30 שנה לקרב הסולם המפורסם בתולדות WWE: "הרעדנו את הגארדן"

רייזר ראמון, שון מייקלס, סולם אחד, שתי חגורות וסיום בלתי נשכח: "רצינו משהו מיוחד, לא העזנו לחלום שיהפוך לאירוע היסטורי"

(גודל טקסט)

תקופת הזוהר של ההיאבקות הבידורית בקרב הקהל הישראלי הייתה בשנות ה-90'. באותם ימים, ה-WWF (כיום WWE) היה בשיאו בישראל עם שידורים קבועים בטלוויזיה, קלפים, חוברות ותחפושות של הדמויות המפורסמות מהזירה. האירוע השנתי הגדול של הענף היה רסמלניה, ומהדורה מספר 10 שלו נקבעה ל-20 במרץ 1994. במוקד עמדו הניסיונות של לקס לוגר וברט הארט, מנצחי הרויאל ראמבל האחרון, לגבור על אלוף העולם יוקוזונה, ועוד לפני כן נערך הקרב המדובר בין ברט לאחיו אואן, אבל את ההצגה של רסלמניה 10 גנב קרב הסולם ההיסטורי בין רייזר ראמון (סקוט הול) לשון מייקלס.

זה אמנם לא היה קרב הסולם הראשון ב-WWF, כי מייקלס וברט הארט עשו את זה שנתיים לפני כן, אבל זו הייתה הפעם הראשונה שקרב כזה שודר בטלוויזיה. וזה קרה באירוע הפיי-פר-ויו (צפייה לפי תשלום) הגדול של השנה, לעיני יותר מ-18 אלף צופים במדיסון סקוור גארדן בניו יורק ועוד מיליונים ברחבי העולם. התוצאה? קרב יוצא דופן שחולל מהפכה ויצר מסורת שנמשכת עד היום, עליה נבנו אגדות בתחום כמו אדג', האחים הארדי, האחים דאדלי ואחרים. זה נחשב לאחד משלושת קרבות הרסלמניה הגדולים אי פעם וכאמור קרב הסולם הטוב מכולם.

אז איך הכול התחיל? שני המתאבקים החזיקו בחגורה של האלוף הבין-יבשתי. מייקלס מעולם לא הפסיד אותו (הושעה בגלל שימוש בסטרואידים, אותו הכחיש) אבל התואר נלקח ממנו וראמון זכה בו בקרב רב-משתתפים לפני כן. מייקלס חזר לארגון עם החגורה אותה החזיק בבית וטען כי הוא האלוף האמיתי, וכך נוצרה היריבות עם ראמון שכונה "הבחור הרע" אך בפועל היה הצד הטוב בעימות. הם הגיעו לרסלמניה כדי להיאבק על הבלעדיות, כאשר שתי החגורות תלויות מעל הזירה בגארדן וכדי להגיע אליהן צריך להיעזר בסולם שנמצא בצד הזירה. מי שמוריד את שתיהן הוא האלוף היחיד.

כידוע, בהיאבקות הבידורית הכול מתוסרט וזהות המנצח נקבעת מראש. אבל בגלל הבתוליות של גימיק הסולם וחוסר הניסיון בו, אף אחד לא חשב שזה ייראה כל כך טוב, כולל המתאבקים עצמם. "לא היינו מודעים בזמן אמת למה שיצרנו", סיפר מייקלס לימים בריאיון ל"ספורטס אילוסטרייטד", והסביר: "רצינו ליצור משהו מיוחד ולהרעיד את הגארדן, אבל לא העזנו לחשוב שזה יהיה אירוע היסטורי שישרוד כך את מבחן הזמן".

השניים זרקו את הסולם אחד על השני, השתמשו בו כנשק וכמובן קפצו ממנו במשך 19 דקות של אקשן, כולל נחיתה מרהיבה של מייקלס מהשלב העליון. הסיום היה אפי: אחרי ששומר הראש שלו דיזל (קווין נאש) נזרק מאזור הזירה בשלב מוקדם בגלל התערבות בקרב, מייקלס השיג שליטה, טיפס על הסולם וכבר נגע בחגורות, אבל אז ראמון קם, נדנד את הסולם ובעזרת תנופה מהחבלים הפיל אותו בהתנגשות עם הגוף. מייקלס נחת על החבלים בצד השני, וכשניסה לרדת הסתבכה רגלו הימנית בחבל העליון. עד שהשתחרר, ראמון קטף את שתי החגורות וצנח איתן אל המזרן, לקול צהלות הקהל הנרגש.

מתאבקי WWE שון וולטמן (מימין), סקוט הול, שון מייקלס, קווין נאש, פול לבסק (טריפל H)
| רויטרס

עיתונאי ההיאבקות דייב מלצר בחר את הקרב בין השניים לגדול ביותר בקטגוריה, העניק לו ציון של חמישה כוכבים והסביר: "זה היה קרב מיוחד. חלק מהפעלולים והשימושים הייחודיים בסולם מעולם לא נראו לפני כן בהיאבקות, מה שסייע לחולל מהפכה בתחום עד היום. השניים סיפרו סיפור נהדר, עבדו יחד בצורה נפלאה והקהל היה מושקע בזהות המנצח".

לפני כחמש שנים, כאשר ב-WWE הושיבו את צמד החברים לצפות יחד בקרב המיתולוגי ולחלוק רשמים, הול גילה: "החלק המצחיק הוא, ואת זה רבים לא יודעים, שהיום בכל אירוע יש סולמות ושולחנות ומקלות, אבל אז היה סולם אחד בכל הגארדן – והוא היה בתוך הזירה. אם היינו מכופפים או שוברים אותו, עד עכשיו עוד היינו עומדים שם ומביטים למעלה לעבר החגורות".

הקרב הזה הרים את האירוע כולו, גם אם לא תוכנן להיות המרכזי בו ונתן דחיפה אדירה לקריירה של השניים. ראמון המשיך משם לעימות עם דיזל ואילו מייקלס זכה ב"רויאל ראמבל" 1995 ולאחר מכן ב"סאמרסלאם" שחזר עם ראמון את הקרב המפורסם, רק הפעם עם שני סולמות וניצחון שלו אחרי 25 דקות של שואו בלתי פוסק, בסיומן השניים התחבקו בזירה. מייקלס הפך בהמשך לאלוף עולם ולאחד האנשים המרכזיים ב-WWE, בעוד ראמון מעולם לא השיג את התואר הבכיר, אבל היה מכוכבי הענף (גם ב-WCW) ונכנס גם הוא להיכל התהילה בדיוק 20 שנה אחרי הקרב המפורסם, כאשר מייקלס איתו על הבמה.

מייקלס פרש ב-2018 (בפעם השלישית) וממשיך לעבוד ב-WWE כסגן נשיא מחלקת הפיתוח. הול, שהתגבר על התמכרויות לסמים ואלכוהול, סבל מסיבוכים עקב קריש דם לאחר ניתוח להחלפת מפרק הירך, עבר אז שלושה התקפי לב רצופים והלך לעולמו כאמור לפני כשנתיים בגיל 63.

מתאבק העבר דיימונד דאלאס פייג' (DDP) שגם היה האיש ששיקם את הול בביתו, הזכיר בציוץ בשבוע שעבר, בציון שנתיים למותו: "סקוט העניק לנו כמה מהרגעים הגדולים בהיסטוריה של ההיאבקות. קרב הסולם לא היה הופך למה שהוא אלמלא שובר הלבבות שון מייקלס והבחור הרע רייזר ראמון. אחד מקרבות הרסלמניה המועדפים עליי בכל הזמנים".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי