יחידי סגולה: כל הכובשים הישראלים בנוקאאוט במפעל המשני של אופ"א

חיים רביבו
חיים רביבו | Shaun Botterill /Allsport

הראשון שפרץ את הדרך, השחקן שכבש בשלב הכי מתקדם ומי מוביל בגאון את הרשימה המפוארת? וגם: שלושה כובשים שונים להפועל תל אביב, מכבי תל אביב בלי נציגים בכלל ומי הבקיע במדי מכבי חיפה?

(גודל טקסט)

העונה הנוכחית בליגה האירופית היא ללא ספק סיפור הצלחה עבור הכדורגל הישראלי. אחרי שנתיים ללא אף נציגה במפעלים האירופיים, הפועל באר שבע עלתה כנגד כל הסיכויים לשלב הבתים והשיגה שש נקודות על חשבונן של סלביה פראג וניס, בעוד מכבי תל אביב עלתה לשלב 32 האחרונות בפעם השנייה בתולדותיה ונעצרה אחרי שתי הופעות מכובדות מול שחטאר.

אבל לא רק הקבוצות עלו מעל הציפיות, גם הליגיונרים. ליאור רפאלוב, ערן זהבי מואנס דאבור סיפקו הופעות שיא, למרות שסיימו את דרכם בדרך כואבת במיוחד. מנור סולומון שעלה לשמינית הגמר עם אלופת אוקראינה, שותף אתמול בהפסד לרומא. למרות שככל הנראה גם הקשר המוכשר יסיים את דרכו במפעל בשבוע הבא, כולנו מלאי תקווה שזה לא הסוף ונזכה לראות את סולומון מגיע עד לשלבים הסופיים וכובש בדרך עוד כמה שערים מכריעים, כפי שעשה בליגת האלופות.

לפני הגומלין של שחטאר מול האיטלקים, זה הזמן להיזכר בכל הכובשים הישראלים בשלבי הנוקאאוט (החל משלב 32 האחרונות) במפעל המשני של אופ"א (גביע אופ"א והליגה האירופית) – סולומון כבר מצא את הרשת במעמד הזה, אבל אולי בקרוב יטפס למקום גבוה הרבה יותר ברשימה. 

חיים רביבו, ערן זהבי, מואנס דאבור | Gettyimages

אסי דומב
קבוצה: הפועל תל אביב
מספר שערים: 1
יריבה: לוקומוטיב מוסקבה (2001)

הקמפיין האירופי המרשים ביותר מאז ומעולם בכדורגל הישראלי שייך להפועל תל אביב. האדומים הדהימו יריבות כמו צ'לסי, לוקומוטיב מוסקבה ופארמה ונעצרו רק ברבע הגמר מול מילאן, שזכתה בליגת האלופות שנה מאוחר יותר. נגד הרוסים בשלב 32 האחרונות, שנקרא בעבר הסיבוב השלישי, דומב הפך לישראלי הראשון שכובש במעמד הזה. האדומים אירחו את המשחק הראשון בבלומפילד ועלו ליתרון מהרמה של אילן בכר לראשו של מילאן אוסטרץ. מאראט איזמאילוב כבש לזכות לוקומוטיב והבלם המתין עד לדקה ה-89 כדי לכבוש את שער הניצחון כתוצאה מכדור קרן ונגיחה של גאבור הולמאי לכיוונו של דומב, שבעט כדור חזק ברגל שמאל. בגומלין דומב כמובן שיחק, אבל הכוכב האמיתי היה אוסטרץ שקבע 0:1 מבישול נפלא של סלים טועמה.

אסי דומב | עדי אבישי

וואליד באדיר
קבוצה: מכבי חיפה
מספר שערים: 1
יריבה: אא"ק אתונה (2002)

לבאדיר שלושה גולים בשלב הבתים של הליגה האירופית בהפועל תל אביב, אבל את השער היחיד שלו במסגרת הנוקאאוט כבש דווקא במדי מכבי חיפה. הירוקים בדיוק נשרו לגביע אופ"א אחרי שסיימו את קמפיין ליגת האלופות הראשון שלהם במקום השלישי עם שבע נקודות וקיבלו בהגרלה את אא"ק אתונה, לא יריבה קשה במיוחד אם מתחשבים בעובדה שמכבי חיפה הבקיעה עד לא מזמן שישה שערים לרשת של אלופת יוון אולימפיאקוס. אבל הקבוצה ישראלית ספגה את אחת התבוסות הקשות בתולדותיה. כבר במשחק הראשון באתונה, היוונים סגרו את הסיפור עם 0:4 ובגומלין בקפריסין ספגה חיפה עוד תבוסה קשה של 4:1. באדיר העלה זמנית את חיפה ליתרון בדקה החמישית בפנדל, אבל כאמור זה לא ממש עזר.

וואליד באדיר | Christof Koepsel / Staff

סלים טועמה
קבוצה: הפועל תל אביב
מספר שערים: 1
יריבה: גלאזגו ריינג'רס (2007)

האדומים עלו לשלב 32 האחרונות מהמקום השלישי (מתחת לפנאתינאיקוס ולפריז סן ז'רמן) וקיבלו בהגרלה את ריינג'רס, ששיחקה בשלב הבתים מול מכבי חיפה וניצחה אותה 0:2. הקבוצה של ניר לוין הייתה נחותה משמעותית מול היריבה הסקוטית, אך במשחק הפותח בבלומפילד הפועל תל אביב נראתה מצוין ולקראת סוף המחצית עלתה ליתרון עם אחד השערים הכי יפים שנראו במפעל. סלים טועמה ניגש לכדור חופשי מ-25 בצד שמאל, לא המקום הכי אידאלי עבור שחקן שמאלי, אבל שחקן הכנף באותם ימים היה מסוגל לכבוש מכל מקום במגרש וכך קרה. טועמה שחרר כדור מושלם מעל החומה שננעץ בחיבור והותיר את אלן מקגרגור חסר אונים. היתרון החזיק עד הדקה ה-52 כאשר הספרדי המצוין נאצ'ו נובו, דחק ממטר לאחר בלבול בהגנה מכדור חופשי, אך בסופו של דבר הפועל תל אביב יצאה עם ידה על העליונה משער נוסף של שחקן ישראלי. 

רמי דואני, סלים טועמה | דני מרון

ברוך דגו
קבוצה: הפועל תל אביב
מספר שערים: 1
יריבה: גלאזגו ריינג'רס (2007)

אמנם עברו רק שתי עונות מהקמפיין המדהים בליגת האלופות עם מכבי תל אביב, בו הוא כבש ארבעה שערים בשלב הבתים, אבל כשחצה את הכביש, היכולת דעכה משמעותית ודגו היה רחוק מלמלא את תפקיד הכוכב. למרות זאת, החוש לכיבוש שערים מכריעים עדיין היה שם. 22 דקות אחרי שער החוץ של ריינג'רס, לוסיאנו דה ברונו מצא את אליניב ברדה בצד ימין והאחרון שחרר כדור רוחב מושלם לדגו שקבע 1:2 גדול להפועל תל אביב. לצערם של דגו ושל האדומים, זה ממש לא הספיק. כמיטב המסורת הקבוצות הסקוטיות נראות אחרות לגמרי במשחקי הבית ובאצטדיון אייברוקס ריינג'רס חגגה עם 0:4 גדול וכרטיס לשמינית הגמר.

לוסיאנו דה ברונו, יגאל אנטבי, ברוך דגו | דני מרון

רוברטו קולאוטי
קבוצה: מכבי חיפה רוברטו קולאוטי
מספר שערים: 1
יריבה: צסק"א מוסקבה (2007)

בליגת העל החלוץ הישראלי-ארגנטינאי סיפק את העונה הכי חלשה שלו במכבי חיפה עם שישה שערים בלבד, אך במסגרות האירופיות היה מדובר בשחקן אחר לחלוטין. החלוץ, אז בגיל 24, כבר לא נחשב לזר וזומן לראשונה לנבחרת ישראל במסגרת מוקדמות יורו 2008 וסיים כמלך השערים של דרור קשטן עם שישה כיבושים לצד שחקנים כמו תיירי הנרי, דימיטר ברבאטוב ויאן קולר ועם גול אחד פחות מדויד וייה. מעבר לכך סיפק יכולות מצוינת במפעלים האירופים. זה התחיל עם גול נגד ליברפול במוקדמות ליגת האלופות, המשיך עם עוד שלושה כיבושים בשלב הבתים של גביע אופ"א ונחתם עם השער הכי חשוב שלו במדים הירוקים ואולי בקריירה כולה.

בשלב 32 האחרונות קיבלה מכבי חיפה את צסק"א מוסקבה, שנשרה מליגת האלופות ונחשבה לאחת היריבות הכי איכותיות במפעל בעיקר הודות לשלושת שחקני נבחרת ברזיל (דודו, ואגנר לאב ודניאל קראבליו) ולכן אף אחד לא ממש האמין שלמכבי חיפה יש סיכוי ממשי לעלות. במוסקבה המשחק נגמר ב-0:0 וקולאוטי פגש רק את הקורה, אך בגומלין כבש כבר בדקה ה-13 והעלה את חיפה לשמינית עם 0:1 ענק. המסע נעצר בשמינית אחרי 4:0 לאספניול שהמשיכה עד הגמר, קולאוטי אגב נמכר בקיץ לבורוסיה מנשנגלדבאך תמורת 1.6 מיליון יורו.

רוברטו קולאוטי, דקל קינו | עדי אבישי

יוסי בניון
קבוצה: ליברפול
מספר שערים: 1
יריבה: אתלטיקו מדריד (2010)

בניון הוא הישראלי היחיד שזכה בליגה האירופית במדי צ'לסי, אך את שערו היחיד במפעל כבש דווקא בקבוצה איתה הוא מזוהה יותר מכל בממלכה הבריטית, ליברפול. זה קרה בגומלין חצי גמר הליגה האירופית. אתטליקו מדריד השיגה 0:1 בוויסנטה קלדרון ובאנפילד ליברפול הצליחה לכפות הארכה לאחר בישול גדול של בניון לאלברטו אקווילני. שש דקות בתוך ההארכה, בניון השלים מהפך עם כדור חד ברגל שמאל לאחר בישול נפלא של לוקאס לייבה, אבל דייגו פורלאן קלקל את החגיגה עם שער חוץ בדקה ה-102 שהוציא מליברפול את כל הרוח מהמפרשים. לולא ההדחה, כנראה היינו מדברים על השער של בניון כגדול ביותר של שחקן ישראלי במסגרת מועדונים.

חבייר מסצ'ראנו , יוסי בניון | Petrut Calinescu/Getty Images

אליניב ברדה
קבוצה: הפועל באר שבע
מספר שערים: 1
יריבה: בשיקטאש (2017)

ברדה שיחק בשלבי הנוקאאוט של הליגה האירופית וגביע אופ"א עם שלוש קבוצות שונות, אך את שערו היחיד במעמד הזה כבש דווקא בשלהי הקריירה במדי הפועל באר שבע. הקבוצה מבירת הנגב האמינה באותם ימים שאין דבר שהיא לא מסוגלת לעשות ובצדק. באר שבע בדיוק לקחה אליפות, הייתה בדרך לאחת נוספת ובאירופה ניצחה את אולימפיאקוס, סלטיק, אינטר וסיימה פעמיים בתיקו מול סאות'המפטון – לכן גם בשיקטאש נראתה כמו יריבה שאפשר לעבור. ברדה שכלל לא שותף בשלב הבתים, פתח במשחק הראשון בטרנר ואיזן זמנית את התוצאה ל-1:1, אך הטורקים השיגו 1:3 בישראל ו-1:2 בביתם בדרך לשמינית. ברדה עצמו כבש רק עוד שלושה שערים בכל המסגרות לפני שפרש ממשחק פעיל. 

שחקני ב"ש חוגגים עם ברדה מול בשיקטאש
שחקני ב"ש חוגגים עם ברדה מול בשיקטאש | Anadolu Agency / Contributor

מנור סולומון
קבוצה: שחטאר
מספר שערים: 1
יריבה: וולפסבורג (2020)

היהלום הישראלי כבר הספיק לכבוש שער ניצחון מול אטאלנטה ולהבקיע מול מנצ'סטר סיטי בליגת האלופות, אך דווקא המשחק מול הזאבים היה משמעותי הרבה יותר עבורו. כתוצאה מפציעה ארוכה, פגרת החורף ומגפת הקורונה, סולומון נעדר מהמגרשים לחצי שנה ואם נוציא את הליגה המקומית מהמשוואה, לא ראינו את סולומון משחק כשמונה חודשים. נגד וולפסבורג בשלב 32 האחרונות של הליגה האירופית שותף רק ל-13 דקות, אך הספיק להוביל מהלך שגרם לשער הראשון בדקה ה-89, לכבוש את שערו הראשון במפעל בדקה ה-90, ואולי לא פחות חשוב – סולומון חזר טוב הרבה יותר לחלק השני של העונה, התמודד מול הגרמנים ללא קושי וצד את עיניהן של הקבוצות הבכירות באירופה. כפי שנכתב לעיל, נקווה שימצא את שערו השני כבר בעונה הנוכחית.

מנור סולומון חוגג מול וולפסבורג
מנור סולומון חוגג מול וולפסבורג | DeFodi Images / Contributor

חיים רביבו
קבוצה: סלטה ויגו
מספר שערים: 2
יריבות: ליברפול (1998), לאנס (2000)

חיים רביבו הוא אחד מפורצי הדרך הגדולים בכדורגל הישראלי. מדובר בכדורגלן הראשון מישראל ששיחק בליגה הספרדית, כאשר נרכש על ידי סלטה ויגו, הראשון שהשתתף וכבש בשלב הבתים של בליגת האלופות, וגם הפעם לא היה אף שחקן ישראלי לפני רביבו שהבקיע בשלבי ההכרעה של גביע אופ"א. שערו הראשון הגיע ב-1998 בשלב שמינית הגמר, סלטה ניצחה 1:3 בביתה את ליברפול במשחק בו רביבו לא שותף, אך באנפילד הוא כבש את אחד השערים הכי מדהימים שנכבשו באצטדיון על ידי שחקן אורח. רביבו רץ באגף שמאל, עבר באין מפריע את דני מרפי וסטיבן ג'רארד הצעיר והכניע את דייויד ג'יימס ברגל ימין. בחלוף שנתיים כבש בכדור חופשי מסובב לרשת של לאנס בשלב רבע הגמר, אלא שזה לא הספיק לספרדים שהודחו בעקבות הפסד 2:1.

חיים רביבו
חיים רביבו | Getty Images

ביברס נאתכו
קבוצה: רובין קאזאן
מספר שערים: 2
יריבה: צ'לסי (2013)

קפטן הנבחרת הוא כנראה השחקן הישראלי בעל הניסיון הרב ביותר במפעלים האירופים ובליגה האירופית בפרט. נאתכו שיחק בשלב הבתים של המפעל עם חמש קבוצות שונות (הפועל תל אביב, רובין קאזאן, צסק"א מוסקבה, אולימפיאקוס ופרטיזן) ואם מחשיבים גם את משחקי המוקדמות, הוא נמצא במקום השלישי בטבלת ההופעות בכל הזמנים. בסך הכל לקשר 10 כיבושים בליגה האירופית, ואת שני שעריו היחידים בנוקאאוט כבש בצמד המשחקים מול צ'לסי מהנקודה הלבנה בשלב רבע הגמר. קאזאן ניצחה 2:3 בגומלין ברוסיה, אך סיימה את דרכה בעקבות הפסד 3:1 במשחק הראשון. צ'לסי אגב גם זכתה בתואר בסוף העונה.

ליאור רפאלוב
קבוצות: ברוז' ואנטוורפן
מספר שערים: 4
יריבות: אולבורג (2015), בשיקטאש (2015), גלאזגו ריינג'רס (2021)

בעונת 2014/15 ליאור רפאלוב סיפק את הקמפיין המוצלח ביותר של שחקן ישראלי בליגה האירופית (בצוותא עם מואנס דאבור בעונת 2017/18). שבעה שערים וארבעה בישולים היו לשחקן הכנף של ברוז' – שניים היו בשלבי הנוקאאוט. בשלב 32 האחרונות שיגר טיל אדיר מ-20 מטרים ב-1:3 על אולבורג בדנמרק ובגומלין הוסיף עוד שני בישולים. בשמינית הבקיע מהנקודה הלבנה מול בשיקטאש ועזר לבלגים לעלות לרבע הגמר, שם נעצרו מול דניפרו. שני השערים הנוספים נכבשו בחודש האחרון מול ריינג'רס, אך הסקוטים עלו לשלב הבא בזכות 5:9 פסיכי על אנטוורפן בסיכום שני המשחקים. גם בקמפיין הזה רפאלוב יכול להתגאות עד מאוד כאשר כבש חמישה שערים והוסיף ארבעה בישולים בשמונה הופעות בלבד. 

ערן זהבי
קבוצה: פ.ס.וו. איינדהובן
מספר שערים: 4
יריבה: אולימפיאקוס (2021)

עד לפני חודש לזהבי לא היה גול אחד בנוקאאוט בליגה האירופית, אך שני משחקים הספיקו לו כדי לעלות עד למקום השני בטבלה הישראלית. צמד ההופעות נגד אולימפיאקוס אפיינו את השנים האחרונות של זהבי יותר מכל. החלוץ כבש ארבעה שערים פשוט נפלאים – בראש, מחוץ לרחבה ובכדור חופשי וכרגיל שוב התחרה מול ספר השיאים, אבל בסופו של דבר קבוצתו איבדה את היתרון בתוספת הזמן הודחה בשלב 32 האחרונות. החלוץ שבמשך ארבע שנים סימן כל וי אפשרי בנבחרת ובסין מבחינה אישית, רצה לחזור למנטליות מנצחת בהולנד, אך ללא הועיל. כל עוד לא יקרה דבר בלתי צפוי, פ.ס.וו לא תיקח אליפות, אבל זהבי לפחות הוכיח לעצמו ולכולנו שמקומו בצמרת האירופית.

מואנס דאבור
קבוצות: רד בול זלצבורג והופנהיים
מספר שערים: 6
יריבות: סוסיאדד (2018), לאציו (2018), ברוז' (2019), נאפולי (2019), מולדה (2021)

לא משנה איך תשפטו את הקריירה של מואנס דאבור, מדובר בשחקן היסטורי ולא רק בקנה מידה ישראלי. דאבור נמצא במקום השלישי בטבלת כובשי השערים של הליגה האירופית בכל הזמנים ואם מחשיבים גם את גביע אופ"א הוא ניצב במקום התשיעי במרחק של 10 שערים מקלאס יאן הונטלאר בפסגה. לכן אין זה מפתיע שחלוץ הופנהיים כבש יותר מכל שחקן ישראלי אחר גם בשלבי הנוקאאוט. 

בקמפיין האדיר עם זלצבורג שהסתיים בחצי הגמר, דאבור כבש מול סוסיאדד, והוסיף כיבוש ועוד שני בישולים נגד לאציו. שנה לאחר מכן האוסטרים נעצרו כבר בשמינית, אבל דאבור הספיק לכבוש עוד שני שערים בנוקאאוט נגד ברוז' ונאפולי, ובמדי הופנהיים רק לפני חודש כיכב עם צמד ובישול נגד מולדה, שהצליחה להדהים את הגרמנים בסיכום שני המשחקים. אבל לא הכל ורוד: מאז שדאבור עזב לסביליה ובהמשך להופנהיים הוא מתקשה להשתלב בהרכב וכובש את עיקר שעריו באירופה. לקבוצתו הנוכחית סיכוי קלוש להעפיל בשנה הבאה למפעל אירופי ולכן יהיה מעניין מאוד לראות איך הקריירה שלו תימשך.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי