ספרד נגד ההיסטוריה: ה-0:7 הגדול עדיין לא מבטיח דבר

play
שחקני נבחרת ספרד | רויטרס
תיקתקנו: סיכום אירועי היום בספורט, 24.11 06:32

המשחק הספרדי נגד קוסטה ריקה קרוב לשלמות, גאבי היה אדיר, והתוכנית של לואיס אנריקה עבדה, אבל חשוב לזכור שהיריבה היתה חלשה מאוד והתקדימים מוכיחים שמוקדם להיכנס לאופוריה. הבונוס - אחרי השביעייה מותר לספרד גם להפסיד

(גודל טקסט)

לנבחרת ספרד לא כדאי להיכנס לאופוריה אחרי ההצגה המלהיבה אתמול ב-0:7 על קוסטה ריקה, כי תוצאות גבוהות מאוד נגד יריבות חלשות מאוד עלולות לפעמים להטעות. קחו, למשל, את הונגריה – הנבחרת היחידה אי פעם שכבשה מספר שערים דו ספרתי בגביע העולם. היה זה במשחק הראשון שלה ב-1982, כאשר השפילה 1:10 את אל סלבדור האומללה. לאסלו קיש נכנס אז להיסטוריה כשחקן היחיד שכבש שלושער במונדיאל אחרי שנכנס כמחליף – והשיא הזה עדיין מחזיק מעמד. בקיצור, היה זה ערב כייפי במיוחד, אבל בטבלה הסופית של הבית דורגו ההונגרים במקום השלישי אחרי בלגיה וארגנטינה – והודחו.

קחו, למשל, גם את התשיעייה של ארלינג הולאנד במונדיאל עד גיל 20 בקיץ 2019. נורבגיה פירקה אז 0:12 את הונדורס, אבל זה ממש לא עזר לה, כי בשני המשחקים הראשונים היא הפסידה לאורוגוואי ולניו זילנד, ולכן היא נפרדה מהטורניר מוקדם – גם אם הכיבושים של הסקורר שלה הספיקו כדי לזכות בתואר מלך השערים. בקיצור, תוצאות אסטרונומיות לא מבטיחות דבר, וכך צריך לראות גם את המופע של החבורה באדום מול מה שאפשר להגדיר כסוג של קונוסים.

מאמן נבחרת ספרד, לואיס אנריקה, עם סרג'יו בוסקטס
האתגרים עדיין לפניהם. לואיס אנריקה ובוסקטס | רויטרס

לקוסטה ריקה, ובמיוחד לכוכב המופלא שלה קיילור נבאס, יש שם מצוין בכדורגל העולמי מאז המונדיאל ב-2014. אז סיימה הנבחרת המיוחדת והכריזמטית הזו במקום הראשון בבית שכלל את אורוגוואי, איטליה ואנגליה, דאגה לשלוח את שתי הנבחרות האירופיות הביתה, והמשיכה בעצמה עד לרבע הגמר שם הפסידה להולנד רק בפנדלים.

נבאס ספג בטורניר המדובר פעמיים בלבד ב-510 דקות על הדשא, כולל שתי הארכות, וביסס את מעמדו כאחד השוערים הטובים בתבל. ריאל מדריד החתימה אותו, ושמו הולך לפניו אחרי 5 שנים נהדרות בסנטיאגו ברנבאו. גם הנבחרת ממרכז אמריקה נהנית ממוניטין חיובי מאוד בעקבות הקמפיין המזהיר ההוא, והופעתה הייתה איכותית בהחלט גם ברוסיה ב-2018, על אף שהפעם היא נסעה הביתה עם נקודה אחת בתום שלב הבתים. את ברזיל, למשל, היא עצרה עד הדקה ה-90, גם אם הפסידה לבסוף 2:0.

נבאס ספג פעמיים בלבד ב-2014, ועוד 5 פעמים ב-2018. והנה לכם סטטיסטיקה מדהימה, כמעט בלתי נתפסת – אתמול הוכפל מספר הכדורים שהוציא מהרשת במונדיאלים בערב אחד, ויש לו אשמה לא מבוטלת בחלק ניכר מהמצבים. היה זה ערב עגום מאוד מבחינת השוער שמבלה העונה על הספסל בפריז סן ז'רמן, וגם של הנבחרת שלו אשר לא מזכירה אפילו קצת את החבורה המאורגנת והמגובשת מהטורנירים הקודמים.

קוסטה ריקה במצבה החדש היא שבר כלי. הכוכבים הוותיקים, כמו סלסו בורחס ואוסקר דוארטה, נמצאים הרחק מעבר לשיאם. הצעירים החדשים לא טובים מספיק כדי להחליף כראוי את הוותיקים. כל התדמית המצוינת איתה הגיעה קוסטה ריקה נעלמה אי שם במדבר, ובמצבה הנוכחי אולי היה עדיף מבחינתה לא להעפיל לקטאר כלל.

ארלינג הולאנד שחקן נבחרת נורבגיה עד גיל 20
הולאנד כבש תשיעייה, נורבגיה ניצחה 0:12 ועדיין לא עלתה מהבית המוקדם | אימג'בנק GettyImages

אז 0:7 עלול להטעות, אבל ספרד יכולה לשאוב המון עידוד מהדרך בה מחצה את היריבה. השביעיה תעניק לה הרבה ביטחון עצמי לקראת ההמשך, ועשויה להיות קריטית גם בטבלה הסופית, כי הניצחון הסנסציוני של יפן על גרמניה טרף את הקלפים. במפעלים של פיפ"א, הפרש שערים פשוט הוא הפרמטר הקובע במקרה של שוויון נקודות, ולכן גם למספר השערים שמובקעים לרשת קוסטה ריקה יש משמעות. אם ספרד תפסיד לגרמניה, וכל הנבחרות ינצחו את האנדרדוג ממרכז אמריקה, הרי שכל 3 הנבחרות יכולות לסיים עם 6 נקודות – ואז לתוצאות נגד קוסטה ריקה תהיה חשיבות עליונה. לואיס אנריקה יודע זאת היטב, לשחקנים ניתנה הוראה ללחוץ על הדוושה עד לשריקה האחרונה, וכך הם אכן עשו – שני השערים האחרונים הובקעו בזמן פציעות. עקרונית, ניתן לומר כי ניצחון על יפן יבטיח כעת את הכרטיס לשמינית הגמר, ללא קשר לתוצאת המשחק מול הגרמנים.

השבחים הגדולים ביותר על ההצגה אתמול מגיעים לגאבי. בגיל 18 בלבד, בהופעת בכורה בטורניר גדול, הפך נער הפלא של ברצלונה לכובש הצעיר ביותר בגביע העולם מאז פלה, והוא עשה זאת בבעיטת יעף מרהיבה ובלתי ניתנת לעצירה. הביצוע הזה מדגיש רק חלק קטן מהכישרון יוצא הדופן של הפנומן. יש לו טכניקת בעיטה פנטסטית, כדרור מיוחד, ראיית משחק מרהיבה בזכותה השתתף בבניית השערים אתמול – וגם בישל ישירות לדני אולמו שהתחיל את החגיגה. חשוב לא פחות – גאבי הוא מנוע שלא מפסיק לנוע, להציע את עצמו למסירה, והוא יעיל ביותר גם במשחק ללא כדור. פעלתנותו לא יודעת גבול, וכבר מזמן לא היה לבארסה לוחם טהור כמוהו.

השילוב של שליטה טכנית בכדור, יכולת מסירה מכל טווח ומוסר עבודה גבוה מאוד הופכים את גאבי למנהיג במרכז המגרש, והוא ממש לא התרגש מהמעמד – בדיוק כמו פרדי לא הרגש לפני שנה וחצי ביורו 2020. כעת פרדי כבר "ותיק", והניצחון על קוסטה ריקה הוא מתנה מצוינת עבורו ליום הולדת 20 שחל מחר. ביחד עם סרג'יו בוסקטס הוותיק באמת, הם יוצרים שלישיית קישור מתואמת על טהרת בלאוגרנה, ואתמול היא עבדה פנומנלי, גם אם לוקחים בחשבון את רמת היריבה. המומנטום הזה יהיה חשוב מאוד ביום ראשון מול הגרמנים, במאבק שיהיה קשה פי עשרות מונים.

שחקן נבחרת ספרד, גאבי
במילה אחת: פנומן. גאבי | רויטרס

באופן כללי, התוכנית של לואיס אנריקה הלכה בדיוק לפי התוכניות. רודרי, שפתח כבלם אך היה מובטל לחלוטין מבחינת משימות הגנתיות, תיפקד כנווט ונגע בכדור 91 פעמים עוד במחצית הראשונה. ג'ורדי אלבה, שספג לא מעט ביקורת לאחרונה, היה מצוין התקפית וסחט בין היתר פנדל. פראן טורס ודני אולמו שיחקו מצוין באגפים ב-3-3-4 מובהק מאוד, וחתכו גם לרחבה כדי להבקיע. ניקו וויליאמס הרשים מאוד כמחליף והוסיף מימד של מהירות וכוח פריצה שעשוי להיות חשוב בהמשך. מרקו אסנסיו היה תשע מדומה נייד ויעיל. אלברו מוראטה שולב במחצית השניה, היה תשע לא מדומה ומצא את הרשת – והרי השערים קריטיים מאוד לתנופה שלו בהמשך הדרך.

רוב הזמן זה נראה כמו משחק אימון משובח מאוד, והמטרה כעת כפולה – לשמור את החיוך, אבל לא להקשיב יותר מדי למחמאות בתקשורת. זו יכולה להיות יריית פתיחה לטורניר פנומנלי, אבל גם הערת שוליים זניחה אם השחקנים יאבדו את הקשר עם המציאות וייכשלו באתגרים קשים באמת. זה גם יספק ללואיס אנריקה חומר מצוין לשיחות עם האוהדים בערוץ הווידאו המיוחד שהוא פתח על מנת ליצור קשר ישיר עם הקהל. הרבה יותר כיף להעביר דיווחים ולספק הסברים אחרי משחק כה חיובי, ולוח המשחקים בהחלט היטיב עם האדומים. וביום ראשון ייצאו גאבי, פדרי וחבריהם למשימה הגדולה.