במקום הנכון: פ.ס.וו מתאימה לערן זהבי כמו כפפה ליד

ערן זהבי | ספורט1

בליגה שמקדשת את ההתקפה וממוצע השערים בה הוא מהגבוהים בעולם, כוכב הנבחרת יכול לפרוח. מועדון הפאר בו פרצו ואן ניסטלרוי ורונאלדו, חווה שנתיים קשות, מקנא באייאקס וחולם על תואר

(גודל טקסט)

וולקאם לליגה ההולנדית ערן זהבי. כוכב נבחרת ישראל חתם לשנתיים בקבוצת הפאר פ.ס.וו איינדהובן, וזה הזמן לצאת למסע היכרות עם המועדון. החלוץ בן ה-33 מגיע לקבוצה אחרי שחוותה שנתיים קשות מאוד, בהן ראתה את אייאקס בורחת לה – גם מבחינה מקצועית, גם מבחינה כלכלית וגם מבחינה תדמיתית.

היריבה הגדולה של פ.ס.וו הגיעה עד לחצי גמר ליגת האלופות בעונת 2018/19, מכרה שחקנים במאות מיליוני יורו והעולם כולו התאהב בה מחדש. בזמן הזה, איינדהובן נתנה את המושכות לכוכב העבר שלה, מארק ואן בומל האגדי, שמונה למאמן ונכנס לנעליו של פיליפ קוקו – שהוביל את הקבוצה לשלוש אליפויות בחמש עונות. ואן בומל, שעבר בקריירת המשחק שלו בברצלונה, באיירן מינכן ומילאן, הציג כדורגל משעמם וחסר יצירתיות שסירס את כוכבי הקבוצה ואת הירווינג לוסאנו, אשר נמכר לנאפולי. ואן בומל כשל בליגה, ופוטר בדצמבר 2019.

במקום ואן בומל הגיע רוג'ר שמידט, המאמן הגרמני המוערך. בהולנד שמו הולך לפניו עוד משנת 2014, אז אימן את זלצבורג ובצמד משחקים מול אייאקס בשלב 32 האחרונות של הליגה האירופית הוא הביס אותה עם שני ניצחונות ושתי שלישיות. אייאקס בקושי עברה את החצי באותם משחקים, ומשחק הלחץ של שמידט הפך לשם דבר. אחרי זלצבורג הוא עבר בלברקוזן ובסין, לפני שהגיע לאיינדהובן לפני כחמישה חודשים.

מארק ואן בומל | prestige/Soccrates/Getty Images

שיטת המשחק של שמידט היא 4-2-4 התקפי, כשכל שחקני השדה מפעילים לחץ בלתי פוסק על הגנת היריבה. כושר גופני גבוה ומשחק באנרגיה גבוהה – אלה דרישות הבסיס של המאמן הגרמני. בפ.ס.וו הנוכחית יש מספר רב של שחקנים צעירים וכישרוניים. במשחק האחרון של הקבוצה, ה-1:2 על אמן ביום ראשון, רביעיית ההתקפה כללה את דוניל מאלן (21), קודי גאקפו (21), נוני מדואקה (18) ומוחמד אחתארין (18). הגיל הצעיר והנאיביות של השחקנים הללו, הביאו את שמידט לדרוש צירוף של שחקן ותיק ומנוסה.

את ערן זהבי שמידט הכיר מהימים בסין, כאשר אימן את בייג'ין גואן והחלוץ הישראלי חורר רשתות במדי גוואנגז'ו ר.פ – ולכן השידוך התבצע במהרה. המאמן הגרמני משחק עם ארבעה חלוצים, וגם שני המגנים שלו נמצאים בהתקפה כל הזמן. שני קשרים אחוריים ושני בלמים משחקים על קו האמצע. משחקני החלק הקדמי שלו תנועה רבה, בלתי פוסקת, וחילופי מקום תכופים – מה שנשמע כמו מקום אליו ערן זהבי מתאים באופן מדויק.

המהלך של החתמת זהבי מלמד על יחסי הכוחות באיינדהובן. למרבית הקבוצות בהולנד יש מנהל מקצועי שאחראי על הראייה לטווח ארוך והרכש. ככה גם בפ.ס.וו, בה שחקן העבר ג'ון דה יונג ממלא את התפקיד, אך הרכש הכושל בתקופת ואן בומל החליש אותו. בין השחקנים שהגיעו לקבוצה ולא הצליחו ניתן למצוא את ברומה הפורטוגלי, ריטסו דואן, ואפילו את טרנט סיינסבורי, בלם מכבי חיפה בעונה הקודמת. והם לא היחידים. שמידט הגיע ושלושת שחקני הרכש החדשים הם בחירות שלו – השוער איבון מבוגו מלייפציג, המגן השמאלי פיליפ מקס מאוגסבורג וכמובן זהבי. כולם שחקנים שהגיעו לפי דרישתו וההיכרות של שמידט עמם. מלבדם, המאמן הגרמני מעוניין להתחזק בבלם וקשר נוספים.

רוג'ר שמידט | prestige/Soccrates/Getty Images

אז בואו ניגע קצת בסגל. השוער מבוגו הגיע בגלל משחק הרגל הטוב שלו, אך מאז שהצטרף, היה אשם בשני השערים שקבוצתו ספגה עד כה העונה בליגה – דווקא בגלל משחק רגל לא טוב. המנהיג והקפטן של פ.ס.וו הוא דנזל דומפריס. מדובר במגן ימני בן 24 בלבד, אשר משחק גם בנבחרת הולנד, והגיע למועדון רק בגיל 22. זה מצחיק, אבל גיל 24 זהו גיל יחסית מבוגר בליגה ההולנדית, ולכן הוא נחשב ל"לייט בלומר" ואף משווים אותו ליאפ סתאם, שגם הוא פרץ בגיל מאוחר יחסית. הבלמים הפותחים הם ג'ורדן טייזה (20), שחקן בית שבעצם זו עונתו הראשונה בהרכב, ולצדו משחק אוליבייה בוסקאלי (22) הצרפתי, שהגיע מניס לפני כשנה. שניהם מיעטו לשחק ב-2019/20, ואיינדהובן עשויה לשלם מחיר על חוסר הניסיון והתיאום ביניהם. המגן השמאלי פיליפ מקס, בנו של כוכב העבר מרטין מקס, הוא רכש יוצא מן הכלל. באוגסבורג הוא לא הפסיק לבשל ולהכין מצבים לחלוצים, וב-1:2 על אמן ביום ראשון הוא בישל את שני השערים.

בקישור האחורי משחקים שני גרזנים – פאבלו רוסאריו בן ה-23, שכבר ערך בכורה בנבחרת הולנד, ולצדו הניו-זילנדי בן ה-25 ראיין תומאס, שחקן שלא מפסיק לרוץ ולגמוע קילומטרים. לפניהם, כאמור, ארבעה חלוצים. גאקפו ואחתארין הם שני שחקני בית שהקהל אוהב. אחתארין מכונה "איברהים אפלאי החדש", ובגיל 18 מסומן דבר הגדול הבא. נוני מדואקה, בן 18 אף הוא, הוא אנגלי שהגיע מטוטנהאם וכמו ג'יידון סאנצ'ו ואחרים – הבין שהסיכוי לקבל דקות בפרמיירליג נמוך, ועל כן עזב למקום בו יקבל דקות. דוניאל מאלן הוא כוכב ההתקפה. הוא גדל בכלל באייאקס, אך עבר בגיל 16 לארסנל לאחר שיחות ארוכות עם ארסן ונגר. בלונדון הוא לא קיבל הזדמנות וחזר להולנד, אבל דווקא לפ.ס.וו. בעונה שעברה חלוץ נבחרת הולנד כבש 11 שערים ב-14 משחקים (כולל חמישייה מול ויטסה), אבל בדצמבר קרע את רצועות הברך וחזר לשחק רק העונה.

המבחן של ערן זהבי בפ.ס.וו גדול. מדובר במועדון פאר, אשר זכה ב-24 אליפויות ותשעה גביעים, וכמו כן בגביע אופ"א ב-1978. השיא הוא הטרבל ההיסטורי והזכייה בגביע אירופה לאלופת ב-1988. במילניום הנוכחי, איינדהובן זכתה ביותר אליפויות מכל קבוצה אחרת בהולנד. את החותמת על היותה קבוצת ענק, פ.ס.וו קיבלה ב-1985 בזכות מהלך שקרה מחוץ לכר הדשא. בעסקת רכישה שהפתיעה רבים, המועדון רכש את רוד חוליט במיליון גולדן מפיינורד, היריבה הגדולה. לכולם היה ברור שמדובר בכוכב על, והעובדה שבחר באיינדהובן סימנה אותה כמועודן מוביל. אחר כך, תחת חוס הידינק, היא גם זכתה כאמור בגביע האלופות.

בניגוד לאייאקס שמפורסמות בעולם כולו בגלל האקדמיה המפוארת שלה והשחקנים שגידלה והוציאו לאריות אירופה, פ.ס.וו מוכרת בעיקר בזכות עבודת הסקאוטינג המרשימה שלה. שחקנים רבים פרצו לתודעה במדים האדומים-לבנים. רומאריו ורונאלדו הם כמובן השמות הגדולים ביותר, אבל מה תגידו על רונלד קומאן, לוק ניליס, מארק ואן בומל, פיליפ קוקו, אריאן רובן, מתיאה קזמן, אלכס, ג'פרסון פרפאן, ג'ורג'יניו ויינאלדום ורבים אחרים? וגם מחלקת הנוער סיפקה שחקנים לא רעים בכלל לאורך השנים, כמו בודווין זנדן, ממפיס דפאי ואיברהים אפלאי.

ערן זהבי
ערן זהבי | פ.ס.וו איינדהובן

זהבי עשוי להיכנס לרשימה מפוארת של שחקנים גדולים. הוא כבר הוכיח בעבר שהוא כובש כמעט בכל מקום בו הוא נמצא. הליגה ההולנדית היא ליגה שמקדשת את משחק ההתקפה וממוצע השערים בה הוא מהגבוהים בעולם. אין שום סיבה שכוכב נבחרת ישראל לא יצליח בקבוצתו החדשה ואין שום סיבה שיפסיק לחורר רשתות. בכל זאת, להיות ברשימה אחת עם רונאלדו פנומנו יהיה אולי גדול יותר מכל הישג אחר. ועכשיו – העיניים אל זהבי, כשהוא חוזר לבמה המרכזית של הכדורגל, להתמודד על תארים ולהשתתף במפעלים אירופיים. אנחנו כבר לא יכולים לחכות.

ערן זהבי
ערן זהבי | פ.ס.וו איינדהובן

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי