שנת שמיטה: ג'אנלואיג'י דונארומה חוזר לוומבלי אחרי עונה עגומה

play
מצטיין היורו יזכה בתואר שוער השנה? דונארומה | רויטרס
האנזי פליק ונבחרת גרמניה מתכוננים לליגת האומות 04:37

הוא היה על גג העולם כאשר איטליה זכתה ביורו 2020 בקיץ שעבר, אבל מאז צבר השוער האיטלקי הרבה דקות ספסל בפ.ס.ז', היה אחראי להדחה בשמינית גמר ליגת האלופות, פישל בגדול במוקדמות המונדיאל, וראה את מילאן זוכה באליפות בלעדיו. הערב (21:45, ספורט1) הוא שוב בלונדון

(גודל טקסט)

"אני לא מתחרט שעזבתי את מילאן", אמר ג'אנלואיג'י דונארומה, וסיפר כיצד בירך אישית את כל חבריו לשעבר על הזכיה באליפות.

אולי לא צריך לפקפק בקביעה הזו. אולי הוא באמת שלם עם הבחירה להתמקח בעצת הסוכן המנוח מינו ראיולה על השכר עד הסוף המר, עד שהמועדון בו גדל החליט שחייבים לסיים את הסאגה, ועידכן אותו בשיחת טלפון שיוחתם שוער חדש, וכי הוא רשאי לעזוב כשחקן חופשי לאן שמתחשק לו. אולי הוא באמת בכלל לא מקנא במייק מניאן, הצרפתי שהגיע תמורת 15 מיליון יורו בלבד אחרי שזכה באליפות עם ליל, הסכים לקבל צ'ק הרבה יותר נמוך ממנו, אבל הוכיח את עצמו מקצועית כעדיף משמעותית, והפך לאחד הגיבורים הראשיים של הזכיה הסנסציונית בסקודטו – אותו סקודטו עליו לא העזו האדומים-שחורים אפילו לחלום בתקופה בה דונארומה עמד בין הקורות.

בחגיגות האליפות הקודמת של מילאן, ב-2011, דונארומה עדיין היה בן 12 ולמד במועדון צנוע בנאפולי, לא הרחק מעיירת הולדתו מדרום לעיר. ואמנם הוא עצמו הצהיר כי אהד תמיד את מילאן, אבל כל משפחתו תומכת בנאפולי, ואולי הוא לא מצטער שלא יחווה בעצמו את השמחה הזו. אחרי הכל, גם הוא בעצמו אלוף לראשונה בקריירה – אליפות במדי פריז סן ז'רמן היא התואר הקבוצתי הראשון בחייו, אם לא סופרים סופרקאפ איטלקי ב-2016.

ג'אנלואיג'י דונארומה, שוער פריז סן ז'רמן
אף אחת מהמטרות לא הושגה. ג'אנלואיג'י דונארומה | אימג'בנק GettyImages, FRANCK FIFE

ואולם, באותה מסיבת העיתונאים ביום ראשון הוסיף דונארומה משפט תמוה הרבה יותר. "הזכיה של מילאן הפכה את העונה הזו למושלמת", הוא קבע – וזה כבר הופך את כל אמירותיו ללא אמינות באופן קיצוני. מבחינת השוער, העונה הזו רחוקה שנות אור משלמות. למעשה, היא היתה עגומה כמעט בכל ההיבטים, ואף אחת מהמטרות – למעט האליפות הצפויה והשגרתית – לא הושגה.

לשם התחלה, לא הצליח דונארומה לבסס את עצמו כשוער הראשון של סן ז'רמן. הרבה גבות הורמו כאשר הוא בחר להצטרף למועדון עם כוכב ברמה הגבוהה ביותר כמתחרה, ובאופן לא מפתיע קיילור נבאס אכן נתן לו פייט מצוין. הממאן מאוריסיו פוצ'טינו ביצע רוטציה בין השניים, ואת הליגה הצרפתית סיים נבאס עם 21 משחקים בהרכב, לעומת 17 בלבד לדונארומה. ממוצע הספיגות של האיטלקי היה גבוה יותר בהשוואה לקוסטה-ריקני, והוא גם היה על המגרש בתבוסה הכי כואבת בליגה, 3:0 במונאקו במרץ.

לפני כחודש, אף הביע דונארומה חוסר שביעות רצון ממעמדו באופן פומבי. "אשאר בפריז, ואני רוצה לזכות איתה בליגת האלופות, אבל אני כאן כדי להיות האפודה הראשונה של המועדון. זו היתה עונת התאקלמות, ולא היה קל להתרגל לשפה חדשה ולמנהגים חדשים. גם לא היה קל להסתגל לתחרות עם שוער אחר. אני ביחסים טובים עם נבאס, אבל דברים חייבים להשתנות בעתיד. אני לא רוצה להיות על הספסל".

אוהדי סן ז'רמן רבים דווקא היו מעדיפים לראות אותו בדיוק שם, על הספסל, מול ריאל מדריד בסנטיאגו ברנבאו בשמינית גמר ליגת האלופות. במשחק הראשון בפארק הנסיכים כמעט ולא היתה לדונארומה עבודה בשל המערך ההגנתי שבחר מאמן הלבנים קרלו אנצ'לוטי, אבל כאשר נדרש לשמור על היתרון בגומלין נכשל האיטלקי. פ.ס.ז' ניצחה 0:1 בבית, והובילה 0:1 גם בספרד כאשר השוער שלה החליט לכדרר מול קארים בנזמה. החלוץ הצרפתי התנפל עליו, גרם לו לשגות ולמסור ל-ויניסיוס, ואז היה מהיר מספיק כדי להגיע לכדור הרוחב ולהשוות ל-1:1.

שוער פריז סן ז'רמן קיילור נבאס
היה צריך לקבל את הקרדיט מול האקסית? קיילור נבאס | אימג'בנק GettyImages

משם החלה הקריסה המנטלית של האורחת, בנזמה השלים שלושער, ריאל ניצחה 1:3 והתחילה את המוסע המפולא שלה לעבר הנפת הגביע בשבת האחרונה. "טיבו קורטואה הוא השוער הטוב בעולם", הודה דונארומה וחלק שבחים רבים לבלגי אחרי שצפה בביצועיו מול ליברפול, אבל חייבים לזכור – אלמלא השגיאה שלו, ריאל היתה אמורה להיות מודחת עוד ב-9 במרץ. במקום זאת, עונת הקטארים היא זו שהסתיימה שם מעשית, ורבים סבורים שזה לא היה קורה לו נבאס היה מקבל את הזכות לשחק מול האקסית המיתולוגית שלו.

ואם חשב דונארומה שהמצב לא יכול להיות גרוע יותר, התברר במהרה שזה בהחלט אפשרי. רגע השפל האמיתי הגיע בחלוף שבועיים בלבד, ב-24 במרץ, אז אירחה איטליה את צפון מקדוניה בחצי גמר פלייאוף ההעפלה למונדיאל, כאשר רוב המחשבות של השחקנים והפרשנים כבר היו בגמר האפשרי מול פורטוגל. ניצחונה של אלופת אירופה על האנדרדוג המקדוני היה על הנייר בכיס, אבל הדקות בפארלמו עברו, התקפה כחולה רדפה התקפה, אבל התוצאה נותרה מאופסת. ואז, בזמן פציעות יצאה האורחת למתפרצת חריגה, לא מסודרת, ואפילו לא ממש מסוכנת.

את הבעיטה של אלכסנדר טרייקובסקי מחוץ לרחבה כל שוער סביר היה צריך להדוף. היא היתה אמנם מדויקת לפינה, אבל לא חזקה במיוחד, והיה לדונארומה מספיק זמן כדי להגיב. במקום זאת, הוא איחר מאוד בזינוק, וצפה בכדור נושק לרשת ומחסל מיידית את סיכויי האיטלקים להעפיל לקטאר – אותה קטאר שהחתימה אותו בשכר עתק במועדון הבובות הפריזאי כדי להשוויץ בו לקראת אירוח הטורניר.

מי היה מאמין אז, לפני שנה, שאלופת אירופה תיכשל שוב? הרי איטליה כבר פיספסה את גביע העולם ב-2018, והברק פשוט לא יכול היה להכות פעמיים. אז הנה לכם – הוא היכה, והפעם בעוצמה גדולה אפילו יותר. ז'ורז'יניו, שהחמיץ פנדלים בשני המשחקים מול שווייץ במוקדמות, היה המועמד הבכיר להיות השעיר לעזאזל לקראת הפלייאוף, אבל אחרי הפיאסקו מול מקדוניה הועבר התפקיד הישר לדונארומה. עבור אוהדי מילאן, לפחות היתה בכך נחמה מסוימת, כי שנאתם לא יודעת גבול כלפי מי שמוגדר מבחינתם כ"בוגד".

"לעולם לא תהיה רצוי שוב במילאנו", נכתב בכרזה שנתלתה בעיר, בצירוף כינויי גנאי, כאשר דונארומה חזר לסן סירו באוקטובר לקראת המשחק מול ספרד בליגת האומות – והפסיד 2:1. ולא רק האולטראס באדום-שחור רואים בו דמות שלילית בימים אלה. פעם, בתחילת דרכו, הוא היה ילד הפלא המדהים, שפרץ לתודעה בגיל 16, כבש לבבות ומיד הוגדר כיורשו של ג'אנלואיג'י בופון.

את מקומו של השוער האגדי בנבחרת הוא אכן קיבל, אבל תדמיתו נפגעה מאוד לאור המרדף אחרי הכסף הקטארי, ואוהד איטלקי ממוצע רואה בו היום בעיקר שכיר חרב ללא נשמה. זכייתה של מילאן באליפות בלעדיו, עם שוער טוב יותר שבאמת רוצה ללבוש את החולצה הזו, נתפסה כצדק הפואטי האולטימטיבי.

ג'אנלואיג'י דונארומה שוער נבחרת איטליה
פחות משנה עברה. דונארומה חוגג בוומבלי | רויטרס

האיטלקים שמחו, כמובן, כאשר דונארומה היה אחד הגיבורים המובילים בדרך לזכיה במדליות הזהב ביורו 2020, ואפילו באופן שנוי למדי במחלוקת את פרס השחקן המצטיין של הטורניר. העצירות בקרבות הפנדלים מול ספרד בחצי הגמר ונגד אנגליה בגמר נכנסו מיד לפנתיאון, ואיש לעולם לא יוכל למחוק משם את הפרק המופלא הזה. בחלוף מספר חודשים, הוכתר דונארומה גם לשוער השנה ב-2021 בטקס כדור הזהב, אבל בשלב זה הוא כבר לא היה השוער הראשון אפילו בקבוצתו – והתואר הרגיש מלאכותי.

כיום, ב-2022, יש יסוד סביר להניח שהוא לא ייכנס אפילו לדירוג עשרת השוערים הטובים בעולם, ואחרי המחדל מול המקדונים קצת מצטערים האוהדים האיטלקים שאין לו מתחרה חזק גם בנבחרת. מילאן, אינטר, יובנטוס, רומא ולאציו מעסיקות שוערים זרים, ואלכס מרט מנאפולי עדיין לא מרגיש בשל למשימה, ומתקשה לממש את הפוטנציאל שהיה לו בתחילת דרכו. בינתיים, ממשיך דונארומה להיות הבאנקר של המאמן רוברטו מנצ'יני, אבל המומנטום שהיה יכול להתפתח אחרי מעלליו המרהיבים בוומבלי בקיץ שעבר נעצר מזמן.

הערב (21:45, ספורט1) חוזר דונארומה לוומבלי, לראשונה מאז גבר האנגלים והפך לאלוף אירופה, כדי לפגוש את אלופת דרום אמריקה ארגנטינה, ואת ליאו מסי – שותפו לקבלת המשכורות מהמשטר הקטארי. הוא ייזכר במה שעבר עליו בקיץ שעבר, ואולי זה יעזור לו לחזור למסלול הנכון, אבל התחושה הזו תהיה בעיקר נוסטלגית.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי