אדאמה פורייה: על ההזדמנות השנייה שקיבל טראורה מברצלונה

play
אדאמה טראורה, ברצלונה | GettyImages, LLUIS GENE/AFP
כתבה של שרון דוידוביץ' על צ'אבי כמאמן ברצלונה 05:23

ב-2015 הוא עזב בטונים צורמים כי כישוריו לא התאימו לסגנון, אך בינואר האחרון הקיצוני הוחזר במפתיע דווקא בזכות אותן תכונות. ובכל זאת - למרות ההתחלה המזהירה, המבחן שלו יימשך גם מול נאפולי (19:45, ספורט4)

(גודל טקסט)

לפני פחות מחודש עשה אדאמה טראורה מאמצים נואשים לעבור לטוטנהאם. לפני חודשיים הוא נתן לסוכנו ז'ורז'ה מנדש לבדוק את אופציית החתימה בריאל מדריד – רעיון שנפסל על הסף בסנטיאגו ברנבאו. היום הוא אחד הגיבורים הנערצים של ברצלונה. הבן הגולה לא רק שב במפתיע לקבוצת נעוריו, ממנה ברח בטונים צורמים מאוד אי שם ב-2015, אלא הפך לכוכב בשני המשחקים הראשונים במדי הבלאוגרנה, והביא לה נקודות יקרות.

בבכורה מול אתלטיקו מדריד לפני שבוע וחצי, הוא שיגע לחלוטין את ההגנה הרעועה של האלופה, "קירקס" פעם אחר פעם את מריו הרמוסו באגף הימני, נהנה עד הגג לשתף פעולה עם דני אלבס ובישל את שער הנגיחה של גאבי, שהעלה את בארסה ליתרון 1:2 בדרך לניצחון הגדול 2:4. כאשר הוחלף, הוא זכה לסטנדינג אוביישן מהקהל בקאמפ נואו והיה קרוב לדמעות כשהתראיין בתום ההתמודדות.

ביום ראשון, כאשר ברצלונה פיגרה בדרבי מול אספניול, צ'אבי כבר לא הוריד אותו מהדשא. המאמן ביצע חילופים התקפיים בזה אחר זה, אבל טראורה נותר שם באגף, בתקווה שדהירותיו יניבו את התוצאה המיוחלת. וכך היה. בשניות האחרונות של זמן הפציעות השאירה אותו הגנת ה"תוכים" ללא שמירה – והצטערה על כך מאוד. טראורה שלח כדור מדוד לראש של לוק דה יונג, ההולנדי השווה ל-2:2 ובארסה שמרה על המקום הרביעי. שני בישולים בשני משחקים – מאזן לא רע עבור מי שלא תרם אפילו אסיסט אחד העונה בוולבס.

אדאמה טראורה, ברצלונה
שני בישולים בשני משחקים. הקדנציה השנייה של אדאמה טראורה בברצלונה נפתחה בהצלחה | אימג'בנק GettyImages, Eric Alonso

מאמן ה"זאבים" ברונו לאז'ה אהב לשבח את טראורה והגדיר אותו כשחקן קבוצתי נהדר, אבל בשורה התחתונה ספסל אותו, והתוצר הסופי לחלוטין לא תאם את הפוטנציאל שהיה לו – לפחות על הנייר. אדאמה תמיד הוגדר כשחקן ייחודי ונדיר בתכונותיו, עוד מהימים בהם פרץ כנער בלה מאסיה. שילוב כזה של מהירות מסחררת, כוח פיזי שמתבטא בעיקר במסת שריר, מרכז כובד נמוך ושליטה אדירה בכדור לא נראה מעולם. היה רק צריך לדעת לנצל אותו, ובמשך שנים ארוכות זו היתה הבעיה המרכזית.

כאשר המוזה נחה עליו, הוא היה מסוגל להכריע משחקים לבדו. פפ גווארדיולה יודעת זאת היטב – בשלהי 2019 אדאמה פירק את מנצ'סטר סיטי פעמיים והביא לוולבס שני נצחונות מזהירים על התכולים, שחיזקו מאוד את מעמדו של המאמן נונו אספיריטו סנטו. ואולם, 3 הכיבושים מול אדרסון היוו כמעט מחצית מ-8 השערים שהבקיע טראורה בכל הקדנציה שלו במדים הכתומים. במשחקים רבים, הוא רק פרץ וכידרר את עצמו לדעת, מבלי לשלוח אפילו כדור רוחב ראוי אחד. חוסר היציבות גרם לו להיות מתוייג כשחקן מבוזבז למדי. הוא קושר לקבוצות פאר רבות באינספור דיווחים כמעט בכל חלון העברות, אבל בשורה התחתונה מעולם לא יצא מזה דבר.

כך היה גם בקיץ האחרון, כאשר נונו חתם בטוטנהאם, בהיותו בערך האופציה השמינית של התרנגולים. טראורה ראה בכך הזדמנות נהדרת להתקדם סוף סוף, ואפילו עבר לשם כך לסוכן העל ז'ורז'ה מנדש, שמייצג גם את נונו עצמו. הפערים הכספיים היו גדולים מדי, וזה היה המצב גם בינואר, כאשר וולבס דרשה תמורתו לפחות 25 מיליון ליש"ט. בין לבין, הוא אפילו ניסה להפיץ שמועות על רצונו להצטרף לריאל. האם היה זה תרגיל מתוחכם של מנדש על מנת לזרז את האופציה שנראתה עד אז לחלוטין לא רלוונטית? אין לדעת – אבל ברצלונה נכנסה לתמונה ברגע האחרון כדי להנדס עסקה מצוינת עבור כל המעורבים.

וולבס לקחה על עצמה סיכון מסוים בכך שהעבירה את אדאמה בהשאלה עד תום העונה ללא עלות כלשהי, אך לברצלונה יש אופציית רכישה תמורת 35 מיליון יורו – וזה מחיר גבוה יחסית לשחקן שחוזהו יפוג בקיץ 2023. טראורה עצמו הסכים להפחתה משמעותית בשכר כדי להתאים למסגרת התקציבית של בארסה, והקטלאנים מקווים כי בתום העונה יהיה להם מרווח תמרון הרבה יותר נרחב, בזכות הפעולות היצירתיות של המנהל הספורטיבי מתיאו אלמאני.

סוכן השחקנים ז'ורז'ה מנדש
סידר לסה את המועדון הפורטוגלי בעולם. ז'ורז'ה מנדש | אימג'בנק GettyImages

היכרותו המעמיקה של אלמאני עם מנדש מימיו בוולנסיה, עליה יש לסוכן השפעה כמעט אבסולוטית, עזרה מאוד. גם וולבס נמצאת בשליטתו של מנדש, שסייע לבעלים הסינים לרכוש את המועדון ומאז הפך אותו למושבה הפורטוגלית הגדולה ביותר באירופה. כך נשלחו בשני הקיצים האחרונים ל"זאבים" נלסון סמדו ופרנסיסקו טרינקאו, והקשרים העסקיים התהדקו. בסופו של דבר, ההשאלה של אדאמה נסגרה תוך שעות ספורות, כאשר צ'אבי נתן את הסכמתו למהלך.

המטרה המקצועית של מאמן ברצלונה הטרי הייתה להוסיף מימד חדש לגמרי להתקפות. טראורה אמנם בוגר לה מאסיה, אך הוא נדחק בזמנו הצידה בין היתר כי סגנונו שונה בתכלית מהמקובל בקאמפ נואו. "חשבתי שעשיתי מספיק, אבל הם שלחו אותי בחזרה לקבוצת המילואים ואפילו לא הסבירו את הסיבה", הוא העיד לימים – והעלבון היה גדול. כעת, על אף שהמוניטין שלו לא היה מזהיר, נוצרה הסיטואציה המושלמת לקאמבק, כי התכונות המיוחדות האלה נדרשו בכל זאת.

צ'אבי גילה כי לברצלונה יש קושי לפרוץ הגנות צפופות, במיוחד מול יריבות שנוטות להציב מערכים סגורים כמו מאיורקה, גרנאדה ואלאבס. האישור הסופי להחתמת טראורה ניתן אחרי 0:1 קשה מאוד במגרשם של הבאסקים הצנועים, ועל הדרך אורגן גם המעבר המפתיע של פייר אמריק אובמיאנג, אותו הגדיר בזמנו צ'אבי כחלוץ שיעיל על שטחים פתוחים בלבד, ולכן לא מתאים לבארסה. הגישה הזו מגלה כי הבוס גמיש הרבה יותר מהצפוי, ומוכן להמר על שיטות שסוטות באופן מהותי מהדרך בה התרגל לתפקד על הדשא בעצמו. זו גם הסיבה לכך שלוק דה יונג לא הוזנח, אלא דווקא נעשה בו שימוש תדיר. ההולנדי, שהוא ההפך המוחלט מחלוץ ברצלונה קלאסי, היה זה שהבקיע מול מאיורקה וגרנאדה, וכעת הוכתר למושיע כשהתחבר להגבהה של טראורה מול אספניול.

מאמן ברצלונה צ'אבי
מאמן ברצלונה צ'אבי | GettyImages, PAU BARRENA

ההגבהה הפכה גם את טראורה לגיבור, אך חייבים להודות כי משחקו השני במדי הבלאוגרנה היה מוצלח פחות מהראשון, וסוגיית ההמשכיות היא שתקבע את עתידו. ברצלונה קיבלה אותו בתנאים אידיאליים ללא סיכון, ואיש לא מבטיח כי בסיום התהליך אכן ישולם לוולבס הסכום שהיא כה מצפה לו. תקופת המבחן הזו החלה ברגל ימין, אבל תקופתו בוולבס לא נמדדת בסופו של דבר בשני ניצחונות על סיטי וגווארדיולה, וגם ההרפתקה המחודשת בקאמפ נואו לא תימדד על סמך הבכורה מול אתלטיקו מדריד ודייגו סימאונה.

הוא חייב להוכיח את עצמו על בסיס קבוע עד מאי, במאבק על המקום הרביעי בליגה – או אולי להעפיל לליגת האלופות דרך הליגה האירופית. במובן זה, ההדחה בשלב הבתים בליגת האלופות עשויה אפילו להפוך לברכה, ובכל מקרה זה מפעל בו הקטלונים טרם זכו. הערב נגד נאפולי (19:45, ספורט4) המסע הזה יוצא לדרך, ויש יסוד סביר להניח כי טראורה יהיה שוב בהרכב באגף הימני.