פיסטוריוס שוחרר מהכלא: "יצטרך להביט מעבר לכתף עד סוף חייו"

play
אוסקר פיסטוריוס במהלך המשפט שלו | רויטרס
האצן אוסקר פיסטוריוס בבית המשפט העליון בדרום אפריקה, 6 ביולי 2016 00:40

אצן הלהבים שוחרר בתנאים מגבילים וישהה בבית דודו. המשטרה בדרום אפריקה מחזיקה במידע על גורמים בעולם התחתון שרוצים לפגוע בו כנקמה על רצח ריבה סטינקאמפ: "שימש מטרה לעבריינים עוד לפני המאסר, אבל עד עכשיו הסורגים הגנו עליו"

(גודל טקסט)

"אצן הלהבים" המפורסם, הרוצח המורשע אוסקר פיסטוריוס, יצא היום (שישי) מבית הכלא כמעט 11 שנה אחרי שירה למוות בבת זוגו, ריבה סטינקאמפ. פיסטוריוס בן ה-37 נאסר עד 2029, אבל בהתאם למערכת המשפט והחוק בדרום אפריקה, הוא קיבל שיחרור מוקדם בתנאים מגבילים עד 2029 – מתוך תקווה שיוכל להשתקם.

פיסטוריוס ישהה בבית של דודו העשיר בפרטוריה ויש לכך חשיבות גדולה. הבית נמצא תחת שמירה ומאובטח 24/7 ומבחינת פיסטוריוס זה חשוב. לפני שנה כבר דווח בהרחבה על הסכנה שממתינה לספורטאי לשעבר כשייצא מהכלא, וביממה האחרונה כלי תקשורת רבים הרחיבו בנושא.

העיתונאי ג'ונתן מקבוי, כתב היום ב"דיילי מייל": "אנשים אמרו לי שפיסטוריוס 'לעולם לא יוכל ללכת לשום מקום בלי להביט מעבר לכתף'. משטרת יוהנסבורג כבר מחזיקה במידע קונקרטי על כנופיות שרוצות לפגוע בו ולנקום את מותה של ריבה".

אוסקר פיסטוריוס במהלך המשפט שלו
עד היום טוען שירה בבת זוגו בטעות. פיסטוריוס | רויטרס

שני עבריינים מוכרים העידו במשפט של פיסטוריוס ולפי הדיווחים, הם חיכו הרבה זמן לשחרור שלו – כדי שיוכלו לפגוע בו. הראשון, איש העולם התחתון מארק באצ'לור, כבר לא יוכל לעשות זאת בגלל שהוא עצמו חוסל לפני כמה שנים. השני הוא מייקי שולץ, רוצח שכיר שריצה עונשי מאסר ממושכים בעבר. והוא עדיין בחיים.

אותו באצ'לור שנרצח, היה מיודד מזה שנים ארוכות עם ריבה וסומן על ידי המשטרה כמי ש"יבקש לנקום את מותה". הוא לא הספיק, אבל ישנו חשש שגורמים אחרים בעולם התחתון עדיין לא ויתרו. גורמים שמצויים בענייינים סיפרו לתקשורת הבריטית: "זה ידוע שאוסקר הפך למטרה של עבריינים שרצו לפגוע בו עוד לפני שנכנס למאסר. ואותם עבריינים לא נעלמו לשום מקום".

הם הוסיפו: "אביה של ריבה (שמת לפני כמה חודשים) היה בעסקי מירוצי הסוסים במשך יותר מ-60 שנה. בתקופה כל כך ארוכה בתחום הזה, אתה רוכש הרבה חברים ולא כולם אנשים 'נחמדים'. מאז שריבה נרצחה, כל מה שאביה רצה זה שאוסקר יודה – כדי שלאמא שלה תהיה סגירת מעגל. אבל אוסקר לא הסכים להגיד את האמת. מאחורי הסורגים הוא היה מוגן, אבל עכשיו הוא יוצא לעולם האמיתי ויכול מאוד להיות שיהיו אנשים ש'ישכנעו' אותו להגיד את האמת".

ריבה סטינקאמפ, בת זוגו של אוסקר פיסטוריוס
"רק אוסקר יודע את האמת". סטינקאמפ | אימג'בנק GettyImages

"גורמים בבית הכלא" אמנם הצהירו שנדמה שפיסטוריוס התחזק באמונתו הדתית בזמן המאסר ואפילו שוקל להפוך למטיף אחרי שיסיים לרצות את עונשו, אבל הדברים הללו לא עלו בקנה אחד עם המציאות. לאורך שנותיו בכלא, האצן בדימוס נקלע לקטטה אחרי ויכוח על שימוש בטלפון של בית הכלא, שבר את הצלעות בגלל ש"נפל בתא שלו" ורכש הרבה אויבים.

בבית הכלא פיסטוריוס התיידד עם רדובאן קרייצ'יז', מאפיונר צ'כי שנמלט ממולדתו אחרי שנחשד במעורבות ברצח, ניסיון רצח, חטיפה ועבירות של הקמת ארגון פשע. הוא הגיע לדרום אפריקה כדי להמשיך בה את הקריירה הקרימינלית שלו, ונכלא אחרי שנמצא אשם בשורה של עבירות אלימות וכלכליות. ברגע שפיסטוריוס תפס את הצד שלו, באופן אוטומטי הוא הפך אסירים יריבים לאויבים.

פיסטוריוס שהפך למעשן כבד בשנות המאסר, יידרש להשתתף בסדנה לשליטה בכעסים. בתקופה בה הוא על תנאי – עד 2029 – ייאסר עליו לשתות אלכוהול, לצאת מהבית אחרי שעה מסוימת ולדבר עם התקשורת.

האצן הדרום אפריקאי אוסקר פיסטוריוס
פיסטוריוס באולימפיאדת 2012 | רויטרס

פיסטוריוס, המחזיק בשיאי העולם לריצת 100, 200 ו-400 מטרים לקטועי רגליים, התפרסם כרץ בעזרת רגליים תותבות העשויות סיבי פחמן. באולימפיאדת לונדון הוא הפך לספורטאי הראשון בתולדות המשחקים האולימפיים שהתחרה באתלטיקה כשהוא קטוע שתי רגליים.

הוא נחשב לספורטאי נערץ ומעורר השראה, עד שירה למוות בבת זוגו – בטענה שעשה זאת בטעות אחרי שחשב שאדם זר מנסה לפרוץ לביתם. לאחר מכן התפרסמו עדויות על היסטוריה של מקרי אלימות שונים בהם היה מעורב.

הוריה של ריבה סטינקאמפ במהלך המשפט של אוסקר פיסטוריוס
| רויטרס
בית דודו של אוסקר פיסטוריוס, שם ישהה "אצן הלהבים" אחרי השחרור מבית הכלא
| רויטרס

אוסקר פיסטוריוס – לוח זמנים

פברואר 2013: פיסטוריוס יורה למוות בבת זוגו, ריבה סטינקאמפ.

מרץ 2014: תחילת המשפט.

ספטמבר 2014: השופט מרשיע את פיסטוריוס בסעיף של הריגה.

אוקטובר 2014: מתחיל לרצות עונש מאסר של חמש שנים.

אוקטובר 2015: מועבר למעצר בית.

דצמבר 2015: אחרי שהוגש ערעור, בית המשפט העליון משנה את גזר הדין ומוצא את פיסטוריוס אשם ברצח.

יולי 2016: מוחזר לבית הכלא אחרי שבית המשפט משנה את העונש וגוזר עליו שש שנות מאסר.

נובמבר 2017: אחררי שהוגש ערעור על אורך המאסר, בית הדין העליון גוזר על פיסטוריוס 13 שנים וחמישה חודשים מאחורי סורג ובריח.

נובמבר 2023: ועדת השחרורים מסכימה על קיצור עונשו ומסכימה שפיסטוריוס ישתחרר בעוד כחודשיים.

ינואר 2024: משוחרר מבית הכלא תחת תנאים מגבילים.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי