מתחת לציפיות: האם מואנס דאבור יכול להוביל קבוצת בונדסליגה?

מואנס דאבור | Uwe Anspach/picture alliance via Getty Images

נסיבות מקלות או לא, המעמד של דאבור דעך העונה ודי ברור שמשהו יצטרך להשתנות כדי שהוא יקבל יותר דקות. ענבל מנור מסכם את העונה המורכבת שעברה על חלוץ הופנהיים

קבוצות: הופנהיים
(גודל טקסט)

מואנס דאבור ישב על הספסל ולא שותף בשלושת משחקי הליגה האחרונים של הופנהיים. למעשה, הוא סופר כבר מעל חודש ללא דקת משחק בליגה. ההסבר הרשמי? "דאבור חזר מותש מהפגרה הבינלאומית כי הוא שיחק בכל המשחקים של ישראל", הסביר השבוע המאמן סבסטיאן הנס. "זה השפיע עליו. הוא לא באמת הצליח להיכנס לעניינים בשנה החדשה". השתכנעתם מההסבר? כמו יתר חבריו, דאבור חווה עונה מורכבת ובעייתית. כמו כל הקבוצה, גם את העונה שלו אפשר לסכם בשתי מילים: מתחת לציפיות.

הופנהיים נשמה השבוע לרווחה. מהפך היסטורי סידר 2:3 על בורוסיה מנשנגלדבאך והבטיח עוד עונה בליגה. עונה הזויה, מסויטת, מלאת פציעות וקורונה שהייתה מלאה באכזבות ענק בכל המפעלים הולכת לקראת סיום שקט. עד לפני כמה שבועות עוד פנטזו בהופנהיים על כרטיס לאירופה ובסוף מצאו את עצמם מסתפקים בהישרדות. ארבעת המחזורים האחרונים של העונה יעברו ברוגע, אבל ייתנו לא מעט אינדיקציות לגבי העתיד לבוא. כן, גם העתיד של דאבור.

צפו ב-2:3 ההיסטורי על גלדבאך

קצת מספרים. דאבור כבש העונה ארבעה שערי ליגה, כשהאחרון בהם לפני חודשיים ב-0:4 על ורדר ברמן. המשחק ההוא היה גם האחרון בו פתח בהרכב. הוא השלים רק פעמיים 90 דקות ולא שיחק כלל מאז הפגרה הבינלאומית. משחק אחד (2:1 באאוגסבורג) פספס כי לא הספיק לעבור בדיקת קורונה בזמן ובשלושת הבאים לא שותף כלל. מעבר לתשישות, דאבור חזר מעט פצוע, אך כאמור, הוא ישב על הספסל. הנס יכול היה, אבל פשוט לא השתמש בו. לנתונים הללו יש כמובן להוסיף שישה שערים בליגה האירופית.

צפו בשער האחרון של דאבור

מבחינת דקות משחק, הופעות בהרכב ושערי ליגה, זו העונה הכי פחות טובה בקריירה של דאבור להוציא את העונה שעברה, שהיא למעשה חצי עונה אחרי הסיוט בסביליה. 12 מיליון יורו שילמה הופנהיים כדי להנחית את דאבור בינואר 2020. סיכום ביניים? "ברור שהאוהדים ציפו ממנו ליותר", מספר לספורט1 הכתב המקומי פלוריאן הובר. "הוא שחקן יקר ומבחינת החזר השקעה, הוא נתן מעט מדי. דאבור הבקיע בליגה האירופית, אבל בחזרה לבונדסליגה הנס העדיף בליגה חלוצים אחרים ומאז תחילת השנה האזרחית הוא בקושי משחק".

דאבור לא הצליח לחזק את מעמדו ברוטציה לאורך העונה. ההיררכיה הייתה די ברורה. אנדריי קרמאריץ' לפני כולם (כבש 16 שערים – 36 אחוז מסך שערי הקבוצה), אילאס בבו (8 שערים) לצדו ומאחוריהם כריסטוף באומגרטנר האוסטרי. שאר שחקני ההתקפה הסתפקו בשאריות. מבחינת דקות משחק, אגב, דאבור הוא השחקן ה-13 בהופנהיים. זה בהחלט לא רע, כמובן, אבל פחות ממה שדאבור ציפה לקבל. פחות ממה שהופנהיים ציפתה לקבל ממנו.

יש נסיבות מקלות כמובן. כמה שבועות של היעדרות בשל קורונה, כמה פציעות קלות ומעצבנות והחזרה ממשחקי הנבחרת. דאבור לא הצליח באמת לייצר מומנטום העונה. הוא דווקא פתח את העונה עם ציפיות, זכר לפיניש הנפלא שלו אשתקד אחרי חזרת הליגה מההשבתה. הוא כבש אשתקד ארבעה שערים בחמשת המחזורים האחרונים ואת העונה הנוכחית פתח עם צ'יפ נפלא מעל מנואל נוייר. אבל בשורה התחתונה, נסיבות מקלות או לא, דאבור בוודאי שלא התקדם העונה מבחינת המעמד שלו. להפך.

צפו בראיון המיוחד שהעניק דאבור

אי אפשר לנתק את מה שעבר על דאבור מהסיטואציה הקבוצתית. הופנהיים היא אכזבה ענקית. בגביע הודחה בסיבוב השני על ידי גרויתר פרת' מהליגה השנייה, בליגה האירופית עפה בשלב 32 האחרונות מול מולדה ובליגה היא בדרך למספר הנקודות השלישי הכי נמוך בתולדותיה מאז עלתה לראשונה לבונדסליגה ב-2008 ולמיקום הנמוך ביותר בחמש העונות האחרונות. כל זאת, דווקא אחרי שבקיץ מינתה את אחד ממאמני הכדורגל הצעירים והמבטיחים בגרמניה – הנס, האחיין של אולי הנס והבן של דיטר הנס, כוכב באיירן מינכן בשנות ה-80.

הנס הצעיר הוביל את מילואי באיירן מינכן לאליפות הליגה השלישית אשתקד. להופנהיים הגיע כדי להמשיך לפתח את הצעירים, אבל בפועל הוא מצא את עצמו יותר מנהל משברים. "היו רגעים בעונה הזאת שבהם נלחמתי יותר מאשר נהניתי", הודה לאחרונה. "בעונה הזאת נזקקתי יותר מדי פעמים להגיב לסיטואציות, להיות גמיש ולחפש פתרון תוך זמן קצר. צברתי ניסיון כי לפעמים זה היה פשוט יותר מדי". הנס מדבר על מכת פציעות והיעדרויות יוצאת דופן שפירקה לו את הסגל מדי שבוע.

מואנס דאבור, סבסטיאן הנס | picture alliance / Contributor

הופנהיים משחקת כל העונה ללא הקפטן בנימין הובנר ומהמחזור השני גם ללא שותפו להגנה ארמין ביצ'קאצ'יץ' הבוסני. אחר כך הגיעה מכת קורונה שהשביתה לאורך שבועות מעל חצי סגל. למעשה, הנס לא נהנה אפילו לא פעם אחת מסגל מלא העונה. פארסת החיסורים חזרה על עצמה שבוע אחרי שבוע. בלית ברירה, נאלץ הנס להסיט את פלוריאן גריליץ' ההתקפי לעמדת הבלם למשך שבועות ארוכים. "היה משחק לאחרונה שנעדרו ממנו 13 שחקני סגל במכה", מסביר הובר. "סיכום העונה הזאת? יותר מדי פציעות של שחקני מפתח, יותר מדי מקרי קורונה ויותר מדי בעיות בסגל".

השבוע, התבקש האב דיטר לדבר על העונה של הבן, ואמר: "ברור שהתוצאות לא משביעות רצון, אבל כשמסתכלים על המצב ועל כל מה שקרה שם, חייבים להגיד שהוא ניהל את העניינים בצורה מצוינת. ב-45 שנותיי בבונדסליגה לא חוויתי סיטואציה כזאת. סבסטיאן עשה עבודה פנטסטית כמנהל משברים".

הנס והצוות שלו צפויים להישאר בעונה הבאה. הנחת המוצא במועדון היא שהמאמן הוציא את המקסימום מסיטואציה בלתי אפשרית. במקום להתאכזב, מנסים להסתכל שם על הכוס המלאה. החשש להסתבך היה ממשי בשבועות האחרונים והשוער אוליבר באומן אפילו אמר: "המצב שלנו מפחיד אותי", אבל אז הופנהיים סיימה ב-0:0 עם לברקוזן (במשחק בו שברה שיא ליגה שלילי עם שני איומים לשער), חילצה 0:0 בלייפציג והשלימה את המלאכה השבוע עם המהפך מול גלדבאך.

סבסטיאן הנס
סבסטיאן הנס | DeFodi Images / Contributor

בארבעת המשחקים הרגועים שנותרו, דאבור יקווה לקבל הזדמנות ולשפר את המספרים. מצד אחד, על שחקן הרכש היקר בהיסטוריה של המועדון, אף אחד לא יוותר כל כך בקלות וללא תמורה ראויה. מצד שני, די ברור שלהנס יש אופציות מועדפות. בשבועות האחרונים, החל לתת דקות לג'ורג'יניו רוטר הצרפתי הצעיר כשגם סרגיס אדמיאן חזר מפציעה. הסיטואציה של דאבור מעלה את השאלה: האם החלוץ שקרע רשתות באוסטריה ובשווייץ יכול להפוך לשחקן מוביל בקבוצת מרכז טבלה בבונדסליגה?

התשובה מורכבת. קחו למשל את קז'ישטוף פיונטק, שחקן שהיה במקומות הרבה יותר גבוהים מדאבור. הוא הגיע לגרמניה עם הישראלי ובעונה וחצי בהרטה כבש שני שערים יותר. קחו את אלכסנדר סורלות' הנורבגי האימתני של לייפציג. הוא קיבל יותר דקות מדאבור, שיחק בקבוצה מוכשרת והתקפית הרבה יותר וכבש רק שער אחד יותר – אחרי שדרס את טורקיה עם 24 שערים אשתקד. קחו את בריל אמבולו שחקן נבחרת שווייץ שעומד על שלושה כיבושים בלבד העונה בגלדבאך.

קשה לצאת באמירה לגבי ההתאמה של דאבור לבונדסליגה, אבל די ברור שמשהו יצטרך להשתנות כדי שהוא יקבל יותר דקות: "בכנות, אני לא חושב שהוא הראה את מלוא הפוטנציאל שלו", עונה הובר לשאלת ההתאמה של דאבור לליגה. "הוא סבל מהקורונה וזקוק לדקות משחק רציפות כדי לכבוש שערים ולצבור ביטחון. כרגע, זה יכול לקרות רק אם שחקני התקפה כמו קרמאריץ' יעזבו בקיץ. יש דיבורים על כך שקרמאריץ' רוצה קבוצה שמשחקת במפעל אירופי. אם זה יקרה, זו תהיה ההזדמנות של דאבור".

מואנס דאבור | Harry Langer/DeFodi Images via Getty Images

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי