מהיר וחינני: מוסא דיאבי נוסק במהירות בבאייר לברקוזן

play
לברקוזן חזרה לנצח. דיאבי חוגג | רויטרס
צמד לדיאבי, 0:3 נהדר ללברקוזן על ארמיניה בילפלד 02:14

הוא עזב את פ.ס.ז' כדי לשחק בקביעות, בחר בלברקוזן בהמלצת תומאס טוכל, הפך במהרה לחביב האוהדים, והעונה שידרג את משחקו לרמה חדשה, ואף זומן לנבחרת צרפת. מוסא דיאבי, אולי השחקן המהיר ביותר בעולם, מחכה היום לבאיירן מינכן (16:30, ספורט3)

(גודל טקסט)

"אין לנו מה להפסיד, ויש לנו מוסא דיאבי בכושר שיא", הצהיר שוער לברקוזן לוקאש הרדצקי לקראת הביקור אצל באיירן מינכן (16:30, ספורט3). הביטחון העצמי של באייר בשמיים כרגע – היא צברה יותר נקודות מהאלופה בסיבוב השני, הבקיעה 19 שערים בחמשת המחזורים האחרונים, ולקיצוני הצרפתי חלק ישיר בשמונה מהם, עם שבעה כיבושים ובישול. בגיל 22, הוא נמצא בתקופה הטובה ביותר בקריירה, ובקבוצה מאמינים שיעמיד גם את הבווארים בפני אתגרים לא פשוטים על מנת להמשיך את הדהירה להעפלה לליגת האלופות.

דיאבי הוא לא הכוכב המרכזי של לברקוזן, וגם לא יהיה כזה. התפקיד הזה שמור בלעדית לילד הפלא פלוריאן וירץ שזוהר מעל כולם ונוסק למעמד של אחד השחקנים הטובים בבונדסליגה. אין סיבה להתחרות איתו – החוכמה היא להשלים אותו, ושיתוף הפעולה הזה הולך ומשתבח עם כל שבוע שחולף. וירץ חושב מהר, וזו התכונה שהופכת אותו לשחקן כה מוערך. דיאבי רץ מהר, וזו נקודת החוזק המרכזית שלו. יש הגורסים כי הוא עשוי להיות השחקן המהיר בעולם כיום, וככל שהוא לומד לנצל את המהירות הזו טוב יותר לטובתו האישית ולטובת הקבוצה, כך קשה יותר – עד בלתי אפשרי – לעצור אותו.

מוסא דיאבי באייר לברקוזן חוגג
פתח את מסכת השערים. מוסא דיאבי | אימג'בנק GettyImages

אחרי שהפציץ שלושער לרשת אאוגסבורג בשלהי ינואר, הגדיר אותו פרשן העיתון זודויטשה צייטונג מילאן פאבלוביץ' כגיבור על: "הוא רץ מהר יותר אפילו מהכדור". זו נקודה שהיתה טעונת שיפור, כי תמיד כדאי שהכדור ינוע מהר מהשחקנים. גם משחק ההגנה היה חייב להשתדרג, כי במשחקים לא מעטים הצרפתי פשוט שכח להפעיל לחץ על היריב. בתחילת 2022, נראה שהכל מתחבר איכשהו, והתוצאה אימתנית בהחלט. יש כאן כשרון שמשאיר לכולם אבק, עובר שחקנים כאילו הם לא קיימים, מפגין יעילות זהה בשני האגפים, מאיים המון על השער, ואף מייצר הרבה מצבי הבקעה לחבריו. לאור הנסיקה בחודשיים האחרונים, עומד מאזנו העונתי על 15 שערים ותשעה אסיסטים בכל המסגרות.
אוהדי לברקוזן מרוצים עד הגג. הם התאהבו ברכש הצרפתי מיד אחרי שהוחתם מפריז סן ז'רמן בקיץ 2019 תמורת 15 מיליון יורו, ואפילו הקימו ארגון וירטואלי שנקרא צבא דיאבי.

הציפיות ממנו היו גבוהות, בין היתר כי תומאס טוכל בכבודו ובעצמו ייעץ לו לעבור לבונדסליגה בה אפשר לנצל ולשדרג את יתרונותיו התחרותיים. המאמן הגרמני עשה זאת בלב כבד, כי הוא העניק לדיאבי לראשונה את המקום בקבוצה הראשונה של פ.ס.ז' ב-2018/19, והנער הפגין לפרקים יכולת משובחת. ואולם, לשניהם היה ברור כי בסגל עמוס הכוכבים מספר הדקות שלו יהיה מוגבל מאוד בהגדרה, עם כל הרצון הטוב של המנטור. זה לא חדש – ככה זה היה תמיד במועדון הקטארי.
ב-2016 זכה דיאבי בתואר השחקן המצטיין באקדמיה של פ.ס.ז', וקרן מאושר בטקס המיוחד, אבל זה גם היה איתות לכך שדרכו תהיה חסומה.

כך היה עם כל מי שקיבל את הפרס, ורבים בחרו לברוח מפריז בהזדמנות הראשונה. קינגסלי קומאן לקח ב-2012 וב-2013, וכבר ב-2014 היה ביובנטוס. אודסון אדואר היה מלך האקדמיה ב-2015, אבל אין אפילו הופעה אחת בפ.ס.ז', והוא משחק כיום בקריסטל פאלאס אחרי הקדנציה המוצלחת בסלטיק. טאנגי ניאנזו הוכתר ב-2019, וחתם בחלוף שנה בבאיירן מינכן. את הרשימה הזו אפשר להמשיך. הזוכה היחיד שעדיין לא נטש פשוט טרם הספיק לעשות זאת – הוא חגג ב-2021. "אני חייב לשחק באופן קבוע, ולכן זה המהלך הנכון עבורי", קבע דיאבי כאשר עבר ללברקוזן.

בבחירת היעד הזה היה אסור לו לטעות, כי ההתנסות הקודמת מחוץ לצרפת התבררה כאסון. בינואר 2018 הוא הושאל לקרוטונה, הקבוצה העניה מדרום איטליה שנלחמה בתחתית נגד הירידה, והוגדר בתקשורת המקומית כמושיע. בפועל, המאמן ואלטר זנגה טען כי השחקן הצעיר לא מדבר אנגלית או איטלקית, ולכן התקשורת איתו כמעט בלתי אפשרית. תרומתו הוגבלה לשני משחקים בלבד, וזה היה בזבוז זמן. טוכל החזיר לו את הברק לעיניים, ולכן העזיבה הסופית הצריכה חשיבה מיוחדת. "בחרתי לצאת מאיזור הנוחות שלי", אמר דיאבי כאשר נדד לגרמניה.

אדינסון קבאני שחקן פריס סן ז'רמן עם מוסא דיאבי
עזב את פריז כדי לקבל דקות בגרמניה. דיאבי בימיו בפ.ס.ז' עם קבאני | רויטרס

במונחים של לברקוזן, ההשקעה בו היתה משמעותית מאוד, אבל גם הפעם היוו בעיות שפה מכשול משמעותי בתחילת הדרך. המאמן פטר בוס הדגיש: "מוסא לא מדבר אנגלית או גרמנית, וזו בעיה, אבל זמנו יגיע, וצריך לחכות לעיתוי הנכון". ההמתנה נמשכה שלושה חודשים, אבל בבכורה בהרכב הבקיע דיאבי לרשת פרייבורג, ומאז נחשב לאחד השחקנים החשובים במערך, גם אם התפוקה הסופית לא תמיד היתה טובה. הצרפתי יודע לגרום לקהל הנאה, אבל קבלת ההחלטות שלו היתה לעתים קרובות לקויה, והוא נעלם ממשחקים רבים. אם תרצו, אפשר להקביל את הליך ההתאקלמות שלו לזה של ויניסיוס בריאל מדריד. יש גם נקודות דמיון מסוימות בסגנון שלהם, ולשניהם לקח זמן כדי לגלות יציבות בביצועים.

ריאל, אגב, הוזכרה בתקשורת כמועמדת להחתים את דיאבי בשנה שעברה, וכך גם מנצ'סטר יונייטד, טוטנהאם ואברטון. לא צריך להאמין לכל השמועות, אבל עזיבה בכל מקרה לא עמדה לא הפרק. לברקוזן הודיעה שהצרפתי אינו למכירה, והאריכה את חוזהו עד 2025 כדי להבטיח שתקבל תמורה נאה אם וכאשר השחקן ירצה לעזוב. מחירו אכן האמיר מאז, וכעת הוא אחד הנכסים החשובים ביותר של באייר. ואחרי שכולם החלו להלל אותו, האתגר החשוב ביותר שלו הוא להישאר עם הרגליים על הקרקע, כי יוהרה הרסה קריירות של כוכבים צעירים רבים לאורך השנים.

מאמן הילדים שלו בקבוצה הפריזאית הזעירה אספראנס מהרובע ה-19 משוכנע שזה לא יכול לקרות. "מוסא תמיד היה בחור צנוע במיוחד, שהתעניין אך ורק בכדורגל. גם אחרי שחתם באקדמיה של סן ז'רמן, הוא המשיך להסתובב עם טלפון ישן ושבור. יש לו ערכים, והוא קיבל חינוך טוב. בשנים האחרונות הוא הספונסור שלנו, תורם כסף לציוד ולארגון טורנירים, ואף בא לבקר. הוא תמיד שם בשבילנו כאשר אנחנו זקוקים לו. הוא אדם נהדר", טוען לוסני סי.

שחקן באייר לברקוזן פלוריאן פירץ חוגג עם מוסא דיאבי
השילוב המושלם ביניהם יביך גם את באיירן מינכן? דיאבי חוגג עם פלוריאן וירץ | דני מרון

חרארדו סיאואנה, המאמן הנוכחי של לברקוזן, מסכים. "מוסא הוא מקצוען שממלא הוראות ואוהד מאוד ללמוד", הוא טוען. הגישה שלו, בה מפעילה באייר לחץ גבוה אפילו יותר בהשוואה לימי פטר בוס, מתאימה לדיאבי כמו כפפה ליד. הוא החל להשתתף הרבה יותר במשימות ההגנתיות, וזה אפילו התבטא במספר חריג של כרטיסים בסיבוב הראשון. את 2021 הוא אפילו סיים עם הרחקה, אבל השנה החדשה הביאה מפנה גם בהיבט זה – אין לו אפילו צהוב אחד ב-2022, והוא הפך לשחקן תכליתי הרבה יותר.

דידייה דשאן שם לב אליו כבר בתחילת העונה. חלומו של דיאבי לשחק ביורו 2020 לא התממש, אבל הוא זומן בספטמבר האחרון, נטל חלק בארבעה משחקים במוקדמות המונדיאל, וצרפת רואים בו עוגן אפשרי לבניית סגל צעיר יותר אחרי חילופי הדורות. קצת מוזר שהוא קיבל הערכה מהמאמן הלאומי לפני כריסטופר אנקונקו, פליט נוסף של סן ז'רמן בבונדסליגה שחווה עונה מזהירה עוד יותר במדי לייפציג, אבל זה כבר סיפור אחר. דיאבי הוא לא הפריזאי הטוב ביותר בגרמניה בימים אלה, אבל הוא אחד השחקנים הפוריים בעולם ב-2022, והביקור של באיירן שלא מצטיינת בהגנה השנה מגיע בעיתוי הנכון מבחינתו.

הוא ניצח את באיירן במינכן כאשר פגש אותה לראשונה ב-2019, אבל מאז ידעה לברקוזן רק הפסדים מול האלופה, כולל בגמר הגביע לפני שנה וחצי. היום ינסה דיאבי לשים קץ לרצף הזה, ובקבוצה מאמינים בו. ביחד עם וירץ, הוא מסוגל להפוך את הקרב הזה לחגיגת שערים.