קניה בוכה, וסוערת: הקונספירציה המרושעת אחרי מות שיאן העולם

play
טרגדיה. קיפטום | GettyImages, Alex Davidson
תיקתקנו: קליפ סיכום אירועי היום בספורט, 11.2 07:49

לצד ההספדים והסיפורים המרגשים שנחשפים על עברו של קלווין קיפטום, בקניה נלחמים בתיאוריות קשר שמופצות ברשת בנוגע ליריבו המושבע

(גודל טקסט)

קניה כולה מבכה את מותו ההטרגי של קלווין קיפטום, שיאן העולם במרתון, שנספה אמש (ראשון) בתאונת דרכים במערב המדינה כשהוא בן 24 בלבד, ועדיין לא מימש את ההבטחה. מראש הממשלה וראש האופוזיציה ועד אחרון הספורטאים, כולם בקניה הגיבו בהלם למשמע החדשות על התאונה, בה מת גם מאמנו של קיפטום ונפצעה באורח קשה אישה נוספת שזהותה עדיין לא הובררה באופן סופי.

על פי התחקיר הראשוני, קיפטום נהג ברכב ומאמנו, גרווייס המיזמאנה, ישב לצידו. בסביבות השעה 23:00 שעון קניה, קיפטום איבד שליטה על הרכב מסיבה לא ברורה, התנגש במעקה בטיחות והתהפך. מותם של קיפטום ושל המיזמאנה נקבע במקום.

סיפורו של קיפטום מעורר השראה. המיזמאנה, מרתוניסט לשעבר, גילה את קיפטום בשנת 2009 כשהיה ילד עני בן 11 ממשפחה במצוקה. קיפטום היה בזמנו רועה צאן שהתהלך קילומטרים שלמים כשהוא יחף. באחת הפעמים המיזמאנה ראה אותו רץ ליד החווה של אביו, והחליט "לגייס אותו".

קיפטום דל האמצעים החל להתאמן במרתון באופן לא מקצועי, ובמקום לעשות זאת במגרשים מוסדרים, רץ בכבישי קניה. אל המרתון התחרותי הראשון שלו הוא הגיע עם נעלי ריצה שקיבל מהשאלה מחבר "עשיר" בכפר.

המרתוניסט המנוח קלווין קיפטום
טרגדיה. קיפטום | GettyImages, Alex Davidson

מהר מאוד קיפטום התגלה כעילוי, ובשנת 2023 הוא פרץ. באוקטובר האחרון במרתון שיקגו הוא הצליח לשבור את שיא העולם של אליוד קיפצ'וגה, בן ארצו ומי שנחשב עד אז לשליט הכמעט בלתי מעורער בכנף. קיפטום סיים את המרתון בשיקגו אחרי שעתיים ו-35 שניות, והיה אמור להתחרות עם קיפצ'וגה באולימפיאדת פריז. הוא גם סומן כמועמד המוביל להפוך למרתוניסט הראשון אי פעם שיורד משעתיים.

באופן מפתיע, או שלא, קיפצ'וגה לא היה בין המספידים של קיפטום שעות ארוכות אחרי ההודעה הטרגית על מותו. למעשה, בקניה היה מי שטען שהיריבות בין קיפטום לקיפצ'וגה הגיעה בתקופה האחרונה לפסים אישיים, וקיפצ'וגה אף לא בירך את קיפטום על שבירת שיא העולם.

אולי זה מה שגרם לתיאוריות קונספירציה מרושעות הקושרות את קיפצ'וגה בעקיפין למוות של קיפטום, להתפשט ברשתות החברתיות כמו אש בשדה קוצים. קיפצ'וגה, כך טענו, חשש מהתחרות עם קיפטום באולימפיאדת פריז, וכך גם חברת ההנעלה שמלווה אותו.

אבל תיאוריות הקשר הלכו כל כך רחוק, עד כדי כך שמרתוניסטים נוספים בקניה נאלצו להדוף את השמועות. "אליוד תמיד כיבד את קיפטום, תמיד פרגן לו, תמיד רצה בטובתו. הוא אמר יותר מפעם אחת שקיפטום עומד להיות זה שינפץ את שיא העולם. וכך אכן קרה", אמר היום אחד מהם.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי