בא לסגור פינה: לערן זהבי יש חשבון אירופי פתוח

ערן זהבי | Photo Prestige/Soccrates/Getty Images

ערן זהבי מגיע להולנד כדי לסגור את הפינה הפתוחה היחידה שנותרה בקריירה שלו: הצלחה בכדורגל האירופי. פ.ס.וו איינדהובן המתחדשת עשויה להתאים לו ככפפה ליד

(גודל טקסט)

נעשה את זה באופן מסודר: עד שערן זהבי חתם בשורותיה, הייתי משוכנע שפ.ס.וו איינדהובן זאת הקבוצה השלישית של הולנד: ידעתי שאייאקס הראשונה ופיינורד השנייה. הופתעתי לגלות שפ.ס.וו זאת הקבוצה השנייה. יש לה הרבה יותר אליפויות משל פיינורד; היא לקחה את חלקה בגביעים המקומיים, ואחראית להישגים של הכדורגל ההולנדי במפעלים האירופיים, באותה מידה שפיינורד אחראית להם.

העניין הוא שהמהפכה ההולנדית של ראשית שנות ה־70 רשומה על שמן של אייאקס ופיינורד, לא על שמה של פ.ס.וו. בשנים האלה שתי ההולנדיות שיחקו חמש פעמים רצופות בגמר הצ'מפיונס ולקחו אותו ארבע פעמים ברציפות. הנבחרת ההולנדית למונדיאל של 1974 הכתה בהלם את שאר העולם אבל לא את אירופה. היא התבססה על השחקנים של שתי קבוצות ששלטו בכדורגל האירופי כבר חמש שנים.

אייאקס ופיינורד שלחו שבעה שחקנים כל אחת לסגל הנבחרת ההולנדית למונדיאל. פיינורד נתנה את ההגנה בתוספת ואן הנחם. שלושה משחקניה פתחו בהרכב באופן קבוע. שבעה מאייאקס פתחו: למעט קרול וסורביר, כולם שחקני התקפה.

פ.ס.וו לא הייתה חלק מהפלא הזה. היא שייכת לחצי השני של שנות ה־70, הקבוצה השלישית שהכדורגל ההולנדי העלה בעשור הזה. היא לקחה אליפות ב־75' ותואר אירופי ב־78' אבל מאמצע שנות ה־80 ובשנים הראשונות של שנות ה־90 השתלטה על הכדורגל ההולנדי והותירה לאייאקס ופיינורד שאריות. היא לקחה את הצ'מפיונס ב־1988, והשלד המקומי של הנבחרת ההולנדית שלקחה את היורו ב־1988 התבסס על שחקנים שלה. הנבחרת ההולנדית הגדולה היחידה שגם מימשה, היא על שמה של פ.ס.וו.

ערן זהבי בפ.ס.וו איינדהובן | Photo Prestige/Soccrates/Getty Images

אמסטרדם ורוטרדם הן ערי נמל קוסמופוליטיות. איינדהובן עיר קטנה בדרום שהוקמה סביב מפעל – פיליפס – 440 אלף תושבים. היא מומלצת בגלל מועדון הכדורגל שלה, פ.ס.וו. מסוג המקרים שבהם המועדון גדול בהרבה מהעיר שהוא מייצג.

מצביעים על חוס הידינק כשמבקשים להגדיר את אסכולת פ.ס.וו איינדהובן בכדורגל ההולנדי. מקובלות בו כמה וכמה אסכולות, קיימות אי־הסכמות ביחס לפרטים, אבל יש הבנה בסיסית אחת שמשותפת לכולם: התקפה, גולים. הידינק הוא פרגמטיסט, שמרן במונחים של אסכולת אמסטרדם, נאמר שהוא מהפריפריה. יש בכדורגל שלו טיפה של חשדנות, הוא יאמר מעשיות, וכך או כך זו מידה שאסכולת אמסטרדם נוטה לבטל.

הידינק שיחק בקבוצה בצעירותו, והיו לו שם שתי קדנציות אימון. הראשונה, בשנות השיא שלה, 1987־1990. השנייה ב־2002־2006. יש להידינק ברקורד גם שתי קדנציות בנבחרת הולנד, הוא אימן את נבחרת רוסיה, את צ'לסי, את ריאל מדריד. פ.ס.וו איינדהובן מזוהה עם יאפ סתאם ורונלד קומאן אבל גם עם רוד חוליט, רוד ואן ניסטלרוי, אריאן רובן, לוק ניליס, רומאריו, רונאלדו. פ.ס.וו העסיקה כמה גולרים בתולדותיה.

ברט ואן מאבריק ניסח לאסכולת רוטרדם את האג'נדה שלה, מודגשת בה ציניות. ואן מאבריק אימן שם מתחילת שנות האלפיים, כמעט ברציפות, עד שלקח את נבחרת הולנד לארבע שנים והביא אותה למונדיאל של 2010. הוא הפסיד לספרד בגמר. זאת הייתה נבחרת שהשיגה ועמדה ביעדיה, אבל יוהאן קרויף סירב להכיר בה. עבורו היא לא יצגה את הכדורגל ההולנדי.

חוס הידינק
חוס הידינק | Gettyimages

בליגה ההולנדית מתחילים וחוזרים לסיים את הקריירה. רובין ואן פרסי ודירק קויט סיימו את הקריירות שלהם בפיינורד, אריאן רובן קיווה לסיים אותה בכרוניגן, קלאס יאן הונטלאר באייאקס. דושאן טאדיץ' התחיל בה את הקריירה שלו מחוץ לסרביה. הוא שיחק בה ארבע שנים, 2010–2014, בקבוצות האמצע שלה – שנתיים בכרונינגן ושנתיים בטוונטה. טוונטה קנתה אותו מכרונינגן. טאדיץ' לא עבר בהולנדיות הגדולות. הוא חתם בפרמיירליג ושיחק ארבע שנים בסאות'המפטון; שחקן טוב, בקבוצה סבירה בפרמיירליג. טאדיץ' לא עשה בפרמיירליג את הפריצה גדולה שלו. הוא נמכר בחזרה לליגה ההולנדית. אייאקס שילמה עליו הון במונחים שלה – 12 מיליון יורו – אבל זה פינאטס במונחים של הליגות האירופיות הבכירות. על מואנס דאבור שילמו יותר. מאז שחתם באייאקס, טאדיץ' מראה דברים שלא רואים משחקנים בתפקידו, שנסחרים בין המועדונים בסדרי גודל של 70־80 מיליון יורו. טאדיץ' יכול לשחק בברנבאו עם אייאקס נגד ריאל מדריד בליגת האלופות ולהראות דברים שאף שחקן של ריאל לא מראה. רק הכדורגל ההולנדי היה יכול להוציא מטאדיץ' את השחקן שהוא.

כשאני רואה אותו באייאקס, אני חושב על זהבי: על פניו, שום דבר מיוחד, אותם ממדי גוף, ובאופן כללי אותו תפקיד, שחקן הכרעה. זהבי נותן את אותם גולים שטאדיץ' נותן: הוא עשה את זה בארץ, בסין, עם הקבוצות שלו במפעלים האירופיים, עם הנבחרת בקמפיינים שלה.

בא ישראלי בן 33 מהליגה הסינית. הוא מצטרף לקבוצה שבשנה וחצי האחרונות שלה נמצאת בתהליך של בנייה מחדש, ועושה זאת באמצעות שחקנים צעירים ולא מוכרים בני 22־23 מהאקדמיה שלה. היא מפקידה על התהליך את רוג'ר שמידט, מאמן גרמני שאימן בליגה הסינית וקודם בלברקוזן. פיטר בוס מאמן היום את לברקוזן ואת מכבי הוא אימן בעבר. שמידט מכיר את זהבי מהליגה הסינית. בוס מכיר אותו ממכבי. שמידט מקבל החלטה ומשלם הרבה כסף במונחים של איינדהובן, על הישראלי מהליגה הסינית. פיטר בוס היה נוהג כמוהו: זהבי לא גדול, לא מהיר, לא חזק, הוא לא השחקן הכי גדול שהוא אימן, אבל הוא ייתן 25 גולים לעונה בליגה ההולנדית, יש לו הטאץ' הזה. את אותם אפיונים פיטר בוס היה יכול לתת גם על טאדיץ'. לזהבי יש חשבון אירופי לסגור, מוטל בו ספק, הקריירה שלו לא שלמה בלי קדנציה מהדהדת באירופה. זהבי במאני טיים.

דושאן טאדיץ'
דושאן טאדיץ' | Gettyimages

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי