הכל מתחיל מאפס: האם באיירן מינכן תמשיך לשלוט בבונדסליגה?

הבונדסליגה חוזרת | באדיבות הבונדסליגה

הקבוצה הטובה בעולם יוצאת למסע ההגנה, דורטמונד חולמת לשבור את תקרת הזכוכית, לייפציג מחפשת מחליף לורנר ומה עם דאבור והופנהיים? הליגה המלהיבה בעולם חוזרת

(גודל טקסט)

"היינו בפסגת העולם רק לפני כמה שבועות, אבל עכשיו הכל מתחיל מאפס". על המשפט הזה חתום קרל היינץ רומניגה, מנכ"ל באיירן מינכן. ממרום גילו וניסיונו, גם הוא יודע שהיריבה הכי גדולה של באיירן בעונה הקרובה בבונדסליגה היא, ובכן, באיירן עצמה כמובן. אחרי טרבל, ללא מנוחה, עם טייטל "הקבוצה הטובה בעולם", באיירן מתחילה הכל מהתחלה. יוצאת להסתער על כל התארים בהם זכתה. המסע הזה ילווה בסימני השאלה הנלווים לכל קבוצה שכובשת את הטופ: שאלות של רעב, מוטיבציה, עייפות, יכולת לשחזר, וכשמדובר בבאיירן, שאלת 'מה עשיתם בקיץ האחרון?'. אף אחד בגרמניה לא מטיל ספק בבאיירן כפייבוריטית הברורה לזכייה באליפות תשיעית ברציפות, ובכל זאת, כשתבוא הירידה, האם תהיה מי שתנצל אותה?

הטרבל הקודם של באיירן הביא איתו שאלות דומות. פפ גווארדיולה, שירש את אותה קבוצה מיופ היינקס, הודה לימים שהתקשה לעורר מטויבציה בשחקנים. באיירן של עונת 2013/14 דרסה את הליגה עם אליפות ב-19 הפרש שכללה שני הפסדים בלבד בגארבג' טיים וגם השלימה דאבל עם 0:2 על דורטמונד בגמר הגביע. מה זוכרים לפפ מאותה עונה? את התבוסה לריאל מדריד בחצי גמר ליגת האלופות. "קללת הטרבל" לא נשברה.

הנזי פליק לקח את באיירן צעד רחוק יותר מהיינקס. הוא עשה את מה שציפו מגווארדיולה. למעשה, הוא הגשים את החזון של חברי ההנהלה. באיירן, שבשנים האחרונות הייתה זמרת הליווי של ענקיות היבשת מספרד ומאנגליה, כבשה את הבמה בסולו מרשים. היא הרוויחה – אולי לראשונה מאז ימי הזוהר בסבנטיז – את תואר הקבוצה הטובה בעולם. טייטל כזה בא עם הרבה עיניים שמופנות לכיוונך והרבה אנשים שרוצים שתיפול.

אלופת אירופה חוזרת לעניינים | ספורט1

"באיירן תיפול בסוף", טען לאחרונה שחקן העבר דידי המאן. "לא הייתה לקבוצה מנוחה כבר שמונה חודשים. אני מאמין שהיא תצלח את המחזורים הראשונים על אדי הזכייה בליגת האלופות, אבל בנובמבר תבוא הנפילה והראשים יהיו מרוקנים". הסקנריו עליו מדבר המאן קרה הלכה למעשה בשתי העונות האחרונות. מינוס תשע מדורטמונד בדצמבר 2018, מינוס ארבע מלייפציג שנה אחר כך. כשבאיירן יצאה מהמשבר שלה והתחילה לרדוף, היריבות שלה השתתקו וקפאו מרוב פחד.

פליק דחה השבוע את כל שאלות העייפות והמוטיבציה. מבחינתו, להיות בבאיירן משמע להיות מתוכנת לזכות בתארים ולסתום פיות: "אני לא חושב שיש בעיה של מוטיבציה. שחקנים שמשחקים בבאיירן רוצים הצלחה ורוצים לאשר הצלחה". לאון גורצקה הוסיף: "להגן על דאבל זה טוב, אבל להגן על טרבל זה טוב יותר. לא קיבלתי שום הרגשה שעשינו מספיק, להפך. ראינו באימונים שכולם רעבים וזה המפתח לזכייה בתארים".

באיירן הגשימה בקיץ 2020 את מטרת הרכש של קיץ 2019. ההחתמה של לירוי סאנה הובילה לוויתור על אלו שהובאו במקומו כשהוא נפצע: פיליפה קוטיניו ואיבן פרישיץ' שסיימו עונת השאלה. בקיץ שעבר, ראשי באיירן עמדו תחת ביקורת בלתי פוסקת על התנהלות איטית ועסקאות של אין ברירה ברגע האחרון. אחרי זכייה בטרבל, הכל כמובן נכנס לפרופורציות. גם המכירה של טיאגו אלקנטרה לא נתפסת ככזאת שתשנה יחסי כוחות, אבל בוודאי תשלח את האלופה לעוד לפחות שתי עסקאות מאוחרות.

לירוי סאנה מוצג בבאיירן מינכן | Handout/Getty Images)

בכלל, הקורונה נתנה את אותותיה על שוק ההעברות והבונדסליגה לא שונה. קבוצות הבונדסליגה הוציאו יחד הקיץ 255 מיליון יורו על רכש. לצורך ההשוואה, הסכום הכולל בקיץ 2019 היה גבוה כמעט פי ארבעה ועמד על כ-942 מיליון יורו. לפיכך, קשה להצביע על יריבה פוטנציאלית שצמצמה פערים דרך פעולות נכונות בשוק. כן, גם לא דורטמונד. אין עוררין לגבי הפוטנציאל המטורף שיש בצעירים של דורטמונד או בשילוב עם הוותיקים. יש שאלה של עמידות.

דורטמונד לא עמדה בלחץ בשנתיים האחרונות והחצים הופנו לגבי האיש על הקווים – לוסיאן פאבר. "דורטמונד תהיה אלופה רק אם באיירן לא תשחק בבונדסליגה", התבטא לאחרונה הפרשן לותר מתיאוס. "אחרת הסיכוי היחיד של דורטמונד הוא גם להיות ב-100 אחוז ובאותו זמן לקוות שבאיירן תעשה טעויות. בינתיים, מי שעשה יותר טעויות בעונה שעברה הוא פאבר".

דורטמונד נלחמת בשיניים כדי להשאיר את ג"ידון סאנצ'ו שנה נוספת כשבינתיים היורש ג'וד בלינגהאם כבר הגיע. תומא מונייה ינסה לנעליו של אשרף חכימי, ריינייר הברזילאי יוסיף עוד כישרון בהתקפה. ההגנה נותרה בעייתית, אבל ההצלחה של דורטמונד תלויה בכל זאת בחלק הקדמי. העיניים יופנו לעבר ארלינג הולאנד. בשנה המלאה הראשונה שלו בבונדסליגה, הנורבגי יצטרך לספק מספרים של רוברט לבנדובסקי כדי לתת פייט של ממש.

מיטב הביצועים של ארלינג הולאנד בעונה שעברה

לייפציג הרשימה בליגת האלופות, אבל הבור שהותירה המכירה של טימו ורנר גדול מדי ולא יכוסה רק על ידי הי צ'אן הוואנג הקוריאני. עם ורנר, לייפציג של העונה שעברה נראתה כמועמדת לגיטימית, אבל יותר מדי תוצאות תיקו מיותרות מול יריבות מהחלק התחתון חשפו היעדר חוסן מנטלי. בלי ורנר, לייפציג עלולה לקחת צעד אחורה למקומות בהם נאבקים על הכרטיס לצ'מפיונס.  

דווקא בורוסיה מנשנגלדבאך נראית על הנייר כמועמדת הבכירה למקום השלישי. גלדבאך המשיכה במגמת ההצערה והוסיפה לסגל שלה את ולנטינו לזארו והאנס וולף שהגיעו בהשאלה. כעת, היא עמוקה, מגוונת, מעניינת ומסתמנת כמי שיכולה להיות הסוס השחור של העונה. מנגד,  לברקוזן של פיטר בוס בנחלשות. קאי האברץ היה יותר עבור לברקוזן ממספרים פנומנליים. הוא הביא נוכחות, מנהיגות, הצטרפות וכוח התקפי שיצריך יותר מאת פטריק שיק. הצ'כי שבלט בלייפציג נרכש על המשבצת של קווין פולנד שעבר למונאקו, אבל בהיעדר האברץ, לברקוזן צריכה ממנו דו ספרתי גבוה בשערים.

דברים מעניינים קרו בברלין. הרטה המשיכה לשפוך כסף, כמו שהיא עושה מאז הגעתו של לארס וינדהורסט. ג'ון קורדובה הנהדר נרכש מקלן כדי להצטרף לרשימה של שחקני התקפה מרשימים כמו לוקבאקיו, פיונטק ומתאוס קוניה. שבולוב שהגיע מפרייבורג אמור לתת יותר יציבות בין הקורות. גם היריבה העירונית אוניון שינתה את פניה עם כמה שמות מסקרנים ובראשם, החזרה של מקס קרוזה לבונדסליגה אחרי שנה בינונית בפנרבחצ'ה.

לייפציג תצליח לשחזר את העונה המופלאה בלעדיו? | GLYN KIRK/AFP via Getty Images

הופנהיים של דאבור, אחרי שאלמקייס הושאל להולנד, מינתה מאמן צעיר בדמות סבסטיאן הנס. הסגל כמעט לא עבר שינויים ושחקן הרכש היחיד שהגיעו הוא מיאט גאצ'ינוביץ' הסרבי שקצת נתקע בשנתיים האחרונות בפרנקפורט. גאצ'ינוביץ' אמור להוסיף מימד יצירתי להופנהיים, שהפרשנים בגרמניה מנבאים לה עונה פחות מוצלחת במרכז הטבלה. שאלקה וברמן הסובלות מבעיות כלכליות ינסו להימנע מעונת הישרדות בתחתית.

ויש גם קהל. הגרמנים היו הראשונים לחזור מהקורונה ובין האחרונים לחזור. מלבד באיירן, הקבוצות זכו למנוחה וביצעו טרום עונה פחות או יותר נורמלי. ואפרופו נורמלי, למעט משחק הפתיחה בין באיירן לשאלקה באליאנץ ארנה, הקהל יחזור למגרשים בגרמניה במינונים שונים התלויים בהחלטת הרשויות המקומיות. דורטמונד למשל תארח את גלדבאך בשבת לעיני עשרת אלפים צופים. חוסר האחידות הזה אמור להשפיע על ליגה, שהייתה משופעת בניצחונות חוץ כאשר המשחקים שוחקו ללא קהל החל ממאי.

אז בליגת הנורמליות, זאת שכישרונות ביבשת למדו שכדאי להגיע אליה כתחנה ראשונה, יש צעירים אדירים, המון גולים ואת הקבוצה הטובה בעולם. האם היא מסוגלת לספק תחרותיות? האם מישהו מסוגלת לקרוא תיגר על הווינריות האינסופית של באיירן? "הקבוצה הנוכחית של פליק היא אולי באיירן הטובה ביותר אי פעם", אמר לפני מספר שבועות בחשש האנס יואכים ואצקה יו"ר דורטמונד. "הם כבר לא רק מנצחים את היריבות, הם משמידים אותן". 

מואנס דאבור
עונה גורלית לפניו | ANDREAS GEBERT/POOL/AFP via Getty Images

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי