גברת עם תיקים: אלגרי מאמין בקאמבק של יובנטוס, למרות הכל

שחקני יובנטוס מאוכזבים | רויטרס

העזיבה של רונאלדו גבתה מחיר כבד מיובנטוס והותירה חלל עצום, שצ'סני בתקופה הגרועה בקריירה והבעיות הרבות שליוו את הגברת הזקנה בעונה שעברה לא זכו למענה, אבל אלגרי מאמין בקאמבק נוסח 2015/16, עם בונוצ'י בתפקיד בופון

קבוצות: יובנטוס
(גודל טקסט)

"זה רגע קשה, אבל עברתי כבר רגעים מסובכים יותר ביובנטוס", טען מסימיליאנו אלגרי לאחר ההפסד של יובנטוס בנאפולי ועוד לפני העימות המתוקשר עם מאמן המנצחת לוצ'אנו ספאלטי. הקדנציה השנייה של אלגרי החלה עם נקודה אחת מתשע אפשריות – בסך הכול בפעם השנייה ב-52 העונות האחרונות שיובנטוס לא מנצחת בשלושת מחזורי הפתיחה – והוא לא שכח שגם הפעם הקודמת הייתה איתו.

את עונת 2015/16, רגע אחרי דאבל מרשים (אליפות עם 17 נקודות יתרון על פני רומא השנייה) והגעה לגמר ליגת האלופות, יובנטוס פתחה בצורה קטסטרופלית. זו הייתה העונה השנייה של אלגרי במועדון, אנדראה פירלו, ארתורו וידאל וקרלוס טבס בדיוק עזבו, ויובנטוס הגיעה לליגה קצרה ופצועה. היא פתחה עם הפסד ביתי לאודינזה, נוצחה גם ברומא ואז חילצה תיקו ביתי מול קייבו רק בזכות פנדל מאוחר של פאולו דיבאלה. נקודה בשלושה מחזורים ומשבר שהגיע לשיאו עם הפסד לססואולו במחזור ה-10 שהותיר את הביאנקונרי במקום ה-12 ובפיגור 11 נקודות מרומא שניצבה בפסגה.

אלא שאז זו הייתה אלופה גאה ששלטה בליגה ביד רמה. והיה לה מנהיג יוצא דופן בדמותו של ג'אנלואיג'י בופון. אחרי ההפסד לססואולו, ועוד לפני המונולוג הסוחף בשידור ב"סקיי איטליה", כינס השוער האגדי את חבריו ואמר להם: "לא בא לי שיעשו ממני צחוק בגיל 38". המועדון החליט על מחנה אימונים סגור לקראת הדרבי מול טורינו, והניצחון בו שינה את העונה מן הקצה אל הקצה. יובנטוס דהרה לרצף של 15 ניצחונות ואיבדה סך הכול עוד ארבע נקודות עד לסיום העונה – שלוש מהן כבר אחרי הבטחת האליפות בפער של תשע נקודות מנאפולי ו-11 מרומא.

לכן אלגרי מאמין שגם הסיטואציה הנוכחית הפיכה. ניסיונו האישי ביובנטוס מלמד שיש לו על מה להסתמך. הבעיה היא שהפעם זו לא אלופה גאה במצוקה, אלא קבוצה שמנסה להשתקם מעונה טראומטית (הגרועה ביותר שלה בעשור האחרון) ומקטיעת השושלת, שבקושי ביצעה שינויים בקיץ ונפרדה מהשחקן שהחזיק לה את ההתקפה בשלוש השנים האחרונות.

מאמן יובנטוס מסימיליאנו אלגרי
מאמן יובנטוס מסימיליאנו אלגרי | רויטרס

יובנטוס הנוכחית איבדה את כושר ההרתעה שלה. עם רונאלדו בסגל עוד היה לה את זה והיא נחשבה למועמדת המובילה לזכות בסקודטו, למרות הכישלון בליגה בעונה הקודמת והשגת הכרטיס לליגת האלופות ממש במחזור האחרון (ורק הודות לבעיטה בדלי מצד נאפולי). הסרייה A מודל 2021/22 שוויונית הרבה יותר מכפי שהייתה לפני שש שנים, במשבר הקודם עליו נשען אלגרי. אז גם הבלמים היו צעירים יותר, היה לו את פול פוגבה בשיאו ופאולו דיבאלה הגיע כטאלנט חדש ומלהיב. הפעם הוא צריך לנער את האבק מהיהלום הארגנטינאי כדי שיחזור לנצוץ (גם מינה אותו לסגן הקפטן בתקווה שזה יחזיר לו את הביטחון וגם יוביל סוף סוף להארכת החוזה), ובמקביל גם למצוא פתרונות כמעט לכל חלק במערך. אולי אפילו בין הקורות.

וויצ'ך שצ'סני, שהפך לשוער הראשון של יובנטוס בקדנציה הקודמת של אלגרי, נמצא בכושר מדאיג. כנראה הגרוע ביותר בקריירה שלו. אחרי יורו מאכזב מאוד עם פולין, הוא החל את העונה עם שלוש טעויות איומות שעלו בספיגות וגרמו לרבים לתהות מדוע יובנטוס לא החתימה בקיץ את ג'אנלואיג'י דונארומה שיכול היה להגיע כשחקן חופשי. "הוא חיבל במו ידיו בפתיחת העונה של יובה", תקף העיתונאי פאביו רבצאני. "השגיאות כבר רבות מדי, הוא טועה גם בנבחרת. בשלב הזה, הוצאה שלו מהשער לכמה שבועות היא מעשה חמלה שלא סובל דיחוי – עבורו ועבור הקבוצה".

מתיאה פרין, שחזר ליובנטוס אחרי עונת השאלה בגנואה ותפס את מקומו של בופון כשוער השני, מקווה להשיג תיקון במאבק בו הפסיד לפני שלוש שנים, אלא שבינתיים אלגרי ממשיך לגבות את השוער הפולני. "אם היו אומרים לי ששצ'סני, שוער אמין ובכיר ברמה האירופית, יבצע שלוש טעויות בשלושה משחקים – לא הייתי מאמין לזה", טען המאמן לפני ה-0:3 הקליל מול מאלמו בליגת האלופות. "הוא שוער מצוין ובעל ערך רב, והוא ימשיך להיות השוער הראשון של יובנטוס".

וויצ'ך שצ'סני שוער יובנטוס טועה מול נאפולי
יותר מדי שגיאות. וויצ'ך שצ'סני טועה מול נאפולי | אימג'בנק GettyImages, Maurizio Lagana

העונה עם פירלו על הקווים, למרות הסיום המתוק עם הזכייה בגביע, המחישה עד כמה יובנטוס זקוקה להזרמת דם חדש. רבים חשבו שזה יקרה בקיץ הנוכחי, אבל אלגרי הסתפק בהחזרת כמה שחקנים כמו מואיז קן, לוקה פלגריני ופרין, בכישרון הברזילאי קאיו ז'ורז'ה ולמעשה בחיזוק אחד בלבד להרכב: שחקן הנבחרת מנואל לוקאטלי. העיסוק המתמשך בסוגיית רונאלדו מנע מיובנטוס להתמקד בבעיות האחרות, והפרידה המאוחרת ממנו גם הותירה אותה ללא תחליף התקפי הולם.

רונאלדו עצמו פיזר רמזים על עזיבה עוד בסיום העונה שעברה וחזרתו של אלגרי שהמליץ עוד לפני שעזב ב-2019 לנשיא אנדראה אניילי להיפטר מהפורטוגלי, רק הגדילה את הסיכוי לפרידה. אבל אז החל היורו, הצעות לא נחתו על שולחנה של יובנטוס ולאחר חופשת הקיץ שב הכוכב לאימונים. בשלב מסוים כבר נראה היה שימשיך למרות הכול ואלגרי אף הצהיר במסיבת העיתונאים לפני מחזור הפתיחה: "רונאלדו אמר לי שהוא נשאר ביובנטוס". הספסול מול אודינזה נתן את האות לדרמה, והעסקה הושלמה בשלהי החלון. זה היה ארוך מדי, מייגע מדי וכצפוי גם גבה מחיר כבד.

"כריסטיאנו, איפה אתה?", זעקה הכותרת של "טוטוספורט" לאחר ההפסד בנאפולי. "מי אמור למלא את החלל הזה של 101 שערים בשלוש עונות?", שאלו בשבת, והתהייה הזו רק התחדדה לאור הצמד של הפורטוגלי בן ה-36 בבכורה המחודשת במדי מנצ'סטר יונייטד כשעתיים לפני כן. יובנטוס איבדה למעשה 30 שערי ליגה כמעט מובטחים וכעת מתפללת שדיבאלה, קן ואלברו מוראטה יתעלו לפתע יחד כדי להשלים את החסר.

כריסטיאנו רונאלדו שחקן יובנטוס מאוכזב
כריסטיאנו רונאלדו שחקן יובנטוס מאוכזב | רויטרס

אז, לאחר הפתיחה האיומה ב-2015, יובנטוס קיבלה את גנואה במחזור הרביעי כדי להרגיע לרגע את המערכת. הפעם מצפה לה בראשון בערב מפגש לוהט עם מילאן המרשימה – אחת משלוש קבוצות מושלמות כרגע באיטליה ומי שהשפילה אותה בטורינו עם 0:3 רק לפני כארבעה חודשים.

יובנטוס ספגה שער בכל אחד מ-17 משחקי הליגה האחרונים שלה, שצ'סני כאמור בכושר בעייתי וגם אלופי אירופה הטריים ג'ורג'ו קייליני ולאונרדו בונוצ'י לא נעשים צעירים יותר. ואצל בונוצ'י יש גם את עניין היחסים האישיים. הבלם בן ה-34 עזב למילאן ב-2017 לשנה אחת לאחר שהסתכסך עם אלגרי, וכעת הוא זה שנשלח למערכה כדי לעזור למאמן לטפל במשבר מבחינה תקשורתית.

"שחקנים צעירים שנמצאים כאן שנה או שנתיים צריכים להבין שהחולצה של יובנטוס היא לא עוד חולצה", הבהיר בונוצ'י במונולוג שהזכיר את הנאום המפורסם של בופון. "אסור להרפות, אסור להיות נינוח. אתה לא יכול לקחת שום דבר כמובן מאליו. אם אתה מפחד מהלחץ, אתה לא יכול לשחק ביובנטוס. עלינו למצוא מחדש את הענווה של עונות ההצלחה שלנו ולחזור לדרך הייחודית של יובה".

אלגרי יכול רק לקוות שלדבריו תהיה השפעה דומה לאלו של בופון ב-2015.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי