של מיטרוביץ'. סרביה הוגרלה בבית ג' ותפתח את משחקיה בגלזנקירשן (16.6) נגד אנגליה, הנבחרת הפייבוריטית לסיים בראשות הבית ואחת המועמדות הבכירות לזכייה בטורניר.

קשה לדמיין כיצד ביום נתון הסרבים יצליחו להצר את צעדיה של שלושת האריות, עמוסת הכשרון והאיכות ההתקפית בהובלתם של ג'וד בלינגהאם, הארי קיין ופיל פודן, אבל יתר יריבותיה של סרביה בבית בדמותן של סלובניה (20.6, מינכן) ודנמרק (25.6, מינכן) הן בהחלט נבחרות סבירות ויהוו הזדמנות לצבירת נקודות אפשרית.

סרביה אמנם תגיע נחושה להפתיע דווקא בהופעתה הראשונה הרשמית אי פעם באליפות אירופה אבל בהיבט המקצועי, הביטחון העצמי והמומנטום איתו תגיע יהיו שונים בתכלית מהלך הרוח האופטימי שליווה אותם כשהעפילו לטורניר הגדול האחרון בו לקחו חלק, מונדיאל 2022 בקטאר. עם קו הגנה גבוה, מערך קומפקטי של 3-4-3 ושאיפה להטמיע את שיטת המשחק בה מאמן הנבחרת דגל מאז הגעתו שמתמקדת בהחזקת כדור והכתבת קצב משחק דומיננטי ויוזם מול יריבותיה, המציאות (במיוחד במשחק הפתיחה נגד אנגליה העוצמתית) ביורו עשויה להיות מורכבת למדי עבור נבחרתו של סטויקוביץ', שתיאלץ כנראה להגיב ולהפגין יצירתיות תוך כדי תנועה ולמידה, במטרה להעפיל מבית ג' לשלבי הנוק-אאוט.

עוד באותו נושא: נבחרת סרביה

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי