המשימה אפשרית: הנבחרת קיבלה ביטחון בחזרה הגנרלית מול סקוטלנד

ערן זהבי חוגג | Andrew Milligan/PA Images via Getty Images

קשה להסיק מסקנות מה-1:1 מול הסקוטים, אך הוא יעודד לקראת הדבר האמיתי - חצי גמר פלייאוף העלייה ליורו באוקטובר. אורי אוזן על המערך שכביכול מחפה על היעדר איכות בהגנה ועל סיומת הפרמיירליג של ערן זהבי

(גודל טקסט)

טורניר מוקדמות יורו 2020 של נבחרת ישראל הסתיים בקול ענות חלושה אי שם בצפון מקדוניה בנובמבר 2019. אז, הנבחרת סיימה במקום בחמישי בבית, דווקא אחרי פתיחה טובה של המאמן האוסטרי אנדי הרצוג, אך לאחר מכן הגיעה קריסה וארבעה הפסדים בחמשת המשחקים האחרונים. פני הנבחרת היו נשואות לחודש מרץ 2020, אז היינו אמורים להתמודד בחצי גמר פלייאוף העלייה ליורו, אליו הגענו דרך טורניר מוצלח יחסית בליגת האומות, מול סקוטלנד בהמפדן פארק.

אבל אי אפשר לחזור שום דבר, ובדרך התפרץ נגיף הקורונה. המשחק נדחה לחודש אוקטובר, העולם נעצר והשתנה ללא הכר, היורו עבר לקיץ הבא וכדורגל הנבחרות הוקפא. בזמן הזה הרצוג החליט (או שהוחלט בשבילו) שהוא סיים את דרכו בנבחרת ומי שמונה במקומו הוא האיש שהביא אותו, וילי רוטשטיינר, ששימש כמנהל המקצועי של נבחרות ישראל והחליט לרדת לקווים.

צפו בתקציר: 1:1 בין סקוטלנד לישראל

אז בינתיים העולם לומד לחיות לצידו של נגיף הקורונה ואחרי עשרה חודשים ללא כדורגל נבחרות, ליגת האומות חזרה, הפעם כטורניר משלים למשחקי מוקדמות מונדיאל 2022. הנבחרת שלנו שוב הוגרלה עם סקוטלנד באותו בית וחודש לפני המפגש הקריטי בפלייאוף, קיבלנו אתמול (שישי) חזרה גנרלית במסגרת ליגת האומות מול אותה סקוטלנד באותו המפדן פארק, וישראל סיימה ב-1:1.

וילי רוטנשטיינר | Craig Williamson/SNS Group via Getty Images

רוטנשטיינר המשיך באותה דרך שהוא הנחיל מהרגע שהגיע לנבחרת כמנהל המקצועי מהיציע יחד עם אנדי הרצוג על הקווים. מערך של שלושה בלמים ושני חלוצים, עם השחקנים שרוטשטיינר האמין בהם מהרגע הראשון – שני המגנים אלי דסה וטאלב טוואטחה, ביברס נאתכו כקשר האחורי, דור פרץ כקשר מרכזי ומואנס דאבור את ערן זהבי בחוד. אליהם הצטרפו שלושה שחקנים שמשחקים בליגה הסקוטית, חאתם עבד אלחמיד, ניר ביטון ואופיר מרציאנו. אליהם הצטרפו איתן טיבי ממכבי תל אביב והשחקן הכי מוכשר בכדורגל שלנו, מנור סולומון, ששיחק כקשר מרכזי. האמונה בנאתכו ופרץ השאירה את דן גלזר על הספסל ואת נטע לביא מחוץ לסגל, כשגם שון וייסמן הנהדר פתח את המשחק על הספסל.

הרבה שאלות נשאלות סביב המערך שהנבחרת משחקת בו בשנתיים האחרונות. רוטנשטיינר הלך עם המערך הזה כי הוא מאפשר לו לפתוח עם שני חלוצים במרכז, משחרר את המגנים בעלי התכונות ההתקפיות וכביכול מחפה על היעדר האיכות בעמדות הבלמים והשוער. למה כביכול? כי בסופו של דבר, למרות שהנבחרת פתחה ב90% ממשחקי המוקדמות עם שלושה בלמים, היא ספגה בכל משחק מלבד המשחק בריגה מול לטביה החלשה (נבחרת שלא הבקיע מול אנדורה שלושה משחקים ברצף). מנגד, אתה מוותר על שחקן קישור/התקפה איכותי לטובת בלם בינוני, משחק במערך שרוב מוחלט של השחקנים לא משחקים בו בקבוצותיהם ומוותר על שחקני כנף, התפקיד האידיאלי של סולומון.

גם נבחרת סקוטלנד החליפה מאמן מאז שפגשה אותנו לפני כשנתיים בליגת האומות. סטיב קלארק בא במקומו של אלכס מקליש, ועד כה יש לו 50% הצלחה בשמונה משחקים. קלארק, 57, בן גילו של רוטנשטיינר, שימש בעברו כעוזר מאמן של מאמנים גדולים כמו רפא בניטז, לואיס פליפה סקולארי, ז'וזה מוריניו ועוד אחד שקצת מוכר לנו, אברם גרנט. בנוסף, קלארק אימן בהצלחה חלקית את ווסט ברומיץ' ורדינג. הוא הפתיע אתמול כשעלה למשחק במערך של 3:4:3 אחרי שבכל משחקיו עד כה בנבחרת פתח עם רביעיית הגנה. סקוט מקטומיניי מיונייטד הוסט מעמדת הקשר האחורי לעמדת הבלם הימני וקיירן טירני מארסנל תופקד כבלם שמאלי. בחוד עלה לינדון דייקס בהופעת בכורה במדים הלאומיים, כשלידו שיחק ג'ון מקגין העוצמתי של אסטון וילה.

ראיין ג'ק, מנור סולומון | Ian MacNicol/Getty Images

ב-45 הדקות הראשונות התפתח משחק שקול בו שתי הנבחרות מבטלות אחת את השנייה עם מערכי המראה של המאמנים. היחיד שיצא מהתבניות היה מנור סולומון, שנראה נהדר לכל אורך המחצית הראשונה וגם התחיל את המהלך היפה ביותר של הנבחרת שהסתיים עם הגבהה נהדרת של דסה והחמצה גדולה של דאבור בדקה ה-42. אבל בדקה ה 45, כל הקלישאות סביב נבחרת ישראל התאחדו בהתקפה אחת. יציאה פזיזה של מרציאנו הובילה לקרן מיותרת בדקה קריטית, תוסיפו לזה איבוד ריכוז בשמירה וגישה מסורבלת של טיבי לכדור ותקבלו פנדל מיותר שהוריד את הסקוטים ליתרון ממש לא מוצדק למחצית.

את המחצית השנייה הנבחרת פתחה באיטיות ונראתה מעט מפוזרת, בעיקר בקישור. פרץ היה לא מדויק, סולומון ברח מעט קדימה ונאתכו התקשה לחפות על שניהם, מה שנתן הרבה אוויר לסקוטים במרכז השדה ואפשר להם לשלוט במשחק בחצי הראשון של המחצית השנייה, אבל למרות השליטה, הם לא באמת סיכנו את מרציאנו. רוטנשטיינר עשה חילוף התקפי כשהכניס את יונתן כהן במקום פרץ ושתי דקות לאחר מכן, ללא קשר טקטי לחילוף, קיבל שער ענק מזהבי אחרי תרגיל מתוכנן בכדור חוץ. דאבל פס בין זהבי לדאבור וסיום ברמה של פרמייר ליג של זהבי קבע בסופו של ערב את תוצאת המשחק. היכולת של זהבי לסדר את הרגליים לפני הבעיטה פשוט מדהימה.

התוצאה של המשחק בהחלט מעודדת, אבל קשה להסיק מסקנות לגבי המשחק הגורלי באוקטובר. סיכויים גבוהים שקלארק יחזור לרביעייה הגנתית וידחוף את מקטומיניי לקישור, מה שישנה את המאצ'אפ הטקטי ויוסיף עוצמה למרכז השדה הסקוטי. מצד שני, ראינו שוב שלסקוטים יש בעיות דומות לשלנו. הסגל לא מאוזן, לצד אחד המגנים הטובים בעולם וארבעה שחקני פרמיירליג איכותיים יש בלמים בינוניים, שוער סביר וחלוצים פחות טובים משלנו. העובדה שאין קהל בהמפדן פארק גם היא מעודדת מבחינתנו, אבל כמו שרוטנשטיינר אמר אחרי המשחק – כדי לנצח באוקטובר נצטרך להמשיך להשתפר ולהרים את הרמה הקבוצתית. דבר אחד בטוח, ההופעה אתמול תיתן לשחקנים אמונה שהמשימה אפשרית ולמשחק הקריטי עוד חודש נגיע עם הרבה יותר ביטחון. 

סיומת ברמה של פרמיירליג | Craig Williamson/SNS Group via Getty Images

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי