המפתח לצוללת: אמרי רוצה לעשות היסטוריה בוויאריאל

אונאי אמרי | Jose Miguel Fernandez/NurPhoto via Getty Images

אונאי אמרי שם מאחוריו את התקופה הקשה בארסנל והסיוטים מברצלונה. לפני מכבי ת"א (21:50 ספורט2), הוא חולם לשבור את תקרת הזכוכית עם ויאריאל

(גודל טקסט)

לאוהד הממוצע, ויאריאל מזכירה שתי דמויות: הקוסם חואן רומן ריקלמה שרשם החמצת פנדל טראגית בחצי גמר ליגת האלופות ב-2006 ומנואל פלגריני שבנה אותה כקבוצת צמרת אטרקטיבית בספרד. את התקרה הזו רוצה לפרוץ אונאי אמרי, שקיבל גלגלה הצלה אחרי שנים קשות ונחשב לדוקטור של הליגה האירופית – זה המפעל שלו.

ריצה מרשימה ו-22 נקודות מ-33 אפשריות לאחר הקורונה, השגת הכרטיס לאירופה, החיבור לשחקנים , לקהל והסגנון ההתקפי – כל אלה לא הספיקו לחוסה קאייחה שנשלח הביתה. בוויאריאל חשבו בגדול. אמרי, שהיה כמעט כמו אוויר בפריז סן ז'רמן אל מול הכוכבים והתקשה עם הטייטל 'היורש של ארסן ונגר' בארסנל, חוזר לליגה בה הוא מרגיש בבית. "הניסיון שלו ישחק תפקיד חשוב. הוא ידחוף את הקבוצה קדימה ויעזור לה למצוא את העקביות הנדרשת", ניתחו ב"מארקה". הספרדי שלרוב לא נוהג לצאת בהצהרות, אפילו חולם על זכייה בתואר היסטורי, עם כל הכבוד לשני גביעי האינטרטוטו בהם זכתה הקבוצה מזמן.

חואן רומן ריקלמה | LLUIS GENE/AFP via Getty Images

אמרי קיבל מתנה יפה הקיץ. מבלי להשקיע סכומים רבים, ויאריאל בנתה סגל התקפי נהדר ומגוון, על אף עזיבתו של הקפטן האהוב סנטי קאסורלה. דני פארחו ופרנסיס קוקלאן הגיעו במחיר מבצע מוולנסיה. טאקפוסה קובו המוכשר הושאל מריאל מדריד אחרי עונת השתפשפות במאיורקה ואליו צריך להוסיף צמד חלוצים אימתני שכבר היה בקבוצה, כמו ג'רארד מורנו (18 שערי ליגה אשתקד, שלישי רק לליאו מסי וקארים בנזמה) ופאקו אלקאסר הלוהט. בקלות הם יכולים לשחק בחוד הנבחרת.

"זה פרויקט יציב של 23 שנה מאז הגעתו של הנשיא, חשוב גם ליהנות מהדרך", אמר אמרי, ובינתיים ויאריאל נהנית. במחזור השלישי פגש אמרי בסיוט שלו – רגע השיא ורגע השפל בקריירה היו נגד ברצלונה. המראות של מבטו המיוסר וחסר האונים במהלך ה-6:1 זכורים היטב. הוא מעולם לא ניצח אותה כמאמן וחטף רביעייה השנה. "אמרי היה נאמן למסורת שלו וראה משחק מחריד ללא אינטנסיביות וללא דבר", הלמה בו התקשורת, אלא שזה היה הפסדו האחרון.

"התקדמנו מאז, הפכנו לתחרותיים יותר", הבהיר לאחר הניצחון האחרון על ויאדוליד אותו 0:2 היה חשוב. ב-2019/20 ויאריאל נפלה בקטנות, תרתי משמע, והפסידה לשלוש מארבע האחרונות. יציבות זו מילת המפתח כרגע. הצוללת לא רוצה להיות 'מבדרת הקהל' בלבד כמו אשתקד, שבמשחקיה נכבשו הכי הרבה שערים חוץ מאשר במשחקיה של ברצלונה. היא צריכה לנצל את העונה המוזרה בספרד כדי לפרוץ קדימה.

צפו: המפגש האחרון בין מכבי ת"א לוויאריאל

הישג אחד אף אחד לא יוכל לקחת לספרדי – המאמן היחיד שזכה שלוש פעמים בליגה האירופית. "פגשתי פעם אחת באלכס פרגוסון ששאל אותי אם אני לא רוצה לשחק בליגת האלופות. השבתי 'בטח שכן, אבל הליגה האירופית נתנה לי הכל'", הסביר.

ואם כבר הליגה האירופית, אבר באנגה ששיחק תחתיו סיפר על רגע מפנה. לאמרי יש חלק גדול בכך שבאנגה וסביליה הם סיפור אהבה. במחצית המשחק בפיחואן נגד שחטאר דונייצק בחצי הגמר, לוח התוצאות הראה 1:1 והאנדלוסים היו עצבניים. "גש אליי למשרד לאחר המשחק, הכל תלוי בידיים וברגליים שלך, תוביל אותנו קדימה, אנחנו צריכים אותך. אמרתי למונצ'י שהוא חייב להתעקש עלייך והאוהדים יטפסו על הגדרות בפיחואן אם אתה תשחק", אמר לו הספרדי. באנגה יצא מחדר ההלבשה כמו מלוע של תותח וסביליה ניצחה בדרך לגמר ולזכייה שלישית ברציפות.

אמרי היה אבוד מראש מול סופרסטארים כמו קיליאן אמבפה וניימאר אך הוא בהחלט יודע לנהל חדר הלבשה. הוא לקח החלטה חשובה בארסנל עם קביעתו שפייר-אמריק אובמיאנג יהיה הקפטן ולא גרניט ג'אקה. בוולנסיה הוא לימד את חואן מאטה להתעלם מדברי התקשורת. "כשחקן גדול אתה חשוף לביקורת שלילית רבה. פשוט תתנתק אחרי משחקים רעים". מאטה הוסיף שאמרי היה הראשון שדיבר איתו על הפן המנטלי. הספרדי היה חשוב מאוד גם בקריירה של דויד סילבה ואף המליץ לפפ גווארדיולה כשאימן את ברצלונה. דויד וייה שעבר תחת מאמנים כמו פפ, ויסנטה דל בוסקה ודייגו סימאונה, ידע את השנים הטובות בקריירה תחתיו: "היה כבוד עצום לעבוד איתו, הוא עזר לי להתקדם".

אונאי אמרי, קיליאן אמבפה
אונאי אמרי, קיליאן אמבפה | AFP

כעת, אמרי מנהל חדר הלבשה ללא כוכבים, כשישנו שילוב טוב בין וותיקים לצעירים. ההכנה שלו מדוקדקת לקראת כל משחק ובמכבי ת"א צריכים לדעת ששיעורי הבית נעשו, עם או בלי קשר להפסד המביך ב-2017/18 מאותו שער של ניק בלקמן. "זה מה שעושה אותו מיוחד, הוא כמעט עשה תואר שני על קרבאח", נכתב בתקשורת על מסיבת העיתונאים שלו לפני המשחק.

הנשיא פרננדו רויג מרוצה: "הסגל שלנו טוב, אנחנו משחקים נהדר ומקווים להמשיך" והתרברב שלראשונה בהיסטוריה, התקציב של ויאריאל גבוה מזה של ולנסיה. בחלק האחורי ניתן לראות איזון – ראול אלביול ומריו גספאר הוותיקים לצד פאו טורס ואלפונסו פדראסה שהגיע הקיץ. הקישור וההתקפה הם הדובדבן שבקצפת. ויסנטה איבורה ומאנו טריגרוס מציגים קישור איכותי שבו כל אחד מהם גם אגרסיבי וגם יודע לטפל בכדור.

כוכב מכבי ת"א מדאיג את אמרי: "הוא שחקן מצוין"

סמואל צ'וקווזה הצעיר בעל מהירות מסחררת בכנף, משחק בקביעות ויכול להתפוצץ בכל רגע. תשאלו את ברצלונה, שמולה סיפק את משחקו הגדול בקריירה כשכבש ובישל ב-4:4 המפורסם. הוא רק בן 21, כך שטבעי שיהיו עליות ומורדות. קובו נראה שחקן צנום, אך הוא לא פראייר. בליגה הוא בעיקר מחליף ועל כן אפשרי שיפתח הערב. בחוד המצב נפלא: קרלוס באקה, שזכה עם המאמן פעמיים בליגה האירופית – הוא החלוץ המחליף וזה לוקסוס נהדר מהספסל. אלקאסר היה פצוע כשהגיע בינואר והעונה מזכיר את הרקורד המטורף מבורוסיה דורטמונד – שמונה שערים ובישול ב-649 דקות. מבחינתו, שחקני הקאנטרה הם חלק מהקבוצה הראשונה לכל דבר.

ויאריאל הוכיחה נגד קרבאח שהיא צריכה עשר דקות טובות כדי לנצח. אף אחד לא יגיד שהיא פייבוריטית לזכייה בתואר, אך בעוד חלק מהגדולות כמו ארסנל וטוטנהאם עושות רוטציות באופן קבוע ולעתים אולי רואות במשחקים בחמישי כמעין מטרד – ויאריאל חולמת על הגביע. העונה אולי נקבל את התשובה: האם זה היה ה-DNA של סביליה, או שאמרי הוא באמת האיש למשימות מיוחדות.

בשבוע שעבר: אלקאסר כבש צמד, ויאריאל ניצחה 1:3 את קרבאח

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי