ביצת הזהב: הכירו את השותף הנוצץ של ערן זהבי

אם זהבי נבחן בקפדנות, מאלן הוא ההבטחה הגדולה של פ.ס.וו להכנסה גדולה בקיץ הקרוב ושיתוף הפעולה ביניהם ישפיע על המורשת שלו באיינדהובן. סיפורו של החלוץ שלא התאים לאייאקס ועזב את ארסנל

(גודל טקסט)

כמעט בכל שיחת ערן זהבי וכדורגל הולנדי, עולה השאלה מה תיחשב הצלחה? כמה שערים ותארים יצטרך זהבי לספק כדי שהפרק ההולנדי בקריירה שלו יקרא הצלחה? התשובה ברורה: אליפות. על פיה יימדד זהבי, ואיתו שאר הדמויות המקיפות אותו בפ.ס.וו: המאמן רוג'ר שמידט והשחקנים האחרים. ויותר מכולם, דוניל מאלן. כי אם זהבי הוא שחקן הרכש שנבחן בקפדנות, מאלן הוא ביצת הזהב, ההבטחה הגדולה של המועדון להכנסה גדולה בקיץ הקרוב.

כדי שפ.ס.וו תוכל להתמודד עם אייאקס, על האליפות ועוד קודם לכן הערב (רביעי החל מ-20:55, ישיר בספורט3) ברבע גמר הגביע, שיתוף הפעולה בין מאלן לזהבי צריך להיות מושלם. בהולנד רוב הקבוצות משחקות 4-3-3. שמידט הביא לאיינדהובן את השיטה שלו עם שני חלוצים בשפיץ, והקבוצה תלויה בתיאום ובתוצרת של שני הכוכבים של המועדון. כשזהבי ומאלן מוצאים אחד את השני, כמו בעשרים הדקות הראשונות נגד אייאקס בליגה, או נגד טוונטה בשבת – פ.ס.וו פורחת. אבל כשהחיבור בין השניים לא עובד – פ.ס.וו מפסידה נקודות. 

צפו בצמד שמאלן סידר לזהבי

את זהבי אנחנו מכירים – ועליו אפשר לקרוא מדי יום. אבל מיהו דוניל מאלן – הכוכב הגדול של פ.ס.וו?

בקצה הצפוני של הולנד, רגע לפני האיים שמקיפים את החלק העליון של המדינה, בכפר עם השם הבלתי אפשרי היפוליטוסהוף, נולד וגדל דוניל מאלן. בן לאמא הולנדית ולאבא סורינמי, ברור היה לכולם שכשרון כדורגל כזה לא נראה בכפר כבר הרבה שנים. ילד בן 5 שמשחק במועדון המקומי עם תלמידי תיכון. לוקח כדור ברחבה שלו, עובר את כולם ומבקיע בצרורות משחק אחרי משחק.

ערן זהבי, דוניל מאלן
ערן זהבי, דוניל מאלן | Soccrates Images / Contributor

ההתקדמות הייתה מהירה, הכפר לא היה מקום בשביל לפתח את כישורי הכדורגל של הכוכב הצעיר ואחרי שנה וחצי עבר מאלן לקבוצה גדולה יותר בעיר הורן. בגיל 9 הגיע המכתב לו חיכה: אייאקס הזמינה אותו לשישה שבועות של מבחנים בקבוצות הילדים. 60 ילדים הוזמנו למבחנים – 5 נשארו באייאקס. דוניל הקטן אחד מהם. כך התחילה ההרפתקה שלו באמסטרדם.

מאלן הילד העריץ את רונאלדיניו. פוסטרים, גזירי עיתון, כל מה שהוא מוצא הוא אוסף ותולה בחדרו. השיא מגיע ב-2007. אבא וסבא לוקחים את מאלן למשחק בקאמפ נואו, רונאלדיניו וברצלונה מנצחים את אלמריה 0:2. מאלן מעריץ את הלהטוטן הברזילאי, אבל בעצמו מתפתח דווקא כחלוץ ולא מפסיק לכבוש שערים. באייאקס הוא מתגלגל לקבוצה עם שחקנים כמו מתייס דה ליכט וג'סטין קלייברט. הקבוצה שלהם רצה כמה שנים ביחד וזוכה בלא מעט תארים.

אבל בגיל 14, כשבאייאקס כבר מתחילים לחשוב מי פוטנציאל להגיע לבוגרים ומי לא, מתחילים לפקפק. מצד אחד, מאלן לא מפסיק לכבוש, הוא מהיר מאד וטכני. מבחינת מספרי שערים הוא אחד המובילים בהולנד. אבל באיחאקס חוששים מהעובדה שהבחור לא גדל. המדידות מראות שלא יעבור את ה-1.80 סנטימטר ועבור אייאקס לא מתקבל על הדעת שהחלוץ שלה יהיה קטן קומה. מה עושים עם שחקן שלכולם ברור שיגיע לבוגרים אבל לא מיועד לתפקיד בו הוא משחק כעת?

דוניל מאלן
דוניל מאלן | Soccrates Images / Contributor

למאלן היו תכניות משלו: כסוכן הוא לקח את מינו ראיולה, וכשבאייאקס החלו לדבר איתו על הרעיון להסיט אותו לעמדת הכנף השמאלית, מספר 11, מאלן החל לבחון אופציות. והיו לא מעט כאלה. ההצעות הגיעו ממדינות שונות, אייאקס התעוררה מאוחר, ולמרות הצעה לחוזה מצד המנהל המקצועי מארק אוברמארס, שיחת טלפון עם ארסן ונגר שיכנעה את מאלן. בגיל 16 הוא עזב את אמסטרדם ועבר ללונדון.

אצל ארסנל הוא משחק בקבוצת הנוער. עונה טובה מביאה איתה קידום לקבוצת המילואים (UNDER 23). הפערים הפיזיים גדולים, ומאלן בן ה-18 לא מצליח להתמודד עם האגרסיביות בליגת המילואים באנגליה. למרות שיצא עם ארסנל לסבב משחקי הכנה באסיה, לא קיבל מוונגר הזדמנות בקבוצת הבוגרים. ואצל מאלן הכל היה מתוכנן: הוא צריך לשחק כדי להתקדם. במהלך שהפתיע רבים, עזב את ארסנל וחזר להולנד. אבל לא לקבוצה בה שיחק שנים. פ.ס.וו שילמה לארסנל כ-600 אלף יורו והביאה אותו לאיינדהובן. 

אחרי עונת התאקלמות בקבוצת המילואים בליגה השניה, מאלן הפך לחלוץ המחליף של לוק דה יונג. עשרה שערים ב-31 הופעות (רק 6 בהרכב) סיכמו עונת בכורה מוצלחת בבוגרים. כשדה יונג עזב בסוף העונה לסביליה, מאלן הפך לחלוץ הבכיר. חמישייה מול ויטסה ו-11 שערים ב-14 משחקים הביאו אותו גם להופעת בכורה בנבחרת הבוגרת. ואיזו הופעה זו היתה: מול גרמניה, במוקדמות היורו, שער בבכורה וניצחון 2:4. ואז הגיע משחק חוץ אצל פיינורד, בדצמבר 2019. פ.ס.וו הפסידה 3:1 אבל המשחק הזה היה דרמטי במיוחד עבור מאלן. פציעת ברך קשה ולמחרת הגיעה הבשורה הקשה: קרע מלא ברצועות.

דוניל מאלן במדי ארסנל
דוניל מאלן במדי ארסנל | Stuart MacFarlane / Contributor

מאלן, שראה עצמו כמועמד להרכב הנבחרת ביורו, החל בתהליך החלמה. במקביל פרצה מגפת הקורונה, הליגה הופסקה והיורו נדחה. לעונה הזו חזר מאלן עם סימני שאלה גדולים. האם יוכל להוביל את פ.ס.וו למאבק מול אייאקס? האם תחת המאמן החדש, עם החלוץ הישראלי שמגיע מסין, הוא ימשיך להיות דומיננטי? 11 שערים העונה מלמדים שהוא בדרך לעונתו הטובה ביותר.

זו אולי תהיה עונתו האחרונה בפ.ס.וו, אבל כדי להיזכר ברשימה כאחד החלוצים הטובים במועדון, מאלן צריך להיות מספר 9 שמביא תארים. והעונה יש לפ.ס.וו שני מספרי 9, והם צריכים להשלים אחד את השני. כמו בעשרים הדקות הראשונות באמסטרדם בתחילת ינואר, כשמאלן בישל לזהבי צמד שערים. אליפות זו המטרה, אבל גם הגביע חשוב. הערב, מול איאקס ההמומה מהשעייתו של השוער אוננה לשנה בגלל שימוש בחומרים אסורים – יש לו הזדמנות להראות לקבוצה שלא האמינה בו בצעירותו שהם עשו טעות.

פ.ס.וו איינדהובן – אומוניה ניקוסיה | SAKIS SAVVIDES/AFP via Getty Images

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי