מדד העוצמה: דירוג עשר הקבוצות שנמצאות בכושר הטוב ביבשת

שחקני סאות'המפטון חוגגים | Justin Tallis - Pool/Getty Images

הקבוצות נבחנות על פי שישה קריטריונים שונים והדירוג יתבצע על פי תוצאות המשחקים האחרונים. היריבות של הישראליות באירופה בפנים, גם המרעננת של הפרמיירליג והקבוצה המפתיעה באיטליה. ומי בפסגה?

(גודל טקסט)

עוד שבוע עבר לו בכדורגל האירופי וזה הזמן לעדכן את מדד העוצמה, המדרג את 10 הקבוצות שנמצאות בכושר הטוב ביבשת. כמו בכל שבוע, הדירוג יתבצע על פי תוצאות חמשת המשחקים האחרונים של כלל המועדונים מחמש הליגות הבכירות, הן בזירה המקומית והן בזירה האירופית.

הקבוצות נבחנות על פי שישה קריטריונים שונים: החשוב מביניהם הוא אחוזי ההצלחה באותו פרק זמן. עם זאת, גם לאיכות היריבות יש חשיבות מכרעת והיא תיקבע על פי מדד ELO (שיטה אלטרנטיבית שבניגוד לדירוג אופ"א, מעניקה ניקוד גם על פי התוצאות בליגה) – המשמעות היא שככל שהדירוג יותר נמוך, כך היריבה נחשבת לאיכותית יותר.

בנוסף, גם כמות השערים והספיגות יחושבו במדד העוצמה, יחד עם עוד שני משתנים – מספר שערים צפויים למשחק (xG) וכמות ספיגות צפויות למשחק (xGA), על מנת לבדוק אם התוצאות נבעו ממזל, או מסדר פעולות נכון ומתוכנן. בואו נצא לדרך.

10 – באייר לברקוזן

אחוזי הצלחה – 80

שערים – 17

xG (שערים צפויים) – 8.61

ספיגות – 8

xGA (ספיגות צפויות) – 4.75

איכות היריבות – 107

הניצחון על הפועל באר שבע במושבה היה זה שהכניס את הגרמנים לעשירייה הראשונה. כמו כל קבוצה של פטר בוס, גם לברקוזן הנוכחית כובשת בצרורות, במקביל סופגת לא מעט (תשאלו את אלטון אקולטסה), אך עדיין נותרה אחת משתי הקבוצות היחידות שלא הפסידו בבונדסליגה, יחד עם וולפסבורג. היא רק במקום העשירי, בגלל יריבותיה בליגה האירופית החלשות יחסית וההפסד המפתיע לסלביה פראג.

צפו בניצחון של לברקוזן על הפועל ב"ש

9 – ריאל סוסיאדד

אחוזי הצלחה – 80

שערים – 11

xG (שערים צפויים) – 11.99

ספיגות – 3

xGA (ספיגות צפויות) – 4.68

איכות היריבות – 99

הבאסקים עדיין ממשיכים בפתיחת העונה הטובה ביותר שלהם ב-18 השנים האחרונות, אשר מקנה להם מקום בפסגת הליגה הספרדית. מיקל אויארסבאל ופורטו נותרו השניים הבולטים בחלק הקדמי וגם דויד סילבה מתחיל להיכנס לעניינים עם שער ושני בישולים בשתי הופעות הליגה האחרונות. בנוסף, ריאל סוסיאדד השיגה ביום חמישי ניצחון קריטי על אלקמאר, שמשאיר אותה בתמונת העלייה לנוקאאוט הליגה האירופית.

8 – טוטנהאם

אחוזי הצלחה – 80

שערים – 9

xG (שערים צפויים) – 10.32

ספיגות – 3

xGA (ספיגות צפויות) – 4.54

איכות היריבות – 91

את העונה בפרמיירליג היא פתחה מצוין חרף ההפסד לאברטון במחזור הפתיחה, גם בליגה האירופית היא מצליחה לבצע את הרוטציות הנכונות ורק ליאור רפאלוב אחד מנע מהלונדונים להגיע למקום גבוה יותר במדד. את הקרדיט צריך לתת ליונג מין סון ולהארי קיין שהספיקו להגיע למספר דו ספרתי של שערים בכל המסגרות, כשהאחרון אף רושם לזכותו ספרות כפולות גם בבישולים. עוד נתון מעודד עבור טוטנהאם הוא שמאמנה, ז'וזה מוריניו, הצליח לקחת אליפות בעונתו השנייה בכל קבוצה שאימן, פרט למנצ'סטר יונייטד, ומי יודע – אולי הפעם שוב הכל יתחבר למנג'ר שכולם כבר הספידו מזמן.

קיין וסון. אחראים להצלחה של טוטנהאם | JASON CAIRNDUFF/POOL/AFP via Getty Images

7 – בורוסיה דורטמונד

אחוזי הצלחה – 80

שערים – 11

xG (שערים צפויים) – 9.44

ספיגות – 3

xGA (ספיגות צפויות) – 3.4

איכות היריבות – 69

כיאה לעונות האחרונות, גם הפעם דורטמונד פתחה את הבונדסליגה באחוזי הצלחה גבוהים ואחרי שישה מחזורים, היא מדורגת מתחת לבאיירן מינכן רק בגלל הפרש השערים. גם בגזרת הסגל אין יותר מדי שינוי. לוסיאן פאברה ממשיך להישאר למרות ביקורות חוזרות ונשנות בתקשורת הגרמנית, החלוץ המוביל ארלינג הולאנד הספיק לכבוש 10 שערים בכל המסגרות, ג'יידון סאנצ'ו ממשיך לבשל וגם ג'ובאני ריינה האמריקאי מתגלה כטבח ממולח. מחר (שבת, 19:15 שידור ישיר בספורט3) דורטמונד תארח את באיירן מינכן בזיגנאל אידונה פארק בקלאסיקר הראשון של העונה בבונדסליגה.

6 – ויאריאל

אחוזי הצלחה – 86.6

שערים – 14

xG (שערים צפויים) – 10.46

ספיגות – 4

xGA (ספיגות צפויות) – 2.21 

איכות היריבות – 163

עוד יריבה אירופית של קבוצה ישראלית נמצאת בדירוג. בדומה ללברקוזן, גם "הצוללת הצהובה" רושמת אחוזים גבוהים, בעיקר בגלל ההגרלה נוחה בליגה האירופית וניתן לראות שהיא גם פגשה את היריבות הכי חלשות מבין הקבוצות שנמצאות בעשירייה. בליגה הספרדית ויאריאל ניצחה ארבע פעמים בלבד בשמונת המחזורים הראשונים – העונה זה איכשהו מספיק למקום השלישי.

צפו בוויאריאל מביסה את מכבי ת"א

5 – ססואולו

אחוזי הצלחה – 86.6

שערים – 17

xG (שערים צפויים) – 10.96

ספיגות – 8

xGA (ספיגות צפויות) – 8.57

איכות היריבות – 144

הקבוצה המפתיעה של הסרייה A ממשיכה לשמור על המקום השני לאחר ניצחון 0:2 מרשים על נאפולי, וכל זאת ללא שלושת הכובשים המצטיינים שלה – פרנצ'סקו קאפוטו ודומניקו ברארדי הפצועים ופיליפ דוריצ'יץ' החיובי לקורונה. מעבר לשלוש הנקודות, המאמן רוברטו דה זרבי הרוויח בחזרה את הכוכב הגדול ג'רמי בוגה, שפתח לראשונה מאז שנדבק בווירוס בחודש ספטמבר.

4 – סאות'המפטון

אחוזי הצלחה – 86.66

שערים – 12

xG (שערים צפויים) – 4.82

ספיגות – 6

xGA (ספיגות צפויות) – 5.23

איכות היריבות – 49

זה התחיל עם אברטון, נמשך עם אסטון וילה ובשבוע האחרון סאות'המפטון הפכה למרעננת של הליגה האנגלית. את המחמאות מקבלים כמובן השחקנים, בראשם נמצא דני אינגס, כשגם ג'יימס וורד פראוס מתחיל סוף סוף למצות את הפוטנציאל שלו בגיל 26. אבל בשום פנים ואופן אסור להפחית, ולו במעט, בתרומה של המאמן ראלף האזנהוטל. האוסטרי שסומן עד לא מזמן כמועמד אפשרי להגיע לבאיירן מינכן, מצא את עצמו בסאות'המפטון לאחר שסיים את תפקידו בלייפציג במפתיע. מאז שהגיע, "הקדושים" נותרו בחלק התחתון בטבלה וגם ספגו תבוסות של 5:2 מטוטנהאם ו-9:0 היסטורי מלסטר, אבל בשני המקרים האלו יצא בצורה יוצאת דופן מהמשבר, שהיה יכול בקלות גם להיגמר בפיטורים. סאות'המפטון כעת במקום החמישי ואולי זו תהיה העונה שהאזנהוטל יצליח להפוך לשם דבר גם בכדורגל האנגלי.

המרעננת של הפרמיירליג. שחקני "הקדושים" חוגגים | Ben Stansall – Pool/Getty Images

3 – לסטר

אחוזי הצלחה – 100

שערים – 14

xG (שערים צפויים) – 11.74

ספיגות – 2

xGA (ספיגות צפויות) – 5.05

איכות היריבות – 90

את האליפות ההיסטורית הביא קלאודיו ראניירי, אבל מי שהפך את לסטר לקבוצת צמרת קבועה בפרמיירליג הוא ברנדן רוג'רס. הצפון אירי שהחליף את קלוד פואל המאוס לפני קרוב לשנתיים, הפך את הקבוצה לאחת ממוכרות השחקנים הבכירות באירופה ובמקביל אחוזי ההצלחה רק עלו. אשתקד איבדה את מקומה בטופ 4 במחזור האחרון, וזו בהחלט הייתה מכה גדולה עבור לסטר, אבל המנג'ר הנוכחי ממשיך לקבל את הקרדיט ובינתיים רושם הצלחה גדולה בכל החזיתות. מלך שערי הפרמיירליג אשתקד, ג'יימי וארדי, כבר עם שבעה שערים בשש הופעות ליגה, קלצ'י איהנאצ'ו הניגרי ממלא את מקומו בהצלחה רבה בליגה האירופית בזכות מאזן מרשים של שלושה שערים ושלושה בישולים בשלוש הופעות.

2 – ליברפול

אחוזי הצלחה – 100

שערים – 12

xG (שערים צפויים) – 9.97

ספיגות – 2

xGA (ספיגות צפויות) – 6.19

איכות היריבות – 51 

נקודת המפנה שהחזירה את ליברפול לטופ של הכדורגל האירופי הייתה החתמתו של וירג'יל ואן דייק בינואר 2018 – בדיוק מאותה הסיבה, נוצר חשש גדול מאוד כאשר ההולנדי קרע את הרצועה הצולבת נגד אברטון, ברגע שסימן עבור רבים את יציאתה של ליברפול מהמרוץ לאליפות. אבל דווקא מאז שהבלם לא בסגל, ליברפול לא מפסיקה לנצח בליגת האלופות ובפרמיירליג ואף הרוויחה בחזרה את מקומה בפסגה. האחראי העיקרי על כך הוא שחקן הרכש החדש, דיוגו ז'וטה, שהספיק לכבוש שבעה שערים בכל המסגרות, למרות שמקומו בהרכב עדיין לא מובטח – זה מקנה לו ממוצע מטורף של גול כל 55 דקות. ביום שלישי האחרון הוא קיבל הזדמנות במרכז ההתקפה וגמל לקלופ על האשראי עם שלושער ב-0:5 על אטאלנטה. זו הייתה חותמת סופית לכך שהמנג'ר צריך לבצע שינויים בשלישייה הקבועה ומי שככל הנראה ישלם את המחיר הוא רוברטו פירמינו.

סאדיו מאנה, דיוגו ז'וטה ומוחמד סלאח
מאנה, ז'וטה וסלאח. השלישייה החדשה של ליברפול? | Emilio Andreoli/Getty Images

1 – באיירן מינכן

אחוזי הצלחה – 100

שערים – 19

xG (שערים צפויים) – 13.7

ספיגות – 4

xGA (ספיגות צפויות) – 4.75

איכות היריבות – 57

ב-3 בנובמבר ,2019 האנזי פליק, עוזר מאמן באיירן מינכן באותם ימים, קיבל את משרת המאמן הראשי באופן זמני בעקבות פיטוריו של ניקו קובאץ'. כיום, אחרי שנה ושלושה ימים, כל מה שחשבנו על באיירן מינכן השתנה – מקבוצה מזדקנת שמתקשה להיפטר מכוכביה הוותיקים, לחבורה בלתי מנוצחת שדורסת כל מה שעומד בדרכה. באיירן מינכן של מודל 2020/21 מציגה בינתיים יכולת דומה לזו שזיכתה אותה בטרבל לפני מספר חודשים והיא בעלת פוטנציאל גבוה יותר, לאור הגעתו של לירוי סאנה ממנצ'סטר סיטי. הקלאסיקר בשבת יהיה המבחן הגדול ביותר של הבווארים עד כה – אם יעברו אותו, יהיה אפשר כבר עכשיו להתחיל לדבר על אליפות תשיעית ברציפות.

באיירן דורסת כל מה שעומד בדרכה | Boris Streubel/Getty Images

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי