לא עוצר באדום: העונה הקריטית בקריירה של רוברטו פירמינו

play
רוברטו פירמינו, חלוץ ליברפול | GettyImages, OLI SCARFF
צמד ו-3 בישולים לפירמינו, ליברפול השוותה את שיא הפרמיירליג עם 0:9 05:56

נונייס נרכש ועזיבת מאנה לא שיפרה את מעמדו, אך דווקא הכרטיס האדום שספג האורוגוואי החזיר לברזילאי את החיוך לפנים ואת המקום ב-11. אחרי צמד ו-3 בישולים ב-0:9 ועם תחילת שנתו האחרונה בחוזה בליברפול, המפגש נגד ניוקאסל (22:00, ספורט2) מגיע בעיתוי מושלם

קבוצות: ליברפול
(גודל טקסט)

רוברטו פירמינו חגג בשבת 100 שערים במדי ליברפול. הוא ניצל את ההשעיה של דרווין נונייס כדי לקבל מקום בחוד נגד בורנמות' המסכנה, לחגוג עם צמד ושלושה בישולים ולקבוע שיא קריירה במעורבות בשערים. על הדרך, הוא השתווה לקווין קיגן, האגדה שסיימה את הקדנציה באנפילד עם 100 כיבושים בדיוק, לפני המעבר להמבורג ואז לסאות'המפטון ולניוקאסל.

פירמינו הוא השחקן ה-19 בתולדותיו הארוכים של המועדון שמגיע למספר הזה, וזה לא טריוויאלי כלל עבור מישהו שלא מבצע פנדלים ומתאפיין בעיקר בחוסר אנוכיות. כי אולי הברזילאי היה סוג של חלוץ מרכזי במערך של יורגן קלופ, אבל הוא העדיף תמיד לשוטט מחוץ לרחבה, ולהשאיר את הבמה למוחמד סלאח וסאדיו מאנה.

רוברטו פירמינו, חלוץ ליברפול
חזר לחייך. רוברטו פירמינו | אימג'בנק GettyImages, Michael Regan

האוהדים שמחו מאוד בשביל 'בובי' – לא רק בגלל המספר העגול המכובד, אלא בעיקר בזכות החיוך שחזר לפניו. העונה שעברה הייתה עגומה למדי מבחינתו, והוא הפך לחלק שולי למדי ברוטציה. דיוגו ז'וטה, שהצליח מעבר למצופה, תפס תחילה את מקומו כחלוץ מרכזי, ולאחר מכן הוסט לשם מאנה בעצמו בעקבות החתמתו של לואיס דיאס שמלהטט באגף השמאלי. בגיל 30 בלבד, החלו לדבר על הברזילאי במונחים של שחקן שנמצא הרחק מעבר לשיאו ולא מתאים יותר למעמדים הגדולים. עזיבה הקיץ הסתמנה כאופציה הגיונית, במיוחד לנוכח העובדה כי חוזהו מסתיים ב-2023.

החתמתו של נונייס מבנפיקה תמורת סכום אסטרונומי רק הדגישה את העובדה שהמצב לא הולך להשתפר, אלא להחמיר. כוכב עם תג מחיר כזה לא יכול להיות זניח בהגדרה, ובניגוד למאנה שעזב לבאיירן מינכן, יש לו רק משבצת אחת על המגרש – המשבצת של פירמינו. נונייס אף מציג סגנון שונה לחלוטין, ולכן ליברפול אמורה לעבור אבולוציה טקטית משמעותית בעונה הנוכחית, עם אספקת כדורים סדירה לרחבה. הפעלתנות של פירמינו, כולל הנכונות לרדת למרכז המגרש, לזכות בכדורים ולהתחיל התקפות, נראתה לפתע קצת פחות עדכנית. הוא היה איש האתמול.

יובנטוס הציעה לו דרך מילוט ואף הגישה לפי הדיווחים הצעה כספית מגובשת לליברפול, אך הייתה זו אופציה לא אטרקטיבית במיוחד, כי גם בטורינו היה אמור הברזילאי לשמש גיבוי לדושאן ולאחוביץ'. אפשר היה לחפש אלטרנטיבות עם דקות משחק רבות יותר, אבל פירמינו היה נחוש. "אני מתכוון להישאר", הוא הצהיר – וקלופ שמח מאוד. הוא לא רצה לאבד חלוץ נוסף בעקבות מאנה ודיבוק אוריגי, והוא גם יודע שתמיד אפשר לסמוך על בובי. גם כאשר הוא כבר לא החלק המרכזי בפאזל. מחוייבותו לעולם לא תוטל בספק והאוהדים מתים עליו.

מאמן ליברפול יורגן קלופ עם רוברטו פירמינו
מחוייבותו לא מוטלת בספק. קלופ עם פירמינו | GettyImages, OLI SCARFF

באופן כללי, ליברפול עלולה להיקלע למלכוד עם נונייס, אם וכאשר האורוגוואי הצעיר לא יעמוד בציפיות מיידית. הפוטנציאל שלו ברור, אולם הוא חסר נסיון במעמדים הגדולים, בוודאי בליגה האנגלית, וגם לא בהכרח בשל מנטלית להפיכתו לחלוץ הדגל במועדון מסוג זה. הפגיעה חסרת האחריות ביואכים אנדרסן הדני, בלם קריסטל פאלאס שהתגרה בו, הובילה לכרטיס אדום כבר במחזור השני, ובעוד ז'וטה סובל מפציעה, הפך פירמינו לקלף חשוב מאוד עבר המנג'ר.

אז הוא נזרק למערכה נגד מנצ'סטר יונייטד ולא ממש בא לידי ביטוי, במיוחד במחצית הראשונה בה שלטו השדים האדומים באופן מובהק. הברזילאי עשה כהרגלו עבודה מרובה ללא כדור, אבל לא היה חד מספיק והעניק לספקנים חומר נוסף לביקורת נגדו. קלופ דווקא חשב אחרת, ויצא להגנתו – לא רק אחרי ההפסד באולד טראפורד.

גם בשבת, אחרי ההצגה המלהיבה נגד בורנמות' שלא היוותה יריב ראוי בשום אופן, חזר הגרמני למפגש הצמרת ושיבח את בובי על פועלו דווקא שם. הוא רצה להבהיר עד כמה הברזילאי מוערך, ולא רק אחרי שהוא מצליח לעשות כותרות גדולות. הוא רוצה לגרום לו להרגיש רצוי.

דני מרפי, כוכב העבר של האדומים, העיר מכיסא הפרשן: "המשחק מול בורנמות' הוא תזכורת לאיכותו של פירמינו. בעונה שעברה, הביטחון העצמי שלו ירד אחרי ההחתמות של ז'וטה ודיאס, הוא התחיל להרגיש קצת פחות אהוב, וזה לא היה זה. אולי עכשיו זה ישתנה".

רוברטו פירמינו, חלוץ ליברפול
אולי עכשיו זה ישתנה. אולי | אימג'בנק GettyImages, OLI SCARFF

האם זה ישתנה? אולי. אחרי הכל, היו אלה השערי הליגה הראשונים שלו באנפילד מאז דצמבר 2020. העובדה כי גם במשחק הזה הוא העניק יותר בישולים מספרת לא מעט על אופיו. התכונות האלה סייעו לו בזמנו לבלוט בהופנהיים אחרי שהגיע לבונדסליגה כשחקן אלמוני לגמרי, והן שגרמו לקלופ לרצות לעבוד איתו עוד בבורוסיה דורטמונד.

זה לא יצא לפועל, וברנדן רוג'רס היה המנג'ר כאשר ליברפול הביאה את הברזילאי לאנגליה, אבל הוא עשה הרבה לפני שהצפון אירי פוטר כדי לפנות את התפקיד לקלופ. החלוץ מעולם לא אמר מילה רעה על רוג'רס, אך היה ברור שהמהלך הועיל לו מאוד. בזכות קלופ, הוא מצא את התפקיד המושלם על המגרש והרוויח את מקומו בהיכל התהילה של ליברפול. אף אחד לא יתנגד אם העונה החדשה תהיה טובה הרבה יותר מהקודמת, בעיקר אם הכוכב יימנע מפציעות.

האם תהיה זו עונתו האחרונה של פירמינו באנפילד? יש יסוד סביר להניח שכן, כי קל הרבה יותר להישאר במסגרת החוזה הקיים, וקל הרבה יותר לעזוב כאשר הוא פג. הברזילאי לא רצה לנטוש בעיתוי לא מתאים, אבל בחודשים הקרובים הוא יבחן לעומק את הסיכוי לעתיד ארוך טווח באנפילד, וגם אופציות מעניינות אחרות. במידת הצלחתו של נונייס תהיה השפעה לא מבוטלת על כך. לפני שההשעיה של האורוגוואי תמה, יש לפירמינו הזדמנות נוספת להוכיח את עצמו, מול יריבה איכותית הרבה יותר מבורנמות'.

הערב ניוקאסל מגיעה לביקור (22:00, ספורט2), והנה לכם סטטיסטיקה משונה – פירמינו טרם כבש נגדה ב-10 מפגשים. מבין 100 השערים שלו עבור קלופ, אפילו אחד לא היה מול המגפייז. לא יכול להיות עיתוי טוב יותר לתקן את המחדל התמוה הזה, ואז גם לקראת הדרבי מול אברטון בשבת תהיה לקלופ דילמה אמיתית. מי יודע, אולי לכרטיס האדום של האורוגוואי יהיו השלכות משמעותיות.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי