הסירו את הכפפות: דויד דה חאה יחסר לנבחרת ספרד במונדיאל?

play
שוער מנצ'סטר יונייטד דויד דה חאה | רויטרס
ילד הפלא כבש, מנצ'סטר יונייטד ניצחה בפולהאם במהלך האחרון במשחק 05:57

אחרי עוד תקופה קשה, שוער מנצ'סטר יונייטד שוב מזכיר נשכחות בפרמיירליג. אז למה לואיס אנריקה ויתר עליו בבחירת הסגל לקטאר ואיך ייראה אקורד הפרידה שלו מהשדים האדומים?

(גודל טקסט)

"אני לא מתכוון להצטרף למקהלת העליהום על דויד חאה שהתפשטה בתקשורת בתקופה האחרונה, לצערי לאנשים יש זכרון קצר כשמדובר בכדורגל ונוטים לשכוח את מה שדויד עשה עבורנו. הוא מבחינתי הסלע של מנצ'סטר יונייטד ואין לי ספק שישוב לכושר אידיאלי בהקדם, זה אפילו מעלה בי גיחוך כשאני שומע את הטענות של מספר מהפרשנים, שחלקם אגב- חלקו איתי חדר הלבשה", כך אמר בביטחון פיטר שמייכל כשנשאל בעבר על תפקודו של שוער הקבוצה והסיבות שעשויות להוביל לנסיגה החדה בכושרו ולקריאות החוזרות להורידו לספסל ולאפשר לדין הנדרסון הצעיר- בוגר אקדמיית המועדון- את האפשרות לצבור דקות משחק כשוער ההווה והעתיד של השדים האדומים.

הגיבוי הפומבי של שמייכל, אגדת המועדון שנחשב לגדול שוערי הפרמייר ליג בכל הזמנים, לא רק שהצטייר כצעד אמיץ מצידו של השוער הדני הענק, אלא בעיקר נראה כעת כאמירה הגיונית ומחושבת שנאמרה בעיצומה של סערת האשמות ששררה סביב הכאוס המקצועי שהתרחש באולד טראפורד בעבר הלא רחוק. דווקא כעת כאשר דה חאה נמצא במהלכה של שנתו ה-12 בקבוצה והכושר הפנטסטי שהוא מציג באופן עקבי מהווה עדות לתבונה ולנאמנות יוצאת הדופן שגילה המועדון כלפיו ברגעי השפל שחווה.

התקופה האחרונה הייתה אמוציונלית ומלאת נקודות ציון בקריירה של שוערה הספרדי של יונייטד שחגג לאחרונה את יום הולדתו ה-32 ועל הדרך ניפץ שיא נוסף כאשר חלף על פניו של שוער הקבוצה לשעבר, בן פוסטר, והפך לשחקן המוביל בהיסטוריית הפרמייר ליג עם כמות הדקות בהן שיחק. דה חאה היה מעוניין כמובן לחגוג את ציון השיא החדש (שעומד כעת על 35,039 דקות) לאחר ניצחון, אולם לצערו התכניות הקבוצתיות השתבשו כאשר יונייטד נכנעה לאסטון וילה בהופעת הבכורה של אונאי אמרי על הקווים בוילה פארק. השיא החדש ששמור כעת תחת שמו של דה חאה היה עדות נוספת למידת ההמשכיות שדה חאה הצליח לסגל לעצמו לאורך מרבית שלבי הקריירה שלו בתיאטרון החלומות, קריירה שהחלה בהתלהבות וציפיית שיא מהטאלנט הצעיר שהצטרף למועדון בקיץ 2011 מאתלטיקו מדריד תמורת 19 מיליון לירות שטרלינג, סכום שנתפס כעת כמגוחך ביחס לתמורה האדירה שהעניק לקבוצתו לאורך הקדנציה המרשימה שלו בצד האדום של מנצ'סטר.

האופן שבו יונייטד פתחה את עונת המשחקים הנוכחית תחת הדרכתו של המנג'ר החדש, אריק טן האח, היה זהה ליכולתו של השוער הספרדי, שלאחר פתיחת עונה מתסכלת שכללה הפסד ביתי לברייטון ותבוסה מביכה נגד ברנטפורד, הקבוצה כולה חוותה שינוי קיצוני שסייע להעלאת הביטחון הכללי במועדון לאחר קיץ עמוס בשינויים. ניצחונות ביתיים נגד מוליכת הטבלה, ארסנל, ליברפול וטוטנהאם הוטספר ונתונים אישיים שדה חאה (שאמנם ספג עד כה 22 שערים ב-19 משחקים בכל המסגרות, אך בו זמנית שמר על רשת נקיה בתשעה משחקים) הציג ובעיקר רגעים קריטיים במשחקים השונים בו הגנת יונייטד נראתה מבוהלת, אולם השוער המנוסה סיפק סדרת הצלות נדירות שהצילו עבור השדים האדומים נקודות מכריעות.

דויד דה חאה, שוער מנצ'סטר יונייטד
מזכיר נשכחות. דה חאה | רויטרס

"משחק הרגל שלו? נפלא, הוא שוער נהדר ואנחנו מאושרים שיש לנו דמות מנוסה ומובילה כמו דויד במועדון שלנו", כך בישירות ובכנות התייחס לאחרונה מאמנו ביונייטד לטענות השונות שהחולשה של דה חאה תימנע את זימונו הקרוב לסגל נבחרת ספרד למונדיאל הקרוב. טן האח אמנם חווה כעת את עונתו הראשונה (והאינטנסיבית) כמנג'ר יונייטד אולם האמירה שלו על דה חאה הייתה מתוזמנת היטב, לאחר שבספרד צצו דיווחים יומיים בשבועות האחרונים על כך שמנג'ר הנבחרת, לואיס אנריקה, שבעבר התבטא על כך שמשחק הרגל והיכולת של השוער הותיק לספק לחוליית ההגנה את המסירה הראשונה אינו טוב מספיק, וכתוצאה מכך לא יעניק לו את הזימון המיוחל ל-'לה רוחה' בגביע העולם בקטאר. דה חאה, שנבחר ארבע פעמים עד כה כשחקן העונה בבחירת שחקני המועדון (כולל בעונה האחרונה) לאורך שנותיו באולד טראפורד, כבר אינו מוזכר בנשימה אחת כמועמד לתואר השוער המוביל בפרמייר ליג וכלפי חוץ עושה רושם שמעמדו ברשימת השוערים נשחק משמעותית, בפיגור גדול בהשוואה לשוערי סיטי וליברפול הברזילאים, שהפכו לשם דבר במשחק הרגל שלהם ככלי מסייע מרכזי להצלחה ההתקפית של קבוצותיהן השונות, בהתאמה.

כשחתם על הארכת חוזהו בשנת 2019 הפך השוער הספרדי לבכיר משתכרי יונייטד עם שכר שבועי העומד על 375,000 לירות שטרלינג וחוזהו הנוכחי מסתיים בקיץ הקרוב כאשר מאחורי הקלעים דה חאה כבר הנחה את נציגיו להגיע להסכמות עם קברניטי המועדון בהקדם האפשרי. בשיחות הראשוניות שקיימו שני הצדדים בקיץ האחרון הובהר לאנשיו של דה חאה שעל מנת להאריך את הקדנציה שלו בין הקורות בתיאטרון החלומות הוא יאלץ לזז משמעותית את דרישותיו הכספיות בעסקה החדשה, אם תצא לפועל, אך במקביל טן האח והנהלת המועדון הבהירו כי בסופו של דבר בקרוב הם יאלצו לקבל החלטות אמיצות שמטרתן, ראשית, היא לדאוג באופן טבעי לאינטרס המקצועי של המועדון ולהמשך בנייתו בהמשך לתכנית העבודה של המנג'ר לטווח הארוך. מחלקת הסקאוטינג של יונייטד פועלת באופן אינטינסיבי במטרה לאתר את יעדי ההחתמות הבאים כשעמדת השוער כבר הוגדרה כמטרה העיקרית שברצונם לאייש ושמות כגון יאן אובלק מאתלטיקו מדריד, אונאי סימון מבילבאו ודיוגו קוסטה מפורטו עלו כאופציות אטרקטיביות, לצד האפשרות להשיב את הנדרסון מהשאלתו מנוטינגהאם פורסט בקיץ הקרוב.

לואיס אנריקה, מאמן נבחרת ספרד
רק הרצון להצעיר הכריע? לואיס אנריקה | אימג'בנק GettyImages, David Ramos

"הלם, כך אני מרגיש כשאני חושב על כך שדה חאה לא יהיה בקטאר עם ספרד', שיתף בימים האחרונים חברו לקבוצה לשעבר, פטריס אברה, "מניסיוני האישי אני יודע שבנבחרות הלאומיות יש שיקולים ואינטרסים שונים בהתאם לנסיבות ואנריקה יכול להיות עיקש למדי כשהוא רוצה. אני בעד הרצון להצעיר את הנבחרת ולראות פנים חדשות ומרעננות בעמדות שונות, אבל לוותר על דה חאה בכושרו הנוכחי זאת החלטה שעשויה לעלות לספרדים ביוקר בסופו של דבר", שיתף. היכולת שדה חאה עצמו מציג אמורה הייתה להעניק לו את הזכות להמשיך ולייצג את נבחרתו בטורניר גדול נוסף אבל למרות גל השמועות לאחרונה על סיום דרכו בנבחרתו הלאומית, אנשי יונייטד מאחורי הקלעים מציגים מתחילת העונה סיפוק גדול לא רק מהעצירות שהשוער מספק באופן עקבי ומרשים, אלא בעיקר מקור הרוח והרוגע הגדול שהוא משרה על חדר ההלבשה של המועדון.

בשבועות האחרונים בהם סאגת רונאלדו עלתה לכותרות שוב על בסיס יומי, גורמים בקבוצה היללו את דה חאה האדם, עוד לפני שציינו את היכולת המקצועית המשובחת שהציג, והבליטו את היותו אחת הדמויות המרכזיות שסייעו להרגעת המערכת כולה תוך קיום שיחות עם חבריו השונים לקבוצה והצורך ההכרחי לשמור על חזית אחידה וחדר הלבשה מאוזן, על אף הרעש התקשורתי הגדול שנוצר שוב לאחרונה בעקבות מעשיו וגישתו האנוכית של הפנומן הפורטוגלי. עבור אוהדי יונייטד, שמכינים עצמם מקצועית ורגשית לכך שיתכן ומדובר בעונתו האחרונה של דה חאה במועדון, היכולת המקצועית על כר הדשא לצד המנהיגות שהשוער מפגין בחדר ההלבשה הם שוב סממנים מובהקים לאגדת מועדון אמיתית שהצליח לשוב ולתפקד ברמה הנדרשת ולשקם את הקריירה שלו לאחר נקודת שפל מאתגרת בה רבים העריכו כי לא יצליח להתאושש ממנה כראוי.

דה חאה עצמו הופתע חלקית מהחלטת המאמן הלאומי שלא לזמנו למונדיאל הקרוב- השוער רשם 45 הופעות במדי ה-'לה רוחה' אולם לא שיחק במדי הנבחרת הספרדית במשך השנתיים האחרונות ואנריקה עצמו רמז בהופעותיו התקשורתיות בחודשים האחרונים שאת הקרדיט בין הקורות הוא יתן לדמויות אחרות, צעירות יותר מדה חאה. הזימונים של שוערים ספרדים אחרים שמשחקים בפרמייר ליג, כגון רוברט סאנצ'ז מברייטון ודויד ראייה מברנטפורד, הוסיפו לתסכול של השוער הותיק בן ה-32 שהעריך כי היציבות המרשימה שהוא מציג באחד המועדונים המפוארים בעולם יעניקו לו נקודות זכות במאבק על המקום בסגל הספרדי.

בזמן שדה חאה נמצא בנקודת זמן קריטית באשר לעתידו בין הקורות של השדים האדומים עושה רושם שהפרק הלאומי שלו במדי ספרד הסתיים רשמית עם תחושת החמצה אישית. למרות רצונו של המאמן הלאומי להפקיד את גורל האחריות בשער הספרדי גם בטורניר הקרוב בידיים אחרות, לדה חאה עצמו היה רצון אחרון להוכיח גם בזוית הלאומית שמי שהספיד אותו שגה, אך התקווה שלו להימצא בסגל הסופי של לואיס אנריקה נגוזה באופן רשמי ואת הטורניר הקרוב הוא ילווה כאוהד נבחרתו ולא כחבר סגל במדים הלאומיים.