ממאייב וירומנקו, זוג עבריינים: הכוכבים של רוסטוב מחכים למכבי חיפה

פאבל ממאייב, רומן ירומנקו | Gettyimages

הירוקים יפגשו הערב ביריבה הרוסית הקשוחה בליגה האירופית (19:25, ישיר בספורט1), בה משחקים שני הקשרים הפרובלמטיים: האחד הושעה לשנתיים עקב שימוש בקוקאין, השני ישב בכלא למשך שנה אחרי שהיכה שני אנשים תמימים

קבוצות: מכבי חיפה
(גודל טקסט)

השחקן האיכותי ביותר של רוסטוב, שיהווה איום ממשי על מכבי חיפה הערב (חמישי, 19:25, שידור ישיר בספורט1) בסיבוב השלישי של מוקדמות הליגה האירופית, היה אמור לדעת פרשנים לא מעטים לסיים את הקריירה עוד בשלהי 2016. הפליימייקר המחונן רומן ירומנקו נענש אז בהשעיה לשנתיים מכדורגל בעקבות שימוש בקוקאין – סם שאותר בדמו בבדיקה שגרתית אחרי משחק ליגת האלופות בין צסק"א מוסקבה ללברקוזן. הקשר היה כבר כמעט בן 30, והתקופה הארוכה מחוץ למגרשים הייתה עלולה לשים קץ לקריירה המצוינת שלו. אלא שהוא חזר כדי לסגור מעגל משפחתי מיוחד ולשתף פעולה עם המאמן שרצה להחתים אותו כבר לפני עשור.

הפשע של ירומנקו הדהים בזמנו את עולם הכדורגל, כי המוניטין שלו היה מצוין. אחד הקשרים הטובים בליגה הרוסית נתפס כספורטאי למופת ומודל לחיקוי. הוא ניהל לכאורה אורח חיים ספורטיבי, לא היה מעורב באף שערורייה ושמו לא הוזכר מעולם בהקשרים שליליים. הוא היה סיפור הצלחה מיוחד, אחרי שפרץ לתודעה דווקא בפינלנד, לשם נדד בזמנו אביו, אלכסיי ירומנקו, כאשר הילד היה רק בן שלוש.

היעלמות האימפריה הסובייטית איפשרה לכדורגלנים להרוויח מעבר למסך הברזל, והם התפזרו לכל עבר. רבים נחתו אז, בתחילת שנות ה-90', בישראל – ורבים לא פחות נסעו לעשות כסף בסקנדינביה. ירומנקו האב חתם בליגה הפינית, ועם הזמן בחר להשתקע שם, בדיוק כמו שורה אובארוב בישראל. ילדיו קיבלו אזרחות פינית, למדו באקדמיות בפינלנד וייצגו את הנבחרת הפינית.

רומן ירומנקו | Mike Kireev/NurPhoto via Getty Images

הבכור, אלכסיי ג'וניור, נחשב לכשרון גדול – קיצוני מהיר וטכני עם שליטה מצוינת בכדור. עם זאת, הוא לא מיצה אפילו עשירית מהפוטנציאל שלו בשל בעיות התנהגות קשות. הפרות משמעת והתמכרות לאלכוהול הרסו קריירה מבטיחה, והוא נדד בין קבוצות זוטרות שונות מבלי לתקוע יתד בשום מקום. רומן ירומנקו היה ההפך המוחלט. כישוריו בלטו פחות בשלב הראשון, אך הוא ניחן בהתמדה ובאופי חזק. עם הזמן, התברר שהוא גם כדורגלן מחונן מאוד, עם ראיית משחק משובחת, מסירות זהב ובעיטות אדירות מכל טווח.

אחרי התנסות בליגה האיטלקית, הפך ירומנקו לכוכב גדול בדינמו קייב, משם נמכר ב-2011 לרובין קאזאן של קורבן ברדייב, ויצר שיתוף פעולה נהדר עם ביברס נאתכו, קפטן נבחרת ישראל. השניים התגוררו באותו בניין וגם נשותיהם מצאו מיד שפה משותפת. בחלוף שלוש שנים, עברו שניהם לצסק"א והפכה במהרה למנהיגים במרכז המגרש של המאמן ליאוניד סלוצקי. האדומים-כחולים זכו באליפות ב-2016, וירומנקו היה דמות מפתח כאשר נתפס בפרשיית הסמים והושעה. אפילו במשחק הגורלי ההוא מול לברקוזן, תחת השפעת סמים, הוא הצטיין והבקיע.

התדהמה הייתה גדולה – הייתכן שכוכב כמוהו צורך קוקאין? לו היה מדובר באחיו אלכסיי, איש לא היה מרים גבה. הסתבכותו של רומן הייתה לא צפויה באופן קיצוני, והיא פגעה אנושות בצסק"א באותה עונה. הקשר לא ניסה לתרץ את התנהגותו ולא סיפק הסברים כלל. הוא לא ערער, כי לא היה טעם בכך. הוא קיבל את העונש בקור רוח, התנצל בקצרה וסירב להתייחס לדיווחים על פרישה אפשרית. בדיוק להפך – הוא שמר על הכושר והתכונן בשקט תעשייתי לקאמבק.

ביברס נאתכו עם רומן ירומנקו בצסק"א מוסקבה | Sergei BobylevTASS via Getty Images

בעוד היחסים עם הנהלת צסק"א עלו על שרטון, חתם ירומנקו דווקא בשורות היריבה העירונית הגדולה – ספרטק. עם זאת, השידוך לא הצליח. המועדון המפואר היה שקוע במשבר בפעם המי-יודע-כמה, וגם הפציעה של הקשר עצמו לא הועילה. שלושה חודשים בלבד אחרי שחזר למגרשים, בוטל חוזהו בינואר 2019, והוא הפך לשחקן חופשי. זה היה הרגע בו קפצה רוסטוב על המציאה, ושני הצדדים מאושרים מאז ועד היום עד הגג.

החתימה ברוסטוב הייתה מרגשת עבור ירומנקו משתי סיבות. ראשית, אביו אלכסיי נולד באיזור והחל את הקריירה ברוסטוב. רומן עצמו מעולם לא גר בסביבה קודם לכן, אך שמע המון סיפורים נוסטלגיים, וזה הרגיש כמו ביקור שורשים. שנית, המאמן ואלרי קרפין הוא מעריץ ידוע שרצה להחתים אותו בספרטק עוד ב-2009. מחמאות מצד כוכב עבר כה גדול היו חיוניות עבור שחקן שהיה זקוק לחיזוקים חיוביים. החיבור ביניהם היה מיידי, וביחד הם התגברו על קשיים רבים. גם כאשר רוסטוב הייתה על סף פשיטת רגל במהלך העונה שעברה, הם נשארו נאמנים למועדון והצעידו אותו להעפלה לאירופה.

גם בגיל 33, ירומנקו ממשיך להיות אחד הפליימייקרים הטובים ברוסיה, וגם הקורונה לא הפריעה לו יתר על המידה. הוא חלה בתחילת העונה והיה בבידוד, אך זה כלום לעומת החוויה הקודמת שהגיעה לאחר פרשיית הסמים. "אחרי השעייה של שנתיים, זה פשוט לא רלוונטי", הוא סיפר.

ברוסטוב למדו כי מתן הזדמנות שניה לכוכבים בעייתיים עשוי להשתלם, ובתחילת 2020 הימרו על בחור פרובלמטי הרבה יותר – פאבל ממאייב. גם הקריירה שלו הייתה אמורה להסתיים לפני שנתיים, כאשר נשפט ונכנס לכלא עם חברו הטוב אלכסנדר קוקורין בגין מעשי תקיפה.

פאבל ממאייב אזוק | Sergei KarpukhinTASS via Getty Images

הפרשה הייתה חמורה הרבה יותר מזו של ירומנקו, והיא דווקא לא הפתיעה אף אחד ברוסיה. הצמד קוקורין-ממאייב היה ידוע במעללים הזויים לאורך שנים ארוכות וזכה לאינספור כותרות שליליות בתקשורת. הם היו הילדים הרעים של הכדורגל הרוסי וזרעו הרס בכל מקום אפשרי – כולל הנבחרת, בה היו שניהם שחקני הרכב ביורו 2016. אחרי ההדחה המבישה בשלב הבתים, פרסם ממאייב פוסט מתריס באינסטגרם, לעג לביקורת האוהדים – ואז יצא עם קוקורין למסע בילויים ראוותני במונטה קרלו, שכלל לפי הדיווחים, שהוכחשו על ידי הצמד, רכישת בקבוקי שמפניה תמורת כ-250 אלף יורו (!) בערב אחד.

שפל רדף שפל, ואז הגיעו אירועי 7 באוקטובר 2018, כאשר הצמד יצא לחגוג עשור לחברות במועדון לילה במוסקבה. בבוקר, שיכורים ומלווים באחיו הצעיר של קוקורין, הם זכו להערה מצד נהג שחנה בצד הדרך, התנפלו עליו והיכו אותו במשך 20 דקות. לאחר מכן, המשיכה החבורה לבית קפה במרכז העיר, שם העליבו קוקורין וממאייב סועד בעל מראה אסייתי ואז היכו אותו עם כיסא.

לרוע מזלם, שני האירועים נתפסו במצלמות. לרוע מזלם, הנפגעים התבררו כדמויות חשובות – הנהג הפרטי של כוכבת טלוויזיה ידועה ופקיד ממשלתי בכיר במשרד הסחר. הזעם הציבורי היה עצום, והמשטר בחר לא לתת "הנחות סלב" לפושעים. הם נעצרו במשך חודשים על לתום ההליכים ולבסוף נשפטו למאסר של שנה. היו שטענו כי המדינה החמירה איתם, היו שקבעו כי העונש היה קל מדי , אך בכל מקרה – המשך דרכם המקצועית הוטל בספק, במיוחד זה של ממאייב, שכבר היה בן 30 בעת ביצוע המעשים.

אלכסנדר קוקורין, פאבל ממאייב | Anton NovoderezhkinTASS via Getty Images

גם תגובות המועדונים היו שונות. בעוד זניט של קוקורין העניקה גיבוי לעבריין, הצהירה קרסנודר באופן מיידי על כוונתה לבטל את חוזהו של ממאייב – והצליחה לעשות זאת בסופו של דבר אחרי שהתגברה על קשיים משפטיים. לאחר שממאייב ששוחרר בספטמבר 2019, הפך הקשר הוותיק לשחקן חופשי והביע תקווה לשוב למגרשים. "התקופה בכלא שינתה אותי לטובה וגרמה לי לראות את החיים מזווית אחרת. אני בר מזל כי יש לי אישה, שני ילדים ומקצוע אהוב", הוא אמר.

האם כדאי היה להאמין לו? רוסטוב האמינה. קרפין בחר לתת לממאייב הזדמנות אחרונה, ובינתיים החיבור הזה עובד לא רע בכלל. במרץ האחרון ערך ממאייב בכורה מרגשת והבקיע מיד לרשת האקסית המיתולוגית צסק"א בניצחון 2:3. גם את העונה הנוכחית הוא פתח ברגל ימין, עם שער ניצחון על טאמבוב, ומוכיח את עצמו הרבה מעבר לציפיות המוקדמות בהתחשב בתקופת המאסר. המועדון בירך אותו בשבוע שעבר לרגל יום הולדתו ה-32 עם איחולי הצלחה רבה על הדשא.

עבור שני הוותיקים האלה, הקמפיין האירופי החדש של רוסטוב חשוב במיוחד. ייתכן שזו ההזדמנות האחרונה שלהם לחזור לבמה הגדולה באירופה, ומכבי חיפה עומדת כעת בדרכם. הם יעשו הכל על מנת להתגבר עליה, בדרך למפגש פיקנטי עם טוטנהאם של ז'וזה מוריניו בסיבוב הבא.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי