פחות משנה לאולימפיאדה, מתקפת הטרור של חמאס מדאיגה את צרפת

play
מפגינים בפריז | רויטרס
צה"ל ושב"כ חיסלו מפקד כוח בנח'בה שהוביל את מתקפת הטרור של ארגון חמאס ביישובי עוטף עזה 14.10.24 00:11

כוחות מתוגברים ברחובות, איסור על הפגנות פרו-פלסטיניות, הורדת ערוץ הטלוויזיה של חמאס. מערכת הביטחון של צרפת מתכוננת כבר תקופה ארוכה לאולימפיאדת פריז 2024 והאירועים שהולידה המלחמה בעזה (כמו הפיגוע בבית הספר באראס) העלו את רמת הכוננות

(גודל טקסט)

המלחמה בה פתח ארגון חמאס נגד ישראל, עם מתקפת טרור ברברית על ישובי הדרום לפני שמונה ימים, מדאיגה בעקיפין ואולי גם במישרין אפילו את הוועדה המארגנת של אולימפיאדת פריז 2024.

בחודשים האחרונים כוחות הביטחון בצרפת עסוקים באופן קדחתני בהכנות למשחקים האולימפיים שיתקיימו החל מה-26 ביולי עד ה-11 באוגוסט 2024. צרפת היא מדינה למודת פיגועי טרור איסלאמי והמלחמה במזרח התיכון הבעירה את הרחובות, שחלקם מתלקחים גם כך מפעם לפעם כבר שנים ארוכות. אפילו ההצלחות של נבחרת מרוקו במונדיאל האחרון – אירוע חיובי על פניו – הולידו מהומות בפריז (ובערים נוספות באירופה).

דוגמה חיה אפשר לקחת מגביע העולם בראגבי. צרפת מארחת כבר כמה שבועות את המפעל היוקרתי שמושך עשרות אלפי אוהדים – רבים מהם מהאי הבריטי. מבחינת מערכת הביטחון המקומית, מדובר היה בין היתר בעוד פיילוט לקראת המשחקים האולימפיים בעוד פחות משנה. ועכשיו הפיילוט הזה הפך לחזרה אמיתית לפני ההצגה הגדולה.

מפגינים פרו פלסטינים, פריז
מפגינים בפריז | רויטרס

אתמול, יממה אחרי שמורה נרצח על ידי מחבל מוסלמי בעיר אראס, בשבוע בו ברחבי המדינה מתקיימות הפגנות זעם אנטי-ישראליות, הועלתה הכוננות הביטחונית. מבקרים פונו ממוזיאון הלובר ומארמון ורסאי מחשש לפיגועים, והוחלט להגדיל באופן משמעותי את כמות השוטרים לפני כל משחק בגביע העולם בראגבי. בצרפת הסבירו: "קיימת סכנה לפיגועים, מורגשת מתיחות בעקבות מתקפת חמאס על ישראל".

מאז תחילת הלחימה בעזה, בצרפת מהדקים שורות ולא חוששים לתאר את ההתרחשויות באופן ישיר. הנשיא עמנואל מקרון תיאר את הפיגוע בבית הספר ביום שישי כ"טרור אסלאמי ברברי" ושר הפנים, ז'ראל דרמאנן אמר שצרפת נמצאת כעת בכוננות הביטחונית הגבוהה ביותר. דרמנאן גם קשר בין המלחמה בעזה לפיגוע הדקירה.

אתמול הורתה הממשלה לענקית הלווין, Eutelsat, להפסיק את שידורי ערוץ אל אקצא של תנועת החמאס. מדובר בערוץ קיצוני שמשדר מעזה לחלקים שונים בעולם ומעביר בין היתר תכנים של פונדמנטליזם אסלאמי.

Eutelsat אמנם מעבירה את שידורי ערוץ אל אקצא למדינות שונות בעולם, אבל היא חברה צרפתית וכדי להפסיק שידורים של תחנה מסוימת, הרשויות המקומיות הן אלו שצריכות להוריד את השאלטר (במקרים הללו בדרך כלל בתיאום עם האיחוד האירופי). ממשלת צרפת כבר נקטה בצעד כזה ב-2010, אבל מאז שידורי הערוץ של חמאס חזרו להיות מועברים באמצעות Eutelsat.

כוחות משטרה, פריז
כוחות ביטחון בפריז | רויטרס

בשבוע האחרון דווחו למעלה מ-100 תקריות אנטי-יהודיות בצרפת וביום שישי התבצע הפיגוע שבו נרצח מורה בבית ספר תיכון. שלשום נכתב בכלי התקשורת שהממשלה העבירה איסור על קיום הפגנות פרו-פלסטיניות, אבל המוחים ניצלו הפגנות מאושרות למען העלאת שכר המינימום כדי להניף דגלי פלסטין ולקרוא נגד ישראל.

בצרפת ישנה הרגשה שהרשויות עושות הכול כדי להיות עם האצבע על הדופק, ולמנוע מהרחובות לבעור באמתלה של "מחאה למען העם הפלסטיני". כ-7,000 שוטרים הוזעקו לעשות שעות נוספות ולאבטח מוסדות שונים ואת הרחובות. כוננות ביטחונית אמיתית, 285 לפני טקס הפתיחה של אולימפיאדת 2024.

בזמן שאוהדי הספורט בוחנים את הביצועים של מיטב האתלטים בעולם לקראת המשחקים האולימפיים, הרשויות בצרפת יודעות היטב שגם הן נבחנות – על הארגון ובעיקר על הביטחון. אם מישהו עוד גילה "אדישות ביטחונית" לקראת אירוח האולימפיאדה בפריז, מתקפת הטרור של חמאס והגרורות שלה ברחובות צרפת, העירו גם אותו.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי