מבוגר אחראי בקבוצה מבוגרת: אנדרה מרטינס מגיע להפועל באר שבע

play
אנדרה מרטינס, לגיה ורשה | GettyImages, Naomi Baker
הפסד בכורה להפועל באר שבע העונה: חלאיילה ומכבי ת"א ניצחו 0:1 02:35

הפורטוגלי תכנן לסיים חוזה בלגיה ורשה ולשוב למולדתו, אבל אז הוא "נמחק" והצעה מפתה הובילה אותו לבירת הנגב כדי לסייע למשפחתו. הקשר שנחשב "שחקן של מאמן" ולו רזומה מרשים, מגיע לעשות סדר ולסייע לרוני לוי לזכות באליפות - ואל תופתעו אם ז'וזואה מעורב

קבוצות: הפועל באר שבע
(גודל טקסט)

באמצע עונת 2010/11, אנדרה מרטינס קיבל שיחת טלפון ששינתה את מסלול הקריירה שלו. אחרי שתי עונות השאלה בליגה השלישית, ספורטינג ליסבון שלחה את הקשר הצעיר שלה לשנת השאלה בבלננסס, שבדיוק ירדה ליגה, אבל מרטינס לא קיבל דקות משחק והתחיל להתייאש. "בוא לשחק אצלי. אני מאמין בך ותהיה לך קריירה נפלאה. תראה שבשנה הבאה תקבל יותר הזדמנויות", אמר הקול בצד השני של הקו. זה היה פאולו פונסקה, לימים מאמן שחטאר דונייצק ורומא, ואז מאמן פיניאנלובנסה מהליגה השלישית. אנדרה מרטינס הקשיב, לקח צעד אחורה ואחרי חצי עונה הנבואה של פונסקה התגשמה.

11 שנה עברו. אנדרה מרטינס, בעוד שבוע וחצי בן 32, כבר חווה קריירה מוצלחת למדי. הוא הפך להיות שחקן משמעותי בספורטינג, הופיע פעמיים בנבחרת הבוגרת של פורטוגל, זכה בתארים ביוון ובפולין ועכשיו הוא מגיע להפועל באר שבע. רוני לוי יקבל קשר ממושמע ומנוסה שחווה מועדונים גדולים ומאבקי צמרת. הוא יקבל שחקן אחראי ושקט שאמור להוסיף לו יציבות הגנתית בקישור, יחלץ כדורים, יזכה במאבקים ויחפה על שחקני רכש שפחות הצליחו מקצועית כמו רועי גורדנה ודוידה פטרוצ'י. אל תצפו לווירטואוז או לתואם ז'וזואה. אנדרה מרטינס הוא שחקן של מאמן. מבוגר אחראי בקבוצה של מבוגרים.

שחקן לגיה ורשה אנדרה מרטינס
בקרוב בבירת הנגב? אנדרה מרטינס | אימג'בנק GettyImages, Visionhaus

הוא נולד בארגונסילה, כפר סמוך לפורטו. משפחה קטנה וצנועה. "תמיד היה לי קל לכבד את החוקים כי ההורים שלי דרשו שאלך לישון מוקדם, אוכל טוב ואהיה חרוץ בעבודה ובלימודים", סיפר בעבר. אנדרה הצעיר עשה את צעדיו הראשונים בקבוצה המקומית של הכפר, התקדם לפיירנסה, המועדון הגדול יותר באזור, ובגיל 12 לקח אותו אביו ויטור למסעדה ושאל אם הוא רוצה לעבור למועדון גדול. אנדרה נדלק וענה שכן.

"פורטו ובואבישטה, הקרובות יותר אלינו הביתה, פנו לאבא שלי, אבל אני לא חשבתי על המרחק", סיפר. אנדרה אהד את ספורטינג ליסבון. ביקור אחד באלבלדה כילד גרם לו להתאהב. הוא לא רצה לשמוע על שום מועדון אחר. "עניתי שאני רוצה לעבור לליסבון ולשחק בספורטינג. הוא הסביר לי שאהיה רחוק מהמשפחה, אבל הייתי נחוש. בשלושת החודשים הראשונים שלי באקדמיה בכיתי כל יום. הייתי ממש חולה וסירבתי לאכול".

בגיל 12, אנדרה מרטינס עזב את הכפר, נפרד מהוריו התמוכים ואחיו התינוק ונסע לחיות לבד באקדמיה של ספורטינג. אורליו פריירה, מי שמכונה בפורטוגל "עין הזהב", נחלץ לעזרתו. 62 שחקנים שעברו תחת אורליו הגיעו לשחק בנבחרת פורטוגל. פיגו וכריסטיאנו הם הבולטים. גם אנדרה מרטינס ברשימה הזאת. "אם עד חג המולד לא תוכל לסבול את זה יותר, תוכל להישאר בבית של ההורים שלך. אם לא תהיה שחקן ספורטינג עכשיו, תהיה בהמשך. תשחק בפיירנסה ותבוא בסופי שבוע", הוא אמר לו.

אנדרה לא ויתר. גם לא הוריו. "זה לקח זמן, אבל התרגלתי. פגשתי חברים, הלכתי לבית הספר ושכחתי מהבעיות, אבל לעולם לא אוכל להחזיר להורים שלי על מה שעשו בשבילי. הם נסעו 600 ק"מ כדי לפגוש אותי כל סוף שבוע. שפכו נהרות של כסף על דלק כדי לבלות איתי כמה שעות. פעם אבא שלי אמר לי שכל המשכורת של אמא במפעל הולכת רק על הנסיעות. אני עושה מה שאני יכול בשבילם, משמח אותי לדעת שאני יכול לעזור להם. גם היום בגיל 30 פלוס, אבא שלי אומר לי שאם אני מרגיש לבד וצריך משהו, הוא יעזוב את העבודה ויעלה על מטוס".

אנדרה מרטינס, שחקן ספורטינג ליסבון
אנדרה מרטינס, שחקן ספורטינג ליסבון | אימג'בנק GettyImages, PATRICIA DE MELO MOREIRA

אחרי שלוש שנות השאלה, אנדרה מרטינס הצליח למצוא את מקומו בקבוצה הבוגרת של ספורטינג. דומינגוס פסיינסיה החליט להשאיר אותו בסגל והעניק לו בכורה במשחק מול ואסלוי הרומנית בליגה האירופית. "ילד, אני רוצה שתראה לי מה אתה יודע", אמר לו המגן ז'ואאו פריירה ובסיום חיבק אותו ואמר: "סימנת את הטריטוריה שלך". החברים בקבוצה היו קוראים לאנדרה "מר אירופה" כי הוא שיחק בתחילה בעיקר במפעל האירופי, אבל החל מהחלק השני של העונה, הוא החל לשחק גם בליגה ועם הגעתו של לאונרדו ז'ארדים בקיץ 2013, הפך לשחקן הרכב לגיטימי.

תחת ז'ארדים ומרקו סילבה שהגיע עונה אחריו, אנדרה מרטינס פרח וגם זכה לרשום שתי הופעות במדי הנבחרת במשחקי ידידות. "שחקן עם ביטחון יכול לעשות דברים שהוא חושב שהוא לא מסוגל. הם סמכו עליי ודרשו ממני לא מעט. הם הצליחו להוציא את הטוב ביותר שבי. לאונרדו היה בא אליי באימונים ואומר לי: 'היי חלמתי בלילה שאתה מבקיע שער'. כל פעם שהוא היה אומר לי את זה, הייתי מבקיע. אהבתי לעבוד איתו ועם מרקו סילבה", סיפר בראיון בפורטוגל לפני שנה וחצי.

בשלבים מסוימים בקריירה, היה בספורטינג מי שסימן את אנדרה מרטינס כיורש של ז'ואאו מוטיניו, הקפטן שעזב לפורטו בקיץ 2010 וכונה "תפוח רקוב" על ידי הנשיא. מרטינס גדל על מוטיניו, התאמן איתו והעריץ אותו, אבל כעס עליו כשעזב. "לעולם לא אעזוב את ספורטינג כמו שהוא עזב. המועדון נתן לי הכל ואנשים בו תמיד עמדו לצדי", אמר. אלא שדווקא אחרי השנתיים המוצלחות, הגיע ז'ורז'ה ז'סוס וטרף את הקלפים. במשחק כל עונת 2015/16, שהייתה גם השנה האחרונה בחוזהו, אנדרה מרטינס נדחק לקצה הספסל ובסיומה עזב את ספורטינג אחרי 14 שנה.

"הייתי בספורטינג יותר שנים מבבית של ההורים שלי", אמר כשנפרד. "זה קשר חזק. היו לי שנים טובות וברור שהייתי רוצה שזה יסתיים אחרת, אבל דברים לא תמיד קורים איך שאנחנו רוצים… ממה שהבנתי זו הייתה החלטה של המאמן. אני עובד קשה בשביל ההזדמנויות וזה לא קרה. אני מקווה לקבל אותן במקום אחר". מרטינס נפגע, התאכזב, אבל הוא לא אחד שיעביר ביקורת פומבית. למעשה, קרה בדיוק ההפך.

"ז'סוס לא ניסה לערבב אותי. הוא אמר לי: 'יש לי רעיון אחר לגבי המשחק שלנו ויש שחקן אחר שאני מעדיף בעמדה שלך'. הוא אמר שהוא אוהב את היכולות שלי, אבל הזהיר אותי שלא אשחק יותר מדי. להיות הוגן, הוא המאמן שהכי קידם אותי מבחינה טקטית… באימון האחרון הוא אמר לי: 'אם לא תמצא משהו שאתה רוצה, דבר איתי ותישאר לעוד עונה. אני אוהב את המשחק שלך, אני אדאג לך'. בשביל שחקן שכמעט לא משחק, לשמוע דבר כזה זה סימן שאתה מקצוען ועובד נכון".

אנדרה מרטינס, קשר פורטוגלי במשחקים האולימפיים בריו
שתי הופעות בנבחרת פורטוגל, ייצג אותה גם במשחקים האולימפיים בריו | אימג'בנק GettyImages, Quinn Rooney

בקיץ 2016, אחרי ששיחק עם הנבחרת האולימפית בריו, אנדרה מרטינס עבר בהעברה חופשית לאולימפיאקוס, שם חבר למאמנו לשעבר בנבחרת, פאולו בנטו. הייתה לו שנה אחת טובה בה זכה באליפות, אבל בנטו עזב והשחקנים שהביא הפכו פחות רצויים במועדון. ניסיון להעבירו לנוטינגהאם פורסט, מעין קבוצת אחות של אולימפיאקוס, לא צלח והוא שוב נאלץ להעביר עונה עם מעט דקות משחק. מרטינס, כבר אמרנו הוא שחקן של מאמנים, ובתום העונה המסויטת בפיראוס, שוב היה מי שנחלץ לעזרתו. ריקרדו סה פינטו, שהדריך אותו בספורטינג, לקח אותו ללגיה ורשה אחרי קיץ בו התאמן עם המנודים, לא הורשה לצאת למחנה ושוחרר מאולימפיאקוס שנה לפני תום החוזה.

בשביל סה פינטו, מרטינס דחה הצעה אטרקטיבית יותר מטרבזונספור. בתחילה, העניקה לגיה ורשה לשחקן חוזה לעונה אחת עם אופציה לחידוש אוטומטי אם ישחק 50 אחוז מהמשחקים. החיבור היה מיידי. אנדרה מרטינס הפך לאחד השחקנים הכי משמעותיים של לגיה וזכה בקיץ 2020 להארכת חוזה שנייה. "אנדרה מרטינס הוא הפנים של הקבוצה, לא רק שהוא שחקן נהדר ומקצוען אמיתי, הוא גם בן אדם גדול", אמר עליו רדוסלב קוכארסקי, המנהל הספורטיבי של לגיה. אנדרה נהנה בפולין. הרגיש מוערך וזכה ללא מעט כבוד ואהבה מהקהל ומהתקשורת.

"אני מת על זה. יש לי תפקיד חשוב בקבוצה, במועדון אוהבים אותי. העיר יפה ולא יקרה. יש אתרים יפים, מוזיאונים, פארקים ענקיים ומסעדות טובות", סיפר. יחד עם מרטינס, לגיה זכתה בשתי אליפויות, אבל העונה קרסה לחלוטין ונקלעה לתחתית. עם חזרת הקבוצה לאימונים לקראת החזרה מפגרת החורף, הודיעה המאמן אלכסנדר ווקוביץ' למרטינס שהוא לא בתוכניות ולא ייצא גם למחנה האימונים בדובאי. "מרטינס נמחק על ידי ווקוביץ'", נכתב בפולין. "בתקופה האחרונה, הוא נראה כמו אחד שלא בא לו לשחק".

"המאמן החליט שמרטינס לא מתאים לקונספציה. הוא לקח אותו לשיחה והודיע לו לחפש קבוצה". גם בקדנציה הראשונה שלו, ווקו רצה לרענן ושלח הביתה כמה מהסמלים של המועדון. "יש טענה שעבר ביניהם חתול שחור והם כבר לא מסתדרים, אבל למען האמת לא אחד לא לגמרי ברור מה קרה שם", נכתב בפולין. דבר אחד כן ברור, הפועל באר שבע הרוויחה מהסיטואציה. בינואר קשה להביא פיגורות. במונחים של ליגת העל, שחקן כמו מרטינס הוא בהחלט מציאה. בהשוואה לשחקנים הפורטוגלים ששיחקו בארץ, לאנדרה מרטינס הרזומה שלו בוודאי אחד המרשימים.

אליניב ברדה, ז'וזואה, הפועל באר שבע
אל תופתעו אם גם לו יש חלק בעסקה. ז'וזואה עם אליניב ברדה | אתר רשמי, הפועל באר שבע

לא מן הנמנע שלז'וזואה, חברו של אנדרה מרטינס מלגיה ומנבחרת פורטוגל הצעירה, הייתה יד בעסקה המהירה. בפעם השלישית בקריירה שלו, הקשר שבקרוב יחגוג 32, יעבור ללא תמורה ליעד חדש. אפשר לזהות דפוס מסוים. הוא משאיר רושם חיובי ואז חלה ירידה עד לפרידה עגומה משהו.

באתר האוהדים "לגיה.נט" כבר נפרדו מהפורטוגלי עם תיאור לא מאוד מחמיא: "מצד אחד, שחקן טכני שעובד קשה, מצד שני, נעלם במשחקים גדולים ולא לקח אחריות. חצי שנה לפני תום החוזה, הוא קיבל אישור לעזוב בחינם".

באר שבע מקבלת שחקן שיודע מה זה לחץ של מועדונים גדולים וחווה מאבקי אליפות. קשר שעבד עם מאמנים בכירים ולמרות פרידות מקצועיות עגומות, הותיר רושם של מקצוען מושלם. אורליו פריירה, "האבא השני" של אנדרה מרטינס, נוהג עד היום לכנות אותו "ילד גומי" – אחד שלא נופל ולא נפגע. בפורטוגל מספרים על בחור חכם, רהוט וצנוע, אחד שאוהב את המשחק ופחות את עולם הזוהר. "אני מתגעגע לימים בהם שיחקתי כדורגל מתשוקה. אני אוהב את מה שאני עושה, אבל הכדורגל נרקב. מה שקורה מאחורי הקלעים בלתי נסבל. בתור ילדים, רצינו רק לשחק מאהבה בלי לחשוב על ביזנס. אלו היו זמנים נהדרים".

מרטינס תכנן לשוב לפורטוגל בתום העונה כדי להיות קרוב יותר למשפחה, אבל ההזדמנות לעשות עוד חוזה מכובד הייתה מפתה מדי. אימו התמודדה בשנים האחרונות עם סרטן השד והחלימה, ובכלל מרטינס קרוב מאוד להוריו ומרגיש חייב להם על מה שעשו עבורו בתחילת הקריירה. הכסף שהוא מרוויח הולך גם לתמוך במשפחה וחשוב לו שיהיה מספיק גם כדי לעשות את זה גם אחרי הפרישה. חוץ מזה, באר שבע היא קבוצה עם שאיפות שמתאימה לו. "לזכות באליפות זה פנטסטי. אני רואה תמונות של עצמי חוגג ומקבל צמרמורת. רק מי שחווה את זה, מבין".

בעצם הבאתו של מרטינס, רוני לוי רוצה לקבל מעין תואם עלי מוחמד, ועל הדרך לתקן נקודתית עמדה בה הרכש לא הוכיח את עצמו. באר שבע קבוצה מבוגרת של שחקנים שמבינים לחץ של התמודדות על התואר ובהקשר הזה, אנדרה מרטינס מתאים בצורה מדויקת לפרופיל השחקנים שנבנה. כמו יתר שחקני הרכש שהגיעו העונה, הוא מגיע בשביל מטרה ברורה לטווח הקצר. אל תצפו לווירטואוז, לשערים מרהיבים או בישולים קסומים. ב-128 הופעות בלגיה, לדוגמה, מרטינס כבש שני שערים ובישל שישה.

"מרטינס ידוע באנרגיות שלו וביכולות להכתיב את קצב המשחק מחדר המנועים שבמרכז המגרש", נכתב עליו בעבר. הוא שחקן שמשחק כדורגל פשוט של מסירות והנעת המשחק קדימה. למרות שהוא נמוך קומה, התקופה הארוכה בפולין לימדה אותו להיות אגרסיבי ובשיאו, הוא הפך לאחד ממחלצי הכדור המובילים בליגה "בפולין יש שחקנים מאוד פיזיים, חסרה להם יכולת אישית והם מפצים בפיזיות. השתפרתי מאוד בתחום הזה. התחלתי לא לפחד מקרבות ולהכניס את הרגל. אני אוהב ללמוד ולא מרק מכדורגל, אלא מכל ענפי הספורט. אם אני חושב מהר מהיריב, ב-80-90 אחוז מהמקרים אוכל להתחמק ממנו".