חוסר התאמה: ז'ואאו פליקס חייב לעזוב את אתלטיקו מדריד

play ז'ואאו פליקס
ז'ואאו פליקס | Europa Press Sports / Contributor
בטעם של פעם: 2:3 ענק לריאל מדריד על ברצלונה בתום הארכה 04:36

היהלום הפורטוגלי למד המון מצ'ולו, אבל הניסוי מיצה את עצמו וזה הזמן לדבר במונחים של הצלת קריירה, לפני שזה יהיה מאוחר מדי. מנצ'סטר סיטי ופריז סן ז'רמן עשויות לקצור את הפרי שלא הבשיל בבירת ספרד

(גודל טקסט)

ז'ואאו פליקס להט ביום חמישי שעבר בגביע הספרדי. הוא שולב כמחליף בדקה ה-57 וביצע מספר מהלכים מהנים במיוחד, כולל פריצה אחת במהלכה העביר כדור בין הרגליים של שלושה יריבים שונים. לקראת הסיום, הוא אפילו הצליח להבקיע. זה היה כיף, וגם דייגו סימאונה שיבח אותו מאוד. "הופעה נהדרת של ז'ואאו. הוא נכנס עם המון התלהבות, וכל מה שעשה הצליח לו. אני מאושר בשבילו, ואם ימשיך כך זה יהיה נהדר עבורנו", אמר מאמן אתלטיקו מדריד. 

יש רק שתי בעיות עם הסיפור מחמם הלב הזה. ראשית, היריבה בגביע היתה ראיו מחדהונדה שטובעת במרכז הטבלה בליגה השלישית, והפורטוגלי הופיע על הדשא כאשר המשחק כבר הוכרע בדרך ל-0:5. שנית, ביום ראשון היה לאתלטיקו קרב קשה הרבה יותר באיצטדיונה של ויאריאל בליגה, לואיס סוארס ואנטואן גריזמן נעדרו, אבל צ'ולו בחר לא לאפשר לז'ואאו פליקס לייצר המשכיות. אנחל קוריאה פתח לצידו של מתיאוס קוניה, והארגנטיני הנפלא אף כבש שער מטורף מחצי מגרש. הפורטוגלי נכנס שוב כמחליף באמצע המחצית השניה, ולא הספיק לעשות הרבה הפעם. 

אפשר למצוא הסברים נקודתיים לכך. ז'ואאו פליקס החלים זה עתה מקורונה, וייתכן כי הצוות הרפואי של המועדון סבור שלא היה מסוגל לשחק יותר מחצי שעה. באופן כללי, העונה הנוכחית לא פשוטה עבור הפורטוגלי מבחינה רפואית – הוא התחיל אותה אחרי ניתוח בקרסולו בקיץ, ועבר גם פציעה קלה ברגלו בנובמבר, אבל בשורה התחתונה זה לא משנה. השורה התחתונה היא כי אין לו מקום בהרכב גם כאשר שני הכוכבים הבולטים בחוד חסרים, ומאזנו עומד על 3 שערים בכל המסגרות ב-15 משחקים העונה. כן, כולל הדחיקה מול ראיו מחדהונדה. כלומר, הממוצע ירד בהשוואה לעונת הבכורה ב-2019/20, אז היו לו 9 שערים ב-36 הופעות, ובהשוואה לעונה השניה, אז רשם 10 כיבושים ב-40 משחקים. 

ז'ואאו פליקס | רויטרס

אז העונה הראשונה היתה אמורה להיות מוקדשת להתאקלמות, והפרשנים דיברו כי נדרש זמן על מנת להסתגל לשיטה המיוחדת של צ'ולו, קל וחומר עבור שחקן בן 19 שהגיע עם פחות משנה של נסיון בליגה הפורטוגלית. בעונה השניה, שהחלה לא רע, הניחו כי צירופו של לואיס סוארס גרם לשינוי סדר העדיפויות בקבוצה, ולכן תרומתו של ז'ואאו לזכיה באליפות לא היתה משמעותית במיוחד. אבל עכשיו אנחנו בעיצומה של העונה השלישית, והעסק רק מתדרדר. ב-2019/20 פתח הפורטוגלי ב-21 משחקי ליגה, וזה אמור היה על הנייר להשתפר ב-2020/21, אבל אז הוא פתח ב-14 משחקי ליגה בלבד. העונה עומד המספר הזה על 4 בלבד, ולפי כל הסימנים הוא לא יגיע אפילו ל-14 עד מאי. 

זה אפילו לא עניין של תג מחיר, למרות שגם זה שיקול חשוב. היכולת הפיננסית של אתלטיקו אינה מוגבלת, והסוגיה רק התחדדה בעידן הקורונה. הרעיון לשלם 126 מיליון יורו על חלוץ צעיר ולא מוכח לא נראה מבריק גם בקיץ 2019, והוא נראה קטסטרופלי מבחינה עסקית בדיעבד, כאשר התברר שמדובר בשחקן ספסל. את הצרות הכלכליות האלה נשאיר לראשי המועדון ונתמקד בבעיה פשוטה הרבה יותר. ז'ואאו פליקס הוא שחקן טוב, בעל פוטנציאל יוצא מהכלל, אבל הוא לא ממצה עשירית ממנו, וחובבי הכדורגל הנייטרלים לא זוכים ליהנות מביצועיו. יכול היה להיות נחמד לראות אותו מלהטט בכל שבוע ומעביר לאינספור יריבים את הכדור בין הרגליים, אבל זה נגזל מאיתנו.

זה ממש לא אומר שסימאונה מתאכזר אליו מסיבות לא מקצועיות, ואין סיבה לבוא בטענות לאחד המאמנים הטובים בעולם. אתלטיקו אמנם חווה משבר כרגע, אבל היא האלופה – ופועלו של צ'ולו בעשור שהוא השלים זה עתה במועדון ראוי לפרס נובל לכדורגל. יש לו דרישות מסוימות, וז'ואאו פליקס לא עומד בדרישות האלה. זה לגיטימי לחלוטין. 

ז'ואאו פליקס, דייגו סימאונה | Mateo Villalba/Quality Sport Images/Getty Images

וכך אמר גיירמה סיקיירה, המגן הברזילאי שעבר בעצמו מבנפיקה לאתלטיקו ב-2014: "אני חושב שגם עכשיו ז'ואאו פליקס משלם את המחיר על כך שהוא לא מבין את המשחק של סימאונה. יש לו טיפול מיוחד בכדור, והוא שונה מאחרים, אבל באתלטיקו אתה צריך לרוץ ולהגן – אחרת סימאונה לא יאהב את הביצועים שלך". האם הפורטוגלי באמת "לא מבין"? סביר להניח שהוא מבין היטב את הכל, כי מדובר בשחקן אינטליגנטי, וגם מוסר העבודה שלו מעולם לא הוטל בספק. אחרי שנתיים וחצי עם צ'ולו, צריך להיות אידיוט גמור כדי לא להבין את העקרונות. עם זאת, יש הבדל בין הבנה ליכולת ביצוע.

אנחנו צופים במקרה קלאסי של חוסר התאמה, וקשה לומר כי לא ניתן היה לצפות אותו מראש. מדוע בחרה אתלטיקו להחתים שחקן אלגנטי, שברירי ונטול נסיון, בניגוד מוחלט לכל מה שעשתה בשוק ההעברות בעידן צ'ולו עד אז? ומדוע בחר ז'ואאו פליקס בעצמו דווקא את הקבוצה של סימאונה, כאשר דלתות כה רבות היו פתוחות בפניו? 

כאשר נשאל על כך מיד אחרי המעבר ב-2019, הוא השיב: "הסתכלתי על החלוצים ששיחקו באתלטיקו, וזו רשימה נהדרת. סרחיו אגוארו, דייגו פורלאן, פרננדו טורס, רדאמל פלקאו, אנטואן גריזמן, דייגו קוסטה. אני רוצה להיות חלק מהרשימה הזו, ולכן באתי לכאן". איך שלא תסתכלו על זה, השיקול הזה ילדותי. הוא לא לוקח בחשבון את הסגנון, ועברם של פורלאן וקוסטה כלל לא רלוונטי לגבי התקדמות מקצועית של ז'ואאו פליקס עצמו. בשלהי עונתו הראשונה במדריד, באפריל 2020, התייחס הפורטוגלי שוב לסוגיה וטען: "לדעתי, המועדון הזה מעניק לי את התנאים הטובים ביותר להתקדמות מקצועית". מותר היה לו לחשוב כך, אבל עכשיו, בחלוף שנתיים נוספות, ברור כשמש שזה לא המקרה. יש קבוצות שהיו מעניקות לו תנאים טובים יותר.

ז'ואאו פליקס
ז'ואאו פליקס | Quality Sport Images / Contributor

ז'ואאו פליקס פרץ לתודעה בחצי שנה מוצלחת באיצטדיון האור של בנפיקה בתחילת 2019. מאז, הוא מבלה כבר שנתיים וחצי באתלטיקו בתקווה להתקדם, אבל רק הולך אחורה כל הזמן. כ-80 אחוזים מהקריירה הבוגרת שלו נכון לעכשיו עברו במקום שלחלוטין לא מתאים לו מקצועית. אין ספק כי הוא למד המון מצ'ולו, ואסור להגדיר את התקופה הזו כבזבוז מוחלט, אבל הניסוי מיצה את עצמו, וזה הזמן לדבר במונחים של הצלת קריירה, לפני שזה יהיה מאוחר מדי. 

בחודש שעבר לא פסל סימאונה את האפשרות כי ז'ואאו פליקס יעזוב בינואר. "אני פתוח לרעיונות. דיברתי איתו המון, ולא צריך להסביר את כל הפרטים לתקשורת. ברור שז'ואאו הוא שחקן איכותי, אבל הוא עובר תהליך של התבגרות. אנחנו רואים את זה גם בנבחרת. המטרה היא למצוא את היציבות וההמשכיות שדרושות בכדורגל", אמר צ'ולו. ואולם, אתלטיקו לא מסוגלת לספק לו יציבות והמשכיות, ועדיף למכור אותו עכשיו או בקיץ – גם במחיר נמוך משמעותית מעלות הרכישה – במקום להמתין ולאמלל את כל המעורבים.

מנצ'סטר סיטי עשויה להיות יעד רלוונטי והגיוני, כי בסגל של פפ גווארדיולה התפנה מקום אחרי עזיבתו של פראן טורס לברצלונה, והפורטוגלי בהחלט עשוי להיות פתרון יעיל לתפקיד תשע מדומה. גם פריז סן ז'רמן היא אופציה מסקרנת, לקראת העזיבה הצפויה של קיליאן אמבפה לריאל מדריד. את הניסוי באתלטיקו יש להפסיק, אבל בינתיים ז'ואאו פליקס שם, והערב (חמישי ב-21:00, ספורט4) אף עשוי לפתוח בהרכב בחצי גמר סופרקופה מול בילבאו. האם זו תהיה חוויה חיובית מבחינתו?

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי